W poniedziałek podpisano umowę na zakup 130 zeroemisyjnych autobusów dla Warszawy. To jeden z największych kontraktów na autobusy elektryczne w Europie – poinformował stołeczny ratusz. Obecnie po stolicy jeździ 31 takich pojazdów.
Wartość zaplanowanej przez miasto inwestycji to ponad 417 milionów złotych, ale dofinansowanie unijne pokryje prawie połowę kosztów i wyniesie 180 mln złotych. Są to środki z programu Infrastruktura i Środowisko. Nowe elektrobusy będą jeździć po Trakcie Królewskim. „Po raz kolejny jesteśmy w awangardzie zmian. Nasze deklaracje przekuwamy w czyny i kupujemy pojazdy zeroemisyjne. Robimy to w trosce o jakość powietrza i klimat” – powiedział podczas podpisania umowy prezydent Warszawy, Rafał Trzaskowski. „Już wkrótce tradycyjne autobusy napędzane silnikami spalinowymi zupełnie znikną z najbardziej reprezentacyjnej arterii stolicy – Traktu Królewskiego. Będzie tu można spotkać wyłącznie pojazdy napędzane gazem lub energią elektryczną, czyli nisko lub zeroemisyjne. To element Warszawskiego Planu dla Klimatu” – mówił Trzaskowski.
Jan Kuźmiński, prezes zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych, podkreślił przy tym, że „zakup 130 elektrycznych autobusów przegubowych wspomagany z funduszy europejskich, to jedna z największych elektromobilnych inwestycji w Europie”. „Cieszymy się, że jesteśmy jednym z liderów we wdrażaniu proekologicznych rozwiązań dla transportu. Według naszych planów już za dwa lata będziemy w posiadaniu floty niemal 400 autobusów zero- i niskoemisyjnych. Ekologiczne autobusy MZA to recepta na czyste powietrze w stolicy” – zauważył.
Nowe autobusy dostarczy miastu firma Solaris. „Firma Solaris jest niezwykle dumna z faktu wygrania tak ogromnego przetargu na dostawę autobusów elektrycznych. Od wielu lat konsekwentnie realizujemy naszą strategię rozwoju opartą o pojazdy zeroemisyjne. Dzięki gigantycznemu zamówieniu z MZA umacniamy się na pozycji europejskiego lidera elektromobilności. Przede wszystkim jednak cieszymy się, że nasza firma, która niezwykle dużą wagę przykłada do rozwoju zrównoważonego transportu, przyczynia się do poprawy jakości życia mieszkańców Warszawy” – powiedział Javier Calleja, prezes zarządu Solaris Bus & Coach S.A.
Pierwsze elektrobusy, których dotyczy podpisana w poniedziałek umowa, wyjadą na ulice Warszawy na początku 2020 roku. Będą to przegubowe autobusy Solaris Urbino 18 Electric długości 18 metrów. Pojazdy będą wyposażone w klimatyzację, monitoring, elektroniczne systemy informacji pasażerskiej oraz biletomat. Będą również przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Polska Agencja Prasowa