Szczyt klimatyczny w Warszawie zakończył się sukcesem. Udało nam się spełnić wszystkie oczekiwania wobec szczytu klimatycznego w Warszawie. Droga do przyjęcia w Paryżu umowy zobowiązującej wszystkie państwa świata do działań na rzecz klimatu została otwarta – powiedział minister środowiska, Marcin Korolec – pełniący funkcję prezydenta zgromadzenia.
Trojanowska: Trzeba poszukiwać innowacyjnych sposobów wykorzystywania zasobów ropy i gazu
Trzeba poszukiwać innowacyjnych sposobów wykorzystywania zasobów ropy i gazu i dążyć do stworzenia globalnego rynku gazu ziemnego – powiedziała podczas dyskusji na posiedzenia Rady Zarządzającej MAE wiceminister gospodarki Hanna Trojanowska.
Grabowski: Projekt Prawa geologicznego i górniczego trafi do rządu do końca 2013 roku
Nowy minister środowiska Maciej Grabowski zadeklarował w rozmowie z agencją Platts, że nowy projekt prawa geologicznego i górniczego zostanie przekazany do zatwierdzenia przez rząd do końca tego roku.
27.11.2013 ALERT
ENERGETYKA
LNG tańszy od gazu z Rosji
(RZECZPOSPOLITA/CIRE)
Spółka Polskie LNG przeprowadziła analizę porównawczą cen gazu skroplonego oraz transportowanego gazociągami – pisze „Rzeczpospolita”. Analizy wskazują, że LNG może być dużo tańsze niż gaz od Rosjan. Jak relacjonuje dziennik, Polskie LNG przeanalizowało ceny w gazowych kontraktach w Europie w latach 2010–2013. W analizie porównawczej wzięto pod uwagę ceny gazu przy dostawie gazociągami z Rosji do Niemiec, Francji, Węgier i Włoch, z Algierii do Włoch i Francji, oraz z Niemiec na Węgry i z Holandii do Francji, Niemiec i Włoch. Jak mówi cytowany przez „Rz” Tadeusz Tański z biura strategii i analiz Polskiego LNG, w każdym z tych przypadków ceny były wyższe od miesięcznej średniej ważonej ceny LNG w Unii Europejskiej. W przypadku porównania dostaw gazociągami z Rosji do Niemiec, gaz sprowadzany tą drogą był droższy o 25–45 proc. od średniej ważonej ceny LNG. Włosi płacili za gaz od Gazpromu aż o 50 proc. więcej niż wynosiła średnia ważona ceny LNG w UE. „Rzeczpospolita” zwraca uwagę, że biorąc pod uwagę nieoficjalne informacje na temat kosztów zakupu gazu z Rosji przez PGNiG, które sięgają 450–500 dolarów za 1000 m sześc., import skroplonego gazu ziemnego może być również atrakcyjnym rozwiązaniem dla naszego kraju. – Problem w tym, że PGNiG w 2009 r. zakontraktował dostawy skroplonego gazu z Kataru na 20 lat, po cenach znacznie wyższych, niż wynika to z obecnych analiz Polskiego LNG – pisze dziennik.
Total jest zainteresowany bałtyckim projektem LNG Gazpromu
(RIGZONE/WOJCIECH JAKÓBIK)
Francuski Total zgłosił zainteresowanie wymianą udziałów w projekcie Sztokman za akcje planowanego przez Gazprom terminala LNG w Obwodzie Kaliningradzkim. Rosjanie mieli podobno zaprosić do udziału w projekcie także Shell. Planują uruchomić pierwszą fazę projektu w 2018 roku. Gaz z obiektu miałby trafiać do odbiorców europejskich, azjatyckich i południowo-amerykańskich. Jego początkowa przepustowość ma wynieść 10 mln ton rocznie.
Stawicki: Relacje handlowe z Rosją nie mają wpływu na cenę gazu
(UKRINFORM/SEBASTIAN CIASTOŃ)
Stosunki handlowe i gospodarcze pomiędzy Ukrainą i Rosją nie wpłyną na ceny gazu dostarczane dla firm i gospodarstw domowych – uważa ukraiński minister Energii i Przemysłu, Eduard Stawicki. Zdaniem ministra surowiec dostarczany społeczeństwu jest eksploatowany i wytwarzany wyłącznie przez przedsiębiorstwa państwowe. Minister podkreślił, że cena początkowa gazu ziemnego na Ukrainie wynosi 340 UAH lecz biorąc pod uwagę koszty transportu i dostawy oscyluje ona w granicach 800 UAH za 1000 metrów sześciennych surowca.
Shell rozpoczyna fracking na Ukrainie
(OIL&GAS EURASIA/WOJCIECH JAKÓBIK)
Shell rozpoczął szczelinowanie hydrauliczne na koncesji w pobliżu wioski Weseloje koło Charkowa. Firma przekazała już wyniki z pierwszego odwiertu amerykańskim specjalistom. We wrześniu tego roku podpisała porozumienie z Nadrą Jużowskają w sprawie wspólnego wydobycia gazu niekonwencjalnego ze złoża Jużowska.
Bez umowy stowarzyszeniowej Ukrainie będzie trudniej pozyskać gaz na rewersie ze Słowacji
(UKRAINSKA ENERGETYKA/WOJCIECH JAKÓBIK)
Według agencji Stratfor cytowanej przez Warsaw Business Journal niepodpisanie umowy stowarzyszeniowej między Ukrainą a Unią Europejską utrudni starania Kijowa o rozpoczęcie dostaw gazu ziemnego przez rewers fizyczny na Słowacji, które byłby w przyszłości ważną kartą przetargową w rozmowach gazowych z Rosjanami.
Putin: Nie rozmawiałem o rewizji umowy gazowej z Janukowyczem
(INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK)
Pomimo deklaracji ukraińskich władz, prezydent Rosji Władimir Putin zaprzecza jakoby w rozmowach z jego ukraińskim odpowiednikiem – Wiktorem Janukowyczem, poruszył kwestię umowy gazowej i zmiany jej warunków w zamian za niepodpisanie umowy stowarzyszeniowej z Unią Europejską. – Gazprom i Naftogaz są związane kontraktem obowiązującym, o ile pamiętam, do 2019 rok, i nie rozmawialiśmy na temat jego zmiany – zadeklarował Putin w odpowiedzi na pytanie dziennikarza Interfaxu.
Pierwszy etap połączenia NordBalt zakończony
(THE BALTIC COURSE/SEBASTIAN CIASTOŃ)
Niemiecka firma LMR Drilling i litewska spółka Kauno Dujotekio Statyb specjalizujące się w projektowaniu i montażu rurociągów gazowych i naftowych zakończyły pierwszą fazę projektu połączenia elektroenergetycznego NordBalt. Zdaniem przedstawicieli obu firm, prace prowadzone są w rekordowym tempie. Rozpoczęcie drugiego etapu inwestycji planowane jest na marzec 2014 roku. Głównym zadaniem budowanego połączenia jest techniczne zintegrowanie litewskiego rynku energii elektrycznej z państwami regionu Morza Bałtyckiego. Planowane zakończenie realizacji projektu to koniec 2015 roku.
Novatek i ENI podpisują memorandum ws. współpracy
(LNG WORLD NEWS/WOJCIECH JAKÓBIK)
Dotychczasowy ważny partner Gazpromu w Europie – włoskie ENI – podpisało memorandum ws. współpracy z rosyjskim Novatekiem, rywalem gazowego giganta na rosyjskim rynku eksportu LNG. Strony porozumienia chcą współpracować w projektach offshore na Morzu Śródziemnym, gdzie również planuje aktywnie działać Gazprom.
Niemiecka koalicja stawia na węgiel i gaz
(DER SPIEGEL/WOJCIECH JAKÓBIK)
Rozmowy koalicyjne między CDU a SPD doprowadziły do porozumienia w sprawie polityki energetycznej. Z dokumentu roboczego wynika, że kolaicja będzie chciała wprowadzić nowe podatki dla energetyki wiatrowej oraz zmniejszenie celu rozwoju farm wiatrowych na morzach do których mają dostęp Nimecy z 10 tysięcy do 6500 MW do 2020 roku. Według Der Spiegel rozwój energetyki wiatrowej w południowych landach zostanie zahamowany, ponieważ rząd ma dofinansowywać tylko perspektywiczne projekty. Strony omawiają za to warunki wprowadzenia wsparcia dla elektrowni gazowych i węglowych.
Historyczne porozumienie z Iranem gwarancją bezpieczeństwa w regionie
(ITAR-TASS/SEBASTIAN CIASTOŃ)
Syria z zadowoleniem przyjmuje historyczne porozumienie ws. irańskiego programu jądrowego – ogłosił minister spraw zagranicznych tego kraju, Walid Muallem. Zdaniem Damaszku, przyjęty kompromis gwarantuje obronę irańskich interesów oraz uznaje prawo Iranu do pokojowego wykorzystywania energii jądrowej. Muallem podkreślił jednocześnie, że porozumienie zawarte pomiędzy Iranem a grupą państw 5+1 jest międzynarodowym otwarciem na kwestie bezpieczeństwa i pokoju na Bliskim Wschodzie.
Davey: Świat ma harmonogram prac ws. zmian klimatu
(UNITED PRESS INTERNATIONAL/SEBASTIAN CIASTOŃ)
Społeczność międzynarodowa posiada odpowiednie ramy do walki ze zmianami klimatu – uważa brytyjski sekretarz stanu ds. energii Ed Davey, komentując tym samym porozumienie osiągnięte w trakcie Dwutygodniowej Konferencji Klimatycznej ONZ w Warszawie. Strony uzgodniły harmonogram prac, które pozwoli zawrzeć kompleksowe porozumienie w sprawie zmian klimatu do 2015 roku. Podobnego zdania jest europejski komisarz ds. Zmian Klimatu Connie Hedegaard, która podkreśliła jednocześnie, że droga do osiągnięcia satysfakcjonującego porozumienia jest długa i wyboista.
INFRASTRUKTURA
Nowy ład drogowy?
(www.pzpb.com.pl)
Wiosną 2014 r. może ruszyć kolejna fala inwestycji drogowych. Czy inwestor publiczny i budowlańcy wyciągnęli wnioski z negatywnych doświadczeń ostatnich lat? Dzięki wsparciu w postaci unijnych środków Polska systematycznie odrabia infrastrukturalne zaległości. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji ok. 1,4 tys. km autostrad oraz 1,2 tys. km dróg ekspresowych. Żaden inny sektor budownictwa nie napędza w takim stopniu koniunktury jak drogownictwo. Rok 2012, gdy finiszowano już z większością inwestycji, przyniósł spadek produkcji budowlano- montażowej o prawie 4 proc. Tymczasem po trzech kwartałach 2013 r. rynek skurczył się o ponad 15 proc. i do końca tego roku nie ma już szans na znaczącą poprawę tego wyniku.
Opinia PKD: przywileje dla sieci telekomunikacyjnych nieuzasadnione
(www.pkd.org.pl)
W opinii przesłanej do ministra transportu PKD określił jako bezpodstawne uprzywilejowywanie instalacji telekomunikacyjnych przez umożliwienie ich lokalizowania w pasie drogowym, choć nie spełniają warunku związku z zarządzaniem drogami lub potrzebami ruchu. Projekt rozporządzenia MTBiGM przewiduje zwolnienie ich z obowiązku uzyskania odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych. Projekt przewiduje wyłączenie telekomunikacyjnych linii kablowych i kanalizacji kablowej spod określonego tam rygoru nakazującego by infrastruktura liniowa przebiegająca wzdłuż drogi poza terenem zabudowy była sytuowana poza pasem drogowym.
Zwiedzanie drogowych budów Lubelszczyzny
(www.pkd.org.pl)
Trwające inwestycje na drogach krajowych i wojewódzkich w okolicach Lublina obejrzeli członkowie i sympatycy Polskiego Kongresu Drogowego podczas wycieczki technicznej. Podczas późniejszego seminarium w Bełżycach zapoznali się również z planami dalszej rozbudowy sieci drogowej w województwie. Program obejmował zwiedzanie powstających węzłów na budowanej płn-wsch. obwodnicy Lublina, stanowiącej część drogi ekspresowej S12/S17. W ramach inwestycji oddane już są do użytku odcinki Kurów-Jastków i Kalinówka-Piaski (zadania nr 1 i 5). Zadanie nr 2 Jastków-Sławin jest w zasadzie ukończone, lecz nie może być odebrane z powodu wystąpienia osiadania przeprawy przez dolinę rzeki Ciemięgi.
Na A4 zakończono wykonywanie zasypek przy obiektach na węźle Wierzbna
(www.gddkia.gov.pl)
W ostatnim tygodniu zakończono wykonywanie zasypek przy obiektach na węźle Wierzbna oraz montowano bariery energochłonne na drodze krajowej nr 4. Na budowanej autostradzie A4 z Tarnowa do Dębicy w znacznym zakresie prowadzono prace bitumiczne. Na trzech obiektach mostowych ułożono warstwę asfaltu oraz położono kolejne warstwy podbudowy WMS w ciągu głównym. Poniżej raporty z postępu prac na różnych odcinkach autostrady A4:
Tarnów (węzeł Krzyż) – Dębica (węzeł Pustynia). Na 3 obiektach mostowych ułożono warstwę z asfaltu twardo-lanego WD-104, WD-112, WD-114 oraz położono kolejne warstwy podbudowy WMS w ciągu głównym. Rzeszów Wschód – Jarosław Zachód oraz Przemyśl – Korczowa.
Wracamy do Szklarskiej Poręby
(www.przewozyregionalne.pl)
Po trwającej ponad rok przerwie pociągi wróciły na trasę Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna. Turyści i narciarze wybierający się w Karkonosze i Góry Izerskie ponownie mogą korzystać z bezpośrednich pociągów REGIO z Jeleniej Góry, Wrocławia, Poznania i Zielonej Góry. Przez Szklarską Porębę przebiega górska trasa kolejowa z Jeleniej Góry do czeskiego Harrachowa. Pomiędzy Piechowicami a Szklarską Porębą Górną pociągi pokonują wysokość ponad 300 m nad poziomem morza. Czas przejazdu ze Szklarskiej Poręby Górnej do Jeleniej Góry skrócił się do około 50 min., a podróż do Wrocławia zajmuje około 3 godziny i 20 min. W obowiązującym od 15 grudnia br. rozkładzie nowością będzie interREGIO „Mamry” z Olsztyna.
Od 15 grudnia 2013 r. nowy rozkład jazdy KŚ
(www.kolejeslaskie.com)
4% wzrost pracy przewozowej, więcej pociągów na najważniejszych relacjach i godziny odjazdów lepiej dopasowane do potrzeb pasażerów – Koleje Śląskie 15 XII wprowadzą nowy rozkład jazdy. Jego założenia będą obowiązywały przez 12 miesięcy, jednak szczegółowe godziny odjazdów – z powodu remontów realizowanych przez PKP PLK SA – zmienią się w tym czasie jeszcze co najmniej 5 razy. Z 21 do 34 wzrośnie liczba pociągów na kluczowej relacji Katowice-Gliwice. – Jakość naszej pracy ocenią pasażerowie, dlatego unikamy jednoznacznego wartościowania zmian wprowadzony w nowym rozkładzie – mówi Maciej Zaremba, rzecznik Kolei Śląskich.
Notyfikacja odstępstw od przepisów rozporządzenia Komisji (UE) nr 965/2012
(www.ulc.gov.pl)
Urząd Lotnictwa Cywilnego informuje, że w związku z wejściem w życie rozporządzenia Komisji (UE) nr 800/2013 z 14 sierpnia 2013 r. zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 965/2012 ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 skorzystano z procedury zgłaszania odstępstw przewidzianych w art. 10 ust. 3 zmienionego rozporządzenia (UE) nr 965/2012. Po otrzymaniu potwierdzenia zgłoszenia odstępstw, prezes ULC opublikuje stosowny komunikat w Dzienniku Urzędowym ULC.
Redakcja BiznesAlert
Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak
Janecki: Sprawa generała Skrzypczaka obnaża słabość Polski
– Dla przeciętnego człowieka wojny i wojenki wokół generała Skrzypczaka są mało zrozumiałe, jeśli w ogóle. A pokazują coś, co powinno jeżyć włosy na głowie – pisze na portalu wPolityce.pl Stanisław Janecki.
Zdaniem dziennikarza sprawa wiceministra obrony narodowej dowodzi, że w Polsce bez najmniejszego problemu przy wielkich przetargach działają lobbyści na usługach wielkich zagranicznych koncernów, a także tajne służby i toczą się korupcyjne gry wiodące do najwyższych szczebli władzy.
– Na razie na powierzchni mamy zimną wojnę służb, firm i lobbystów izraelskich z amerykański, francuskimi, niemieckimi, szwedzkimi itp. Odpryskami tej wojny są ataki na gen. Skrzypczaka oraz konflikt między nim a odwołanym szefem wojskowego kontrwywiadu gen. Januszem Noskiem. Wszystko to dzieje się wokół najistotniejszych dla Polski spraw, ale bez najmniejszej kontrreakcji – zauważa Janecki.
– Już wcześniej rozstrzygnięte przetargi, np. na amerykańskie wielozadaniowe samoloty F-16, hiszpańskie samoloty transportowe CASA, izraelskie rakiety SPIKE firmy Rafael czy fińskie kołowe transportery opancerzone piechoty Patria (ich odmianą jest Rosomak) dowodzą, że polskie państwo daje się rozgrywać przez inne rządy i ich służby jak małe dziecko. To one de facto – poprzez bardzo skuteczny lobbing, nieformalne naciski polityczne i najprawdopodobniej także zwyczajne kupowanie przychylności – decydują, jaki Polska ma potencjał bojowy czy w ogóle nasza armia będzie zdolna do skutecznej obrony – podkreśla dziennikarz.
– Można odnieść wrażenie, że nasze tajne służby są bezradne i sparaliżowane, a rządzący obecnie politycy nawet nie rozumieją, o co toczy się gra. I to jest najbardziej przerażające, a nie jakieś drobne wojenki i skandale obyczajowe opisywane w mediach, żeby zaciemnić istotę rzeczy – konkluduje autor komentarza.
Źródło: wPolityce.pl
Kuźmiuk: Powołanie kuratora dla EuRoPolGazu nie rozwiąże kluczowych problemów
– Wczoraj przez media przebiegła informacja o tym, że sąd rejonowy dla miasta Stołecznego Warszawy, powołał na wniosek dwóch polskich akcjonariuszy PGNiG (48% akcji) i Gaz Traiding (4%), kuratora dla polsko-rosyjskiej spółki EuRoPol Gaz. To rozpaczliwa próba polskich akcjonariuszy aby umożliwić spółce podejmowanie jakichkolwiek decyzji po tym jak prezes i wiceprezes tej spółki, przedstawiciele PGNiG w jej zarządzie, blisko 3 tygodnie temu podali się do dymisji – pisze na swoim blogu poseł PiS Zbigniew Kuźmiuk.
Deblock: Głosowanie ws. backloadingu będzie czystą formalnością. Relacja z II European Emission Trading Summit
Poniżej publikujemy relację z II European Emission Trading Summit, który odbył się 19 listopada 2013, w Warszawie. Portal BiznesAlert.pl objął wydarzenie patronatem medialnym.
Chadam: Za cztery lata Polska może być w 100 procentach uniezależniona od Rosji pod względem dostaw gazu
W 2018 roku Polska będzie miała infrastrukturę pozwalającą na sprowadzenie całości potrzebnego importu gazu z innych kierunków niż rosyjski. Dzięki inwestycjom w sieć przesyłową już dziś prawie połowę surowca możemy sprowadzać z innych krajów.
Naimski: Nadzwyczajna komisja ds. energetyki pod kontrolą koalicji
Waldemar Pawlak, b. wicepremier i główny negocjator ostatniej, polsko-rosyjskiej umowy gazowej został wiceszefem sejmowej komisji nadzwyczajnej ds. energetyki i surowców energetycznych.
Roszkowski: Mam nadzieję, że wypowiedź rzecznika NIK to przejęzyczenie
– Należy rozdzielić Informację pokontrolną, czyli gotowy od sierpnia br. dokument, będący zbiorem ustaleń i wniosków z kontroli, od konferencji prasowej prezesa Kwiatkowskiego i tego, co na niej zaprezentowano. Jeżeli weźmiemy do ręki Informację pokontrolną oraz informację prasową (kolportowaną podczas konferencji i zamieszczoną na stronie internetowej NIK) to będziemy mieli wrażenie, że mówimy o dwóch różnych kontrolach. Lista zarzutów, dotyczących systemu viaTOLL, zawarta w tych dwóch dokumentach, znacząco się różni – mówi w wywiadzie dla Gazety Polskiej Codziennie prezes Instytutu Jagiellońskiego Marcin Roszkowski, odnosząc się do raportu Izby po kontroli Krajowego Systemu Poboru Opłat. Ustalenia NIK były przedmiotem specjalnej analizy, ogłoszonej przez Instytut Jagielloński.
Odnosząc się do wypowiedzi rzecznika NIK Pawła Biedziaka dla portalu BiznesAlert.pl, że Informacja pokontrolna adresowana jest głównie do specjalistów i posłów, a przekaz medialny, jako skierowany do opinii publicznej, musi zwracać uwagę na sprawy najważniejsze z punktu widzenia wszystkich obywateli, prezes IJ skomentował:
– A zatem co innego trafia do polityków, a co innego do opinii publicznej – tak przynajmniej rozumiem wypowiedź pana Biedziaka. Chcę wierzyć, że to jedynie przejęzyczenie, a nie nowe praktyki w NIK. Kwestie nieatestowanej stali i braku kontroli metrologicznej znalazły się w dokumencie pokontrolnym, ale nie jako główne zarzuty. Niestety, sposób, w jaki przedstawiono zwłaszcza ten pierwszy wątek na konferencji prasowej, sugeruje – w moim przynajmniej odczuciu – coś innego, niż można wyczytać w Informacji pokontrolnej.
Jak podkreślił Roszkowski, większość ustaleń NIK potwierdza to, co mówili i przedstawiciele Instytutu, i innych środowisk. Zastrzeżenia, na które zwrócono uwagę w analizie, dotyczą kilku punktów, które są jednak bardzo dyskusyjne. Sam raport zaś ocenia system viaTOLL jako udane przedsięwzięcie.
Komentując kwestię bezczynności Ministerstwa Transportu w kwestii zmiany systemu karania kierowców, prezes Instytutu zwrócił uwagę, że jesienią 2012 roku pod naciskiem mediów i przewoźników, ówczesny minister Nowak zapowiedział ekspresową nowelizację przepisów, która jednak dotąd nie ujrzała światła dziennego.
– Pani minister Bieńkowska ładnie zaczęłaby swoje urzędowanie, gdyby pokazała, że jednak problem można szybko i sprawnie rozwiązać – sugeruje Roszkowski.