Europejscy producenci samochodów mogą uniknąć za pomocą decyzji Komisji Europejskiej wysokich finansowych kar za przekroczenie wartości emisji dopuszczalnych w bieżącym roku. Norma jest w 2025 roku 93,6 gram dwutlenku węgla na kilometr. Przekroczenia kosztują 95 euro/gram za sprzedany pojazd.
Unia Europejska zapewnia teraz, że wymagane normy pozostaną nadal w mocy, producenci samochodów nie muszą się jednak do nich stosować w bieżącym roku, jak pierwotnie planowano, ale mają na to trzy lata.
Obawy Niemców
Niemieckie koncerny samochodowe muszą obawiać się szczególnie wysokich kar, bo w przypadku ich flot rzeczywiste emisje są bardziej oddalone od przewidzianych norm. Koncern VW liczy się z karami w wysokości około 1,5 mld euro za 2025 rok.
Eksperci uważają, że bez poprawy sprzedaży samochodów elektrycznych kary mogą wzrosnąć do 4,3 mld euro. VW może stracić około 10 procent zysku operacyjnego (ok. 2 mld euro). Natomiast Mercedes będzie miał do zapłacenia potencjalnie setki milionów euro.
Tagesschau / Aleksandra Fedorska