icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Kurtyka: Rewizja strategii energetycznej nastąpi w 2023 roku

– Zmiany na świecie i koronawirus sprawiają, że w 2023 roku konieczna będzie rewizja i dostosowanie PEP 2040 – powiedział minister Michał Kurtyka podczas Międzynarodowych Targów Ochrony Środowiska Poleco. Chodzi o tak zwaną strategię energetyczną.

Strategia energetyczna do rewizji

– PEP 2040 (strategia energetyczna, Polityka Energetyczna Polski do 2040 roku – przyp. red.) to dokument kompleksowy, przygotowany w oparciu o szereg analiz. Strategia odnosi się zarówno do możliwości technicznych systemu, jak i kwestii rynkowych. Ci, którzy będą szybciej budować nowe technologie w energetyce, będą mieli łatwiejszy start i możliwość rozwoju biznesowego. To szansa dla polskich firm, szczególnie małych i średnich – powiedział minister klimatu i środowiska.

Michał Kurtyka zaznaczył, że filarami strategii będą w przyszłości programy strukturalne, które zmieniają energetykę, np. offshore czy atom. – To z kolei szansa dla tych największych graczy. Główna kwestia jest związana ze sprawiedliwą transformacją, a wiec przekierowaniem środków do regionów, które poniosą największy koszt ekonomiczny i społeczny tej zmiany – dodał.

– Świat się zmienia, mamy wpływ koronawirusa. Rewizja i dostosowanie PEP 2040 nastąpi w 2023 roku, tak aby uzupełnić ją o aspekty, które pojawią się w najbliższych dwóch, trzech latach – powiedział minister.

Elektromobilność

– Od pierwszego stycznia otwieramy nabór na około miliard złotych dofinansowania dla samorządów na zakup około 500 autobusów niskoemisyjnych i wodorowych. Dajemy tam 90 procent dofinansowania na autobusy wodorowe. Chcemy, aby Polska zachowała przewagę w tym segmencie rynku – przyznał Kurtyka.

Zdaniem ministra, ten, który będzie w stanie tanio produkować autobusy elektryczne i wodorowe, ma ogromne szanse na rozwój. – Im szybciej nasze samorządy zbudują popyt, tym szybciej ta dobra część transformacji będzie polskim udziałem. Z tego powodu strategia energetyczna zawiera punkt o przejściu na autobusy zeroemisyjne od 2025 roku. To potężna zmiana w stosunku do dotychczasowego sytemu – powiedział.

Emisja metanu

Michał Kurtyka dodał, że emisja metanu to istotny temat w rozmowach z Komisją Europejską. – Mamy instytucje i programy badawcze, które już funkcjonują. Nie tylko w kwestii metanu wydobywanego m.in z węglem, ale także produkcyjnego, gdzie pracuje już PGNiG. Myślę, że mamy sporo argumentów do rozmowy z Komisją – zakończył.

Opracował Mariusz Marszałkowski

 

– Zmiany na świecie i koronawirus sprawiają, że w 2023 roku konieczna będzie rewizja i dostosowanie PEP 2040 – powiedział minister Michał Kurtyka podczas Międzynarodowych Targów Ochrony Środowiska Poleco. Chodzi o tak zwaną strategię energetyczną.

Strategia energetyczna do rewizji

– PEP 2040 (strategia energetyczna, Polityka Energetyczna Polski do 2040 roku – przyp. red.) to dokument kompleksowy, przygotowany w oparciu o szereg analiz. Strategia odnosi się zarówno do możliwości technicznych systemu, jak i kwestii rynkowych. Ci, którzy będą szybciej budować nowe technologie w energetyce, będą mieli łatwiejszy start i możliwość rozwoju biznesowego. To szansa dla polskich firm, szczególnie małych i średnich – powiedział minister klimatu i środowiska.

Michał Kurtyka zaznaczył, że filarami strategii będą w przyszłości programy strukturalne, które zmieniają energetykę, np. offshore czy atom. – To z kolei szansa dla tych największych graczy. Główna kwestia jest związana ze sprawiedliwą transformacją, a wiec przekierowaniem środków do regionów, które poniosą największy koszt ekonomiczny i społeczny tej zmiany – dodał.

– Świat się zmienia, mamy wpływ koronawirusa. Rewizja i dostosowanie PEP 2040 nastąpi w 2023 roku, tak aby uzupełnić ją o aspekty, które pojawią się w najbliższych dwóch, trzech latach – powiedział minister.

Elektromobilność

– Od pierwszego stycznia otwieramy nabór na około miliard złotych dofinansowania dla samorządów na zakup około 500 autobusów niskoemisyjnych i wodorowych. Dajemy tam 90 procent dofinansowania na autobusy wodorowe. Chcemy, aby Polska zachowała przewagę w tym segmencie rynku – przyznał Kurtyka.

Zdaniem ministra, ten, który będzie w stanie tanio produkować autobusy elektryczne i wodorowe, ma ogromne szanse na rozwój. – Im szybciej nasze samorządy zbudują popyt, tym szybciej ta dobra część transformacji będzie polskim udziałem. Z tego powodu strategia energetyczna zawiera punkt o przejściu na autobusy zeroemisyjne od 2025 roku. To potężna zmiana w stosunku do dotychczasowego sytemu – powiedział.

Emisja metanu

Michał Kurtyka dodał, że emisja metanu to istotny temat w rozmowach z Komisją Europejską. – Mamy instytucje i programy badawcze, które już funkcjonują. Nie tylko w kwestii metanu wydobywanego m.in z węglem, ale także produkcyjnego, gdzie pracuje już PGNiG. Myślę, że mamy sporo argumentów do rozmowy z Komisją – zakończył.

Opracował Mariusz Marszałkowski

 

Najnowsze artykuły