– Jeżeli mówimy o inteligentnych licznikach, celem ich montowania jest dążenie do tego, aby nasi klienci i prosumenci mieli świadomość, w jaki sposób następuje z ich strony pobór i autokonsumpcja. W tym roku planujemy posiadanie w 50 procentach liczników zdalnymch. Widzimy coraz większe zainteresowanie klientów jeżeli chodzi o zainteresowanie informacjami na temat poboru godzinowego – powiedziała Ewa Sikora, dyrektor pionu usług dystrybucyjnych Energa Operator podczas EKG 2021.
– To czego nam dotychczas brakowało to właśnie rozwiązanie typu CSIRE. Nie mamy w Polsce standardów, które umożliwiałyby wszystkim użytkownikom czy odbiorcom możliwość korzystania z danych przesyłanych przez zdalne liczniki. Z naszej perspektywy widzimy zmianę struktury przychodowej i kosztowej w naszej firmie. Nie da się ukryć, że przejście z modelu prognozowanego, na model, który wykorzystuje rejestry godzinowe przyniósł zmiany – wyjaśnia Sikora.
– Cały czas dostrzegamy niewykorzystany potencjał w rozwiązaniu zdalnych liczników. Wyzwaniem jest komunikacja z tymi licznikami. Często to problem dla efektywnego wykorzystywania tych liczników. Trzeba pamiętać, że to infrastruktura bardzo rozproszona. Mamy również doświadczenie we wdrażaniu projektów informatycznych. Te projekty nauczyły nas, jakie wyzwania czekają przed nami przy wprowadzaniu CSIRE – powiedziała.
Opracował Mariusz Marszałkowski
Winiarski: CSIRE to cyfrowy przełom w polskim systemie elektroenergetycznym