AlertEnergia elektrycznaInnowacjePAP

Rz: Przez wzrost cen energii autobusy elektryczne mogą przestać się opłacać

Ładowarka pantografowa OppCharge w Inowrocławiu | fot. Ekoenergetyka Polska

Przez drogą energię przestanie się opłacać eksploatacja nie tylko osobowych aut elektrycznych, ale także elektrobusów – czytamy we wtorkowej „Rzeczpospolitej”.

Skutki wysokich cen energii dla elektromobilności

– Przejechanie 100 kilometrów samochodem elektrycznym już teraz może kosztować ponad 50 zł, a wkrótce będzie jeszcze drożej – nawet 70 zł. To dwa razy więcej niż za przejazd dieslem – napisał dziennik.

„Rz” poinformowała, że ze względu na wzrost cen energii elektrycznej operatorzy stacji ładowania likwidują przyciągające klientów promocje, w których „tankowanie” e-aut było darmowe. Dziennika przypomina, że w poniedziałek opłaty na swoich stacjach wprowadził Lotos. Jednocześnie jak czytamy w gazecie do końca półrocza to samo ma zrobić Orlen. – Opłacalność aut elektrycznych stanęła pod dużym znakiem zapytania – stwierdził cytowany przez gazetę Adam Tychmanowicz, prezes Neptis SA, operatora systemu Yanosik.

Chińczycy mają największe zamówienie na autobusy elektryczne w Europie

Dziennik dodał, że kuleje infrastruktura ładowania elektrycznych pojazdów, a – jak wylicza Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych – „jej rozwój hamuje kilkadziesiąt różnych barier związanych m.in. z podatkami czy procedurami administracyjnymi”. Dodatkowo przeszkodą rozwoju sektora elektrycznych samochodów są ich ceny – nawet dwukrotnie wyższe od porównywalnych modeli z napędem spalinowym.

– Z kolei program rządowych dopłat do ich zakupu nie może ruszyć z miejsca. Polska pozostaje jednym z zaledwie kilku europejskich krajów, gdzie do tej pory nie wprowadzono takich zachęt – czytamy w gazecie. Jednocześnie „Rz” odnotowuje pojawiające się informacje o planach obniżenie dopłat o połowę.

Drożejąca energia elektryczna uderzy również – zdaniem dziennika – w elektryfikację miejskiej komunikacji autobusowej. – Będzie to bolesny cios w elektromobilność, gdyż wobec porażki z próbą rozpędzenia przez rząd rynku elektrycznych samochodów osobowych to właśnie e-busy miały się stać jej forpocztą w Polsce – napisała „Rz”.

Rzeczpospolita/Polska Agencja Prasowa

Kurtyka: Polska chce stworzyć markę autobusu elektrycznego, z którego będziemy dumni


Powiązane artykuły

Największy niemiecki magazyn energii zaraz zacznie działać

W położonej na północy Niemiec wsi Bollingstedt oddano do użytku dotychczas największy magazyn energii w Niemczech. Wydajność magazynu wynosi 103,5...
fotowoltaika magazyny energii Tauron

MAE: Unia stawia OZE, a nie inwestuje w sieci

Ekspansja odnawialnych źródeł energii w Unii Europejskiej przewyższa inwestycje w infrastrukturę sieciową, co prowadzi do znacznych różnic w cenach energii...

Pomorze napędza transformację energetyczną

30 maja przedstawiciele Polskiej Spółki Gazownictwa wzięli udział w konferencji „Czysta energia dla klimatu”, która odbyła się na Politechnice Koszalińskiej....

Udostępnij:

Facebook X X X