AlertEnergetykaEnergia elektrycznaOnetŚrodowiskoWykop

Polska popiera kierunki Fit For 55. Apeluje o więcej środków na transformację i zwiększenie roli gazu

Elektrownia Turów. Fot. Bartłomiej Sawicki/BiznesAlert.pl

Elektrownia Turów. Fot. Bartłomiej Sawicki/BiznesAlert.pl

Pakiet unijnych regulacji Fit For 55 stanowi bazę dla wdrożenia zaktualizowanego celu unijnego odnośnie redukcji emisji gazów cieplarnianych o 55 procent do 2030 roku. – Nowy cel stanowi wyzwanie, lecz też szansę na przeprowadzenie sprawiedliwej transformacji gospodarki w Polsce, w tym przy wsparciu ze środków unijnych – podkreśla ministerstwo klimatu i środowiska (MKiŚ). Ministerstwo apeluje jednak o uznanie gazu w procesie transformacji, a branża ustami Polskiego Komitetu Energii Elektrycznej o zwiększenie środków na transformację energetyczną.

Fit For 55 na plus

Ministerstwo klimatu i środowiska podkreśla, że w zestawie 13 aktów legislacyjnych jest wiele elementów, które wychodzą naprzeciw polskim postulatom przedstawionym na forum unijnym w ostatnich miesiącach, m.in.:

  • zachowanie elementów redystrybucyjnych w ETS w postaci puli solidarnościowej oraz zwiększenie Funduszu Modernizacyjnego,
  • zachowanie darmowych uprawnień w ETS,
  • zachowanie kryteriów dla podziału zobowiązań państw członkowskich w zakresie sektorów nieobjętych systemem handlu emisjami;
  • utworzenie nowego funduszu mitygującego ryzyko wzrostu ubóstwa energetycznego,
  • wprowadzenie podatku granicznego dla emisji.

Fit For 55 na minus

Ministerstwo podkreśla, że wątpliwości budzą jednak kwestie dotyczące głębszego zaadresowania kwestii braku równowagi w ETS dla beneficjentów Funduszu Modernizacyjnego. – Obecnie proponowane rozwiązania w tym zakresie nie są wystarczające i dlatego będziemy kontynuowali rozmowy w tej sprawie z KE oraz innymi państwami członkowskimi – argumentuje resort.

Ministerstwo wyraża, także swoje wątpliwości wobec zasadności i skuteczności wprowadzenia systemu handlu uprawnieniami dla transportu i budynków. – Takie rozwiązanie, bez wprowadzenia odpowiednich mechanizmów zabezpieczających może uderzyć w najbiedniejsze grupy społeczne dotknięte ubóstwem energetycznym. Polska nie zgodzi się na żadne rozwiązanie, które będzie odbywało się kosztem najsłabszych grup społecznych – czytamy w komunikacie resortu. – Polska będzie szukać alternatywnych rozwiązań dla takiego systemu lub środków łagodzących skutki jego wprowadzenia – dodaje ministerstwo.

Ministerstwo podkreśla także brak uznania roli gazu jako paliwa przejściowego w zaproponowanych przez KE funduszach. – Dla Polski to kluczowe paliwo przejściowe stanowiące niezbędną część sprawiedliwej transformacji energetycznej. Specyficzna rola gazu powinna być uznana w szczególności w taksonomii. Polska nie widzi możliwości wdrożenia celu bez uznania roli gazu na tym etapie przejściowym – podkreśla ministerstwo w komunikacie.

Branża apeluje o zwiększenie środków na transformację

Zdaniem Polskiego Komitetu Energii Elektrycznej (PKEE) transformacja energetyczna w Polsce będzie wymagała znacznych nakładów inwestycyjnych, które według szacunków PKEE sięgną 136 mld euro w perspektywie 2030 roku. – Kwota ta przekracza czterokrotnie łączną kwotę dostępnych obecnie środków krajowych i unijnych na dekarbonizację polskiej gospodarki, a tym samym do realizacji ambitnych celów redukcyjnych potrzebne będzie dodatkowe wsparcie finansowe – czytamy w komunikacie PKEE. Członkowie PKEE z zadowoleniem przyjmują zapowiedź Komisji Europejskiej o skierowaniu wszystkich dochodów z aukcji EU ETS na działania związane z klimatem, co może pomóc przeznaczyć więcej środków z budżetów krajowych na realizację nowo podwyższonych celów UE. – Jednak te środki krajowe nie wystarczyłyby na sfinansowanie całkowitego kosztu realizacji nowych zobowiązań klimatycznych – czytamy w komunikacie PKEE.

– Żałujemy, że Komisja nie zdecydowała się na wykorzystanie uprawnień przekazanych do rezerwy stabilności rynkowej do funduszu modernizacyjnego, w przeciwnym razie zostałyby one anulowane. Mechanizm ten nie miałby wpływu na krajowe pule alokacji państw członkowskich, a co za tym idzie na ceny uprawnień do emisji – czytamy w komunikacie PKEE.

W związku z powyższym, zdaniem PKEE Fundusz Modernizacyjny w ramach systemu EU ETS powinien zostać proporcjonalnie zwiększony do nowych zobowiązań klimatycznych, aby odpowiedzieć na te wyzwania i odpowiednio rozwiązać problem braku równowagi między państwami członkowskimi. W zakresie rozszerzenia systemu EU ETS na transport i budynki, PKEE podkreśla, że nadal nie jest pewne, czy proponowany wzrost będzie proporcjonalny do nowych kosztów przestrzegania przepisów i modernizacji, w tym energetyki, przemysłu, transportu i budownictwa mieszkaniowego.

Ministerstwo klimatu i środowiska/Polski Komitet Energii Elektrycznej/Bartłomiej Sawicki


Powiązane artykuły

Rafineria PCK w Schwedt

Zmienił się rząd, a Niemcy ciągle nie wiedzą co z Rosnieftem w Schwedt

Nowy skład federalnego ministerstwo gospodarki nadal nie sprecyzował jakie konkretne zamiary ma w sprawie udziału Rosnieftu w trzech dużych niemieckich...
Podpisanie umowy w sprawie finansowania budowy lądowej części FSRU. Na zdjęciu Marta Postuła, wiceprezes BGK i Sławomir Hinc, prezes Gaz-Systemu. Fot.: Gaz-System

Dwa miliardy na polski pływający gazoport

BGK podpisał umowę z Gaz-Systemem na pożyczkę w wysokości ponad dwóch miliardów złotych, celem sfinansowania budowy części lądowej FSRU. Inwestycja...

Szwajcarzy nadal nie wiedzą ile zapłacą za unijny prąd

Po publikacji szkicu umowy na temat wymiany energii elektrycznej między Szwajcarią a UE w piątek 13 czerwca szwajcarskie społeczeństwo ma...

Udostępnij:

Facebook X X X