Maciążek: Nie będzie reanimacji rurociągu Odessa-Brody-Gdańsk

Ukraina wznowiła rozmowy z Polską na temat przedłużenia ropociągu Odessa-Brody do Płocka – poinformował w czwartek ukraiński minister energetyki i górnictwa Jurij Prodan na konferencji prasowej w Kijowie . Komentuje Piotr Maciążek, ekspert ds. energetyki. Continue reading „Maciążek: Nie będzie reanimacji rurociągu Odessa-Brody-Gdańsk”

Wójcik: Nowa broń – bomba E

KOMENTARZ

Teresa Wójcik

Redaktor BiznesAlert.pl

Niezależność energetyczna i tanie surowce z USA, produkt rewolucji łupkowej – tego być może Kreml obawia się najbardziej. Continue reading „Wójcik: Nowa broń – bomba E”

Krakowiak: Dalej brakuje przepisów łupkowych

– Ponad trzy tygodnie temu rząd przyjął wreszcie projekt ustawy, która ma regulować poszukiwania i wydobycie tego gazu z łupków w Polsce. Wszyscy zainteresowani, szczególnie przedstawiciele firm zajmujących się poszukiwaniami, odetchnęli z ulgą, wydawało się bowiem, że droga do zmiany projektu w obowiązujące prawo będzie teraz łatwa i krótka. Okazuje się, że niekoniecznie – pisze Andrzej Krakowiak. Continue reading „Krakowiak: Dalej brakuje przepisów łupkowych”

Kowalski: Łącznice kolejowe z lotniskami regionalnymi powstaną, bo Unia każe

PKP PLK podjęło decyzję w sprawie połączenia kolejowego Katowice – Pyrzowice przez Piekary Śląskie. Zrezygnowano z tego wariantu ze względu na koszty inwestycji i duży opór społeczny. Teraz, zamiast opcji za 1,2 mld zł, proponowane jest połączenie lotniska w Pyrzowicach z Katowicami przez Tarnowskie Góry i Zawiercie. Koszt restytucji linii nr 182 to według szacunków PKP – tylko 250 mln zł – napisał na swoim blogu pos. Piotr Chmielowski (SLD). Continue reading „Kowalski: Łącznice kolejowe z lotniskami regionalnymi powstaną, bo Unia każe”

Kerry: Partnerstwo USA – UE wobec wyzwań energetycznych

Stany Zjednoczone chcą zapobiec wykorzystywaniu energii jak oręża polityki lub instrumentu agresji – powiedział 2 kwietnia w Brukseli sekretarz Departamentu Stanu USA John Kerry.  Continue reading „Kerry: Partnerstwo USA – UE wobec wyzwań energetycznych”

Świrski: Lista hańby – energetyka w polityce i ściągawka dla dyskutujących

KOMENTARZ

Niestety stało się …energetyka zawitała do dyskusji przedwyborczych. Na co dzień nikt sią nią nie zajmuje bo wymaga czasu i zachodu, ale wraz z kolejnymi terminami głosowań poświęcać będzie się jej coraz więcej uwagi …. ale tylko w gwałtownych dyskusjach.
Ostatnio pojawiło się coś o nazwie „lista hańby w energetyce” (mocne !!!) i zaproszenie do dyskusji opozycja – sfery rządzące. Pomijając nawet dokładnie jakie partie i jak chcą dyskutować (to przecież wynika z aktualnych strategii i układów koalicyjnych) , myślę że nie zobaczymy samej dyskusji (chodzi przecież tylko o wywołanie tematu). Na wszelki wypadek … jak zawsze ściągawka dla dyskutantów ( wg proponowanej „listy hańby” – w kolumnie opozycja wykorzystałem przedstawione kilka dni temu materiały – teraz wystarczy znaleźć kolumnę w jakiej jest się orientacji …. I gotowe.

Powodzenia ….

 

Problem (na liście) Opozycja Koalicja Komentarz ekspercki
Gaz łupkowy „Dopiero w marcu 2014 roku rząd przyjął „ustawę łupkową”, która ma ułatwić poszukiwanie i wydobycie gazu łupkowego. Firmy czekały na to jednak zbyt długo i inwestorzy zaczęli wycofywać się z naszego kraju. Opóźni to rozpoczęcie wydobycia gazu z łupków, ograniczając tym samym szanse na uniezależnienie się od dostaw błękitnego paliwa z Rosji.” Inwestycje w wydobycie gazu łupkowego są priorytetem. Wprowadzone ustawy ułatwiają poszukiwania gazu i są jednymi z najkorzystniejszych w Europie. Działania polityczne rządu zablokowały możliwe ograniczenia poszukiwań gazu łupkowego wprowadzane przez Komisję Europejską. Poszukiwania gazu musza podlegać kontroli rządu bo to dobro narodowe. Wprowadzone wielkie programy badawcze i edukacyjne. Rezultaty pierwszych pilotowych odwiertów są obiecujące i nawet możliwe komercyjna eksploatacja w najbliższych latach. Niezależnie od regulacji, przychylności czy nie, trudnych czy łatwych regulacji – decyduje ekonomia … i warunki geologiczne. Jeśli gaz jest łatwo dostępny (i w ogóle jest) – wydobycie ruszy. Wycofanie niektórych firm to raczej dość mało ekscytujące wyniki pierwszych odwiertów (w końcu koncerny międzynarodowe robia i interesy w Libii, Iraku i innych krajach z wątpliwym ustawodawstwem i jak jest surowiec to to akurat nie przeszkadza). Wygląda że gazu jest chyba mniej niż zakładano i jest trudniejszy do wydobycia, do tego dochodzą problemy z gęsto zamieszkałym obszarem (protesty). Należy patrzeć na liczby – są 52 odwierty dla znaczącego uniezależnienie od gazu z Rosji pewnie trzeba 3000
Gazoport w Świnoujściu „Jedna z najważniejszych inwestycji w bezpieczeństwo energetyczne państwa, porównywalna tylko z budową portu w Gdyni lub magistrali węglowej w dwudziestoleciu międzywojennym, miała być pierwotnie ukończona już trzy lata temu. Tymczasem termin jej ukończenia został przesunięty na koniec 2014 roku, czyli tuż przed rozpoczęciem obowiązywania kontraktu , zobowiązującego nas do odbioru gazu z Kataru. Istnieje zagrożenie, że będziemy płacić za dostawy LNG, których nie będzie gdzie rozładować” Kluczowa inwestycja i realizowana dzięki decyzjom rządowym. Intensywny program nadrabiania opóźnień inwestycyjnych i uruchomienie w 2015. Renegocjacja kontraktów na dostawę w toku. Doskonała możliwość przyszłej dywersyfikacji dostaw z uwagi na rozwój rynku LNG i nawet możliwość importowania gazu z USA. Problem który zawsze ucieka opozycji i koalicji – dzisiejsze inwestycje są trudniejsze i bardziej wymagające a przy tym już chyba nigdy nie kończą się w zaplanowanym terminie. Dotyczy to całej wielkiej infrastruktury i jest powszechne w całej Europie (wystarczy popatrzeć na przykłady z Niemiec !!! (lotniska , elektrownie) i innych krajów. W całej Europie nie ma już firm inwestorskich (inżynierskich) które zagwarantują budowę bez opóźnień, a nacisk cenowy zamawiającego – dodatkowo sprawiają wielkie kłopoty. Na słabym rynku , wielkie firmy walczą o przeżycie, nie maja już tak profesjonalnych zasobów jaki kiedyś, a godząc się na ceny i warunki , które powodują opóźnienia, dodatkowo ryzykują. Tego się nie zmieni – należy po prostu wyrzucić optymistyczne scenariusze i zawsze mieć analizę ryzyka pod ręką ( a szczególnie jak się podpisuje kontrakty take or pay). Gaz katarskie popłynie wiec pewnie do Rotterdamu i będzie tam handlowany ze stratą na rynku spotowym.
Rozbudowa elektrowni Opole „W zeszłym roku ówczesny zarząd Polskiej Grupy Energetycznej uznał ten projekt za nieopłacalny i wszystkie prace wstrzymano. Dopiero w styczniu 2014 r. zatwierdzono plan finansowania inwestycji. Tymczasem ta kluczowa dla bezpieczeństwa energetycznego Polski inwestycja powinna zostać zrealizowana już dawno – była to jedna z głównych obietnic rządu Donalda Tuska. Podobnie wygląda kwestia rozbudowy Elektrowni Dolna Odra – powstanie nowych bloków jest kluczowe dla uniknięcia black-outów w regionie.” Inwestycja Elektrowni Ople jest kluczowa dla bezpieczeństwa energetycznego Polski i kluczowa dla przyszłości sektora węglowego. Dzięki kompleksowym działaniom rządowym i spółki energetycznej PGE udało się rozpocząć kontrakt i uruchomić budowę która zaowocuje jednymi z najnowocześniejszych bloków w polskiej energetyce. Prawdziwym problemem jest dzisiejsze finansowanie budowy nowych elektrowni w realiach europejskich. Nie jest to problem rządu (wręcz nie można angażować publicznych pieniędzy) – choć z drugiej strony to przecież rząd musi zapewniać bezpieczeństwo energetyczne. Opłacalność inwestycji ma zapewnić rynek energii (ceny energii) , które w obecnym systemie (używanym w Europie) nie uwzględniają składnika stałego (inwestycyjnego). (dziś energia 180 zł/MWh a minimum do budowy to ponad 200 i nie można dać gwarancji na przyszłość). Na dodatek Europa forsuje energetykę odnawialna dopłatami a zabrania jakiegokolwiek dofinansowania energetyki konwencjonalnej. Pat nie do rozwiązania – do chwili kiedy nie pojawią się braki mocy (a wtedy ceny w górę). Gra się wiec na próbie wyprzedzania inwestycji poprzez polityczny wpływ na spółki Skarbu Państwa (kiedy naprawdę trzeba się napocić żeby udowodnić opłacalność), dodatkowo stymulowanej wyborami (szkoda ze decyzje o rozpoczęciu zawsze przed wyborami). Tu też będzie problem jak jeden wiersz wyżej – łatwo rozpocząć inwestycje i mieć fajny harmonogram – zakończenie w terminie graniczy z cudem – do tej pory Rafako i Alstom budujący nowy blok w Bełchatowie i spóźnienie ok 6 miesięcy to i tak świetny wynik, w Opolu … zobaczymy.
Brak ustawy o OZE „Polscy inwestorzy w energetykę odnawialną dalej czekają na ustawę reformującą system wsparcia OZE. Polska potrzebuje nowych mocy wytwórczych, które mogą zapewnić między innymi wiatraki, biogazownie, kogeneracja oraz panele słoneczne i fotowoltaiczne. Rząd nie tylko nie wspiera tego sektora branży energetycznej, ale na dodatek, poprzez nieodpowiedzialne zmiany w zasadach handlu tak zwanymi zielonymi certyfikatami, doprowadził na skraj bankructwa setki firm wytwarzających energię z biomasy. Ponadto, przyjęte rozwiązania finansowe w zakresie energetyki prosumenckiej nie dają szans na masowe powstawanie mikroinstalacji OZE.” Ustawa OZE podlega wszechstronnym konsultacjom uwzględniającym interesy wszelkich grup społecznych i firm branżowych. Obecnie w Sejmie (wczoraj) znajduje się nowa wersja ustawy zapewniająca kompleksowe rozwiązanie problemów. Od działania Sejmu zależy wprowadzenie jej w życie. Kluczowym interesem państwa jest bezpieczeństwo energetyczne i minimalizacja subwencji dla energetyki odnawialnej System subwencjonowania i dotacji – nigdy nie jest samoregulujący, nigdy nie da się wpasować w reguły wolnego rynku i zawsze będzie gra lobbystyczną. Nie zmienia to faktu – ze ustawa o OZE musi być wprowadzona i inwestorzy muszą mieć realne i długoterminowe gwarancje. Niezależnie od absurdalności systemów dotacji, Polska musi wypełniać regulacje dotyczące wprowadzania energetyki odnawialnej – a więc dotować te formy wytwarzania energii, i oczywiście próbując minimalizować obciążenia dla budżetu. Ale taka decyzję trzeba podjąć a nie odkładać. Próby reaktywowania systemów handlu certyfikatami, wprowadzanie aukcji – to kolejne reaktywacje „nieboszczyka” i komplikacje systemu – to już chyba lepiej byłoby feed-in-tariff (gwarantowaną taryfę jak w Niemczech). Niestety mamy sytuację ze lobbyści ciągną każdy w swoją stronę, ustawodawca boi się podjąć ostatecznej decyzji (zawsze kogoś się urazi i będzie kosztowało) , wiec wszystko się odkłada, a firmy które chcą coś zbudować lub zbudowały – bankrutują – czyli po polsku – wszyscy trącą ale w papierach wszystko w porządku. Co do mikroinstalacji OZE – jeśli są tak opłacalne dlaczego wymaga się kilkakrotnie szybszych (!!!) czasów zwrotów z inwestycji niż z innej energetyki – tu może poczekać aż obronią się same.
Cena gazu „Średnia cena gazu importowanego z Rosji do Europy wynosiła w 2013 roku 425 dolarów za tysiąc metrów sześciennych. Tymczasem według obliczeń ekspertów Polska płaci za gaz nawet 65 dolarów więcej. Czyli wciąż płacimy jedną z najwyższych w UE cen za gaz” Trwają intensywne prace nad negocjacjami w celu optymalizacji cen zakupowych. Propozycje wspólnego europejskiego rynku zakupowego – to koncepcja obniżenia cen poprzez negocjacje globalnych dostaw. Dywersyfikacja dostaw (gazoport), łączniki , itp. maja na celu zmniejszenie cen. Dużą nadzieje widzimy w możliwościach pozyskiwania własnych źródeł gazu – konwencjonalnych i łupkowych. Niezależnie od konfiguracji rządu i opozycji i niezależnie od kraju pochodzenia dostawcy (wschodniego. zachodniego, południowego czy północnego) – cena gazu będzie taka na jaką zasłużymy (czyli jakie mamy możliwość kupienia lub wydobycia tańszego surowca). Szybkiego rozwiązania nie ma, a błędy w przeszłości (inwestycje w inne możliwości) popełnili chyba wszyscy. Teraz chyba pozostaje jedynie opracować wspólna polską politykę energetyczna i jej się trzymać, negocjować twardo i …być cierpliwym i cierpieć przy wysokich cenach.
Afera Jamał II „W maju 2013 roku rosyjska „wrzutka” o porozumieniu w sprawie budowy drugiej nitki gazociągu jamalskiego doprowadziła do dymisji ministra skarbu państwa Mikołaja Budzanowskiego, szefa EuRoPolGazu Mirosława Dobruta oraz prezes PGNiG Grażyny Piotrowskiej-Oliwy. Władze nie potrafiły zapanować nad kryzysem wywołanym przez kilka oświadczeń strony rosyjskiej, które doprowadziły do ośmieszenia Polski na arenie międzynarodowej.” Kryzys został natychmiast opanowany a bezpieczeństwo państwowe było i jest zawsze priorytetem. Brak komentarzy do spraw personalnych
Atom „w styczniu rząd przyjął Program Polskiej Energetyki Jądrowej, w którym zapowiedział wybudowanie pierwszej elektrowni jądrowej w 2024 roku. Na razie nie wiadomo jednak skąd Donald Tusk chce wziąć 40-60 mld złotych, które trzeba będzie wydać na tę inwestycję. Nikt też poważnie nie myśli np. o kształceniu specjalistów do pracy w elektrowni jądrowej, zaś sam projekt może rozbić się już na etapie poszukiwania lokalizacji.” PPEJ jest realizowany zgodnie z planem. Trwają badania lokalizacyjne i przetarg na Inżyniera kontraktu. Jednocześnie polskie uczelnie i instytuty badawcze intensywnie pracują nad kształceniem kadr. Po pierwsze – teraz już rząd nie buduje elektrowni i nie musi znajdować na to pieniędzy (choć może i szkoda). Ten sam pat inwestycyjne jak przy Elektrowni Opole i innych projektach energetycznych – to cena energii na rynku musi zapewnić opłacalność inwestycji (finansowanych z kredytów i obligacji i środków własnych danej spółki). Dziś europejski system – takich możliwości nie daje (wystarczy popatrzeć na wypowiedzi REW, GdF i wszystkich na rynku) – czekamy wiec aż zgaśnie światło i wzrosną ceny.Po drugie – warto jednak wreszcie podjąć decyzję (czy budować czy nie) a nie jest to tylko podpis pod PPEJ. Wydaje się ze dalej w roku wyborczym dominuje strategia „chciałbym ale się boje” bo realizacja projektu (jak każdego energetycznego) jest bolesna – i finansowo i wysiłkiem prawnym i koniecznością zmierzenia się z opinia społeczną. Takim krokiem byłoby np. podpisanie umowy na wybór Inżyniera Kontraktu (to już mocniejszy niż do tej pory wydatek) ale wątpliwe żeby stało się to przez wyborami (tymi jesiennymi jak nie i dalej). Pat trwa dalej.

Po trzecie – szkolenie kadr to nie problem (dla tych co umieją szkolić). Problem gdzie Ci ludzie(9wyszkoleni) maja dziś pracować. Pomimo PPEJ rynek pracy dla specjalistów jest ograniczony a ruszy (jeśli „po drugie” powyżej będzie na TAK) dopiero za kilka lat. Trzeba więc budować na razie specjalizowane i dobre programy i koncentrować je w wybranych ośrodkach a nie (jak zawsze) angażować w to kilkanaście uczelni (dla porównania w Szwecji są 2 i maja tam elektrownie) – ale to jest po trzecie – najpierw pierwsze dwa.

Takie małe marzenie i nadzieja, czy może kiedyś doczekamy się czasów, że w dziedzinie obronności, energetyki i może np. ochrony zwierząt , dałby się wypracować jedną spójna politykę wszystkich partii (bo w końcu interes jest chyba wspólny) i realizować ja wspólnie, niezależnie jak bolesna musi ona być dla aktualnych decydentów i może nie wykorzystywać w samych kampaniach. No ale jak zawsze marzenia spełniają tylko wróżki, a nadzieja umiera ostatnia.

Źródło: CIRE.PL

4.04.2014 ALERT

ENERGETYKA

Perspektywy górnictwa węglowego w Polsce zależne od cen, CO2

(TERESA WÓJCIK)

Kondycja górnictwa węgla kamiennego w Polsce po 2020 r. będzie zależała od przyjętej polityki klimatycznej – ta polityka przesądzi o rozwoju lub wygasaniu tej branży. Najważniejsze są i będą ceny, CO2 – z analizy Instytutu Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią PAN w Krakowie, wynika, że przy niskich cenach emisji dwutlenku węgla i przy konsekwentnej realizacji planów rozwojowych spółek węglowych, wydobycie w Polsce w 2050 r. będzie wynosić 44 mln ton rocznie.  Natomiast przy zaniechaniu rozwoju branży wydobycie bardzo spadnie i już od ok. 2030 r. węgiel trzeba będzie importować. Zaś docelowo w 2050 r. z importu może pochodzić połowa surowca. W scenariuszu wysokich cen, CO2, wyraźny spadek zapotrzebowania na węgiel kamienny występuje między 2030 a 2035 r.; wtedy też opłacalna może być budowa nowych bloków jądrowych. Jednak kosztem energetyki gazowej. Z kolei nowe bloki węglowe opłacać się będą tylko przy zastosowaniu technologii CCS – wychwytu i składowania dwutlenku węgla. Zdaniem dr Lidii Gawlik z Instytutu Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią PAN przewidywany model rozwoju górnictwa węgla kamiennego zawiera wiele innych zmiennych oprócz ceny, CO2, takich jak cele odnawialnych źródeł energii (OZE), obecność atomu, obecność lub brak gazu z łupków. W zależności od wariantów, wydobycie węgla kamiennego w Polsce w 2050 r. będzie wynosić od 10 do 44 mln ton rocznie.  Co do węgla brunatnego, jeśli nowe odkrywki nie będą budowane, w 2050 r. wydobycie dobiegnie końca. Z analizy Instytutu, przedstawionej sejmowej komisji nadzwyczajnej do spraw energetyki i surowców energetycznych  wynika, że pojawienie się w Polsce energii nuklearnej obniży zapotrzebowanie na węgiel kamienny i na nowe moce, korzystające z tego surowca. Pojawienie się dużych ilości gazu łupkowego nie spowoduje masowego rozwoju energetyki gazowej, jeśli będzie ona droższa od energetyki węglowej. Zdaniem dr Gawlik sukces gazu wyklucza rozwój górnictwa węglowego, bez gazu dominować będzie atom i węgiel.  Bez technologii CCS(wychwytywania, CO2) węgiel kamienny i brunatny zanikną; jeżeli CCS się rozwinie, trzeba się szykować na rozwój górnictwa. Jednak eksperci oceniają, że perspektywy CCS nie są jasne. Dr Aleksandra Koteras z Głównego Instytutu Górnictwa podkreśla jednak, że w skali globalnej technologia ta jest coraz rzadziej stosowana. W UE nie ma ani jednego demonstratora technologii CCS, a o komercyjnym wykorzystaniu nawet się nie myśli. Kryteria geologiczne składowania, CO2 są liczne i bardzo trudne do spełnienia. Wymagana głębokość tej technologii, to, co najmniej 900 m.

Polska i Bałtowie walczą o pieniądze na interkonektor. Śledztwo antymonopolowe trwa

(LITHUANIA TRIBUNE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Premier Litwy Algirdas Butkevicius poinformował, że kraje bałtyckie i Polska zwrócą się do Komisji Europejskiej o dofinansowanie budowy połączenia gazowego LitPol Link łączącego polskie, litewskie, łotewskie i estońskie gazociągi oraz sieci elektroenergetyczne. Projekty uzyskały już status priorytetowy dla UE, ponieważ zostały wpisane przez Komisję na listę projektów wspólnego interesu (PCI). Jednocześnie Butkevicius odniósł się do spekulacji na temat zatrzymania śledztwa antymonopolowego przeciwko Gazpromowi przez Komisję w obliczu napięcia na Ukrainie. Przekonywał, że z jego rozmowy z komisarzem ds. konkurencji UE Joaquinem Almunią wynika, że śledztwo trwa ale nie wiadomo kiedy zostanie zakończone. Pierwotnie wyniki miały zostać opublikowane na wiosnę. Śledztwo dotyczy nadużywania pozycji na rynku gazu Europy Środkowo-Wschodniej przez Gazprom.

Rosja podwyższa ceny gazu dla Ukrainy. Amerykanie wprowadzają nowe sankcje

(PAP/KYIVPOST/WOJCIECH JAKÓBIK)

Premier Ukrainy Arsenij Jaceniuk powiedział w czwartek, że cena gazu dla Ukrainy w wysokości 485,5 USD za 1000 m sześc. jest „absolutnie nie do zaakceptowania”. Jaceniuk spodziewa się dalszych nacisków Rosji, włącznie z ograniczeniem dostaw gazu – informuje PAP. Rosjanie podwyższyli po raz kolejny cenę gazu ziemnego dla Ukraińców, z $385,5 do $485,5/1000m3. Wcześniej podwyższył cenę z $286,5/1000m3 usuwając rabat przyznany obalonemu prezydentowi Wiktorowi Janukowyczowi. Kolejna podwyżka ma wynikać ze zniesienia cła na gaz. Moskwa ostrzega, że jeśli Naftogaz nie spłaci długu (według Rosjan jest to obecnie 2,2 mld dolarów) Gazprom może zrezygnować z dostaw gazu na Ukrainę. Premier Jaceniuk potwierdza, że Rosjanie mogą sięgnąć po to narzędzie w celu wywarcia dodatkowej presji na jego rząd. Jeden z kandydatów w zaplanowanych na koniec maja wyborach prezydenckich na Ukrainie, Petro Poroszenko zaapelował o przekazanie umowy gazowej z Rosją do arbitrażu w Sztokholmie, jeżeli Rosja nie zrezygnuje ze swoich działań. Kijów przekonuje, że cena gazu z Rosji jest polityczną represją. Zgadza się z tym Biały Dom, który potępia działanie Moskwy ustami swojego rzecznika. Jednocześnie Amerykanie kontynuują wprowadzanie sankcji przeciwko rosyjskiej energetyce w ramach reakcji na aneksję ukraińskiego Krymu. Po wpisaniu dyrektora Novateku i ważnego udziałowca Gunvoru Giennadija Timczenki na listę rosyjskich oficjeli pozbawionych wiz do USA, Waszyngton rezygnuje ze współpracy z Rosatomem. Departament Energii USA podjął decyzję o zakończeniu współpracy naukowej z tą firmą. Tymczasem Słowacy odmówili wstępu ukraińskim ekspertom na teren instalacji gazowych na granicy z Ukrainą, za których pomocą mogłyby zostać uruchomione rewersowe dostawy tańszego gazu z Zachodu dla Kijowa. Słowacy naciskają na budowę dodatkowego połączenia gazowego za 20 mln euro. Miałby powstać za 14 miesięcy. Ukraina nie godzi się na takie rozwiązanie i chce korzystać z istniejącej infrastruktury. Przekonuje, że w zamian za uruchomienie dostaw jak najszybciej Ukraińcy mogą użyczyć swoich magazynów gazowych krajom europejskim. Kijów deklaruje także chęć wdrożenia zasad trzeciego pakietu energetycznego Unii Europejskiej.

Rosja ostrzega przed rezygnacją z jej gazu

(PRIME/WOJCIECH JAKÓBIK)

Minister energetyki Rosji Aleksander Nowak ostrzega, że rezygnacja Europy z dostaw rosyjskiego gazu i korzystanie z dostaw LNG sprawi, że cena surowca na Starym Kontynencie wzrośnie z obecnej średniej $380 do $550/1000m3. Pyta retorycznie, czy europejska gospodarka jest gotowa na taką zmianę.

Cheniere Energy dostarczy LNG do Hiszpanii

(UNITED PRESS INTERNATIONAL/WOJCIECH JAKÓBIK)

Hiszpańska firma Endesa podpisała umowę na dostawy 1,5 mln ton LNG (2,25 mld m3) rocznie od amerykańskiego Cheniere Energy z terminalu Corpus Christi LNG. Pierwsze dostawy mają ruszyć w 2018 roku po ukończeniu gazoportu. Jego przepustowość roczna ma wynieść 13,5 mln ton gazu skroplonego rocznie. To druga umowa Cheniere. Wcześniejsza została podpisana z indonezyjskim Petramina.

INFRASTRUKTURA

URBI: zerwać „papierowe kajdany” krępujące inwestycje

(Polski Kongres Drogowy)

Będziemy wspierać wszystkie poczynania w sferze publicznej, które zastąpią prowizoryczne, nieustannie zmieniające się przepisy, zasadami prawa opartego na dobru wspólnym – głosi deklaracja założycielska Unii Rynku Budowlano-Inwestycyjnego. W imieniu Polskiego Kongresu Drogowego prezes Zbigniew Kotlarek złożył pod nią podpis podczas Kongresu nowej inicjatywy. URBI za swą misję uznaje wprowadzenie w Polsce konkurencyjnych, znanych z najlepszych pod tym względem krajów Europy, standardów budowlano-inwestycyjnych. Likwidując szkodliwe i niczemu nie służące dziś przepisy, można zauważalnie obniżyć koszty budowy zarówno dróg jak i mieszkań – głosi dokument.

NIK o żegludze śródlądowej

(NIK)

Zły stan techniczny dróg wodnych sprawia, że polska żegluga śródlądowa traci na znaczeniu. Systematycznie starzeje się flota armatorów. Sytuacji nie poprawia opieszałość urzędów odpowiedzialnych za tę gałąź transportu. Pomimo założeń przyjętych w dokumentach rządowych o wspieraniu żeglugi śródlądowej, jest ona marginalizowana, o czym świadczy także znikomy udział tego sektora transportu w korzystaniu ze środków unijnych.

Mimo sprzyjających warunków naturalnych polska żegluga śródlądowa nie jest obszarem atrakcyjnym gospodarczo, a jej popularność od dziesięcioleci maleje. Aby przywrócić drogom  wodnym ich właściwe parametry potrzeba ok. 14 mld zł, tymczasem w 2012 r. wydatki na ten cel wyniosły zaledwie 160 mln zł.

Kto opracuje koncepcję programową dla S19?

(GDDKiA)

W połowie maja poznamy biura projektowe zainteresowane opracowaniem koncepcji programowej dla drogi ekspresowej S19 od Lublina do granicy z woj. podkarpackim. Ogłoszono właśnie przetarg na opracowanie dokumentacji dla trasy o długości ok. 77 km.

To kolejny etap przygotowywania ważnej dla południowo-wschodniej części kraju trasy, która połączy Rzeszów z Lublinem i Warszawą. Dla zatwierdzonego decyzja środowiskową przebiegu trasy na południe od Lublina zostanie opracowana bardziej szczegółowa dokumentacja uwzględniająca rozwiązania komunikacyjne dla ruchu lokalnego, warianty węzłów i obiektów inżynierskich.

Więcej pracowników na odcinku budowanej A4 od Tarnowa do Dębicy

(GDDKiA)

O ponad 100 osób zwiększyła się liczba pracowników budujących  A4 na odcinku Tarnów – Dębica. W ostatnim tygodniu pracowało ponad 900 osób i 350 maszyn budowlanych. W poniedziałek 31 marca 2014 r. dopuszczono do ruchu wiadukt nad budowaną autostradą, na granicy miejscowości  Straszęcin i  Żyraków, w ciągu drogi powiatowej biegnącej od Dębicy w kierunku miejscowości  Zdziarzec. Prace trwały przy budowie 20 wiaduktów i mostów. Położono kolejne warstwy bitumiczne : ponad 1 km pierwszej warstwy podbudowy, 2,8 km drugiej warstwy podbudowy oraz  4,4 km warstwy wiążącej. Zarówno na trasie głównej jak i drogach poprzecznych profilowano skarpy nasypów, stożków i rowów. Prowadzono prace na górnych warstwach nasypów i roboty bitumiczne.

Rozwój polskich miast okiem rządu

(ministerstwo infrastruktury i rozwoju)

Polskie miasta mają być przyjaznym miejscem do życia, z dostępem do wysokiej jakości usług publicznych – to wizja nakreślona w projekcie Krajowej Polityki Miejskiej (KPM). 7 kwietnia rozpoczyna się dyskusja o kształcie tego dokumentu. O tym, jak rząd widzi rozwój miast oraz na jakie fundusze mogą one liczyć w najbliższych latach mówiła wicepremier Elżbieta Bieńkowska podczas konferencji Primetime Warsaw II. KPM koncentruje się na najważniejszych kwestiach i wyzwaniach: m.in. kształtowaniu przestrzeni, transporcie i mobilności miejskiej. Specjalnie dedykowane miastom wsparcie na poziomie krajowym pochodzić będzie w szczególności z PO Infrastruktura i Środowisko. Dla miast wojewódzkich i otaczających je samorządów przewidziano w tym programie ok. 6,5 mld euro.

2+1 na zakrętach w Kolanówce

(GDDKiA)

Pięć firm ubiega się o przebudowę blisko trzykilometrowego odcinka DK17 pomiędzy miejscowościami Łabunie Reforma i Polanówka. Kręty odcinek trasy zostanie poszerzony o dodatkowy pas ruchu tak by umożliwić wyprzedzanie wolniejszych pojazdów podjeżdżających pod wzniesienie. W efekcie znacznie poprawi się bezpieczeństwo na drodze prowadzącej do przejścia granicznego z Ukrainą w Hrebennem. Otwarto oferty w przetargu na przebudowę odcinka DK17 o długości 2,6 km. Komisja przetargowa zweryfikuje złożone oferty wyłaniając najkorzystniejszą. Umowa z wykonawcą zostanie podpisana na przełomie kwietnia i maja, a przebudowa potrwa do 31 sierpnia 2015 r.

Znany jest wykonawca, który dokończy prace na A-1 po upadłym POLDIMIE.

(GDDKiA)

Budimex dokończy prace budowlane na węźle „Kutno-Wschód” i na MOP-ch; Krzyżanów Wschód i Krzyżanów Zachód. Z kontroli uprzedniej prezesa zamówień publicznych wróciły dokumenty przetargowe na dokończenie prac na odcinku A-1 Sójki – Kotliska. Ponieważ kontrola nie wykazała żadnych uchybień, nic nie stoi na przeszkodzie, aby podpisać umowę z nowym wykonawcą. Jego zadaniem będzie dokończenie prac budowlanych na węźle „Kutno-Wschód” (A1/DK92) polegające na budowie łącznic, a także ukończenie robót na MOP-ach w Krzyżanowie. Poprawi to zdecydowanie komunikację w regionie. Kierowcy jadący DK 92 od strony Łowicza, nie będą już musieli przejeżdżać przez Kutno, aby dostać się na autostradę, co zdecydowanie przełoży się na poprawę bezpieczeństwa w mieście.

Strażacy na nowej S8

(GDDKiA)

Wkrótce otwarcie odcinków S8 w pobliżu Łodzi. Strażacy uczą się topografii nowej drogi.

Widomy znak, że już w najbliższym czasie nastąpi otwarcie odcinków drogi ekspresowej S8 w pobliżu Łodzi. Z topografią i infrastrukturą nowej trasy zapoznawali się strażacy. Przez trzy dni drogę objeżdżali zapoznając się z możliwościami najszybszego dotarcia na miejsce potencjalnych zdarzeń wszystkie zmiany strażaków z Jednostki Ratowniczo Gaśniczej z pobliskich Pabianic i druhowie ochotnicy z sześciu placówek powiatu pabianickiego. Wszystko wskazuje na to, że jeszcze w kwietniu pojedziemy blisko 20 kilometrowym odcinkiem trasy od węzła Dobroń (DK14/S14) przez węzeł Róża (S8/S14) do węzła Rzgów (DK1/S8)

NIK o działaniach policji na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym

(NIK)

W Polsce na 100 wypadków drogowych ginie średnio dwa razy więcej osób niż w innych krajach UE. Poprawy wymaga poziom wyszkolenia policjantów drogówki, wśród których ponad 40 proc. nie ukończyło specjalistycznego szkolenia w zakresie ruchu drogowego. Policyjna baza danych nt. wypadków drogowych (SEWiK) zawiera dużo błędów. Dlatego tworzone na jej podstawie analizy nie odzwierciedlają w pełni zagrożeń występujących w ruchu drogowym. Większa liczba policjantów na drogach i liczne akcje prewencyjne przynoszą jednak pozytywne efekty. W 2013 roku nastąpił wyraźny spadek liczby wypadków oraz ofiar śmiertelnych.

Od kwietnia wymiana informacji o kierowcach w krajach UE

(MSW)

Zaczęły obowiązywać przepisy, w ramach których pomiędzy Polską a krajami Unii Europejskiej uruchomiona zostanie automatyczna wymiana informacji na temat kierowców naruszających zasady bezpieczeństwa ruchu drogowego na terenie UE. Ustawa o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, która wdraża w życie przepisy unijne w sprawie ułatwień w zakresie transgranicznej wymiany informacji dotyczących przestępstw lub wykroczeń związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego, została przyjęta przez Sejm 14 marca 2014 r. Dzięki zmianom w przepisach karanie sprawców przestępstw i wykroczeń drogowych, niezależnie od kraju, w jakim dopuścili się niedozwolonych czynów, stanie się łatwiejsze i skuteczniejsze.

90 procent autobusów ma już biletomaty

(UM Warszawa)

Już tysiąc autobusów Miejskich Zakładów Autobusowych, spośród 1100 wyjeżdżających codziennie na ulice Warszawy, zostało wyposażonych w automaty biletowe. Do końca 2014 r. urządzenia znajdą się również w pozostałych pojazdach spółki. Pierwsze pojazdowe automaty biletowe pojawiły się w autobusach MZA w czerwcu 2012 r. Można w nich kupić bilety jednorazowe, które uprawniają do jazdy przez 75 min. z przesiadkami lub 90 min. jednym środkiem transportu do przystanku lub stacji, który obowiązuje, jako ostatni na trasie (są już skasowane i ważne od chwili zakupu) oraz bilety długookresowe kodowane na Warszawskiej Karcie Miejskiej. Tylko w marcu br. pasażerowie kupili 131 tysięcy biletów jednorazowych, odnotowano też prawie 14 tysięcy doładowań Warszawskiej Karty Miejskiej.

Spotkanie w ramach projektu INVOLVE

(ZTM Warszawa)

Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie realizując projekt europejski INVOLVE – Zaangażowanie sektora prywatnego w zarządzanie mobilnością, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego zorganizował warsztaty tematyczne. Przedmiotem warsztatów była analiza dobrych praktyk z zakresu zrównoważonej mobilności miejskiej. Zaproszeni przedstawiciele zagranicznych partnerów projektu zaprezentowali swoje rozwiązania. Omawiane praktyki to kompleksowy plan rowerowy z Reggio Emilia (Włochy), instytucja Agenta Mobilności z Holandii oraz inicjatywa Smarter Choices wdrożona przez CENTRO Birmingham (Wielka Brytania).

Kraków na rowerze

(UM Kraków)

Nie tylko wiosna to sprawiła, że na ulicach Krakowa widzimy coraz więcej rowerzystów. Szacuje się, że udział rowerzystów w ruchu drogowym w Krakowie wynosi 3-5 proc. Dla porównania w Kopenhadze, podobno najlepszym rowerowym mieście na świecie, komunikacja rowerowa to aż 35 proc. Mamy wysoko postawioną poprzeczkę, ale też wzięliśmy na siebie pewne zobowiązania. Kraków pięć lat temu podpisał tzw. Kartę Brukselską, na mocy której ten próg procentowy ma wzrosnąć do 15 proc. i to już do 2020 r. Tę deklarację podpisało też 60 innych europejskich miast, m.in. Bruksela, Bordeaux, Monachium, Ateny, Turyn, Luksemburg, Lwów, a w Polsce – Gdańsk i Łódź.

Remontowy szczyt, ale będzie już tylko lepiej

(UM Łódź)

– Znajdujemy się w kulminacyjnym momencie remontów drogowych w Łodzi. Najbliższe kilka tygodni to okres największego natężenia prac remontowych i dużych inwestycji w historii naszego miasta. Gdy przejdziemy przez ten etap, będzie już tylko lepiej – powiedziała prezydent Łodzi Hanna Zdanowska. Dyrektor ZDiT Grzegorz Nita zaręczył, że planowane terminy odbioru kolejnych inwestycji zostaną dotrzymane, a najszybciej będziemy się cieszyć z oddania do użytku wyremontowanej ulicy Piotrkowskiej, co nastąpi do końca czerwca br. W tym samym terminie ma być zakończony remont ul. Jaracza oraz woonerf w ul. 6 Sierpnia. Latem zmodernizowana zostanie al. Unii Lubelskiej (od ul. Konstantynowskiej do ul. Drewnowskiej), a 1 września czynna ma być już Trasa Górna.

Ostatnie prace

(UM Łódź)

– Jesteśmy już na ostatnim etapie realizacji tej inwestycji. Trwają prace wykończeniowe, kładzione są masy bitumiczne – mówiła przy trasie Górna prezydent Łodzi Hanna Zdanowska. – Obiecaliśmy, że we wrześniu pojadą tędy samochody. Wierzę, że tak właśnie się stanie, bo prace przebiegają zgodnie z harmonogramem. – W kwietniu złożymy wnioski do Wojewódzkiego Nadzoru Budowlanego o pozwolenie na użytkowanie obiektów mostowych trasy Górna. Procedury odbiorowe rozpoczniemy na początku przyszłego miesiąca – podkreśliła Katarzyna Mikołajec, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Transportu. Droga będzie miała ponad 4 km długości. W ramach inwestycji wybudowane zostanie także pierwsze w Łodzi trzypoziomowe skrzyżowanie. Koszt inwestycji to 425,2 mln zł.

Secesyjne przystanki

(UM Łódź)

Pierwsza śródmiejska wiata MPK z secesyjnymi zdobieniami stanęła przy ul. Kopernika.

Wiata jest żeliwna, szyby wykonano ze szkła hartowanego, zadaszenie zaś ze szkła z filtrem UV, chroniącego pasażerów przed zbytnim nasłonecznieniem. Secesyjne zdobienia, nawiązują do architektury Łodzi. Szyszki, podobne do tych na szczytach słupków, możemy znaleźć choćby w willi Kindermanna przy  ul. Wólczańskiej. Podobnie – ozdobne listwy pod dachem czy wygięte wsporniki podtrzymujące dach – to elementy wpisujące się w śródmiejską architekturę. Tak będą wyglądać przystanki na ul. Kopernika, Narutowicza, Jaracza oraz na trasie W-Z. Koszt nowej wiaty wynosi 35 tys. zł.

Ścieżki rowerowe – budowa brakujących odcinków

(UM Szczecin)

Ruszył przetarg na budowę brakujących odcinków dróg rowerowych na terenie Szczecina.  Nowe ścieżki pojawią się wzdłuż ul. Ku Słońcu, Matejki, al. Wyzwolenia i pl. Żołnierza.

Wybrany w przetargu wykonawca będzie musiał wybudować  ponad 3 km dróg rowerowych. Brakujące odcinki powstaną przy: ul. Ku Słońcu – od Bramy Głównej Cmentarza do Szkoły Salezjańskiej (strona południowa); -od ul. Kwiatowej do ul. Krętej (strona południowa); -od ul. Krętej do ul. Źródlanej (strona północna); al. Wyzwolenia -od pl. Żołnierza Polskiego do ul. Borysza (strona wschodnia); pl. Żołnierza Polskiego – od pl. Solidarności do al. Wyzwolenia (strona północna) ul. Matejki -od pl. Solidarności do ul.  Zygmunta Starego (strona wschodnia).

Gdańsk zlicza rowerzystów – również online

(UM Gdańsk)

W naszym mieście z roku na rok powiększa się liczba rowerzystów. Od kilku miesięcy pomiar natężenia ruchu na drogach rowerowych prowadzony jest automatycznie. A jego wyniki można obserwować nie wychodząc z domu. Ruch rowerowy w Gdańsku jest obecnie mierzony automatycznie w pięciu lokalizacjach: 1) we Wrzeszczu, na drodze rowerowej przy al. Grunwaldzkiej, naprzeciwko CH Manhattan; 2) w Śródmieściu, przy skrzyżowaniu ulicy 3 Maja z ul. Hucisko (pomiar czterokierunkowy); 3) na drodze rowerowej w Pasie Nadmorskim, w rejonie wejścia na molo; 4) na drodze rowerowej przy al. Zwycięstwa, w pobliżu Opery Bałtyckiej; 5) w Oliwie, na pasach rowerowych w ulicy Wita Stwosza, na wysokości przystanku tramwajowego Uniwersytet (dwie pętle jednokierunkowe).

Tramwaj Fordon. Szyny czekają na ułożenie. Raport z budowy nr 5

(UM Bydgoszcz)

Do kwietnia zakończy się przebudowa ul. Kamiennej. Na nowej pętli tramwajowej w rejonie ul. Wyścigowej wkrótce układane będą pierwsze szyny. Najbardziej zaawansowane prace toczą się w rejonie węzła Bydgoszcz Wschód. Po obu stronach torów trwa budowa podpór i przyczółków tramwajowej estakady. Od strony ul. Fordońskiej zaszalowano przyczółek, gotowe są dwie podpory, a trzecia została również zaszalowana. Przełożono też ruch na południowy pas jezdni ul. Kamiennej w kierunku Fordonu. Przebudowywana jest także jezdnia północna. Ruch na obu nitkach odbywa się tylko jednym pasem ruchu. Utrudnienia na ważnej trasie zakończą się do 30 kwietnia. W maju natomiast kierowcy powinni przygotowywać się do zawężenia ul. Fordońskiej do jednej jezdni

Kolejne inwestycje w Brdyujściu

(UM Bydgoszcz)

Miasto przygotowuje się do rozpoczęcia kolejnych inwestycji na Torze Regatowym w Brdyujściu. W Brdyujściu trwa także remont zabytkowej śluzy łączącej Tor Regatowy z Wisłą. Prace kosztują 6 mln zł. Prowadzi je RZGW. Śluzę w Brdyujściu  zbudowano w 1879 roku. Obiekt został zamknięty w 2000 roku. Starą komorę łączącą Brdę z Wisłą zastąpi nowoczesny obiekt obok Toru Regatowego. W ramach remontu między innymi pawilon maszynowni po lewej stronie śluzy na głowie górnej planuje się przygotować jako demonstracyjny do celów dydaktyczno-ekspozycyjnych.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

Mikusek: Dopracowujemy regulacje łupkowe. Projekt nie trafił jeszcze do Sejmu

Mimo że rząd przyjął projekt regulacji dotyczących poszukiwania wydobycia gazu ze złóż łupkowych 11 marca, projekt nadal nie trafił do Sejmu – donosi „Rzeczpospolita”. Continue reading „Mikusek: Dopracowujemy regulacje łupkowe. Projekt nie trafił jeszcze do Sejmu”

Jałowiecki: Droższy gaz, większa inflacja, większe zadłużenie Ukrainy

Rosja ogłosiła zwiększenie cen gazu dostarczanego Ukrainie mimo ustalenia w końcu ub.r. niższych stawek za jego przesył. Ma to być kara za nieuregulowanie przez ten kraj bieżących płatności za gaz. Prezes rosyjskiego koncernu Gazprom Aleksiej Miller podczas spotkania z premierem Rosji Dmitrijem Miedwiediewem powiedział, że cena gazu dla Ukrainy od kwietnia 2014 roku wyniesie 485,5 dolarów za 1000 metrów sześciennych Continue reading „Jałowiecki: Droższy gaz, większa inflacja, większe zadłużenie Ukrainy”

Olszowski: Jeszcze węgiel nie zginął

KOMENTARZ

Janusz Olszowski

Prezes Górniczej Izby Przemysłowo-Handlowej 

Teoria  że węgiel jest anachronizmem jest grubo przesadzona. To jeden z wielu, krzywdzących stereotypów mocno zakorzenionych w pozaśląskiej mentalności. Continue reading „Olszowski: Jeszcze węgiel nie zginął”