Najważniejsze informacje dla biznesu
Strona główna Blog Strona 8093
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. ...
  5. 8089
  6. 8090
  7. 8091
  8. 8092
  9. 8093
  10. 8094
  11. 8095
  12. 8096
  13. 8097
  14. ...
  15. 8215
  16. 8216
  17. 8217

25.11.2013 ALERT

0

ENERGETYKA

Janukowycz: Musimy pokazać UE swoją niezawodność

(UKRININFORM/SEBASTIAN CIASTOŃ)

Ukraina powinna  dążyć do intensyfikacji współpracy z Austrią w sektorze energetycznym – powiedział prezydent Ukrainy, Wiktor Janukowycz w trakcie odbywającego się w czwartek ukraińsko-austriackiego forum biznesu. Zdaniem Janukowycza zasoby ropy naftowej i gazu  eksploatowane obecnie na Ukrainie mogą zmniejszyć zależność Kijowa od importu surowca a ich rozwój może zapewnić korzyści dla inwestorów. Żeby to osiągnąć – według ukraińskiej głowy państwa – należy zmodernizować system transportu gazu (GTS). Tylko podjęcie takich działań może zapewnić Ukrainie bezpieczeństwo energetyczne – uważa ukraińska administracja. Ważnym aspektem działań będzie również przekonanie UE do niezawodności dostaw gazu przez Ukrainę.

 

Osobny gazociąg na potrzeby rewersu ze Słowacji na Ukrainę?

(UNITED PRESS INTERNATIONAL/WOJCIECH JAKÓBIK)

Zgodnie z proponowanym porozumieniem między Eustreamem a Ukrtransgazem słowacki operator wyda około 20 mln dolarów na modernizację gazociągu łączącego Słowację z Ukrainą. Analitycy ICIS Heren przekonują, że tańszym rozwiązaniem może się okazać jednak budowa nowej rury, którą nad Dniepr popłynie gaz  z Zachodu. Taki scenariusz wykluczyłby także Gazprom z nadzoru nad przesyłem. Rosjanie posiadają kody tranzytowe dla  obecnego rewersu.

 

Ukraina nie powinna liczyć na koncesje gazowe w krótkim terminie

(FITCH/WOJCIECH JAKÓBIK)

Agencja ratingowa Fitch ocenia, że zatrzymanie integracji europejskiej przez Kijów nie doprowadzi do uzyskania daleko idących ustępstw ze strony Rosjan w ramach umowy gazowej. Zdaniem Fitch Ukraińcy „nie otrzymają żadnej nagrody za swoją decyzję”. Według agencji Kijów zyskałby więcej dzięki podpisaniu umowy stowarzyszeniowej z Unią Europejską, niż z tytułu przystąpienia do unii celnej z Rosją. Tymczasem optymistycznie na ten temat wypowiedział się premier Mykoła Azarow, który jest przekonany, że Rosja zgodzi się na rewizję umowy gazowej, o czym informował w telewizji ICTV.

Gazprom wybuduje terminal LNG w Kaliningradzie

(THE MOSCOW TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)

Gazprom planuje wybudować terminal skraplania LNG o przepustowości 2,4 mln ton gazu skroplonego. Budowa ma się zakończyć w 2018 roku. Ma zwiększyć bezpieczeństwo energetyczne w regionie bałtyckim. Szczegóły projektu mają zostać doprecyzowane w przyszłym roku.

Chiny uruchamiają kolejne pilotażowe giełdy ETS

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Chińczycy planują uruchomić dwie kolejne pilotażowe giełdy handlu emisjami w Pekinie i Szanghaju. W sumie ma ich być siedem. Jedna działa już w mieście Shenzhen. W planach są giełdy na terenie prowincjach Guangdong i Hubei – w miastach Tianjin i Chongqing. Docelowo jedna z nich ma zdominować rynek ETS w Chinach. Zdania na temat szans poszczególnych z nich są podzielone. Jedni jako lidera wskazują Shenzhen, inni Szanghaj.

INFRASTRUKTURA

Działania kontrolne Prezesa UTK wykazały nieprawidłowości na linii kolejowej nr 353 Poznań Wschód – Skandawa

(www.utk.gov.pl)

W wyniku kontroli przeprowadzonej przez prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, stwierdzono naruszenie przez PKP PLK przepisów z zakresu kolejnictwa na linii kolejowej nr 353 Poznań Wschód – Skandawa. Jednocześnie prezes UTK zobowiązał zarządcę do natychmiastowego wskazania i wprowadzenia działań i ograniczeń eksploatacyjnych zapewniających bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego. Jednocześnie prezes UTK wszczął z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie naruszeń, związanych z niespełnieniem przez zarządcę PKP PLK warunków technicznych i organizacyjnych, których celem jest zapewnienie bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego.

Wspólny Bilet w roku 2014 – osiągnięto porozumienie

(www.ztm.waw.pl)

Zarządowi Transportu Miejskiego i Kolejom Mazowieckim udało się osiągnąć porozumienie dotyczące współpracy w roku 2014. Umowa między ZTM a KM na przyszły rok zostanie wkrótce podpisana. Stawka, która będzie obowiązywała w roku 2014 za honorowanie biletów ZTM w pociągach Kolei Mazowieckich, wynosi 24,05 zł. W pociągach KM, w strefie Wspólnego Biletu, honorowane będą bilety ZTM od dobowego „wzwyż”. To dobra wiadomość dla mieszkańców podwarszawskich gmin. Samorządy, które uczestniczą w finansowaniu Wspólnego Biletu na swoim terenie, mogą mieć pewność, że oferta ta będzie nadal aktualna.

Czy Wspólny Bilet wróci na linię wołomińską?

(www.ztm.waw.pl)

Oczywiście ostateczna odpowiedź na to pytanie zależeć będzie od władz Ząbek, Zielonki, Kobyłki i Wołomina. Jednak pierwszy krok w tym kierunku już został wykonany. Odbyło się spotkanie z udziałem przedstawicieli Zarządu Transportu Miejskiego, Kolei Mazowieckich oraz gmin powiatu wołomińskiego. W trakcie spotkania przedstawiciel KM poinformował uczestników, że nie ma możliwości nawiązania współpracy w oparciu o bilet odcinkowy KM, który byłby honorowany w środkach komunikacji ZTM na terenie pierwszej strefy. Wobec tego ZTM złożył gminom propozycję nawiązania ponownej współpracy na zasadach obowiązujących w pozostałych gminach aglomeracji warszawskiej.

Trwa 200. Sesja Rady ICAO

(www.ulc.gov.pl)

Odbyło się trzecie posiedzenie 200. Sesji Rady Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego w Montrealu, w której uczestniczy dr Małgorzata Polkowska – stała przedstawicielka Polski w Radzie ICAO. W ramach posiedzenia Rady rozpatrzono szereg dokumentów. M.in. przedyskutowano temat organizacji i zatwierdzenia agendy dwudziestego piątego posiedzenia Panelu Ochrony Lotnictwa (Aviation Security Panel). Przedstawiono również ustny raport dotyczący bezprawnej ingerencji w międzynarodowym lotnictwie cywilnym. Ponadto został zaprezentowany raport dotyczący wprowadzenia zmiany 24 do Załącznika 9 – Ułatwienia do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym.

Vueling otwiera połączenie Kraków-Barcelona

(www.krakowairport.pl)

Od czerwca przyszłego roku polecimy tanimi hiszpańskimi liniami Vueling na trasie Kraków-Barcelona. Pierwszy lot na lotnisko Barcelona El Prat zaplanowano na 21 czerwca 2014, a ostatni na 16 września 2014 roku. Loty do Barcelony będą realizowane trzy razy w tygodniu (w poniedziałki, środy i piątki). Rejsy do Krakowa obsłuży Airbus A320. Bilety w cenie od 55 euro (w jedną stronę) są już dostępne na stronie www.vueling.com. Vueling Airlines jest drugim największym przewoźnikiem w Hiszpanii. Obsługuje ponad 100 połączeń w Europie, Afryce i na Bliskim Wschodzie. W 2012 przewiózł prawie 15 mln pasażerów. Ma 12 baz operacyjnych w Europie.

LOT najlepszy w nowoczesnych technologiach

(www.prtl.pl/LOT)

LOT zwyciężył w prestiżowym konkursie „Best in Cloud” organizowanym przez magazyn Computerworld. Komisja doceniła innowacyjne i efektywne zastosowanie najnowocześniejszych technologii informatycznych przy budowie strony internetowej przewoźnika wraz z jej wersją mobilną oraz aplikacji mobilnych LOT Mobile na smartfony i tablety (Android i iOS). LOT jest jedną z pierwszych linii lotniczych na świecie, które zastosowały pełną technologię tzw. Cloud Computing na tak dużą skalę. Nowa odsłona strony i pakiet usług w ramach LOT Mobile (mobilny lot.com i aplikacje mobilne na smartfony i tablety) to wprowadzone w ostatnim czasie inicjatywy LOT-u.

Z Wrocławia i Poznania do Berlina z Etihad Regional

(www.aeronews.pl)

Nowy kierunek na berlińskie lotnisko Tegel zostanie zainaugurowany 1 kwietnia 2014 roku. Przeloty, których nie ma jeszcze w systemie rezerwacyjnym, będą realizowane codziennie. Przewoźnik operujący na tej trasie to nowopowstała linia Etihad Regional, który z Ławicy i Strachowic pasażerów woził będzie samolotem Saab 2000 linii Darwin, zabierającym na pokład 50 pasażerów. Połączenie to jest dedykowane głównie tranzytom – otwiera pasażerom nowe możliwości przesiadkowe, zwłaszcza dalekodystansowe. Marka Etihad Regional powstała w ramach ekspansji narodowego przewoźnika Zjednoczonych Emiratów Arabskich, linii Etihad Airways, na rynek europejski.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

Kublik: Pawlak w sejmowej komisji nadzwyczajnej ds. energetyki. Czy zajmie się raportem NIK?

Były wicepremier i główny negocjator ostatniej umowy gazowej Polski z Rosją został wiceszefem sejmowej komisji nadzwyczajnej ds. energetyki i surowców energetycznych – pisze Andrzej Kublik w Gazecie Wyborczej.

Piechociński: Wspieramy budowę gazociągu Polska-Słowacja

Wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński i minister gospodarki Republiki Słowackiej Tomas Malatinsky podpisali 22 listopada 2013 r. Umowę międzyrządową ws. wsparcia realizacji gazociągu Polska-Słowacja.

Murawski: Zimą gazu nie zabraknie

Nie ma zagrożenia ograniczenia dostaw gazu tej zimy. PGNiG ma pełne magazyny, a dodatkowo na początku przyszłego roku będzie dysponowało dodatkową powierzchnią do wypełnienia. Sezon grzewczy oraz zwiększona produkcja nawozów przed wiosną sprawiają, że zapotrzebowanie na gaz zimą wzrasta ponad czterokrotnie w stosunku do lata.

Jaczewska: Polska walczy z zanieczyszczeniem środowiska

21 listopada, podczas szczytu klimatycznego COP19/COP9 w Warszawie, odbyło się spotkanie w ramach Climate and Clean Air Coalition (CCAC). Polska, która dołączyła do Koalicji w lutym br., zaprezentowała swoje osiągnięcia w dziedzinie ochrony klimatu i powietrza.

Popkiewicz: Polska wcale nie „stoi węglem”

– Raport – przygotowany przez Exxon Mobile, a nie żaden Greenpeace – mówi, że szczyt wydobycia konwencjonalnej ropy od kilku lat mamy już za sobą. Próbujemy więc sztukować bilans biopaliwami, piaskami roponośnymi czy ropą łupkową. I to jest, odpowiadając na pańskie pytanie, realistyczna diagnoza sytuacji Unii Europejskiej, która nie ma liczących się złóż ropy, gazu ani węgla. Dochodzi do tego ocieplenie klimatu i zanieczyszczenie atmosfery: tu w całej okazałości widać przysłowiową tragedię wspólnego pastwiska, które wszyscy dewastują i za co wszyscy w końcu zapłacimy – mówi w wywiadzie dla portalu Dziennik Opinii Krytyki Politycznej Marcin Popkiewicz, publicysta i ekolog.

– W efekcie radykalnego wzrostu cen surowców nastąpi gigantyczny kryzys gospodarki i finansów. Na korzystanie z surowców kopalnych stać będzie tylko niewielką część społeczeństwa, a to w praktyce będzie oznaczać koniec wzrostu gospodarczego. Do tego w sytuacji, kiedy nie rośnie PKB, ci najbogatsi inwestują swe pieniądze w przynoszące dochody instrumenty finansowe; biedni z kolei te pieniądze na procent pożyczają, bo przecież kredyt konsumpcyjny to ich jedyny sposób utrzymania poziomu życia. Nie muszę tłumaczyć, że oznacza to przepływ środków od biednych do bogatych. Tak się dzieje od dawna, ale kiedy był wzrost PKB, rósł przynajmniej cały tort. Teraz nie rośnie, rośnie za to wykluczenie społeczne i energetyczne: w Portugalii, Włoszech, Irlandii czy Hiszpanii zużycie ropy w ostatnich latach spadło o jedną czwartą. Ale nie dlatego, że tak szybko poprawili efektywność energetyczną, tylko dlatego, że załamują się tamtejsze gospodarki, wstrzymywane są inwestycje budowlane, a ludzie mniej jeżdżą samochodami – bo ich po prostu nie stać. Jak wspominałem, szczyt podaży ropy już był, ale w wielu krajach to samo dotyczy popytu na nią. Wzrost cen surowców tylko potwierdzi tę tendencję – ostrzega Popkiewicz.

Odnosząc się do argumentów o energetyce węglowej jako kwestii dla Polski priorytetowej, rozmówca portalu wskazuje, że średnia cena wydobycia polskiego węgla – bez marży – czyni go droższym od importowanego z Rosji czy USA (pomimo cen węgla na rynkach międzynarodowych najwyższych od 2007 roku).

– Od 1989 roku wpompowaliśmy ponad 400 miliardów złotych w sektor węglowy w formie dopłat, „restrukturyzacji”, umorzeń podatków i składek do ZUS-u, wczesnych emerytur dla górników dołowych już po 25 latach pracy, a wreszcie – i to jest dopiero paradoks – dofinansowania dla odnawialnych źródeł energii, które w Polsce też idzie do sektora węglowego, bo 40% dotacji do „zielonej energii” trafia do elektrowni węglowych za spalanie biomasy w kotłach. A przecież na razie wspomnieliśmy tylko o kosztach ekonomicznych, dochodzą jeszcze koszty środowiskowe: emisje CO­2, tlenków siarki i azotu, ołowiu, rtęci, arsenu i kadmu; 0,7 km3 solanki wypuszczanej rocznie do wód powierzchniowych, zapadliska w Bytomiu pod wpływem wydobycia, hałdy… Oczywiście te koszty powinny być zawarte w cenie węgla, zgodnie z regułą, że zanieczyszczający płaci. No, ale wtedy energia z polskiego „taniego” węgla byłaby trzykrotnie droższa – mówi Marcin Popkiewicz.

– Nie jesteśmy skazani wyłącznie na import; mamy w Polsce firmy zdolne wytwarzać i rozwijać potrzebne technologie. Przyszłość naszej gospodarki to nie nowe kotły węglowe ani reaktory atomowe, które i tak zresztą budowałyby firmy z USA, Francji czy Rosji – tylko takie firmy jak Solaris konstruujące autobusy, Fakro od okien i materiałów izolacyjnych, Watt od solarów, bydgoska PESA, która produkuje wagony i szynobusy, eksportując je za granicę. Mamy w Polsce świetnych inżynierów, którzy mogliby tworzyć elektronikę do inteligentnych sieci elektroenergetycznych, mamy fachowców od budowy domów „zeroenergetycznych” – podkreśla publicysta.

Źródło: Dziennik Opinii

Prusek: Życzeniowe myślenie na temat rozwiązań OZE dla Polski

– Na zorganizowanie szczytu węglowego warto patrzeć nie jak na prowokację wobec równolegle odbywającego się szczytu klimatycznego, lecz jak na włączenie do rozmów o klimacie bardzo ważnych branż dla światowej gospodarki. I to bardzo wrażliwych na decyzje polityczne dotyczące redukcji CO2, bo to, co ustalą politycy na szczytach w Warszawie, Limie i w Paryżu, bezpośrednio dotknie branże węglowe i ich pracowników – pisze w komentarzu na portalu Wyborcza.biz Tomasz Prusek.

Siwiec: Minister Bieńkowskiej nie przeszkadzały chybione inwestycje

0

– Pani Bieńkowska przetrwała 6 lat dzięki temu, że nie mieszała się w politykę i pilnowała, żeby pieniądze zostały wydane. Nie dzieliła ich, nie dbała o przetargi. Jeśli włączała się w jakieś akcje polityczne, to tylko wtedy, gdy Bruksela groziła palcem. Nie popadła w konflikt z żadnym ministrem, również z tymi, którzy odeszli w niesławie. Mówiąc inaczej – nie przeszkadzały jej niedokończone autostrady i wiele innych, chybionych inwestycji w czasie kończącej się właśnie perspektywy finansowej – pisze na swoim blogu europoseł Marek Siwiec (Europa Plus).

– Donald Tusk miał wielokrotnie okazję sięgnąć po Elżbietę Bieńkowską i stawić ją w nowej roli, ale zrobił to dopiero teraz. Tak naprawdę nie wiemy, jakim będzie politykiem, ale już dziś zapewne słyszy wokół siebie ciche szepty – Elka, musisz! – wskazuje Siwiec.

Źródło: NaTemat.pl

Talaga: Trendy w polityce energetycznej niekorzystne dla Rosji

– Najbliższe lata nie będą najlepsze dla Moskwy, co otwiera Polsce i Unii Europejskiej większe pole manewru – pisze Andrzej Talaga w komentarzu zamieszczonym w weekendowym wydaniu „Rzeczpospolitej”. – Pozostaje pytanie: czy będziemy chcieli i potrafili wykorzystać osłabienie Rosji.

Gradziuk: Z oceną COP 19 poczekajmy na dokumenty

– Dzisiaj jest ostatni dzień COP 19. Być może konferencja przedłuży się o jeszcze jeden dzień. Dopiero z  treści przyjętych dokumentów będzie wynikało, czy cele wyznaczone przed konferencją uda się osiągnąć – ocenia Artur Gradziuk z Polskiego Instytutu Stosunków Międzynarodowych, obecny na Szczycie Klimatycznym w Warszawie.