Najważniejsze informacje dla biznesu
Strona główna Blog Strona 8002
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. ...
  5. 7998
  6. 7999
  7. 8000
  8. 8001
  9. 8002
  10. 8003
  11. 8004
  12. 8005
  13. 8006
  14. ...
  15. 8222
  16. 8223
  17. 8224

Bukowski: Poszukiwania gazu łupkowego mogą przyspieszyć

Dziś rząd zajmie się projektem nowelizacji ustawy Prawo geologiczne i górnicze. Zakłada on ułatwienie działalności firmom wydobywczym poprzez rezygnację z utworzenia Narodowego Operatora Kopalin Energetycznych (NOKE) oraz wprowadzenie jednej koncesji na poszukiwanie, rozpoznanie i wydobycie węglowodorów. Eksperci ostrzegają, że przedłużające się prace nad nowym prawem mogą doprowadzić do nieopłacalności wydobycia gazu z łupków w Polsce.

Berger: Rozmowy na temat OPAL zamrożone

Komisja Europejska zgodnie z zapowiedzią komisarza ds. energii Gunthera Oettingera zamraża rozmowy z Rosją o wyłączeniu jej gazociągów spod reżimu trzeciego pakietu energetycznego.

Mikusek: Trzy firmy opuściły koncesje łupkowe bo taka była ich decyzja inwestycyjna

Jak poinformowała Polska Agencja Prasowa, trzy firmy poszukujące gazu z łupków na terenie woj. pomorskiego zrezygnowały z prac na niektórych koncesjach. Są to Eni, BNK Petroleum i Marathon Oil. Urząd Marszałkowski poinformował, że koncesje na poszukiwanie gazu na terenie Pomorskiego ma jeszcze 8 firm. Ministerstwo Środowiska uspokaja.

Kuk: PKP CARGO – W Polsce obowiązuje swobodny dostęp do infrastruktury punktowej

KOMENTARZ

Mirosław Kuk,

dyrektor ds. komunikacji PKP CARGO S.A.

Polski rynek towarowych przewozów kolejowych jest jednym z najbardziej zliberalizowanych rynków spośród wszystkich państw UE. Działa na nim 55 przewoźników, którzy mają zróżnicowany majątek, a także PKP PLK, które jest zarządca infrastruktury kolejowej.

Strupczewski: Jeśli nie stać nas na atom, to na OZE tym bardziej

– Nowo budowane elektrownie jądrowe są znacznie bezpieczniejsze niż elektrownia w Fukushimie. Elektrownie jądrowe są tańsze niż odnawialne źródła energii, dlatego w Polsce powinny być budowane elektrownie jądrowe – pisze dr inż. Andrzej Strupczewski, prof. nadzw. Narodowego Centrum Badań Jądrowych dla Wirtualnego Nowego Przemysłu.

Tusk: Zależność Niemiec od gazu z Rosji to zagrożenie dla Europy

– Będę rozmawiał przede wszystkim o tym – z kanclerz Angelą Merkel – w jaki sposób Niemcy są w stanie korygować działania dotyczące ich gospodarki tak, aby zależność od gazu rosyjskiego nie paraliżowała Europy, wtedy kiedy potrzebuje szybkiego działania i jednoznacznej postawy – powiedział premier Donald Tusk. W środę Polskę odwiedzi kanclerz Niemiec Angela Merkel.

Jakóbik: Nie będzie wyjątków dla rosyjskich gazociągów. Póki co

KOMENTARZ

Wojciech Jakóbik

Redaktor naczelny BiznesAlert.pl

Komisarz ds. energii Unii Europejskiej Gunther Oettinger zapowiedział dziś, że póki będzie trwał kryzys na Ukrainie, rozmowy na temat zwolnienia „gazociągów takich jak South Stream” z regulacji antymonopolowych pozostaną zamrożone. To dobra decyzja unijnego urzędnika, który ze względu na swoje przywiązanie do wspólnej unijnej polityki energetycznej, na której zależy m.in. Polsce, jest nazywany „polskim głosem w Komisji Europejskiej”.

Kimla: Krymska lekcja Realpolitik dla Polski

0

KOMENTARZ

Dr Dominik Kimla

Frost & Sullivan

Ostatnie wydarzenia na Krymie obaliły dogmat o braku zagrożenia działaniami wojennymi
w Europie po zakończeniu zimnej wojny i konflikcie w byłej Jugosławii. Działania Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy obnażyły również stosunkową słabość organizacji międzynarodowych, w tym NATO i Unii Europejskiej, które nie były w stanie zdecydować się na stanowcze kroki wobec państwa niewahającego się sięgać po argument siły. Taka postawa naszych sojuszników nie napawa optymizmem, tym bardziej że Polska jest państwem granicznym obu wspomnianych organizacji.

Warto podkreślić, że po konflikcie gruzińskim z 2008 r. rosyjska armia jest poddawana głębokim reformom strukturalnym, połączonym z gruntowną wymianą uzbrojenia. W Rosyjskich Siłach Zbrojnych wskaźnik uzbrojenia uznawanego za nowoczesne w 2008 r. był na poziomie 10%. Dzięki zakupom nowoczesnego uzbrojenia i sprzętu wojskowego, szacowanym na ponad 600 mld USD, wskaźnik ten ma wzrosnąć do 70% w 2020 r. Można domniemywać, że demonstracje siły ze strony rosyjskiej będą coraz częstsze wraz z postępami procesu modernizacji ich sił zbrojnych.

Jednocześnie w tym samym czasie gdy Rosja zwiększała nakłady na armię, z budżetu polskiego Ministerstwa Obrony Narodowej, głównie z wydatków majątkowych zabrano lub nie wydatkowano alokowanych środków w wysokości ponad 11 mld PLN. Brak tych środków negatywnie odbije się na tempie i skali procesu modernizacji technicznej Sił Zbrojnych  Rzeczypospolitej Polskiej (SZ RP), powodując negatywne konsekwencje dla potencjału obronnego RP. To pokazuje brak długofalowej, spójnej i konsekwentnie realizowanej polityki państwa w obszarze o strategicznym znaczeniu dla jego bezpieczeństwa. Co zatem można zrobić w obecnej sytuacji.

  • Należy skończyć z niefrasobliwym stosowaniem art. 7 ust 1 ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu SZ RP, tak aby wskaźnik 1,95% PKB był wskaźnikiem realnym, po stronie wydatkowej, a nie tylko deklaratywno-wirtualnym, jak ma to miejsce obecnie.
  • Przyśpieszyć procesy pozyskiwania nowych okrętów podwodnych, wyposażonych w pociski manewrujące do rażenia celów lądowych, które w polskich realiach były bronią o charakterze strategicznym, o największym potencjale odstraszania.
  • Zrewidować program modernizacji technicznej SZ RP pod kątem zwiększenia potencjału odstraszania SZ RP oraz przyśpieszenia budowy Tarczy Polski.
  • Dokończyć proces konsolidacji, a następnie restrukturyzacji rodzimych przedsiębiorstw zbrojeniowych, aby zapewnić niezbędne i efektywne zaplecze przemysłowe dla modernizacji technicznej SZ RP.
  • Pożądanym byłoby również osiągnięcie konsensusu wszystkich, głównych sił parlamentarnych, co do skali i priorytetów modernizacji technicznej SZ RP oraz procesu konsolidacji przemysłu obronnego, aby po ewentualnej zmianie władzy za rok, prace w w/w obszarach były płynnie kontynuowane, a nie rewidowane i jak to się zazwyczaj dzieje, zaczynane od nowa.

Celem powyższych działań nie jest prężenie muskułów, ale zapoczątkowanie spójnej, długofalowej i konsekwentnie realizowanej polityki w tym strategicznym dla bezpieczeństwa i przyszłości naszego państwa obszarze. Punkty te, nie wyczerpują wszystkich niezbędnych kroków w tej dziedzinie, są jedynie asumptem do szerszej dyskusji na ten temat.

Dr Dominik Kimla jest starszym analitykiem w międzynarodowej firmie doradczej, zajmuje się monitorowaniem rynku zbrojeniowego w Europie.

Świątkowska: Cyberodsłona kryzysu na Ukrainie

KOMENTARZ

Joanna Świątkowska

Instytut Kościuszki

Kryzys na Ukrainie, to także walka w cyberprzestrzeni. Na razie głównie walka psychologiczna. Wszystko wskazuje jednak, że działania tego typu będą przybierać na sile, a ich skutki mogą mieć coraz poważniejsze konsekwencje.

Maciążek: Cios KE w rosyjskie plany gazowe

Piotr Maciążek komentuje wypowiedź komisarza ds. energii Unii Europejskiej Gunthera Oettingera, który zapowiedział, że w obliczu kryzysu krymskiego zawiesza rozmowy z Rosją na temat wyłączenia kluczowych gazociągów spod reżimu regulacji antymonopolowych.