EnergetykaOnetOpinieOZEWykop

Stryjecki: Polenergia chce korzystać z polskich portów przy budowie offshore (ROZMOWA)

Fot. Wikimedia Commons. Grafika: Gabriela Cydejko.

Fot. Wikimedia Commons. Grafika: Gabriela Cydejko.

Chcielibyśmy skorzystać z krajowych portów i prowadzimy dialog z ich przedstawicielami. Podstawowe pytanie, czy nasze porty będą gotowe na czas, bo jedynie dużo się o tym mówi – mówi Maciej Stryjecki, dyrektor Departamentu Morskich Farm Wiatrowych Grupy Polenergia w rozmowie z BiznesAlert.pl.

BiznesAlert.pl: Jakie nadzieje w wodorze pokłada Polenergia? Jakie są plany na przyszłość związane z tym paliwem?

Maciej Stryjecki: Wodór jest bardzo przyszłościowym paliwem. Chcemy wykorzystać nasze dotychczasowe doświadczenia związane z użytkowaniem elektrowni gazowych oraz z zarządzaniem infrastrukturą gazową i w przyszłości przejść na wodór – zwłaszcza zielony wodór, który będzie wytwarzany z wykorzystaniem energii produkowanej w naszych odnawialnych instalacjach.

Mówiąc o wykorzystywaniu instalacji odnawialnych do produkcji wodoru, będą chcieli się Państwo skupić bardziej na wykorzystaniu lądowych instalacji OZE, czy przyszłych morskich farm wiatrowych?

Dzisiaj morskie farmy wiatrowe jak i zielony wodór uznać możemy za technologie przyszłości. W tej chwili wszyscy – my również, prowadzimy różne działania analityczne i zobaczymy co z tych analiz wyjdzie. Myślę, że jak zawsze patrzymy bardzo szeroko i będziemy starali się wykorzystać wszystkie dostępne opcje, które przede wszystkim będą biznesowo uzasadnione.

Na jakim etapie są aktualnie inwestycje związane z offshore?

Nasze morskie inwestycje rozwijamy wspólnie z Equinor. Budowa dwóch najbardziej zaawansowanych projektów, czyli MFW Bałtyk II i MFW Bałtyk III powinna rozpocząć się już w 2024 roku. Jej zakończenie planowane jest w 2027 roku.

Czy widzą Państwo możliwość wykorzystania polskich portów przy budowie pierwszych farm wiatrowych na morzu?

Chcielibyśmy skorzystać z krajowych portów i prowadzimy dialog z przedstawicielami polskich portów. Podstawowe pytanie to, czy nasze porty będą na czas gotowe, bo jedynie dużo się o tym mówi. Potrzebne są konkretne decyzje polityczne dotyczące budowy portu instalacyjnego w Gdyni. Trochę nas niepokoi to, że wygrywa chyba koncepcja, która zdaje się być mniej efektywna, a więc portu wewnętrznego a nie portu zewnętrznego. Patrzymy z lekkim niepokojem na harmonogramy tych działań. Musimy być elastyczni. Nie możemy wstrzymywać naszych projektów, jeśli okaże się, że polskie porty nie będą gotowe. Kontraktowanie portów związane jest z kontraktowaniem dostaw turbin, a takie decyzje będą podejmowane przez spółki już dosyć szybko.

Czy Polenergia planuje dalsze projekty związane z offshore, oprócz tych, które są aktualnie w realizacji?

Nie planujemy uczestnictwa w kolejnych projektach offshore w Polsce. Skupiamy się całkowicie na trzech bałtyckich projektach, obecnie rozwijanych z Equinor, których łączna moc to aż 3 000 MW.

Rozmawiał Aleksander Tretyn

Grzegorowski: Polscy dostawcy usług offshore staną się graczami globalnymi (ROZMOWA)


Powiązane artykuły

Rafineria PCK w Schwedt

Zmienił się rząd, a Niemcy ciągle nie wiedzą co z Rosnieftem w Schwedt

Nowy skład federalnego ministerstwo gospodarki nadal nie sprecyzował jakie konkretne zamiary ma w sprawie udziału Rosnieftu w trzech dużych niemieckich...
Podpisanie umowy w sprawie finansowania budowy lądowej części FSRU. Na zdjęciu Marta Postuła, wiceprezes BGK i Sławomir Hinc, prezes Gaz-Systemu. Fot.: Gaz-System

Dwa miliardy na polski pływający gazoport

BGK podpisał umowę z Gaz-Systemem na pożyczkę w wysokości ponad dwóch miliardów złotych, celem sfinansowania budowy części lądowej FSRU. Inwestycja...

Szwajcarzy nadal nie wiedzą ile zapłacą za unijny prąd

Po publikacji szkicu umowy na temat wymiany energii elektrycznej między Szwajcarią a UE w piątek 13 czerwca szwajcarskie społeczeństwo ma...

Udostępnij:

Facebook X X X