Spółki ruszają z kampanią oceniającą wpływ polityki klimatycznej na rosnące ceny energii

31 stycznia 2022, 08:30 Alert

Polityka klimatyczna Unii Europejskiej to droga energia i wysokie ceny – przekonują polskie spółki energetyczne w nowej kampanii informacyjnej. Jest tak przez wysoką zależność Polski od węgla z jednej i rekordowe ceny emisji CO2 z drugiej strony.

Kluczowe zmienne ceny energii w Polsce. Grafika: Polskie Elektrownie.
Kluczowe zmienne ceny energii w Polsce. Grafika: Polskie Elektrownie.

Najwięksi krajowi wytwórcy energii: spółki Tauron Wytwarzanie, Enea Wytwarzanie, Enea Połaniec, PGE GiEK oraz PGNiG Termika zainicjowały kampanię edukacyjno-informacyjną dotyczącą kosztów produkcji energii elektrycznej. – Kampania ma na celu poinformowanie społeczeństwa, jaka jest struktura kosztów produkcji prądu w Polsce oraz jaki wpływ na podwyżki cen energii ma polityka klimatyczna Unii Europejskiej – czytamy w komunikacie ze strony poświęconej kampanii.

– Polska energetyka zmienia się, ale transformacja energetyczna to proces. Dzisiaj nadal ok. 70 proc. energii elektrycznej wytwarzanej w Polsce pochodzi z konwencjonalnych elektrowni węglowych, które ze względu na unijną politykę klimatyczną kupują uprawnienia do emisji CO2. W ciągu ostatniego roku cena uprawnień do emisji CO2 drastycznie wzrosła. W konsekwencji 60 procent kosztu wytworzenia energii elektrycznej w Polsce to koszty opłaty klimatycznej – przekonują spółki.

– W latach 2020-2021 roku notowania cen uprawnień do emisji CO2 zanotowały bezprecedensowy wzrost o 50 euro (+300 procent), co przełożyło się na ponad dwukrotny wzrost kosztów wytwarzania energii, a w konsekwencji na ceny energii elektrycznej. Uprawnienia do emisji CO 2 stają się coraz istotniejszym składnikiem ceny energii elektrycznej w całej Europie. Elektrownie emitujące dwutlenek węgla są zobowiązane do umorzenia w każdym roku uprawnień odpowiadających sumie ich rocznych emisji. Do 2018 roku udział kosztów CO 2 w produkcji energii elektrycznej wynosił niespełna 20 proc. W 2022 roku będzie on już jednak stanowił ponad 60 proc. kosztów produkcji i stanie się głównym czynnikiem cenotwórczym w konwencjonalnych jednostkach wytwórczych – czytamy dalej.

– Tak szybki wzrost cen uprawnień doprowadził do wzrostu cen energii elektrycznej, ale nawet to nie pokryło w pełni kosztów jej wytworzenia. W związku z tym rentowność produkcji energii elektrycznej w elektrowniach i elektrociepłowniach konwencjonalnych znacznie się zmniejszyła. Wzrost cen dotyczy całej Unii Europejskiej, dodatkowo zbiegł się z kilkoma istotnymi czynnikami, takimi jak ograniczenie podaży z elektrowni jądrowych, czy też ograniczanie dostępności gazu ziemnego. W efekcie, również gospodarki nieoparte o paliwa węglowe dotknął drastyczny wzrost cen energii – tłumaczą autorzy analizy.

Kampania w tej sprawie ma się toczyć od 24 stycznia do 28 lutego za pośrednictwem Internetu, prasy, telewizji oraz reklam na billboardach oraz ekranach Polskich Kolei Państwowych.

Polskie Elektrownie/Wojciech Jakóbik