font_preload
PL / EN
Alert 21 grudnia, 2016 godz. 6:00   
REDAKCJA

Korytarz Norweski może kosztować 6-10 mld zł

!!!!!NIE UŻYWAĆ NIECHORZE!!!! grafika BALTIC_PIPE-2 grafika korytarz_norweski_mini Baltic Pipe

Do końca tego roku mają zakończyć się prace nad studium wykonalności projektu Baltic Pipe będącego elementem Korytarza Norweskiego. Zdaniem duńskich mediów koszt budowy dwukierunkowego połączenia gazowego między Polską a Norwegią wyniesie 10-16 mld duńskich koron, czyli obecnie 6-10 mld złotych.

Przyspieszenie prac nad Korytarzem Norweskim

Prace nad studium wykonalności projektu gazociągu Baltic Pipe trwają od marca tego roku na zlecenie polskiego operatora systemu przesyłowego, firmy Gaz- System oraz duńskiego Energinet.dk. Studium ma wykazać koszty oraz potrzebne inwestycje przy rożnych wariantach przepustowości tego połączenia gazowego będącego polsko-duńskim elementem Korytarza Norweskiego. Wyniki studium powinny być znane na początku przyszłego roku. Procedura rezerwacji przepustowości Open Season ma wykazać jakie jest zapotrzebowanie podmiotów obecnych na rynku. W Kopenhadze i Warszawie do 6 stycznia 2017 r. trwają wstępne rozmowy na temat analizy rynkowej przed uruchomieniem procedury Open Season zaplanowanym na początek 2017 roku. Organizatorem warsztatów jest polski operator systemu przesyłowego firma Gaz-System oraz duński Energinet.dk. Uczestniczy w nich także norweski operator forma Gassco. Z nieoficjalnych informacji BiznesAlert.pl wynika, że w rozmowach oprócz PGNiG biorą udział także Hermes Energy Group (HEG), Shell oraz Statoil.

Cztery firmy rozważają udział w Korytarzu Norweskim

Jak podkreśla menadżer projektu w duńskiej firmie Energinet.dk Sofie Leweson w rozmowie z portalem Ingeniøren, przygotowanie projektu różni się nieco w Danii i Polsce. – Polska jest zainteresowana projektem, ponieważ chce zmniejszyć zależność od rosyjskiego Gazpromu – podkreśla Dunka.  Jej zdaniem w podejściu Polaków jest także aspekt ekonomiczny, gdyż istnieje wyraźne oczekiwanie, aby po integracji rynków ceny gazu w tej części Europy spadły dzięki wzrostowi konkurencji. – Niższe koszty są również zachętą dla duńskiej strony, aby rozpocząć projekt. Dla naszych duńskich użytkowników działania Energinet.dk to dobra okazja, aby zmniejszyć bieżące koszty transportu gazu – mówi Leweson.

 

Przyspieszenie prac nad Korytarzem Norweskim

Brakujące elementy 

Jeśli projekt stanie się rzeczywistością, to po raz pierwszy będzie można transportować gaz z Norwegii na rynki w Danii oraz w Polsce, a także do sąsiednich krajów. Aby tak się stało należy jednak zmodernizować obecną infrastrukturę i zbudować nową. – Projekt składa się z pięciu elementów. Przede wszystkim z połączenia z norweskim systemem przesyłowym na Morzu Północnym – mówi Sofie Leweson. Konieczna jest rozbudowa duńskiego systemu na lądzie z Jutlandii do Zelandii, a następnie budowa zupełnie nowej tłoczni, która może przesyłać duże ilości gazu. Nowa tłocznia gazu powstanie w południowej Zelandii, w pobliżu wyjścia na ląd nowego rurociągu – wskazuje Sofie Leweson.

Jeśli projekt będzie zakładał tłoczenie do 10 mld m3 gazu to system będzie wymagał rozbudowy, ponieważ obecnie pozwala na tłoczenie ok. 4,5 mld m3 rocznie. – Obecny system nie może obsłużyć zwiększonego wolumenu, więc musimy wybudować nową tłocznię w celu podniesienia ciśnienia gazu w rurach – wyjaśnia menadżer projektu.

Kolejnym elementem jest połączenie gazowe pomiędzy Danią a Polską (Baltic Pipe), które będzie zaczynać się w Sydsjælland po duńskiej stronie, a kończyć w Niechorzu na północnym wschodzie Polski. Ostatni element to rozbudowa polskiego systemu przesyłowego. – Polacy od dziesięcioleci sprowadzają gaz ze Wschodu. Jeśli mają go teraz otrzymywać przez Danię, to będzie to wymagało poważnej rozbudowy infrastruktury. Projekt ma zostać ukończony do 2022 roku – podkreśliła pracowniczka Energinet.dk.

Jak pisze portal Ingeniøren, jeśli niezbędne decyzje zostaną podjęte, prace budowlane powinny rozpocząć się w 2019 roku, więc gazociąg może być operacyjnie gotowy w październiku 2022 roku. Wówczas wygasa obecna umowa Polski z Gazpromem na dostawy gazu.

Projekt Korytarza Norweskiego zakłada budowę pięciu elementów:

  • Budowę po duńskiej stronie „spinki” (tie-in) do norweskiego systemu przesyłowego na Morzu Północnym, która połączy Danię z Norwegią i umożliwi przesył surowca;
  • Rozbudowę istniejącej zdolności przesyłowej w Danii z zachodu na wchód;
  • Budowę połączenia gazowego między Polską a Danią (Baltic Pipe);
  • Budowę tłoczni gazu;
  • Rozbudowę polskiego systemu przesyłowego.

Baltic Pipe max

 

Koszty

Zdaniem Energinet.dk jest zbyt wcześnie, aby mówić o kosztach, jednak wstępne szacunki zakładają przedział 10-16 mld duńskich koron (6-10 mld zł według kursu z 21.12.2016). – Na obecnym etapie jest oczywiście zbyt wcześnie, aby podać dokładną kwotę. Zakres prac nad którymi pracujemy jest bardzo szeroki. Współpracujemy także z  wieloma podmiotami – tłumaczyła Leweson. Jak zaznaczyła Dunka koszty inwestycji zostaną podzielone po połowie, a więc w zależności od tego, firmy realizujące projekt poniosą koszty inwestycyjne rzędu 5-8 mld koron. Znacznie bardziej wstrzemięźliwy w ocenie kosztów jest polski operator. – Właściwe koszty projektu będą znane po zakończeniu procedury Open Season, czyli po potwierdzeniu jakie wolumeny gazu będą przesyłane tą infrastrukturą – informuje spółka w przesłanym redakcji komunikacie.

Wizją projektu w dłuższej perspektywie jest przesył gaz do krajów sąsiednich, w tym do Szwecji, Ukrainy, Litwy, Czech, Słowacji. Energinet.dk poinformował, że projekt dostaw gazu z Norwegii poprzez duńsko-polski gazociąg realizowany jest przy zaangażowaniu operatora norweskiego, firmy Gassco. Norwegowie oraz Duńczycy analizują studium wykonalności odnoszące się do połączenia między Norwegią a Danią. – Szwecja nie jest bezpośrednio zaangażowana, ale oczywiście może również czerpać pewne korzyści wynikające z pojawienia się nowej infrastruktury w regionie. Podobnie zresztą jak inne kraje w Europie Środkowo – Wschodniej w dłuższej perspektywie – zaznaczyła Sofie Leweson.

Kurtyka: Korytarz Norweski na ostatniej prostej przygotowań

Scenariusze dywersyfikacji: 

Baltic Pipe to jeden z pięciu elementów Korytarza Norweskiego, który z kolei jest jednym z dwóch elementów koncepcji dywersyfikacji dostaw gazu do Polski i do regionu, a więc Bramy Północnej. Gaz System rozważa dwa scenariusze realizacji projektu.

Scenariusz I (podstawowy):

  • Terminal LNG w Świnoujściu – możliwość dwustopniowej rozbudowy do przepustowości: 7,5 mld m3/rok i docelowo do 10 mld m3/rok.
  • Gazociąg Baltic Pipe – przepustowość interkonektora do 10 mld m3/rok.

Scenariusz II:

  • Istniejący terminal LNG w Świnoujściu – możliwość dwustopniowej rozbudowy do
    przepustowości: 7,5 mld m3/rok i docelowo do 10 mld m3/rok
  • Planowany terminal (FSRU) w rejonie Zatoki Gdańskiej – przepustowość od 4,1 do 8,2 mld m3/rok.

Korytarz Norweski przyspiesza. Plan B to drugi gazoport

Ingeniøren/BiznesAlert.pl