icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

ME chce obniżyć obowiązek zakupu zielonych certyfikatów na 2017 r.

(Gramwzielone.pl)

Jak poinformował portal Gramwzielone.pl, wynika to z projektu rozporządzania związanego z nowelizacją ustawy o OZE, którego projekt wczoraj przedstawiło Ministerstwo Energii. Przyjęcie w rozporządzeniu niższego poziomu tzw. obowiązku OZE na 2017 r. – w stosunku do poziomu określonego na przyszły rok w ustawie o OZE – nie pomoże w obniżeniu rynkowej nadpodaży zielonych certyfikatów, a więc nie wpłynie na wzrost ich cen, które sięgają obecnie rekordowo niskich poziomów.

Jak wynika z przedstawionego wczoraj projektu rozporządzenia Ministerstwo Energii chce w ramach obowiązku OZE na 2017 r. wydzielić osobny obowiązek zakupu świadectw pochodzenia za energię produkowaną w biogazowniach rolniczych, który miałby wynieść 0,5 proc. Natomiast obowiązek zakupu zielonych certyfikatów od operatorów pozostałych typów odnawialnych źródeł energii miałby wynieść 15,5 proc.

Zgodnie z zapisami ostatniej nowelizacji ustawy o OZE, która weszła w życie 1 lipca br., w II półroczu 2016 r. ma zostać wydzielony obowiązek zakupu świadectw pochodzenia energii z biogazowni rolniczych i wyniesie on 0,65 proc. W zakresie zakupu świadectw z pozostałych OZE obowiązek wyniesie w tym czasie 14,35 proc.

Natomiast tekst obowiązującej ustawy o OZE mówi o podniesieniu obowiązku zakupu i umarzania świadectw pochodzenia w 2017 r. do poziomu odpowiednio 0,65 proc. dla biogazowni i 19,35 proc. dla pozostałych OZE.

To się jednak ma zmienić na niekorzyść producentów zielonej energii, co wynika z niższego poziomu obowiązku na 2017 r. zaproponowanego teraz przez Ministerstwo Energii. Rozwiązanie zaproponowane przez ME z pewnością nie będzie sprzyjać zmniejszeniu rynkowej nadpodaży zielonych certyfikatów, których ceny na Towarowej Giełdzie Energii w tym roku systematycznie spadają, a ostatnio wynoszą już nawet poniżej 50 zł/MWh.

Dlaczego zatem Ministerstwo Energii chce obniżyć przyszłoroczny obowiązek zakupu i umarzania zielonych certyfikatów w stosunku do zapisów ustawy o OZE?

– W opinii projektodawcy obniżenie wielkości przedmiotowego udziału łącznie do poziomu 16 proc. wynika z jednej strony z konieczności zabezpieczenia interesów odbiorców końcowych energii elektrycznej przed zbyt gwałtownym wzrostem cen energii elektrycznej wynikającej ze wsparcia rozwoju odnawialnych źródeł energii, z drugiej zaś strony z przesunięcia wejścia w życie rozdziału 4 ustawy, z pierwotnego terminu 1 stycznia 2016 r., na 1 lipca br. Powyższe przesunięcie terminu wejścia w życie rozdziału 4 przyczyniło się do przesunięcia przeprowadzenia aukcji dla istniejących instalacji OZE, co spowodowało brak odpływu podmiotów z systemu tzw. zielonych certyfikatów do systemu aukcyjnego – czytamy w uzasadnieniu projektu rozporządzenia przygotowanego przez resort energii.

– Dodatkowo, należy zauważyć, iż proponowana (…) łączna wielkość udziału uwzględnia ilość wytworzonej energii elektrycznej w mikroinstalacjach i w małych instalacjach, zobowiązania wynikające z umów międzynarodowych, dotychczasową wielkość udziału energii elektrycznej i paliw pozyskiwanych z odnawialnych źródeł energii w ogólnej ilości energii i paliw zużywanych w energetyce oraz w transporcie, ilość wytworzonego biogazu rolniczego, a także wysokość ceny energii elektrycznej na rynku konkurencyjnym – ocenia Ministerstwo Energii.

W kontekście wydzielenia osobnego obowiązku dla biogazowni warto zauważyć, że przygotowany przez ME plan aukcji na ten rok otwiera drogę do przejścia już w tym roku większości działających wcześniej biogazowni rolniczych do systemu aukcyjnego (jesli zostaną do tych aukcji zgłoszone). Jeśli, w efekcie przejścia części biogazowni do systemu aukcyjnego, w „starym” systemie zostanie mniej takich instalacji, może to wywindować ceny tzw. błękitnych certyfikatów (certyfikatów za produkcję energii w biogazowniach) w ramach wydzielonego dla nich, osobnego obowiązku.

Rozporządzenie określające poziomy obowiązku OZE na 2017 r., którego projekt został udostępniony wczoraj na stronach Rządowego Centrum Legislacji, ma wejść w życie z dniem 30 listopada br. Obecnie można zgłaszać do niego swoje uwagi, kierując je do Ministerstwa Energii.

(Gramwzielone.pl)

Jak poinformował portal Gramwzielone.pl, wynika to z projektu rozporządzania związanego z nowelizacją ustawy o OZE, którego projekt wczoraj przedstawiło Ministerstwo Energii. Przyjęcie w rozporządzeniu niższego poziomu tzw. obowiązku OZE na 2017 r. – w stosunku do poziomu określonego na przyszły rok w ustawie o OZE – nie pomoże w obniżeniu rynkowej nadpodaży zielonych certyfikatów, a więc nie wpłynie na wzrost ich cen, które sięgają obecnie rekordowo niskich poziomów.

Jak wynika z przedstawionego wczoraj projektu rozporządzenia Ministerstwo Energii chce w ramach obowiązku OZE na 2017 r. wydzielić osobny obowiązek zakupu świadectw pochodzenia za energię produkowaną w biogazowniach rolniczych, który miałby wynieść 0,5 proc. Natomiast obowiązek zakupu zielonych certyfikatów od operatorów pozostałych typów odnawialnych źródeł energii miałby wynieść 15,5 proc.

Zgodnie z zapisami ostatniej nowelizacji ustawy o OZE, która weszła w życie 1 lipca br., w II półroczu 2016 r. ma zostać wydzielony obowiązek zakupu świadectw pochodzenia energii z biogazowni rolniczych i wyniesie on 0,65 proc. W zakresie zakupu świadectw z pozostałych OZE obowiązek wyniesie w tym czasie 14,35 proc.

Natomiast tekst obowiązującej ustawy o OZE mówi o podniesieniu obowiązku zakupu i umarzania świadectw pochodzenia w 2017 r. do poziomu odpowiednio 0,65 proc. dla biogazowni i 19,35 proc. dla pozostałych OZE.

To się jednak ma zmienić na niekorzyść producentów zielonej energii, co wynika z niższego poziomu obowiązku na 2017 r. zaproponowanego teraz przez Ministerstwo Energii. Rozwiązanie zaproponowane przez ME z pewnością nie będzie sprzyjać zmniejszeniu rynkowej nadpodaży zielonych certyfikatów, których ceny na Towarowej Giełdzie Energii w tym roku systematycznie spadają, a ostatnio wynoszą już nawet poniżej 50 zł/MWh.

Dlaczego zatem Ministerstwo Energii chce obniżyć przyszłoroczny obowiązek zakupu i umarzania zielonych certyfikatów w stosunku do zapisów ustawy o OZE?

– W opinii projektodawcy obniżenie wielkości przedmiotowego udziału łącznie do poziomu 16 proc. wynika z jednej strony z konieczności zabezpieczenia interesów odbiorców końcowych energii elektrycznej przed zbyt gwałtownym wzrostem cen energii elektrycznej wynikającej ze wsparcia rozwoju odnawialnych źródeł energii, z drugiej zaś strony z przesunięcia wejścia w życie rozdziału 4 ustawy, z pierwotnego terminu 1 stycznia 2016 r., na 1 lipca br. Powyższe przesunięcie terminu wejścia w życie rozdziału 4 przyczyniło się do przesunięcia przeprowadzenia aukcji dla istniejących instalacji OZE, co spowodowało brak odpływu podmiotów z systemu tzw. zielonych certyfikatów do systemu aukcyjnego – czytamy w uzasadnieniu projektu rozporządzenia przygotowanego przez resort energii.

– Dodatkowo, należy zauważyć, iż proponowana (…) łączna wielkość udziału uwzględnia ilość wytworzonej energii elektrycznej w mikroinstalacjach i w małych instalacjach, zobowiązania wynikające z umów międzynarodowych, dotychczasową wielkość udziału energii elektrycznej i paliw pozyskiwanych z odnawialnych źródeł energii w ogólnej ilości energii i paliw zużywanych w energetyce oraz w transporcie, ilość wytworzonego biogazu rolniczego, a także wysokość ceny energii elektrycznej na rynku konkurencyjnym – ocenia Ministerstwo Energii.

W kontekście wydzielenia osobnego obowiązku dla biogazowni warto zauważyć, że przygotowany przez ME plan aukcji na ten rok otwiera drogę do przejścia już w tym roku większości działających wcześniej biogazowni rolniczych do systemu aukcyjnego (jesli zostaną do tych aukcji zgłoszone). Jeśli, w efekcie przejścia części biogazowni do systemu aukcyjnego, w „starym” systemie zostanie mniej takich instalacji, może to wywindować ceny tzw. błękitnych certyfikatów (certyfikatów za produkcję energii w biogazowniach) w ramach wydzielonego dla nich, osobnego obowiązku.

Rozporządzenie określające poziomy obowiązku OZE na 2017 r., którego projekt został udostępniony wczoraj na stronach Rządowego Centrum Legislacji, ma wejść w życie z dniem 30 listopada br. Obecnie można zgłaszać do niego swoje uwagi, kierując je do Ministerstwa Energii.

Najnowsze artykuły