Najważniejsze informacje dla biznesu
Strona główna Blog Strona 8100
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. ...
  5. 8096
  6. 8097
  7. 8098
  8. 8099
  9. 8100
  10. 8101
  11. 8102
  12. 8103
  13. 8104
  14. ...
  15. 8215
  16. 8216
  17. 8217

Musiałek: Żeby wiedzieć ile mamy gazu łupkowego musimy po prostu dalej wiercić

– Nikt w Polsce nie wie ile mamy gazu łupkowego. Aby odpowiedzieć na to pytanie potrzebujemy setek odwiertów – ocenił Paweł Musiałek z Klubu Jagiellońskiego podczas konferencji Polska a wyzwania klimatyczne zorganizowanego przez organizację Homo Politicus.

– Z raportu EIA wynikało, że na naszym terytorium znajduje się około 5,3 bln m3. Polska konsumuje rocznie 15 mld m3 więc mówimy o potężnej ilości. Jednakże wszystkie prognozy, które rozbudziły nadzieję na drugą Norwegię były oparte o słabe informacje geologiczne o wstępnym charakterze. Nawet raport Państwowego Instytutu Geologicznego bazował na starych danych z odwiertów sprzed lat dziewięćdziesiątych – dodał.

– Trend jest optymistyczny. Światowa ilość złóż rośnie pomimo rosnącej konsumpcji. Rosną także możliwości techniczne wydobycia. Nie pozostaje nam nic innego jak dalej wiercić i szukać tego surowca na terenie Polski. To władze muszą przygotować odpowiednie warunki dla inwestorów, którzy to będą robić – przekonywał ekspert Klubu Jagiellońskiego.

Sonik: Przeciwnicy gazu łupkowego chcą go stygmatyzować

– Gaz łupkowy jest jednym z elementów walki ze zmianami klimatu. Według Polski może być traktowany jako paliwo przejściowe w zmianach planowanych przez Unię Europejską – ocenił poseł do Parlamentu Europejskiego Bogusław Sonik podczas konferencji Polska a wyzwania klimatyczne zorganizowanej przez organizację Homo Politicus na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie.

Dokumenty regulujące poszukiwania powstawały gdy gaz łupkowy nie był na agendzie. W tym momencie różne środowiska chcą wprowadzić rozróżnienie między gazem konwencjonalnym a niekonwencjonalnym. Ten drugi ma być rzekomo bardziej emisyjny – ocenia europoseł. – W tym kierunku będą działać przeciwnicy gazu łupkowego, stygmatyzując go w porównaniu z „normalnym” gazem.

– Stoimy przed różnymi zakusami. Natomiast obecnie nie ma żadnych przeszkód w prawie krajów członkowskich dla wykonywania odwiertów. Istnieją oczywiście wymogi środowiskowe. Niestety ta sytuacja może się zmienić – kończy.

Roszkowski: Złe prawo wciąż uniemożliwia prawidłowe funkcjonowanie systemu viaTOLL

0

Największe problemy związane z systemem viaTOLL to sposób naliczania kar oraz wyłączenie spod niego autostrad koncesyjnych – ocenia Instytut Jagielloński. Zarzuty te stawiane od ponad dwóch lat potwierdził raport Najwyższej Izby Kontroli. Instytut Jagielloński ocenia, że krytyka braku certyfikacji stali wykorzystanej do budowy bramownic to drobne uchybienie w porównaniu z problemami związanymi z niedostosowaniem prawa w zakresie elektronicznego systemu poboru opłat. 

Groote: Delegacja PE będzie zachęcać do kompromisu uczestników szczytu klimatycznego

Delegacja 10 posłów do Parlamentu Europejskiego będzie od poniedziałku brała udział w odbywającym się w Warszawie szczycie klimatycznym. Jej zadaniem będzie pomoc w osiągnięciu kompromisu przez uczestników szczytu.
Delegacja pod przewodnictwem Matthiasa Groote ma za zadanie pomóc w osiągnięciu kompromisu z innymi uczestnikami szczytu.

Kłossowski: Przekreślenie viaTOLL równoznaczne z przekreśleniem godła państwa

0

W swojej ocenie raportu NIK nt. systemu e-myta prezes Izby, Krzysztof Kwiatkowski zwraca uwagę głównie na problemy dotyczące bramownic, za które obwinia wykonawcę i operatora systemu. Inne sprawy – o znacznie większej wadze – za które ponosi odpowiedzialność ministerstwo transportu, w ocenie Kwiatkowskiego schodzą na plan dalszy.

– Po pierwsze porażką państwa jest, że od samego początku do sytemu viaTOLL nie wprzęgnięto autostrad koncesyjnych. Oznacza to rezygnację państwa ze swego atrybutu suwerenności – mówi naszemu portalowi prawnik Eryk Kłossowski.

Przypomina on, że od samego początku autorzy raportu Instytutu Jagiellońskiego nt. funkcjonowania e-myta nazywali zresztą ten problem eksterytorialnością autostrad. – Jednocześnie całkowitą porażką prawodawcy jest brak zaufania do organów wymiaru sprawiedliwości. Objawia się on tym, że zamiast wprowadzić regulację kar za jazdę drogami bez opłaty, opartą o prawo o wykroczeniach, zaczęła obowiązywać jakaś cicha regulacja oparta o zasadę nakładania kar pieniężnych w drodze decyzji administracyjnych – wyjaśnia dalej Kłossowski.

Jego zdaniem jest to może jeszcze większy problem niż drakońsko wysoki wymiar finansowy kar. – Taki sposób wymierzania kar uniemożliwia prawidłową ocenę: kto jest winien naruszenia prawa, jakim było nieuiszczenie opłaty za przejazd w należnej wysokości. Uniemożliwia też przeprowadzanie dowodów na okoliczność czynu, jak i na okoliczność winy. Za to umożliwia bardzo szybkie przeprowadzenie postępowania zupełnie niezgodnego z zasadami prowadzenia postępowań karnych w cywilizowanej Europie.

– Wiele miesięcy temu urzędnicy zarówno GDDKiA, jak i ministerstwa transportu obiecywali rozwiązanie innego problemu: obowiązkowi płacenia za przejazd nie tylko ciężarówek, ale i wszelkich samochodów z przyczepami, lawetami itd. Mimo to nic nie zrobiono w tej sprawie – podkreśla dalej Kłossowski.

– Również dawno temu obiecano rozwiązanie problemu kar za przejazdy, ale i w tym przypadku wszystko zostało po staremu. Także od wielu miesięcy ministerstwo transportu negocjuje z Autostradą Wielkopolską i Stalexportem – właścicielami odcinków prywatnych autostrad koncesyjnych – nt. wejścia tych odcinków do powszechnego systemu viaTOLL. A i tak w dalszym ciągu kierowców przejeżdżających tymi koncesyjnymi odcinkami witają znaki drogowe o wielce spektakularnej wymowie.

Według Kłossowskiego przedstawiają one przekreślone logo systemu viaTOLL. – A przecież jest to powszechny system obowiązujący w całym kraju. I w moim odczuciu przekreślenie viaTOLLjest równoznaczne z przekreśleniem godła państwowego. To tak, jakby autorzy tego pomysłu chcieli zaznaczyć, że na tych znakowanych obszarach nie działa suwerenna Rzeczpospolita Polska – kończy prawnik.

Sekściński: Nowela OZE nadal mglista

0

Propozycja projektu ustawy o OZE na razie jest trudna do oceny, bo w treści jest sporo zapisów, które można różnie interpretować – członek Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej Arkadiusz Sekściński komentuje jej zapisy.

– W propozycji Ministerstwa Gospodarki jest wiele elementów trudnych do zinterpretowania. Pierwszym elementem ustawy powinno być skorygowanie systemu świadectw pochodzenia, bo ma on działać przez okres kolejnych 15 lat od czasu wejścia w życie ustawy. Pojawiają się jednak wątpliwości dotyczące okresu przejściowego oraz konkretne znaki zapytania co do zasad przeprowadzania aukcji.

Giedroyć: E-monitorowanie obrotu paliwem przynosi milionowe oszczędności

0

– W zakresie monitorowania obrotu paliwem jesteśmy na etapie rozwoju własnego systemu. Pracujemy we współpracy z Politechniką Poznańską. Dostaliśmy na ten cel dotację ze strony Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w wysokości 2,5 mln zł – informuje portal BiznesAlert.pl Marcin Giedroyć, dyr. ds. sprzedaży InfoScope SA, b. prezes tej spółki.

Dyrektor wyjaśnia, że środki te przeznaczone są na przeprowadzenie badań pod kątem budowy projektu zarządzania monitorowania jakości paliw w sieci detalicznej. – Nasze doświadczenie w tym obszarze to głównie współpraca z Grupą Lotos i spółką Lotos Paliwa. Przez lata, wspólnie z Sygnity, wdrażaliśmy rozwiązania zarządzania sprzedażą detaliczną. Obecnie chcemy pójść krok dalej i rozwinąć system, pozwalający zredukować straty w sieci detalicznej.

Według Giedroycia widać, że jest miejsce w Polsce na dalszą redukcję strat w branży sprzedaży paliw. Już wiele nieprawidłowych sytuacji zostało pod tym kątem wyeliminowanych.

– Ale cały czas, patrząc na ciąg logistyczny paliwa, duże spółki z branży nie doliczają się większego odsetka, niż wynikałoby to ze standardów międzynarodowych – podkreśla dalej Giedroyć. – Widzimy więc, że jest miejsce na poprawę, zejście ze stratami przez poszczególne firmy z poziomu 1,5-1,7 proc. np. do 0,5 proc. Widzimy, że nawet 0,5-1 proc. w ciągu logistycznym paliw, daje w przeliczeniu milionowe oszczędności. Jeśli mamy do czynienia z naprawdę dużą siecią, która działa na niskiej marży, każde dodatkowe pieniądze są nie do pogardzenia.

– Prowadzimy także rozmowy nt. konkretnych zastosowań naszych badań. Rozmawiamy w tym celu z jednym z naszych klientów. Sprawdzamy czy jesteśmy faktycznie w stanie mu pomóc na obecnym etapie – kończy Giedroyć.

18.11.2013 ALERT

0

ENERGETYKA

Winnych gazowego blamażu trzeb ukarać

(RZECZPOSPOLITA/CIRE)

Do sprawy w części odtajnionego raportu Najwyższej Izby Kontroli na temat negocjacji gazowych wraca „Rzeczpospolita”. W opinii dziennika tego typu raporty powinien być szybko upubliczniane w całości, a winni podpisania niekorzystnych porozumień ponosić odpowiednie konsekwencje. Jak zwraca uwagę dziennik, była premier Ukrainy trafiła za kratki między innymi ze względu na to, że zawarła niekorzystną umowę gazową z Rosją, podczas gdy u nas odpowiedzialni za podpisanie złych dla Polski porozumień gazowych urzędnicy różnych opcji politycznych nie ponoszą żadnych konsekwencji. – Urzędnicy, którzy zawalili tak istotny dla gospodarki kraju kontrakt, muszą za to odpowiedzieć, nawet gdy urzędnikami już przestali być – czytamy w „Rz”. Jednocześnie w ocenie gazety, jedynym sposobem nauczenia urzędników podejmowania odpowiedzialnych decyzji są materialne sankcje za blamaż. Z drugiej strony „Rz” podkreśla, że utajnienie raportu NIK przez byłego wicepremiera, który też odpowiadał za negocjacje gazowe, jednoznacznie świadczy o całej sytuacji.

Demonstracje za obniżeniem emisji w Warszawie

(UNITED PRESS INTERNATIONAL/WOJCIECH JAKÓBIK)

W weekend odbyły się demonstracje za obniżeniem emisji w czasie szczytu klimatycznego COP 19 w Warszawie – donosi United Press International. Wywołały korki na Alejach Jerozolimskich i w okolicach Stadionu Narodowego. Jednym z powodów manifestacji była decyzja Warszawy o zorganizowaniu panelu z udziałem przedstawicieli biznesu węglowego w trakcie Szczytu.

Ukraina i Rosja doszły do porozumienia w sprawie tranzytu gazu

(INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK)

W rozmowie telefonicznej w piątek premierzy Ukrainy i Rosji zadeklarowali, że zrobią wszystko aby zapewnić sprawny przesył rosyjskiego gazu ziemnego do klientów europejskich. Oświadczenie o tej treści zamieścił ukraiński rząd na swojej stronie internetowej. Jednocześnie dyrektor Gazpromu Aleksiej Miller poinformował, że Kijów znów kupuje surowiec zgodnie z warunkami umowy gazowej po krótkiej przerwie w zeszłym tygodniu.

Litwa liczy na LNG dla sojuszników USA z NATO

(THE LITHUANIA TRIBUNE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Podczas wizyty w Waszyngtonie minister energetyki Litwy Jarosław Niewierowicz wyraził nadzieję, że firmy LNG z USA zdecydują się na eksport gazu skroplonego do krajów sojuszniczych USA z NATO. Wyraził wdzięczność za inicjatywy republikańskich kongresmenów którzy przedstawili projekt liberalizacji eksportu LNG dla sojuszników Stanów Zjednoczonych pod nazwą LNG for NATO Act. Tymczasem Departament Energii USA rozszerzył pozwolenie na eksport LNG wydane firmie Freeport LNG. Będzie ona mogła słać gaz do krajów nie posiadających umowy o wolnym handlu z USA w ilości większej, niż pierwotnie ustalono.

INFRASTRUKTURA

Pierwsza piekarnia Back-Factory w Polsce otwiera się na dworcu Wrocław Główny

(www.pkpsa.pl)

Świeże kanapki, słodkie wypieki i nieznane na polskim rynku precle bawarskie, to tylko niektóre elementy bogatej oferty gastronomicznej nowego lokalu na dworcu Wrocław Główny. Z pierwszej filii sieci Back-Factory poza granicami Niemiec mogą skorzystać odwiedzający wrocławski dworzec. Nowo otwarty lokal gastronomiczny jest zlokalizowany w zachodniej części holu kasowego, naprzeciwko poczekalni dla podróżnych. Jego powierzchnia to prawie 80 mkw. Back-Factory oferuje szeroki asortyment produktów, w tym kanapki, przekąski oraz ciepłe i zimne napoje.

Festiwal Filmów Rosyjskich na pokładzie PKP Intercity

(www.intercity.pl)

PKP Intercity po raz kolejny zostało partnerem Festiwalu Filmów Rosyjskich „Sputnik  nad Polską”. Do 17 listopada br. do pociągów Twoich Linii Kolejowych (TLK), kursujących na różnych trasach w całej Polsce, jest dołączany specjalny wagon filmowy. W trakcie przejazdów pasażerowie mogą oglądać festiwalowe filmy, wśród których znajdą się zarówno propozycje należące do klasyki gatunku jaki i najnowsze produkcje kina rosyjskiego. W ramach siódmej edycji festiwalu „Sputnik nad Polską” PKP Intercity proponuje pasażerom seanse filmowe, w jedynej w swoim rodzaju mobilnej sali kinowej. Na pokładzie wagonu można obejrzeć takie filmy jak: Będę przy Tobie, Entropia, Podróż zimowa, Shopping tour.

Eksperci PKP Energetyka na Forum Rynku Spożywczego i Handlu

(www.pkpenergetyka.pl

Spółka PKP Energetyka stale umacnia swoją pozycję na rynku energii nietrakcyjnej. Dlatego, chcąc zachęcić do korzystania ze swoich usług firmy z sektorów nie związanych bezpośrednio z koleją, eksperci spółki byli obecni na VI Forum Rynku Spożywczego i Handlu w Warszawie. Goście odwiedzający forum zapraszani byli na stoisko PKP Energetyka, aby porozmawiać z ekspertami o optymalizacji kosztów energii elektrycznej w ich firmach. Podczas wydarzenia swoje wystąpienie miał również Bartłomiej Janik, wicedyr. Pionu Sprzedaży w PKP Energetyka, który przekonywał, że przedsiębiorstwa z branży FMCG powinny zainteresować się optymalizacją kosztów związanych z energią elektryczną.

www.utk.gov.pl w ścisłej czołówce najbardziej dostępnych stron w internecie.

(www.utk.gov.pl)

Strona internetowa Urzędu Transportu Kolejowego, została wyłoniona do finałowej , V edycji konkursu  ,,Strona Internetowa bez Barier” i będzie walczyć o tytuł najbardziej dostępnej strony internetowej. Zgodnie z szacunkami organizatora konkursu, Fundacji Widzialni, 19 procent Polaków, narażona jest na wykluczenie cyfrowe, głównie niepełnosprawni, w tym niewidomi, niedowidzący, głusi, głuchoniemi, osoby niepełnosprawne ruchowo i intelektualnie, ale również korzystający ze starych typów komputerów, z przeglądarek tekstowych i urządzeń mobilnych.

Wyrok WSA w Warszawie w sprawie ograniczenia prawa wglądu do materiału dowodowego, w części w jakiej stanowi on tajemnicę przedsiębiorstwa, innym stronom postępowania

(www.utk.gov.pl)

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, podzielił stanowisko prezesa UTK oraz uczestnika postępowania PKP Cargo, uznając iż prezes UTK jest uprawniony do ograniczenia prawa wglądu do materiału dowodowego, w części w jakiej stanowi on tajemnicę przedsiębiorstwa, innym stronom postępowania. Wyrok został ogłoszony w związku ze skargą Związku Niezależnego Przewoźników Kolejowych, z 29 kwietnia na postanowienie prezesa UTK z 28 marca utrzymujące w mocy postanowienie z 9 stycznia  w przedmiocie ograniczenia prawa wglądu do materiału dowodowego, obejmującego informacje zawarte w pismach spółki PKP Cargo, w zakresie jakim stanowią one tajemnicę przedsiębiorstwa.

Kara finansowa dla zarządcy infrastruktury Infra SILESIA SA

Po przeprowadzeniu wszczętego z urzędu postępowania administracyjnego, prezes Urzędu Transportu Kolejowego nałożył na zarządcę infrastruktury Infra SILESIA SA karę pieniężną w wysokości 5 000 zł, za niewyznaczenie doradcy do spraw przewozu towarów niebezpiecznych. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych, każdy uczestnik przewozu towarów niebezpiecznych, w tym przypadku zarządca infrastruktury kolejowej, ma obowiązek wyznaczyć doradcę do spraw bezpieczeństwa przewozów towarów niebezpiecznych.

Działania Prezesa UTK w zakresie wyeliminowania przypadków nieuzasadnionego i długotrwałego stosowania „sygnałów zastępczych” – nieprawidłowości na linii 204 Malbork – Braniewo

W wyniku przeprowadzonych działań kontrolnych, prezes Urzędu Transportu Kolejowego stwierdził naruszenie przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA, przepisów na linii kolejowej nr 204 Malbork – Braniewo. Naruszenie polegało na prowadzeniu ruchu pociągów, na szlaku Młynary – Chruściel, wyposażonym w urządzenia blokady liniowej, bez zastosowania tych urządzeń. Dodatkowo naruszenie polegało na długotrwałym i nieuzasadnionym prowadzeniu ruchu na tzw. sygnały zastępcze, spowodowanym niewłaściwym poziomem utrzymania infrastruktury. Jednocześnie prezes UTK nakazał PKP PLK usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości, w terminie do dnia 30 czerwca 2014 roku.

Informacja o wpłynięciu protestu przeciwko wynikom konkursów w zakresie dystrybucji ograniczonych praw przewozowych na trasach Polska Izrael

(www.ulc.gov.pl)

Urząd Lotnictwa Cywilnego informuje, iż w Biuletynie Informacji Publicznej ukazała się informacja o wpłynięciu protestów przeciwko wynikom konkursów w zakresie dystrybucji ograniczonych praw przewozowych na trasach pomiędzy Polską a Izraelem: Warszawa (WAW) – Tel Awiw (TLV) oraz Katowice (KTW) – Tel Awiw (TLV). Więcej informacji znajduje się w biuletynie Informacji Publicznej ULC.

Jak zwalczać rozpraszanie uwagi kierowców?

(www.pkd.org.pl)

Według danych ITS rozproszenie uwagi kierowcy powoduje 20-30% wypadków w Polsce. Problem negatywnego wpływu na bezpieczeństwo coraz powszechniejszego używania przez kierowców podczas jazdy urządzeń mobilnych był tematem konferencji zorganizowanej przez Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego. Zjawisko używania telefonów, smartfonów czy tabletów w czasie jazdy samochodem znane jest na całym świecie. Jest jednak wciąż stosunkowo słabo zbadane, w porównaniu z innymi zagrożeniami dla bezpieczeństwa. Z danych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) wynika, że kierowcy używający telefonów są czterokrotnie bardziej narażeni na udział w wypadku.

Polska Nagroda Jakości dla ZDW w Katowicach

(www.pkd.org.pl)

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach został uhonorowany Polską Nagrodą Jakości. Wyróżnienie odebrał podczas uroczystej gali na Zamku Królewskim w Warszawie dyrektor Zarządu, wiceprezes Polskiego Kongresu Drogowego Zbigniew Tabor. ZDW w Katowicach został uhonorowany w kategorii organizacje publiczne samorządowe – wojewódzkie za konsekwentne wdrażanie jakości w zarządzaniu zarówno organizacją jak i sferą działalności, za którą ponosi odpowiedzialność. Zbigniew Tabor sprawuje funkcję dyrektora ZDW od chwili jego powstania w 1999 roku. Jednostka ta zarządza, w imieniu Zarządu Województwa, siecią 61 dróg wojewódzkich o łącznej długości 1217 km.

Uwagi do Kodeksu urbanistyczno-budowlanego

(www.pkd.org.pl)

Na prośbę przewodniczącego Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Budowlanego prof. Zygmunta Niewiadomskiego, Polski Kongres Drogowy przekazał uwagi do tez Kodeksu urbanistyczno-budowlanego, przyjętych przez Komisję 18 września br. Uwagi są efektem konsultacji w środowisku zarządców dróg różnego szczebla. Propozycje doprecyzowania zapisów Kodeksu zmierzają do lepszego określenia warunków prowadzenia inwestycji drogowych. Jest to szczególnie ważne, gdyż kodeks ma zastąpić inne ustawy, w tym o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.

Budowa trasy rowerowej może wymagać decyzji środowiskowej

(www.srodowisko.abc.com.pl)

Dobudowa pasa dla trasy rowerowej do drogi krajowej na odcinku ok. 25 km oraz przekroczenie cieku trasą rowerową za pomocą kładki/wiaduktu może wymagać uzyskania decyzji środowiskowej, jeśli droga rowerowa będzie stanowiła część infrastruktury towarzyszącej drodze. Natomiast budowa drogi rowerowej niezwiązanej z drogą nie jest przedsięwzięciem mogącym znacząco oddziaływać na środowisko, o którym mowa w art. 71 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko.

Lufthansa nadal rośnie w Poznaniu

(www.prtl.pl)

Wraz z zimowym rozkładem 2013/14, Lufthansa ogłosiła dodatkowe połączenie z Frankfurtu do Poznania, zwiększając liczbę rejsów do dwóch dziennie i wprowadziła większe maszyny na trasie Poznań-Monachium. Lufthansa jest największym międzynarodowym przewoźnikiem oferującym poprzez połączenia z Poznania dostęp do globalnej siatki połączeń przez porty przesiadkowe we Frankfurcie, Monachium i Dusseldorf. Wraz z zimowym rozkładem, Lufthansa podwoiła liczbę połączeń z Frankfurtu do Poznania. Większe maszyny wprowadzono także na trasie z/do Monachium. Poznań jest teraz połączony z 3. niemieckimi miastami 31 bezpośrednimi połączeniami tygodniowo.

Norwegian otwiera nową bazę w Madrycie i uruchamia m.in. połączenie Madryt-Warszawa

(www.prtl.pl/Norwegian)

Niskobudżetowy norweski przewoźnik Norwegian kontynuuje ekspansję w Europie i zapowiada otworzenie w lecie 2014 r. nowej bazy operacyjnej w Madrycie. Będzie to już piąta baza opercacyjna Norwegian w Hiszpanii, po Alicante, Maladze, Las Palmas i Teneryfie. Z Madrytu, Norwegian planuje uruchomienie sześciu nowych tras – do Oslo, Sztokholmu, Helsinek, Hamburga, Warszawy i Londynu. Połączenie z Madrytu do Warszawy zostanie uruchomione od 3 czerwca 2014 r. Rejsy będą się odbywały 2 razy w tygodniu: we wtorki oraz w soboty. W nowej bazie zostaną zbazowane dwa Boeingi 737-800, a spółka zatrudni 70 pilotów i 140 członków załóg pokładowych.

WizzAir wprowadza mobilną odprawę

(www.prtl.pl/WizzAir)

Wizz Air, największy nisko kosztowy przewoźnik w Europie Środkowo-Wschodniej uruchomił funkcję mobilnych odpraw w aplikacji dla systemu Android, po wdrożeniu tej samej opcji na iPhone latem tego roku. Po ściągnięciu bezpłatnej aplikacji, klienci zyskują wygodny dostęp do najważniejszych funkcji strony internetowej Wizz Air za pośrednictwem smartfonów. Podobnie do aplikacji na iPhone, wersja na Android pozwala rezerwować bilety, sprawdzać loty w czasie rzeczywistym, dodawać usługi i posiada wiele innych funkcji. Świętując długo oczekiwaną premierę aplikacji, linia lotnicza obniżyła o 20%* cenę wszystkich rezerwacji dokonanych za pomocą mobilnych aplikacji w dniach 14 i 15 listopada.

Gorzów: Plan rozwoju tramwajów, który zakłada… likwidację tras

(www.rynek-kolejowy.pl)

Gorzów Wielkopolski przyjął dość kuriozalny plan rozwoju sieci tramwajowej. Rekomenduje on… likwidację jednej z tras (na Piaski) i zastąpienie jej autobusami elektrycznymi z powodu budowy ciepłociągu. Niejako na osłodę miałaby powstać nowy odcinek trasy na Górczyn. Obecna perspektywa unijna, z niewielkimi wyjątkami, przyniosła renesans tramwajów w polskich miastach. Szczęścia nie miał jednak Gorzów Wielkopolski – miasto nie mogło skorzystać z puli środków zapisanych w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko na projekty związane z transportem miejskim w obszarach metropolitarnych. Wyróżniono bowiem tylko dziewięć obszarów metropolitarnych.

Szczecin zmodernizuje torowiska tramwajowe

(www.rynek-kolejowy.pl)

Konsorcjum firm ZUE SA i Tor – Kar – Sson Zbigniew Kargul Warszawa zmodernizuje torowiska w al. Piastów, na ul. Wawrzyniaka i na skrzyżowaniu al. Bohaterów Warszawy i Jagiellońskiej. Prezydent Szczecina podpisał umowę na realizację zadania z przedstawicielem konsorcjum reprezentowanym przez wiceprezesa ZUE Marcina Wiśniewskiego. – Komunikacja tramwajowa jest jednym z ważniejszych elementów w przestrzeni miasta. Blisko 50 proc. pasażerów komunikacji miejskiej wybiera właśnie tramwaj. Stąd nasze inwestycje w torowiska, modernizacja zajezdni Pogodno i zakup nowoczesnego taboru –  mówił prezydent Piotr Krzystek

Warszawa: Spadła liczba pasażerów komunikacji miejskiej?

(www.rynek-kolejowy.pl)

Jak wynika z uzasadnienia uchwały o zmianie cen biletów od 2014 r. w ostatnim czasie zmniejszyła się liczba przejazdów warszawską komunikacją miejską. Ratusz jako przyczynę spadku liczby podróżnych wskazuje spowolnienie gospodarcze, wakacyjne utrudnienia w metrze oraz Veturilo. Jaki wpływ mogły mieć wcześniejsze podwyżki biletów? Nowy cennik został przyjęty przez radnych na początku października br. Ratusz wprowadził liczne zmiany w ofercie i ulgi, by zniwelować skutek wcześniej zapowiadanej trzeciej podwyżki cen biletów za przejazd miejską komunikacją, która miała wejść w życie od 2014 r.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

Chmal: Nie da się całkowicie zlikwidować dopłat w energetyce

Zdaniem Tomasza Chmala z Instytutu Sobieskiego polityka energetyczna musi uwzględniać warunki rynkowe ale nie może całkowicie zrezygnować z dopłat ze względu na swój strategiczny charakter.

Sikora: Do wydobycia gazu łupkowego z jednej koncesji potrzebnych jest nawet 40 mld zł. Niezbędne będą pieniądze z zagranicy

Wydobycie gazu łupkowego w Polsce jest możliwe, ale sami tego nie udźwigniemy finansowo – uważa Andrzej Sikora, prezes Instytutu Studiów Energetycznych. W jego ocenie barierą dla wydobycia będzie nie tylko brak pieniędzy, ale także otoczenie prawne i rynkowe. Instytut Studiów Energetycznych szacuje koszt wydobycia gazu łupkowego w Polsce tylko z jednej koncesji nawet na 40 mld zł.