Transport morski jest jednym z głównych źródeł zanieczyszczeń, odpowiadając za ponad 18 procent światowej emisji gazów cieplarnianych. Jednak światowi przewoźnicy – Maersk i Evergreen – „zazieleniają” swoją flotę kontenerowców z pomocą metanolu.
10 lipca duński przewoźnik Maersk odebrał pierwszy na świecie kontenerowiec zasilany paliwem alternatywnym. Statek został zbudowany w koreańskiej stoczni Hyundai Mipo Dockyard i Hyundai Heavy Industries. 11 lipca kontenerowiec rozpoczął swój dziewiczy rejs o długości 21 500 km z Ulsan w Korei Południowej do Kopenhagi w Danii.
Co ważne, kontenerowiec jest wyposażony w nowe silniki i wykorzystujące metanol jako paliwo, ponieważ firma przygotowuje się do przyjęcia floty nowych, dużych statków oceanicznych z możliwością zasilania nowym rodzajem paliwa od 2024 roku. Kolejne 18 dużych statków oceanicznych o pojemności 16-17 tys. TEU mają zostać dostarczone w 2024 i 2025 roku.
– Wprowadzenie tego kontenerowca jest znaczącym krokiem w kierunku realizacji naszego zobowiązania do neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla i oznacza początek nowej ery w żegludze, w której wspólnie możemy zminimalizować emisje gazów cieplarnianych i stworzyć bardziej ekologiczną przyszłość – wskazuje w oświadczeniu duński przewoźnik.
Interesujące jest, że zielona rewolucja w transporcie oceanicznym już się rozpoczęła, a za trendem będą podążać inne firmy transportowe.
12 lipca tajwański przewoźnik, Evergreen ogłosił ogromny kontrakt o wartości 5 miliardów dolarów na 24 kontenerowce napędzane metanolem.
Kontenerowce dla tajwańskiego przewoźnika zostaną wybudowane w koreańskiej stoczni Samsung Heavy Industries oraz japońskiej stoczni Nihon Shipyard. Według Evergreen nowa flota zostanie dostarczona w latach 2026-2027.
Szał zamówień jest ogromnym wotum zaufania dla metanolu jako przyszłościowego paliwa dla przemysłu stoczniowego w czasie, gdy zamówienia w tym sektorze przekroczyły już 100 statków wyposażonych w silniki napędzane nowym rodzajem paliwa.
„Odmłodzenie” oraz „zazielenienie” floty kontenerowców i dalszych inwestycji jest koniczne, gdyż długodystansowy transport morski jest jednym z największych źródeł emisji gazów cieplarnianych na świecie.
Maersk / Evergreen / Jacek Perzyński
Kuffel: Polityka klimatyczna wypływa na szerokie wody (ANALIZA)