Ministerstwo Obrony Narodowej zastanawia się nad zmianą wymagań technicznych na trzy nowe okręty podwodne dla Marynarki Wojennej. Przygotowane w ubiegłym roku wstępne kryteria wykluczały z postępowania niemiecki okręt U-212A, dlatego resort zapowiedział, że zamierza je teraz zmienić. Decyzje MON budzą wątpliwości ekspertów, którzy czekają na wyjaśnienia. Problemem jest również to, że większość szczegółów dotyczących wymagań i ofert producentów okrętów została utajniona.
Kister: Jak organizować zakupy okrętów podwodnych
– Podstawowym problemem jest takie przygotowanie specyfikacji założeń taktyczno-technicznych kupowanego sprzętu wojskowego, np. okrętów podwodnych, żeby odpowiadał naszym potrzebom. Musimy mieć wyartykułowane, do czego chcemy wykorzystywać dane uzbrojenie – mówi naszemu portalowi dr Łukasz Kister z Instytutu Jagiellońskiego i Collegium Civitas. – Na tej podstawie specjaliści określają, jakie musi ono być, by realizowało postawione zadania. A następnie szukają firm, korporacji międzynarodowych, dostawców uzbrojenia, którzy będą gotowi dostarczyć poszukiwany przez zamawiającego sprzęt – twierdzi Kister.
21.11.2013 ALERT
ENERGETYKA
OPPPW liczy na nowego ministra środowiska
(PULS BIZNESU/CIRE)
Organizacji Polskiego Przemysłu Poszukiwawczo – Wydobywczego (OPPPW) liczy, że nowy minister środowiska Maciej Grabowski podejmie z branżą dialog, którego dotychczas brakowało – czytamy w „Pulsie Biznesu”. Jak pisze dziennik, branża łupkowa zarzuca odwołanemu szefowi resortu środowiska Marcinowi Korolcowi głównie brak dialogu w sprawie regulacji dotyczących poszukiwań i wydobycia węglowodorów. Teraz OPPPW ma nadzieję, że po objęciu stanowiska przez Macieja Grabowskiego sytuacja się zmieni. Cytowany przez „PB” Marcin Zięba, dyrektor OPPW zwraca uwagę, że współpraca z resortem finansów, w którym Grabowski odpowiadał między innymi za przygotowanie przepisów w zakresie opodatkowania wydobycia węglowodorów, była zadowalająca. Jak podkreśla rozmówca dziennika, w tym przypadku był dialog, którego zabrakło w przypadku Ministerstwa Środowiska. Jak mów w „Pulsie Biznesu” Zięba, branża oczekuje od nowego ministra, że doprowadzi do wprowadzenia regulacji zachęcających do inwestycji, i których efektem będzie skrócenie procedur administracyjnych w poszukiwaniach węglowodorów.
Odwołanie Korolca w trakcie COP źle przyjęte przez obserwatorów
(EURACTIV/WOJCIECH JAKÓBIK)
Jak informuje portal EurActiv.com wczorajsze odwołanie ministra środowiska Marcina Korolca zostało źle przyjęte przez obserwatorów w Europie. Korolec będzie nadal przewodniczącym Szczytu Klimatycznego i będzie zajmował się polityką klimatyczną ministerstwa co najmniej do COP20 w Limie. Jednakże zdaniem ekologów i anonimowych źródeł EurActiv.com Polska chce poprzez usunięcie ministra opóźnić negocjacje klimatyczne i nie doprowadzić do przyjęcia niekorzystnych dla siebie rozwiązań.
Ulga OZE dla niemieckiego przemysłu pod pręgierzem KE
(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)
Komisarz ds. energetyki Unii Europejskiej Gunther Oettinger zapowiedział, że setki niemieckich firm mogą wpaść w tarapaty, jeśli RFN nie zrewiduje ustawy o energetyce odnawialnej (EEG) w celu uniknięcia śledztwa Komisji Europejskiej. Niemcy pobierają dopłaty od odbiorców energii elektrycznej z wiatraków i solar. Z dopłat wyłączeni są odbiorcy z przemysłu cementowego, stalowego i chemicznego. Berlin wprowadził to wyłączenie w celu utrzymania ich konkurencyjności. Bruksela przekonuje, że w ten sposób zaburzają konkurencję na rynku europejskim, gdzie firmy spoza Niemiec płacą takie dopłaty. Jeśli KE zakwestionuje wyłączenie warte około 5 mld euro rocznie, firmy nie będą mogły z niego skorzystać w przyszłym roku. Wtedy będą zagrożone bankructwem. Tymczasem umowa koalicyjna miedzy CDU a SPD w której energetyka jest ważnym elementem nie uwzględnia reformy EEG. O rozpoczęciu śledztwa zdecyduje Komisarz ds. konkurencji Joaquin Almunia.
SOCAR nie pośle ropy naftowej przez ropociąg Baku-Noworosyjsk
(NEWS.AZ/WOJCIECH JAKÓBIK)
Ze względu na niesatysfakcjonujące ceny tranzytu azerski SOCAR rezygnuje z transportu ropy przy użyciu ropociągu Baku-Noworosyjsk w dyspozycji rosyjskiego Transnieftu. Pomimo to negocjacje trwają nadal. Do czasu uzyskania lepszej oferty Baku będzie słało surowiec przez ropociągi Baku-Supsa i Baku-Tbilisi-Ceyhan (BTC – tzw. naftowe Nabucco).
Gazprom rozważa słanie LNG na rynek azjatycki
(UNITED PRESS INTERNATIONAL/SEBASTIAN CIASTOŃ)
Rosyjski koncern energetyczny Gazprom oceni możliwość wysyłania gazu skroplonego LNG za pomocą tzw. trasy północnej. Takie deklaracje padły w trakcie spotkania pomiędzy prezesem Gazpromu, Aleksiejem Millerem a dyrektorem generalny Sovcomflot, Siergiejem Frankiem. Strony omówiły między innymi kwestie związane z transportem gazu skroplonego. Według przedstawicieli Gazpromu, optymalizacja trasy północnej ma pomóc w zaspokojeniu ciągle rosnącego zużycie gazu na rynkach azjatyckich.
Spread na amerykańskim rynku spotowym maleje
(LNG WORLD NEWS/WOJCIECH JAKÓBIK)
Różnice w cenach gazu ziemnego na rynku spotowym w Ameryce Północnej pojawiają się, kiedy rośnie zapotrzebowanie na surowiec w okresie grzewczym. Dzieje się tak np. na giełdzie NYMEX. Jednakże Energy Information Administration wskazuje, że te różnice (spread) spada od czterech lat ze średniej 65 centów za MMBtu w październiku 2010 roku do 24 centów za tę samą jednostkę w październiku tego roku. Dzieje się tak ze względu na wzrost wydobycia gazu ziemnego w okolicach gdzie zapotrzebowanie jest duże, co skutkuje dużymi zapasami a przez to nie malejącą podażą surowca. Ma na to wpływ także zastępowanie węgla gazem ziemnym. Cena czarnego surowca zależy w większym stopniu od sezonu. Jednocześnie kiedy podaż gazu maleje, uzupełnia ją taniejący ze względu na mniejsze zapotrzebowanie węgiel. Według EIA długoterminowo sezonowe wahania cen gazu na rynku spotowym w Ameryce Północnej będą malały.
INFRASTRUKTURA
Donald Tusk ogłosił zmiany w rządzie. „Potrzebujemy przyspieszenia”
(www.premier.gov.pl)
Elżbieta Bieńkowska zostanie wicepremierem oraz Ministrem Infrastruktury i Rozwoju. Do rządu wejdzie też 6 nowych ministrów. Donald Tusk zaznaczył, że chodzi o wzrost po kryzysie oraz zagospodarowanie środków unijnych. – Przed nami stoi wielka szansa związana ze środkami europejskimi oraz w związku z tym, że recesja nas ominęła. To jest szansa na kolejny skok rozwojowy i do tego potrzeba nowej energii – podkreślił szef rządu. Jako wicepremier Elżbieta Bieńkowska pokieruje nowym resortem Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju, które powstaje z połączenia Ministerstwa Rozwoju Regionalnego oraz Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
Fundusz TEN-T – Konkursy w roku 2013
(www.transport.gov.pl)
Komisja Europejska planuje w grudniu 2013 r. opublikować zaproszenia do składania wniosków na współfinansowanie projektów w dziedzinie transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T (Trans-European Network – Transport) w ramach programu wieloletniego (Multi-annual work programme) oraz programu rocznego (Annual work programme). W ramach ww. konkursów Komisja Europejska zamierza przeznaczyć na współfinansowanie projektów kwotę 350 mln euro.
Kto dokończy S5 po Alpinie?
(www.gddkia.gov.pl)
Otwarcie ofert na dokończenie budowy drogi ekspresowej S5 odc. Kaczkowo-Korzeńsko. Trzy oferty wpłynęły na dokończenie budowy drogi ekspresowej S5. Najniższa oferta na 244,5 mln zł, to kwota o 32% niższa od kosztorysu inwestorskiego. Pierwotny wykonawca inwestycji, firma Alpine Bau – przestał wywiązywać się ze zobowiązań kontraktowych i GDDKiA była zmuszona odstąpić w czerwcu 2013 r. od umowy na realizację tego zadania. Po szczegółowej inwentaryzacji placu budowy określono zakres prac, który będzie obejmował dokończenie inwestycji w zakresie budowy S5. W odrębnym postępowaniu udzielono zamówienia na dokończenie budowy obwodnicy Rawicza w ciągu dk 36.
Myślące drogi na półmetku
(www.gddkia.gov.pl)
Rozpoczął się kolejny etap największego w Europie wdrożenia zintegrowanego telematycznego systemu zarządzenia ruchem. Opracowana przez GDDKIA architektura Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem jest oddawana właśnie w proces szerokich konsultacji społecznych i branżowych. Pod adresem www.kszr.gddkia.gov.pl działa platforma informacyjna systemu. Wykorzystując rekomendowaną przez KE architekturę do budowy systemów telematycznych, GDDKIA określiła funkcjonalności, jakie powinien zapewniać krajowy system wspierający zarządzanie drogami. Czyli np. w jakim czasie i jakiego rodzaju informacje powinni dostawać kierowcy, żeby bezpieczniej i efektywniej podróżować.
Grupa PKP o zmianach klimatycznych podczas COP 19
(www.pkpsa.pl)
Na warszawskim Stadionie Narodowym, odbyła się konferencja: „Zrównoważony transport jako niskoemisyjna strategia rozwoju; działania ograniczające konsekwencje zmian klimatycznych”. Konferencja została zorganizowana przez Międzynarodowy Związek Kolejowy (UIC), przy współpracy z CTS EMBARQ Mexico (pozarządowa organizacja należąca do sieci Centrów dla Zrównoważonego Transportu) z okazji COP 19. Celem wydarzenia był przegląd możliwości kształtowania polityki transportowej oraz promocja inwestycji kolejowych, dzięki którym możliwe byłoby wypracowanie rozwiązań zapobiegającym zmianom klimatycznym. Grupa PKP wzięła aktywny udział w wydarzeniu.
ITAKA startuje w Modlinie
(www.modlinairport.pl)
Przedstawiciele Lotniska Warszawa/Modlin oraz Biura Podróży ITAKA podpisali umowę o współpracy. Na mocy porozumienia największe biuro podróży w Polsce uruchomi 8 kierunków z podwarszawskiego lotniska. Od czerwca 2014 roku z Lotniska Warszawa/Modlin będzie można podróżować do Lanzarotte i Barcelony (El Prat) w Hiszpanii, Faro i Lizbony w Portugalii, tureckiej Antalyi i Bodrum, Chanii w Grecji oraz bułgarskiej Warny. ITAKA wszystkie rejsy do Lizbony będzie oferować wyłącznie z podwarszawskiego lotniska. Rejsy będą wykonywane przez Airbusa 320 i Boeinga 737-800.
Port Lotniczy Lublin partnerem plebiscytu Najlepsza Linia Lotnicza
(www.airport.lublin.pl)
Do 10 lutego 2014 r. internauci poprzez specjalną platformę mogą oceniać poziom usług linii lotniczych, z których korzystali w ostatnim roku. Plebiscyt od dziesięciu lat organizowany jest przez portal Pasazer.com. W tym roku głównym partnerem jubileuszowej edycji Plebiscytu został Port Lotniczy Lublin. W Plebiscycie „Najlepsza Linia Lotnicza 2013” czytelnicy Pasazer.com wybiorą najlepszych przewoźników lotniczych w aż pięciu kategoriach: Najlepsza linia niskokosztowa, Najlepsza linia tradycyjna na lotach krótkodystansowych, Najlepsza linia tradycyjna na lotach dalekodystansowych, Najlepsza linia czarterowa, Najlepsza linia nielatająca z Polski.
Redakcja BiznesAlert
Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak
Sankowski: Zmiana prezesa PGE nie rozwiąże problemów projektu w Opolu
– Zmian w PGE należało się spodziewać. Widać było, że spółka traciła sterowność po zmianach w zarządzie, kiedy odwołano dwóch ludzi będących największym wsparciem dla prezesa Krzysztofa Kiliana. Ten ustapił dla dobra spółki, zamiast trwać bez sensu – uważa Maciej Sankowski z Defence24.pl, którego poprosiliśmy o komentarz na temat rezygnacji Krzysztofa Kiliana z piastowania stanowiska prezesa Polskiej Grupy Energetycznej.
Jakóbik: Jak Polska i Czechosłowacja emitowały CO2 podczas zaborów
KOMENTARZ
Wojciech Jakóbik
Redaktor naczelny BiznesAlert.pl i ekspert Instytutu Jagiellońskiego
W trakcie kończącego się już Szczytu Klimatycznego w Warszawie mieliśmy do czynienia z zalewem materiałów przekonujących opinię publiczną, że Polska jest czarną owcą energetyki – Coalandem – emitującym wielkie ilości dwutlenku węgla. W tych atakach stosowano generalizację posuniętą do granic absurdu.
Smyrgała: Gaz łupkowy priorytetem nowego ministra środowiska. Korolec zostaje w rządzie
Zadania związane z jego poszukiwaniem i wydobyciem gazu łupkowego będą priorytetem nowego ministra środowiska, Macieja Grabowskiego. Doświadczenie z resortu finansów może być przydatne przy planowaniu modeli finansowania inwestycji, związanych z gazem niekonwencjonalnym czy zielonymi źródłami energii. Dotychczasowy wiceminister finansów zastąpi na stanowisku Marcina Korolca, który mimo to pozostanie w rządzie. Będzie pełnomocnikiem ds. negocjacji klimatycznych.
Jędrysek: Korolec jest kozłem ofiarnym. To Tusk odpowiada za porażkę programu łupkowego
ROZMOWA
Prof. Mariusz Orion Jędrysek
Prawo i Sprawiedliwość
b. Główny Geolog Kraju
Czemu minister środowiska Marcin Korolec stracił stanowisko?
Nie sądzę by przyczyną odwołania Korolca był program łupkowy bo jeśli tak to znaczy, że Korolec i zapewne jego zastępca i główny geolog kraju Piotr Wożniak byliby ofiarnymi kozłami. Ta sprawa została w 90% zawalona w latach 2009-11. To Donald Tusk odpowiada za obecną złą sytuację w sektorze. Pytanie czy zostanie powołany w końcu silny pełnomocnik do spraw gazu łupkowego wspierany przez silny merytoryczny organ państwa jakim powinna być służba geologiczna. Poza tym polska pozycja może się pogorszyć.
Dlaczego?
Korolec jest przewodniczącym COP 19, dlatego zostały wykonane ruchy pozorowane z mianowaniem go na pełnomocnika. To mi przypomina ruch AWS, kiedy premier Buzek odwołał profesora Szyszko w 1999 r tuż przed COP któremu miał przewodniczyć. To samo zrobił Tusk nagle odwołując Min Nowickiego kilka lat temu gdty ten był na COP w Kopenhadze. To bardzo osłabiało pozycję negocjacyjną Polski – za każdym razem – teraz też. Sytuacja chyba powtarza – dodaje specjalista a przecież wiemy, że Zarówno Buzek jak i Tusk dokonali fatalnych ustępstw, kosztem polskiej gospodarki surowcowo-energetycznej w zakresie redukcji emisji CO2. Zmiany w rządzie mają moim zdaniem przede wszystkim przykryć afery korupcyjne w tym makabryczne błędy w polityce geologicznej (surowcowej) a nie rozwiązać jakieś problemy Polski.
Jakie błędy?
Na początku nie było wiadomo czy gaz łupkowy jest w Polsce. W 2007 r była strategia. Powołane organy, projekty nowych ustaw itd – ale zmienił się rząd i sprzedano koncesje bez kontroli także nad handlem nimi. Polska pogrąża się w tym kryzysie. Całe południe kraju zostało pokryte koncesjami na metale wydanymi firmom obcym. A teraz pojawiła się jeszcze sprawa LOTOSU.
Może nam Pan ją przybliżyć?
– LOTOS oddał 49% odkrytego złoża gazu na Morzu Bałtyckim za niemal bezcen. Połowa inwestycji wartej blisko miliard dolarów, została oddana za inwestycję wartą około 15 milionów dolarów. Należy tutaj liczyć przecież jeszcze wartość złoża – netto nie mniej niż 2 mld dolarów. Została powołana spółka komandytowa, w której może zostać ukryty inwestor – nie wiemy więcna 100 % czy nie ma jeszcze kogoś w tym poza Lotos i CalEnergy. Z konstrukcji spółki wnioskuję, że LOTOS ponosi nadal niemal całą odpowiedzialność za to co będzie działo się na tamtejszych odwiertach. Gdyby wydarzył się wypadek jak wyciek w Zatoce Meksykańskiej, za wszystko zapłacimy my bo Lotos to spółka Skarbu Państwa –wylicza naukowiec. Minister Środowiska nie ma nic do tego – choć powołanie kompetentnego organu Państwa, jakiego projekt ustawy przygotowałem w rządzie PiS w 2007, i ponowiłem jako poseł w 2011 r) w pewnością takim fatalnym posunięciom by zapobiegł. Albo się mylę, albo LOTOS wykazuje złą wolę lub brak kompetencji. Będę mówił o tym w TV Trwam (18:15 – 19:40) i w Radiu Maryja (18:15 – 19:40 oraz 21:30 – 23:30) w „Rozmowach Niedokończonych”. Serdecznie zapraszam do słuchania.
Jest Pan profesorem, czy po zmianach w resortach naukowych spodziewa się Pan poprawy sytuacji?
Niech za odpowiedź posłuży moje wystąpienie w Sejmie sprzed ponad miesiąca – użyłem eufemistycznego określenia serwilizm polityczny w odniesieniu do polityki finansowania dużych projektów naukowych. Może sprawni dziennikarze się tym zainteresują. Temat niezmiernie interesujący bo w nauce nigdy nie było tak dużo pieniędzy i tak wielkiego ich marnotawstwa – że nie wiadomo o co chodzi. Niekompetencję?
Kublik: Powołanie Bieńkowskiej jest znakomitą decyzją Tuska
– Przekazanie w ręce Elżbiety Bieńkowskiej dziedziny inwestycji infrastrukturalnych wraz z nadzorem nad wydawaniem unijnych pieniędzy na te inwestycje to jedna z najlepszych decyzji premiera Donalda Tuska – komentuje na portalu Wyborcza.biz dziennikarz „Gazety Wyborczej” Andrzej Kublik.
Jak wskazuje dziennikarz, kiedy Komisja Europejska niespodziewanie zablokowała wypłaty unijnych dotacji na budowę dróg w Polsce z powodu podejrzeń o zmowę cenową wykonawców, to resort Elżbieta Bieńkowska zarzuciła urzędnikom KE, że podjęli niesprawiedliwą i niezrozumiałą decyzję, ponieważ polskie służby wykryły ryzyko tych zmów cenowych i przez kilka lat informowały Brukselę o tej sytuacji. Pani minister potrafiła również ostro walczyć w Brukseli z planami ograniczenia w nowym budżecie UE pieniędzy przeznaczonych w Funduszu Spójności na wyrównanie różnic między starymi i nowymi państwami członkowskimi Unii.
– Szkoda tylko, że dopiero teraz Tusk docenił osiągnięcia Bieńkowskiej. Można też przyklasnąć pomysłowi połączenia resortu rozwoju regionalnego z resortem transportu. To pozwoli uprawnić realizację inwestycji infrastrukturalnych, budowanych przy wsparciu unijnych funduszy – pisze Kublik.
– Ale jednocześnie wielkim wyzwaniem będzie zarządzenie takim superresortem. I dlatego Tusk powinien musi zapewnić Bieńkowskiej pełną swobodę w doborze ludzi do zarządzania poszczególnym działami nowego ministerstwa, nie zmuszając jej do żadnych politycznych koncesji – ocenia dziennikarz.
Źródło: Wyborcza.biz
Dorn: Odwołanie ministra Korolca szkodzi polityce energetycznej Polski
– Pomijając aspekt „energetyczny” rekonstrukcji, będzie miała ona najpewniej niekorzystne skutki dla polityki energetycznej Polski. Mam na myśli dymisję ministra środowiska Marcina Korolca – komentuje dzisiejsze zmiany w rządzie Ludwik Dorn na swoim blogu.
Jak uważa polityk, wobec Marcina Korolca stosowano od pół roku czarny PR, przypisując mu odpowiedzialność za opóźnienie ustawy łupkowej.
– Wedle mej wiedzy, to „inni szatani byli tu czynni”, tzn. inne resorty przeciągały prace nad projektem ustawy. W ostatnich tygodniach prawie wszystkie kwestie sporne wyjaśniono – poza jedną: usytuowanie Narodowego Operatora Kopalin Energetycznych w strukturze administracji rządowej. Minister Korolec był w tej sprawie nieugięty i podtrzymywał koncepcję sprawowania nadzoru nad NOKE przez Ministerstwo Środowiska. Zapłacił za to dymisją i jak sadzę premier w najbliższych dniach zadecyduje o powierzeniu nadzoru nad NOKE ministrowi skarbu – z korzyścią dla interesu PGNiG i stratą nieoszacowaną dla Rzeczpospolitej. W wpłynięciu projektu ustawy do laski marszałkowskiej „Solidarna Polska” i ja jako członek właśnie powoływanej Komisji Nadzwyczajnej ds. Energetyki i Zasobów Naturalnych będziemy walczyli, choć z nikłymi szansami na zwycięstwo – pisze Ludwik Dorn.
Źródło: Salon24.pl
Święchowicz: EuRoPol Gaz jest papierkiem lakmusowym relacji polsko-rosyjskich
– Już drugi tydzień Rosjanie paraliżują działanie spółki EuRoPol Gaz, która zarządza polskim odcinkiem gazociągu jamalskiego i od której zależą dostawy gazu do Polski oraz jego tranzyt przez terytorium naszego kraju. Moskwa pokazuje, że nie zamierza odwdzięczyć się grupie trzymającej władzę w Polsce za wyświadczone jej przysługi. Na naszych oczach bankrutuje polityka ciepłej wody w kranie, głoszona przez Donalda Tuska po tym, gdy PO zdobyła pełnię władzy – pisze na portalu Niezależna.pl Tadeusz Święchowicz.