Spółka Proman Stena Bulk wprowadzi na rynek pierwszy z trzech tankowców dwupaliwowych o pojemności 49 900 dwt zasilanych metanolem.
Proman Stena Bulk wprowadza pierwszy dwupaliwowy tankowiec
Guangzhou Shipyard International jest pierwszą stocznią w której zbudowano jednostkę zasilaną metanolem. Dalsze etapy budowy Stena Pro Partia będą kontynuowane na morzu, zaś ukończenie projektu i dostarczenie tankowca do Proman Stena Bulk zaplanowano na pierwszy kwartał 2022 roku. W ciągu kolejnych lat mają powstać kolejne statki napędzane metanolem. Do 2023 roku planowane są jednostki Stena Pro Mare i Stena Prosperous. Wszystkie tankowce zostaną pobudowane w Guangzhou Shipyard International, zaś termin ich dostarczenia wskazano na koniec 2023 roku.
Budowane statki będą oparte na konstrukcji MAN B&W 6G50ME-C9.6MW TIER III. Ponadto jednostki będą wyposażone w najnowsze technologie efektywności energetycznej. Do wspomnianych technologi zaliczyć można między innymi możliwość kontrolowania stałego spalania, zoptymalizowane strojenie, aerodynamiczne linie kadłuba oraz generator wału energetycznego, który ma zmniejszać zużycie paliwa, tak by spełniać wszelkie kryteria związane z emisjami.
Każdy statek rocznie będzie zużywał rocznie około 12,5 tys. ton metanolu jako paliwo żeglugowe.Dzięki zastosowaniu „szarego” metanu, produkowanego z gazu ziemnego, emisje gazów cieplarnianych związane z działalnością handlową statków, porównując ze statkami konwencjonalnymi zostaną zmniejszone. Poprzez zmniejszenie emisji należy mówić o mniejszych emisjach dwutlenku siarki i cząstek stałych, tlenku azotu i dwutlenku węgla – nawet o 60 procent.
Proman i Stena Bulk postawili sobie za cel przyspieszenie transformacji energetycznej w żegludze poprzez zastosowanie konkretnych rozwiązań gwarantujących obniżenie emisyjności transportu morskiego.
Offshore Energy/ Aleksander Tretyn