Rozmowy z przedsiębiorstwami aktywnymi w sektorach baterii, elektromobilności oraz technologii wodorowych, a także udział w IX edycji International Rechargeable Battery Expo to główne cele wizyty wiceministra Michała Kurtyki w Japonii. Misja odbyła się z udziałem spółek skarbu państwa oraz kluczowych instytucji wspierających wdrażanie w Polsce innowacyjnych rozwiązań.
O wizycie polskiej delegacji w Japonii jako pierwszy informował portalu BiznesAlert.pl w ubiegłym tygodniu. Jak informowała Agata Rzędowska polska delegacja oficjeli i przedstawicieli najważniejszych spółek skarbu państwa zgłębia możliwości zastosowania technologii związanych z magazynowaniem i wykorzystaniem wodoru w Japonii.
Rzędowska: Polska rozmawia z Japonią o wodorze. Jakie są perspektywy?
Polski potencjał wykorzysta japońską technologię?
Podczas wizyty podsekretarz stanu w Ministerstwie Energii Michał Kurtyka, odwiedził m.in. fabrykę produkującą ogniwa do baterii litowo-jonowych. Zapoznał się z technologiami opracowanymi przez firmę oraz zwiedził zakład produkcyjny. Podczas rozmów wiceminister zwrócił uwagę, że Polska jest gotowa do współpracy na rzecz rozwoju technologii magazynowania energii, a nasz kraj konsekwentnie realizuje swój program rozwoju transportu nisko i zeroemisyjnego, chcąc w ten sposób stać się jednym z liderów europejskiego rynku elektromobilności. – Baterie odgrywają dziś kluczową rolę w trwającej rewolucji przemysłowej. Dlatego też polskie uczelnie i firmy aspirują do tego, aby stanowić istotną część sektora – wyjaśnił.
Jak poinformował wiceszef resortu energii, nasz kraj dysponuje zapleczem surowcowym niezbędnym do produkcji akumulatorów, a polscy przedsiębiorcy mają potencjał do angażowania się w rozwój branży. – W Polsce działają już firmy, które wytwarzają akumulatory jako produkt końcowy. Z rozwiązań tych korzystają nie tylko rodzimi producenci, ale i zagraniczne marki – powiedział. Dodał, że potencjał ten łączy się idealnie z możliwościami naszych naukowców. – Polskie ośrodki naukowe prowadzą liczne badania dotyczące konwersji energii i elektrochemii stosowanej. Pozwalają one na opracowanie nowych technologii akumulatorów oraz produkcję ogniw – uzasadnił.
W opinii podsekretarza stanu w resorcie energii połączenie międzynarodowej współpracy, wsparcia rządowego, polskiej myśli technologicznej oraz potencjału rodzimego przemysłu pozwoli naszemu krajowi znaleźć się w gronie kluczowych graczy w branży ogniw do baterii wykorzystywanych w pojazdach elektrycznych. – Jestem przekonany, że kompetencje, które posiadamy i rozwijamy w Polsce, dają nam szansę na stworzenie zaawansowanej technologicznie fabryki jak ta, którą mieliśmy okazję zobaczyć – wskazał.
Wodór z Japonii
Wiceminister Kurtyka odbył także szereg spotkań z czołowymi japońskimi firmami. Podczas rozmów poruszone zostały tematy związane m.in. z transportem wodoru oraz jego magazynowaniem, ogniwami paliwowymi, komponentami do pojazdów z napędami alternatywnymi, a także finansowaniem projektów opartych o technologie wodorowe. Dyskusje dotyczyły również instalacji zagazowania węgla przy wykorzystaniu ogniw paliwowych oraz elektromobilności i najnowszych trendów w tej gałęzi przemysłu.
Ponadto wiceszef resortu energii wziął udział w IX edycji International Rechargeable Battery Expo – Battery Japan. Targi te są uznawane za światowe centrum spotkań kluczowych przedstawicieli branży bateryjnej. Podczas trwania konferencji organizowane są liczne spotkania biznesowe oraz konsultacje techniczne. Pozostali członkowie delegacji uczestniczyli natomiast w XIV edycji International Hydrogen & Fuel Cell Expo. Są to największe na świecie targi dotyczące sektora wodoru i ogniw paliwowych. Wystawa ta jest miejscem, gdzie prezentowane są najnowsze osiągnięcia w tych dziedzinach. Oba wydarzenia odbyły się w dniach 28 lutego – 2 marca 2018 r. w Tokio.
W ocenie wiceministra Michał Kurtyka, na świecie trwają obecnie wzmożone prace, które mają na celu popularyzację wodoru. – Nic dziwnego. Wystarczy przeanalizować podstawowe dane dotyczące samochodów napędzanych tym alternatywnym paliwem. Zasięg tego typu pojazdu to nawet 550-700 km. Czas „tankowania” można zamknąć w 3 minutach. I co najważniejsze – auto nie emituje żadnych zanieczyszczeń. Co więcej, jedynym „nadprogramowym” efektem generowania prądu jest w tym wypadku wyłącznie woda. Jest to zatem technologia, której należy się przyglądać z uwagą – wyjaśnił.
Zdaniem podsekretarza stanu alternatywne źródła energii w transporcie przez dekady występowały jako forma ciekawostki lub utopijnych wizji naukowców, ekologów czy pasjonatów. – Dziś się to zmienia i samochody napędzane takimi paliwami, jak: gaz, wodór czy energia elektryczna, staja się coraz częstszym widokiem na naszych ulicach. Stąd też nasza obecność na Targach. Chcemy poznać najnowsze technologie i trendy, a także zebrać doświadczenia, aby móc w naszym kraju nadać impuls do rozwoju nowej innowacyjnej gałęzi przemysłu oraz stworzyć konkurencyjny rynek dla pojazdów napędzanych jednostkami alternatywnymi – zaznaczył.
Przebywający z wizytą w Japonii wiceminister Michał Kurtyka złożył także wieniec pod Cenotafem – pomnikiem upamiętniającym ofiary bomb atomowych zrzuconych w sierpniu 1945 r. na miasta Hiroszimę oraz Nagasaki.
Ministerstwo Energii