Komisja Europejska opublikowała swoją ocenę sytuacji w transporcie w państwach członkowskich. Trend jest pozytywny, ale Polska jest wśród najgorszych.
Doroczna ocena państw członkowskich w dziedzinie transportu (Transport Scoreboard) została dziś (20 listopada) opublikowana przez Komisję Europejską. Porównuje ona 29 obszarów systemu transportowego we wszystkich państwach unijnych, co ma umożliwić łatwe znalezienie dziedzin, które dane państwo ma poprawić.
Polska prawie na końcu
Komisja Europejska podzieliła te 29 aspektów na cztery ogólne kategorie: rynek wewnętrzny, inwestycje i infrastruktura, energia i innowacyjność oraz ludzie. Ten podział przypisuje problemowe obszary od razu do głównych obszarów działań UE, pomagając stwierdzić, która część KE jest za niego odpowiedzialna i będzie mogła pomóc w działaniach zmierzających do poprawy danego obszaru.
Polska w podsumowaniu Komisji Europejskiej wypadła źle – jest 27. spośród 28 państw członkowskich.
Pozytywy
Nie oznacza to jednak, że we wszystkich 29 obszarach Polska wypadła źle – zakończyła np. przygotowanie korytarzy wodnych w ramach europejskiej sieci transportowej TEN-T (wraz z 10 innymi państwami), co postawiło ją na pierwszym miejscu w tej kategorii.
W innych kategoriach z kolei Polsce jest blisko do europejskiej średniej lub nawet ją przekracza. Pod względem udziału zelektryfikowanej trakcji w całym systemie kolejowym Polska jest na 9. miejscu (62,33 proc., średnia UE 53,76 proc.). Także przy wykorzystaniu paliw odnawialnych w transporcie Polska wypadła powyżej średniej – odpowiednio 6 i 5,4 proc., co dało jej 6. miejsce (pierwsza jest Szwecja z wynikiem 16,7 proc.).
Opinia publiczna i bezpieczeństwo
W Polsce nie jest też najgorzej z korkami samochodowymi. Przeciętnie każdy Polak spędza w nich 27,16 godz. (8. miejsce), podczas gdy średnia dla Europy to prawie 31 godz., a na rekordowej pod tym względem Malcie ludzie w korkach tracą w każdym roku trzy dni ze swojego życia.
Mimo to w Polsce jest kilka czynników mogących budzić obawy. Jesteśmy znacznie poniżej średniej unijnej pod względem bezpieczeństwa na drogach: w Polsce 84 osoby na milion giną w wypadkach drogowych (18. miejsce), a unijna średnia to 51 osób na milion. Najlepsza w tej kategorii jest Malta, gdzie wskaźnik ten wynosi 24 osoby na milion.
Polacy jednak są zadowoleni z transportu w kraju. Zarówno transport publiczny w miastach, jak i transport lotniczy Polacy oceniają pozytywnie częściej niż średnia w Europie. Natomiast pod względem oceny transportu kolejowego Polska ma najgorszy wynik w całej Unii Europejskiej, choć nie zmienił się on od zeszłego roku, więc przynajmniej ocena nie uległa pogorszeniu.
Prawo i transport morski
Polska ma także problemy z prawem unijnym. „Jednak na koniec lipca 2015 r. Polska była jednym z krajów, w którym toczyło się najwięcej spraw sądowych dotyczących domniemanego naruszenia prawa UE” – podkreśla w raporcie KE.
Jeżeli chodzi o pozytywy, to Komisja Europejska, prócz wymienionych wyżej czynników, zwróciła uwagę na sukcesy Polski w transporcie morskim. Średni czas eksportu i importu tą drogą został zredukowany o jeden dzień z 15,5 dnia do 14,5 dnia.