Polecamy Państwu zestawienie najbardziej popularnych tekstów mijającego tygodnia (9.03-15.03.2024 roku).
1. Bekier: Dlaczego jako były menadżer Fiata podjąłem wyzwanie polskiego elektryka Izera
– Jednym z największych wyzwań zawodowych była odpowiedzialność za proces inwestycyjny związany z budową nowej fabryki Fiata w Serbii. Tworzenie projektu od zera, współpraca z administracją rządową w imieniu inwestora, budowa montażu finansowego to podobieństwa z projektem EMP. Jednak skala wyzwań, jakie stoją przez Izerą jest o niebo większa niż w przypadku korporacyjnych, stabilnych struktur nadzorujących inwestycje po stronie koncernów – pisze Sławomir Bekier, członek zarządu ElectroMobility Poland.
2. Grądzik: Kolejne redukcje pokazują, że Polska nie ma nadmiaru OZE, ale za mało narzędzi
– Operator znów polecił redukcję wytwarzania z OZE w Polsce. – Przy tak zdominowanym przez węgiel miksie energetycznym nie powinniśmy mówić o „nadmiarze” energii z OZE. Zamiast tego należy szukać rozwiązań, które pomogą nam zarządzać nadwyżkami energii – ocenia Paulina Grądzik, ekspertka ds. energetyki i legislacji Departament Energii i Zmian Klimatu w Konfederacji Lewiatan.
3. Krukowska: Współpraca polsko-koreańska to klucz do sprawnej reformy wojska polskiego
– Z dnia na dzień trudno przekształcić armię posługującą się głównie sowieckim, przestarzałym sprzętem, na siły obronne, które korzystają z broni spełniającej dzisiejsze wymagania pola walki. Stąd współpraca Polski z innymi potęgami militarnymi świata, w tym z Koreą Południową. To klucz do zapewnienia szybkiego odbudowania potencjału obronnego – pisze Natalia Krukowska, współpracownik BiznesAlert.pl oraz członek studenckiego Koła Młodego Menadżera Akademii Marynarki Wojennej.
4. Siemieniuk: Infrastruktura to krwiobieg państwa, a CPK ma być jej sercem
– W ostatnich latach Polska budowała krwioobieg gospodarczy państwa. Świadczy o tym obecna infrastruktura, w tym m.in. rozwinięta sieć autostrad. Teraz czas, aby krwioobieg zyskał serce w postaci Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) – pisze Bartosz Siemieniuk współpracownik BiznesAlert.pl oraz członek studenckiego Koła Naukowego Młodego Menedżera Akademii Marynarki Wojennej.
5. Pastucha: Europa musi być odpowiednio przygotowana na embargo rosyjskiego LPG
– Wprowadzone sankcje wpłyną negatywnie na regionalne rynki paliw i LPG. Według szacunków organizacji branżowych ich skutkiem będzie ograniczenie dostępności autogazu i wyraźny wzrost jego cen (15–40 procent) dla pozostałych sektorów (m.in. gospodarstw domowych i rolnictwa). Państwa regionu dążą jednak do wprowadzenia sankcji, uzasadniając to odcięciem od rosyjskich węglowodorów i mniejszym wpływem z ich sprzedaży do rosyjskiego budżetu – pisze Tymon Pastucha, analityk Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych (PISM).
Tusk i Duda w Białym Domu. Polska gra z USA o reaktory i wsparcie Ukrainy