Najważniejsze informacje dla biznesu
Strona główna Blog Strona 7999
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. ...
  5. 7995
  6. 7996
  7. 7997
  8. 7998
  9. 7999
  10. 8000
  11. 8001
  12. 8002
  13. 8003
  14. ...
  15. 8223
  16. 8224
  17. 8225

Żmijewski: Poszukiwania gazu łupkowego nie przyspieszą dzięki nowym ustawom

Prof. Dr hab. Krzysztof Żmijewski komentuje dla BiznesAlert.pl przyjęcie nowelizacji prawa geologicznego i górniczego oraz specjalnego podatku węglowodorowego, które mają przyspieszyć rozwój sektora łupkowego w Polsce.

Kuczewska-Łaska: Przewozowe spółki samorządowe będą znacznie droższe od jednej spółki ogólnopolskiej

Podczas marcowej sesji Sejmiku Województwa Śląskiego, radni zgodzili się na zadłużenie województwa na 25 mln zł w celu podwyższenia kapitału zakładowego Kolei Śląskich – podał Rynek Kolejowy. Wg Ewy Chorowskiej-Kasperlik, przewodniczącej Rady Nadzorczej Kolei Śląskich, sytuacja przewoźnika jest stabilna. Przewidywała ona wynik przewoźnika w granicach 59-60 mln zł straty za 2013 r.

Zięba: Dokonamy przeglądu nowego projektu ustawy łupkowej

Dyrektor Generalny Organizacji Polskiego Przemysłu Poszukiwawczo-Wydobywczego chwali przyjęcie nowelizacji prawa geologicznego i górniczego przez rząd.

Bałdyga: Nasze drogi są nieprzystosowane do 60-tonowych ciężarówek

18 marca na posiedzeniu Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego odbędzie się głosowanie nad przepisami wprowadzającymi nowy rodzaj ciężarówek. Ich waga będzie mogła dochodzić do 60 ton, czyli o dwadzieścia więcej niż obecnie – informuje „Puls Biznesu”. Jak dużą konkurencję będą stanowić dla kolei? Czy polskie drogi wytrzymają nacisk tak ogromnych pojazdów?

Albrycht: Debata o gazie łupkowym zaostrzy się przed wyborami

Na łamach Rzeczpospolitej Izabela Albrycht, prezes Instytutu Kościuszki, komentuje przyjęcie nowelizacji prawa geologicznego i górniczego oraz ustawy o podatku węglowodorowym, które zawierają regulacje dla rodzącego się sektora łupkowego w Polsce.

Maciążek: USA wysyłają Rosjanom sygnał przy użyciu ropy naftowej

Stany Zjednoczone wysyłają Rosjanom jasny komunikat, że jeśli chcą odbudowywać Związek Sowiecki, to będą traktowani jak Sowieci – przekonuje Piotr Maciążek z Defence24.pl. Tymczasem napięcie na Półwyspie Krymskim rośnie.

Górski: Lotniska lokalne mają sens, gdy uwzględniają plany przewoźników

0

Jak poinformowała PAP władze Suwałk zamierzają w przyszłym roku rozpocząć budowę lokalnego lotniska dla małych samolotów pasażerskich. Inwestycja zostanie sfinansowana kosztem 13 mln zł ze środków budżetu Suwałk. Suwalskie lotnisko mogłoby obsługiwać samoloty przewożące do 50 pasażerów.

13.03.2014 ALERT

0

ENERGETYKA

Słowacja zwiększa import gazu z Niemiec

(REUTERS/STRAITS TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)

Słowacy rozpoczęli gromadzenie gazu ziemnego sprowadzanego z Niemiec na wypadek zablokowania dostaw z kierunku wschodniego, co jest możliwe, jeżeli kryzys na Krymie będzie się dalej pogłębiał. Ubytek dużych ilości surowca z rynku spowodował wzrost cen spotowych. Gazprom zapewnia, że eksport gazu ziemnego do Europy przez terytorium Ukrainy jest stabilny i nie ma na niego wpływu napięcie na Półwyspie Krymskim. – Tranzyt jest niezmienny – poinformowała spółka w komunikacie. Jednocześnie rosyjski wicepremier Arkady Dworkowicz zapewnił, że w interesie Moskwy jest utrzymanie stabilnej współpracy z firmami ukraińskimi, w tym na Krymie.

Ukraina planuje import 30 mld m.sześc. gazu z Rosji w 2014 r.

(GAS&OIL UKRAINA/TERESA WÓJCIK/WOJCIECH JAKÓBIK)

Ukraina zamierza w b.r. nabyć od 27 do 30 mld m. sześc. gazu z Rosji – zapowiedział minister energetyki i górnictwa tego państwa, Jurij Prodan. Wyraził przy tym przekonanie, że strona rosyjska nie zastosuje sankcji wskutek nieuregulowania przez Ukrainę należności, których termin upłynął w początku 2014 r. Wg Prodana Kijów przekazał ok.80 mln dol. a pełna kwota należności za dostarczony gaz wynosi 440 mln. I powinna być spłacona w lutym b.r., minister jednak stwierdził, że Ukraina zdobędzie dodatkowe środki pieniężne i zapłaci całą kwotę za gaz. Dodał, że Naftogaz nie będzie musiał płacić kary za sprowadzenie mniejszego, niż zakontraktowany wolumen. W zeszłych latach Rosjanie rościli pretensje finansowe sięgające 7 mld dolarów z tytułu zaniżania ilości gazu sprowadzanego od Gazpromu przez Kijów. Ministerstwo energetyki i górnictwa podało, że Ukraina w ub.r. zmniejszyła import gazu o 15,1 proc. w stosunku do roku 2012, czyli do 27,97 mld m. sześc., a z krajów UE importowała 1,97 mld m. sześc. gazu.

Wstępna umowa Rosji i Iranu o budowie elektrowni nuklearnych

(RT/REUTERS/TERESA WÓJCIK)

Rosja i Iran podpisały w ub. tygodniu wstępną umowę o budowie przynajmniej dwóch elektrowni atomowych w Iranie – zakomunikował mediom Behruz Kamalvandi, rzecznik irańskiej organizacji ds. energii nuklearnej (IAEO). Oczekuje się, że w najbliższej przyszłości obie strony będą negocjować warunki techniczne i finansowe tej inwestycji powiedział Kamalvandi. Rosyjski Rosatom i strona irańska prowadzą stałe konsultacje w zakresie budowy nowych elektrowni w Iranie. Służba prasowa Rosatomu informuje, że jest to współpraca rozwijającą się z dużą korzyścią dla obu stron i jest zgodna z międzynarodowymi zobowiązaniami Kremla. Negocjacje prowadzone są konstruktywnej atmosferze, choć na razie nie przewiduje się podpisywania konkretnych dokumentów oprócz wspomnianej umowy.

Azerbejdżan – planowanie trzeciego etapu projektu Shach Deniz po 2025

(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Reuters informuje z Baku, że partnerzy w eksploatacji pola Shach Deniz opracowują plany trzeciego etapu rozwoju wielkiego projektu produkcji gazu. Przewidują rozpoczęcie projektu po 2025 r., kiedy wg źródła z państwowej azerskiej firmy SOCAR spodziewają się wydobywać około 25 mld m. sześc. gazu rocznie.  Największe pole gazowe Azerbejdżanu, Shach Deniz jest eksploatowane i zagospodarowywane przez konsorcjum, w którym głównymi partnerami są BP, Statoil i SOCAR.  Konsorcjum prezentuje atrakcyjną alternatywę dostaw gazu dla kontynentu europejskiego dającą możliwość uniezależnienia od rosyjskiego monopolu na dostarczanie tego nośnika energii. Ze złoża Shach Deniz I na tym polu gaz jest wydobywany od 2006 roku, ze złoża produkuje się rocznie około 10 mld m. sześc. gazu. Od 2019 r. złoże Shach Deniz II ma produkować 16 mld m. sześc. gazu rocznie. Z tego z 10 mld m. sześc. przeznaczonych dla Europy i 6 mld m. sześc. dla Turcji. Wg wstępnych szacunków pole Shach Deniz może zawierać 1,7 bln m. sześc., choć dotychczas te zasoby oceniano na 1,2 bln m. sześc. Partnerzy konsorcjum Shach Deniz uzgodnili już badania sejsmiczne i wiercenia poszukiwawcze w ramach trzeciego etapu projektu Szach Deniz. Będą stosować nowoczesne technologie, powstaną dodatkowe inwestycje towarzyszące obiektom wydobywczym.

USA ostrzegają Rosję przy użyciu ropy naftowej

(PAP/WOJCIEH JAKÓBIK)

Biały Dom poinformował w środę, że podjęta tego dnia przez ministerstwo energetyki USA decyzja w sprawie sprzedaży ropy z amerykańskich rezerw strategicznych nie ma związku z kryzysem na Ukrainie. Zdaniem niektórych ekspertów jest to jednak „sygnał dla Rosji” – donosi Polska Agencja Prasowa. – Sprzedaż testowa amerykańskiej ropy była relatywnie mała, ale silny sygnał do Moskwy może też wysłać Międzynarodowa Agencja Energetyczna, która odpowiada za rezerwy strategiczne 28 krajów, włącznie z USA i znaczną częścią Europy – mówi cytowany przez Agencję Billy Gibbons, rzecznik Departamentu Energii. Tymczasem na giełdzie NYMEX koszt ropy naftowej Light spadł o $1,09 do poziomu $100,03 za baryłkę. Brent na londyńskiej ICE staniał o $0,47 i kosztował $108,55. Baryłka azerskiej ropy Azeri Light podrożała z kolei o $0,04 i kosztuje obecnie $111,42. Tańsza ropa naftowa oznacza mniejsze dochody do rosyjskiego budżetu z tytułu jej sprzedaży za granicą oraz z racji spadku wartości umów gazowych podpisanych przez Gazprom, które bazują na indeksie z ceną ropy.

Związkowcy przeciw eksportowi ropy z USA

(RIGZONE/OIL&GAS JOURNAL/TERESA WÓJCIK)

Przedstawiciele amerykańskiej organizacji związkowej zrzeszającej pracowników branż przemysłowych (USW – prawie 1 mln członków) sprzeciwiają się eksportowi ropy z USA, ponieważ będzie to niekorzystne dla amerykańskich rafinerii, spowoduje wzrost cen na stacjach benzynowych, zmniejszy bezpieczeństwo energetyczne kraju. Szef USW, Leo W. Gerard powiedział, że na zniesieniu zakazu eksportu ropy amerykańskiej skorzystają wprawdzie koncerny naftowe prowadzące poszukiwania i wydobycie ropy, ale eksport to zwyżka cen rynkowych surowca, co ugodzi zwłaszcza w ten przemysł rafineryjny, który nie jest związany z koncernami naftowymi. Rafinerie w Stanach Zjednoczonych bardzo skorzystały na zwiększeniu podaży ropy krajowej – głównie ropy z łupków, – ponieważ mają znacznie tańszy surowiec. W ostatnich kilku miesiącach cena ropy w Stanach była aż o 20 – 25 dol. za baryłkę niższa niż na rynkach międzynarodowych. O wiele niższe koszty surowca uratowały takie rafinerie, jak Philadelphia Energy Solutions (PES), dawniej Sunoco, która miała zostać zamknięta z uwagi na bardzo wysokie koszty importowanej ropy. Eksport spowoduje również wzrost cen paliw na stacjach benzynowych, co odczują miliony konsumentów.  Zniesienie zakazu eksportu ropy z USA zmniejszy koszty rafinerii w wielu innych krajach, które będą mogły konkurować z rafineriami amerykańskimi dzięki spadkowi globalnych cen ropy. Ta konkurencja może negatywnie wpłynąć na stan zatrudnienia w USA, symulacje wykazały, że straciłby pracę co 10 pracownik amerykańskich rafinerii. Stany Zjednoczone jeszcze nie są samowystarczalne w sektorze ropy naftowej, to jeszcze nie jest taki stan, jak w sektorze gazu. Na każda baryłkę eksportowanej ropy trzeba będzie importować inną baryłkę. M.in. z krajów politycznie niestabilnych lub wrogich interesom, a nawet bezpieczeństwu USA. O ile zniesienie zakazu eksportu gazu jest oczywiście korzystne, o tyle swoboda eksportu ropy nie powinna być brana pod uwagę przez Kongres i Biały Dom – argumentują związkowcy.

INFRASTRUKTURA

Duże zaangażowanie na A1

(GDDKiA)

Intensywne prace na obiektach, układanie warstw nawierzchni oraz prace na drogach serwisowych, lokalnych i Miejscach Obsługi Podróżnych, Na budowie ponad 700 osób i 300 maszyn budowlanych. Roboty prowadzone przez całą dobę i siedem dni w tygodniu.

Na otwartym już odcinku autostrady A1 z Torunia do Włocławka prowadzone są dalsze prace wykończeniowe na drogach dojazdowych i serwisowych, znajdujących się poza pasem jezdnym autostrady. Układana jest warstwa wiążącą i ścieralna oraz nawierzchnie z kostki brukowej. Kontynuowane są prace na Miejscach Obsługi Podróżnych i Stacjach Poboru Opłat oraz prace porządkowe wzdłuż całego odcinka. Trasa od Włocławka do Kowala zostanie udostępniona kierowcom jeszcze w II kwartale br.

Zmiany w organizacji ruchu na węźle Lublin Rudnik

(GDDKiA)

Od piątku 14 marca zmieni się organizacja ruchu w obrębie węzła Lublin Rudnik na przecięciu budowanej drogi ekspresowej S17 z drogą krajową nr 19. Kierowcy korzystający z przebudowywanego odcinka trasy wylotowej z Lublina w kierunku Lubartowa zamiast jeździć łącznicami pojadą na wprost pod wiaduktami węzła (jezdnią w stronę Lubartowa w obu kierunkach). Ułożono właśnie brakujący odcinek warstwy nawierzchni, trwają prace przy poboczach, a na czwartek zaplanowano malowanie tymczasowego oznakowania poziomego. Ruch zostanie przełożony w piątek przed południem. Apelujemy do kierowców o zachowanie uwagi. Tym bardziej, że na przebudowywanym odcinku DK19 trwają prace i poruszają się pojazdy obsługujące budowę.

Południowa siódemka będzie objęta systemem „Utrzymaj Standard”

(GDDKiA)

Warszawski Oddział GDDKiA otworzył oferty w przetargu na kompleksowe całoroczne utrzymanie DK 7 na odcinku od Sękocina do Radomia. Wpłynęło 6 ofert, z czego najtańszą złożyła „FBSerwis” (55 mln zł brutto), a najdroższą „Sita Polska” (129,6 mln zł). Oferty dotyczyły kompleksowego – całorocznego utrzymania drogi krajowej nr 7 (od km 388+700 do km 410+550 i od km 457+547 do km 466+776) oraz drogi ekspresowej S7 (od km 410+550 do km 457+547) na odcinku od Sękocina do Radomia wraz z węzłami i skrzyżowaniami oraz wszystkimi obiektami inżynierskimi, przez 72 miesiące. W tym modelu w całej Polsce obecnie utrzymywane jest ok. 1150 km dróg krajowych, z tego ok. 11 proc. na Mazowszu.

Dlaczego GDDKiA zawsze dostanie oferty?

(PZPB)

Można się zastanawiać, dlaczego pomimo bardzo niekorzystnych warunków umów, jakie stawia GDDKiA zawsze znajdują się chętni do składania ofert. Wszyscy wykonawcy czują bardzo silną presją na pozyskania zamówienia. Dlaczego? Jeżeli weźmiemy pod uwagę ogólną dostępną liczbę zasobów, surowców i materiałów, to pomimo jej wzrostu na przestrzeni ostatnich lat, w żaden sposób nie odzwierciedla ona przyrostu liczby podmiotów, które zaczęły funkcjonować na rynku w tym czasie. To oznacza, że przy praktycznie stałym stanie zasobów wzrosła liczba pomiotów, które chciałyby nimi zarządzać. Doprowadza to do sytuacji, w której zachowaniami biznesowymi w danym sektorze zaczynają sterować statystyczne profile społecznych zachowań.

Walne Zgromadzenie Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa

(OIGD)

Zarząd Izby uprzejmie informuje, iż tegoroczne Walne Zgromadzenie Izby połączone z uroczystościami z okazji 20-lecia OIGD odbędzie się w dniu 14 maja 2014 roku w Centrum Kongresowym Targów Kielce. Uroczystości odbędą się w dniu otwarcia XX Międzynarodowych Targów Budownictwa Drogowego Autostrada-Polska i będą wspólnym świętem obchodów dwóch dekad istnienia OIGD oraz kieleckich targów budownictwa drogowego. Szczegółowe informacje dotyczące Jubileuszu i WZ OIGD – niezwłocznie po podjęciu przez Radę Izby stosownych uchwał.

Kolejny rok stabilnych stawek PLK

(PKP PLK)

PKP PLK przekazały do Urzędu Transportu Kolejowego projekt cennika dostępu do torów na rozkład jazdy pociągów 2014/2015. Zasady i założenia przyjęte do kalkulacji stawek są takie same, jak w roku ubiegłym. Zarządca infrastruktury wypełnił tym samym deklarację utrzymania poziomu stawek. Średnia stawka sieciowa jest niższa o 0,11 % wobec cennika na rok 2013/14. W nowym cenniku stawki za korzystanie z ponad połowy stacji i przystanków, które nie dysponują urządzeniami do wygłaszania zapowiedzi głosowych, będą niższe o blisko 20 %. W sumie tańsze będzie korzystanie z 88 % stacji i przystanków w Polsce. Wzrost opłat dotyczy tylko 20 największych stacji oraz w niewielkim stopniu stacji i przystanków o znaczeniu regionalnym i aglomeracyjnym.

Nowe tory do Opola

(PKP PLK)

Prace rewitalizacyjne na odcinku kolejowym Błotnica Strzelecka – Opole Groszowice przebiegają sprawnie. Zimowa aura nie zakłóciła realizacji ważnej dla Opolszczyzny inwestycji prowadzonej przez PKP PLK. Po zakończeniu rewitalizacji na trasie Błotnica Strzelecka – Opole Groszowice pociągi pasażerskie znów pojadą z prędkością 120 km/h, a towarowe 70 km/h. Podróżni dotrą dzięki temu z Opola do Katowic w mniej niż 90 minut, zyskując około 15 minut. Inwestycja poprawi dostępność usług kolejowych dla osób niepełnosprawnych oraz podróżujących z dziećmi w wózkach na stacjach w Błotnicy, Tarnowie Opolskim i Strzelcach Opolskich. Zakończenie projektu, obejmującego odc. o dł. ok. 35 km, zaplanowane jest na koniec 2014 r.

Nowe przejścia podziemne i wiadukty na trasie Warszawa – Skierniewice

(PKP PLK)

Modernizacja trasy Warszawa – Skierniewice oprócz podwyższenia maksymalnej prędkości pociągów do 160 km/h przyniesie również podwyższenie standardu infrastruktury pasażerskiej. Rozpoczęła się przebudowa przejść podziemnych na dwóch stacjach.

Na stacji w Grodzisku Mazowieckim w szybkim tempie toczą się prace przy budowie podziemnego przejścia dla pieszych, które połączy rozdzielone torami dwie części miasta. Część przejścia osiągnęła już swój docelowy poziom i została wylana betonem. Nowy obiekt – budowany w odległości ok. 20 m od starego – umożliwi pasażerom przedostanie się na drugą stronę torów – do ulic Żydowskiej i Towarowej. Trwa również budowa podziemnego przejścia dla pieszych w Pruszkowie.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

Kassenberg: Polska nazywana w UE mamutem węglowym

Polska może kolejny raz zawetować pakiet klimatyczny, którym Rada Europejska ma się zająć na szczycie 20-21 marca. Unia chce bowiem dalszego ograniczenia emisji CO2 i zwiększenia udziału zielonej energii. Tymczasem według prezesa Instytutu na rzecz Ekorozwoju, opór Polski szkodzi prestiżowi naszego kraju i nie pozwala mu budować przewag konkurencyjnych.

Zielińska: DLA i Leo Express chcą od grudnia konkurować z Intercity i Przewozami Regionalnymi

Z informacji portalu branżowego miesięcznika Rynek Kolejowy wynika, że Dolnośląskie Linie Autobusowe zrezygnowały wraz ze swym czeskim partnerem biznesowym Leo Express z ubiegania się o zezwolenie na obsługę pasażerskich połączeń kolejowych Warszawa-Kraków/Katowice. Starają się za to o zgodę na obsługę linii Warszawa-Poznań/Szczecin, na której dotąd działały PKP Intercity i Przewozy Regionalne.