icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Sektor żeglugi chce ciąć emisje CO2, ale przez to wzrosną koszty

Koszty frachtu morskiego prawdopodobnie nadal będą wysokie w 2022 roku, ponieważ inwestorzy i organy regulacyjne starają się przyspieszyć dekarbonizację żeglugi. Międzynarodowa Organizacja Morska spotyka się z kolei z krytyką, że jej działania w zakresie ochrony klimatu są niewystarczające.

Żegluga a ochrona klimatu

Żegluga, która transportuje około 90 procent światowego handlu i odpowiada za prawie 3 procent światowych emisji CO2, znajduje się pod rosnącą presją organizacji ekologicznych, aby przewoźnicy podejmowali bardziej konkretne działania na rzecz klimatu, w tym m.in. podatek węglowy. Międzynarodowa Organizacja Morska (International Maritime Organization – IMO – red.), jedna z agencji ONZ, poinformowała, że ​​poczyniła postępy w zakresie krótkoterminowych środków ograniczania emisji gazów cieplarnianych w tym sektorze, ale organizacje ekologiczne i szereg z państw należących do niej uważają, że to za mało. W zeszłym miesiącu kraje, w tym Stany Zjednoczone, na szczycie klimatycznym COP26 naciskały na IMO, aby przyjęła cel zerowej emisji do 2050 roku. Jak dotąd, jej celem jest zmniejszenie ogólnych emisji gazów cieplarnianych ze statków o 50 procent do 2050 roku w stosunku do poziomów z 2008 roku.

IMO poinformowała, że ​​w 2021 roku osiągnięto konkretne postępy w walce ze zmianami klimatu, w tym nowe przepisy mające na celu poprawę efektywności energetycznej floty światowej, dodając, że w przyszłym roku będzie „bardzo ciężko pracować” nad opracowaniem zmienionej strategii dotyczącej emisji gazów cieplarnianych, która zostanie sfinalizowana w 2023 roku. Propozycja przedłożona w IMO w sprawie utworzenia funduszu badawczo-rozwojowego o wartości 5 miliardów dolarów w celu znalezienia odpowiedniej technologii, która spełni cele klimatyczne, jest nadal przedmiotem dyskusji, a dalsze rozmowy przesunięto na przyszły rok.

Finansowanie dalszej ścieżki to kolejna przeszkoda. Według szacunków analityków żegluga będzie potrzebować 2,4 biliona dolarów, aby osiągnąć zerową emisję netto do 2050 roku, a wydatki na cele związane z ochroną klimatu do 2030 roku mogą osiągnąć nawet 500 miliardów dolarów.

Reuters/Michał Perzyński

Koszty frachtu morskiego prawdopodobnie nadal będą wysokie w 2022 roku, ponieważ inwestorzy i organy regulacyjne starają się przyspieszyć dekarbonizację żeglugi. Międzynarodowa Organizacja Morska spotyka się z kolei z krytyką, że jej działania w zakresie ochrony klimatu są niewystarczające.

Żegluga a ochrona klimatu

Żegluga, która transportuje około 90 procent światowego handlu i odpowiada za prawie 3 procent światowych emisji CO2, znajduje się pod rosnącą presją organizacji ekologicznych, aby przewoźnicy podejmowali bardziej konkretne działania na rzecz klimatu, w tym m.in. podatek węglowy. Międzynarodowa Organizacja Morska (International Maritime Organization – IMO – red.), jedna z agencji ONZ, poinformowała, że ​​poczyniła postępy w zakresie krótkoterminowych środków ograniczania emisji gazów cieplarnianych w tym sektorze, ale organizacje ekologiczne i szereg z państw należących do niej uważają, że to za mało. W zeszłym miesiącu kraje, w tym Stany Zjednoczone, na szczycie klimatycznym COP26 naciskały na IMO, aby przyjęła cel zerowej emisji do 2050 roku. Jak dotąd, jej celem jest zmniejszenie ogólnych emisji gazów cieplarnianych ze statków o 50 procent do 2050 roku w stosunku do poziomów z 2008 roku.

IMO poinformowała, że ​​w 2021 roku osiągnięto konkretne postępy w walce ze zmianami klimatu, w tym nowe przepisy mające na celu poprawę efektywności energetycznej floty światowej, dodając, że w przyszłym roku będzie „bardzo ciężko pracować” nad opracowaniem zmienionej strategii dotyczącej emisji gazów cieplarnianych, która zostanie sfinalizowana w 2023 roku. Propozycja przedłożona w IMO w sprawie utworzenia funduszu badawczo-rozwojowego o wartości 5 miliardów dolarów w celu znalezienia odpowiedniej technologii, która spełni cele klimatyczne, jest nadal przedmiotem dyskusji, a dalsze rozmowy przesunięto na przyszły rok.

Finansowanie dalszej ścieżki to kolejna przeszkoda. Według szacunków analityków żegluga będzie potrzebować 2,4 biliona dolarów, aby osiągnąć zerową emisję netto do 2050 roku, a wydatki na cele związane z ochroną klimatu do 2030 roku mogą osiągnąć nawet 500 miliardów dolarów.

Reuters/Michał Perzyński

Najnowsze artykuły