icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Hołda: Zielona kolej będzie przyciągać więcej pasażerów

Podczas konferencji Togetair członek zarządu PKP Energetyka Leszek Hołda mówił o zaletach przestawienia kolei na zielone tory.

Zalety zielonej kolei

– Dzisiaj kolej regionalna i aglomeracyjna przewozi 87 procent wszystkich podróżujących koleją w Polsce. Jest to duży potencjał, jeśli chodzi o zrównoważony rozwój kolei w Polsce, można w ten sposób zaoszczędzić wiele ton emisji CO2, gdyby kolej weszła na „zielone tory”. Ekwiwalentem byłoby posadzenie 20 tysięcy hektarów lasów, co jest mało realne, dlatego kolej będzie zmieniać swój miks energetyczny. Dzisiaj tylko 12 procent energii na kolei pochodzi ze źródeł odnawialnych, w 2025 roku chcemy, by było to już 50 procent, w 2030 roku powinno być to już 85 procent. Ponad 70 procent Polaków byłoby gotowe przesiąść się z transportu prywatnego na publiczny. Stanowiłoby to odciążenie miast z samochodów osobowych. Mamy też analizy, według których zasilanie kolei z OZE może zwiększyć liczbę pasażerów o 12 procent. Wielu pasażerów będzie chciało wybrać tzw. zielony bilet, czyli gwarancję tego, że ich podróż pociągiem jest neutralna dla klimatu. Doskonale wpisuje się to w cele redukcji emisji CO2 i zwiększania udziału OZE w miksie krajowym – powiedział Leszek Hołda.

Opracował Michał Perzyński

PKP Energetyka została nagrodzona za zrównoważony rozwój

 

Podczas konferencji Togetair członek zarządu PKP Energetyka Leszek Hołda mówił o zaletach przestawienia kolei na zielone tory.

Zalety zielonej kolei

– Dzisiaj kolej regionalna i aglomeracyjna przewozi 87 procent wszystkich podróżujących koleją w Polsce. Jest to duży potencjał, jeśli chodzi o zrównoważony rozwój kolei w Polsce, można w ten sposób zaoszczędzić wiele ton emisji CO2, gdyby kolej weszła na „zielone tory”. Ekwiwalentem byłoby posadzenie 20 tysięcy hektarów lasów, co jest mało realne, dlatego kolej będzie zmieniać swój miks energetyczny. Dzisiaj tylko 12 procent energii na kolei pochodzi ze źródeł odnawialnych, w 2025 roku chcemy, by było to już 50 procent, w 2030 roku powinno być to już 85 procent. Ponad 70 procent Polaków byłoby gotowe przesiąść się z transportu prywatnego na publiczny. Stanowiłoby to odciążenie miast z samochodów osobowych. Mamy też analizy, według których zasilanie kolei z OZE może zwiększyć liczbę pasażerów o 12 procent. Wielu pasażerów będzie chciało wybrać tzw. zielony bilet, czyli gwarancję tego, że ich podróż pociągiem jest neutralna dla klimatu. Doskonale wpisuje się to w cele redukcji emisji CO2 i zwiększania udziału OZE w miksie krajowym – powiedział Leszek Hołda.

Opracował Michał Perzyński

PKP Energetyka została nagrodzona za zrównoważony rozwój

 

Najnowsze artykuły