icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

PKN Orlen inwestuje w kolejne stacje tankowania wodoru

Grupa Orlen zbuduje ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Warszawie i Pile. Koncern otrzymał na ten cel ponad 60 milionów złotych bezzwrotnego dofinansowania z unijnego programu CEF Transport Alternative Fuels Infrastructure Facility. Zgodnie z przyjętą strategią, spółka chce wybudować 100 takich stacji do 2030 roku. 

Orlen wodorowym hegemonem

Pięć nowych stacji tankowania wodoru, które powstaną w ramach przyznanego dofinansowania drugiej fazy projektu Clean cities – hydrogen mobility in Poland, będzie przeznaczone do zasilania środków komunikacji publicznej, samochodów osobowych, a docelowo także pojazdów ciężarowych. Zgodnie z założeniami, stacje zostaną oddane do użytku w połowie 2025 roku.

– Budujemy nowoczesną gospodarkę wodorową w Europie. Nasz projekt znalazł się w prestiżowym gronie 24 europejskich przedsięwzięć objętych dofinansowaniem wspierającym rozwój infrastruktury paliw alternatywnych. To potwierdza, że ścieżka wyznaczona przez naszą strategię wodorową jest właściwym kierunkiem rozwoju zrównoważonego biznesu. Budujemy kolejne stacje tankowania wodoru, równolegle nawiązując współpracę z samorządami i miejskimi spółkami komunikacyjnymi, które będą potencjalnymi odbiorcami tego przyjaznego środowisku paliwa – mówi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.

W drugiej połowie 2023 roku otwarte zostaną stacje tankowania wodoru w Poznaniu i Katowicach. Będą to ogólnodostępne, całodobowe obiekty, przystosowane do użytkowania przez wszystkie pojazdy zasilane wodorem. Zarówno w standardzie ciśnienia 700 barów dla samochodów osobowych, jak i 350 barów dla autobusów i ciężkiego transportu. Planowana infrastruktura umożliwi tankowanie łącznie ponad 40 autobusów, a także samochodów osobowych i innych pojazdów zasilanych ogniwami wodorowymi.

Wodór przyszłością transportu

Zapotrzebowanie jednego autobusu na paliwo wodorowe wynosi 30 kg/dzień, co pozwoli na przejechanie około 300 km. Pojemność zbiorników samochodów osobowych typu Toyota Mirai wynosi z kolei około pięć kg wodoru, co umożliwi pokonanie blisko 600 km. Ponadto zastosowanie ekologicznej technologii wodorowej w transporcie znacząco przyczyni się do poprawy jakości powietrza oraz obniżenia poziomu hałasu w miastach.

PKN Orlen zgodnie ze strategią, przeznaczy do 2030 roku na inwestycje w wodór nisko- i zeroemisyjny 7,4 miliarda złotych. Koncern zakłada w tym czasie budowę międzynarodowej sieci hubów wodorowych oraz sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego, drogowego oraz kolejowego w Polsce, Czechach i na Słowacji. W Polsce powstanie 57 stacji, na Słowacji 26, a w Czechach 28.

PKN Orlen/Wojciech Gryczka

PKN Orlen zbuduje farmę fotowoltaiczną w swoim zakładzie na własny użytek

Grupa Orlen zbuduje ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Warszawie i Pile. Koncern otrzymał na ten cel ponad 60 milionów złotych bezzwrotnego dofinansowania z unijnego programu CEF Transport Alternative Fuels Infrastructure Facility. Zgodnie z przyjętą strategią, spółka chce wybudować 100 takich stacji do 2030 roku. 

Orlen wodorowym hegemonem

Pięć nowych stacji tankowania wodoru, które powstaną w ramach przyznanego dofinansowania drugiej fazy projektu Clean cities – hydrogen mobility in Poland, będzie przeznaczone do zasilania środków komunikacji publicznej, samochodów osobowych, a docelowo także pojazdów ciężarowych. Zgodnie z założeniami, stacje zostaną oddane do użytku w połowie 2025 roku.

– Budujemy nowoczesną gospodarkę wodorową w Europie. Nasz projekt znalazł się w prestiżowym gronie 24 europejskich przedsięwzięć objętych dofinansowaniem wspierającym rozwój infrastruktury paliw alternatywnych. To potwierdza, że ścieżka wyznaczona przez naszą strategię wodorową jest właściwym kierunkiem rozwoju zrównoważonego biznesu. Budujemy kolejne stacje tankowania wodoru, równolegle nawiązując współpracę z samorządami i miejskimi spółkami komunikacyjnymi, które będą potencjalnymi odbiorcami tego przyjaznego środowisku paliwa – mówi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.

W drugiej połowie 2023 roku otwarte zostaną stacje tankowania wodoru w Poznaniu i Katowicach. Będą to ogólnodostępne, całodobowe obiekty, przystosowane do użytkowania przez wszystkie pojazdy zasilane wodorem. Zarówno w standardzie ciśnienia 700 barów dla samochodów osobowych, jak i 350 barów dla autobusów i ciężkiego transportu. Planowana infrastruktura umożliwi tankowanie łącznie ponad 40 autobusów, a także samochodów osobowych i innych pojazdów zasilanych ogniwami wodorowymi.

Wodór przyszłością transportu

Zapotrzebowanie jednego autobusu na paliwo wodorowe wynosi 30 kg/dzień, co pozwoli na przejechanie około 300 km. Pojemność zbiorników samochodów osobowych typu Toyota Mirai wynosi z kolei około pięć kg wodoru, co umożliwi pokonanie blisko 600 km. Ponadto zastosowanie ekologicznej technologii wodorowej w transporcie znacząco przyczyni się do poprawy jakości powietrza oraz obniżenia poziomu hałasu w miastach.

PKN Orlen zgodnie ze strategią, przeznaczy do 2030 roku na inwestycje w wodór nisko- i zeroemisyjny 7,4 miliarda złotych. Koncern zakłada w tym czasie budowę międzynarodowej sieci hubów wodorowych oraz sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego, drogowego oraz kolejowego w Polsce, Czechach i na Słowacji. W Polsce powstanie 57 stacji, na Słowacji 26, a w Czechach 28.

PKN Orlen/Wojciech Gryczka

PKN Orlen zbuduje farmę fotowoltaiczną w swoim zakładzie na własny użytek

Najnowsze artykuły