Najważniejsze informacje dla biznesu
Strona główna Blog Strona 8108
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. ...
  5. 8104
  6. 8105
  7. 8106
  8. 8107
  9. 8108
  10. 8109
  11. 8110
  12. 8111
  13. 8112
  14. ...
  15. 8215
  16. 8216
  17. 8217

Zaleski: Na Szczycie Klimatycznym powstanie Zielony Fundusz

0

W czasie 19. szczytu klimatycznego ONZ, który rozpocznie się w przyszłym tygodniu w Warszawie, ma powstać światowy fundusz ds. walki ze zmianą klimatu. Już wiadomo, że globalnego porozumienia ws. klimatu w Warszawie nie będzie, ale toczyć będą się negocjacje, które umożliwią jego podpisanie w 2015 roku.

Kasztelewicz: Przez politykę klimatyczną Polska może utracić suwerenność energetyczną

– Światowy przemysł powoduje wzrost emisji gazów cieplarnianych przede wszystkim na skutek zwiększenia wydobycia i spalania węgla kamiennego i brunatnego, zwiększenia produkcji m.in. cementu, wapna i stali czy chemikaliów. Obywatele państw rozwijających się konsumują coraz więcej, zwiększa się udział emisji w rolnictwie i w transporcie – pisze Prof. dr hab. inż. Zbigniew Kasztelewic, Kierownik Katedry Górnictwa Odkrywkowego AGH i współpracownik Instytutem Kościuszki.

Derski: Wsparcia dla OZE jeszcze długo nie będzie

0

Resort gospodarki przedstawi już trzeci z kolei model wsparcia energetyki odnawialnej. Pierwszy, z 2011 roku, został ostro oprotestowany przez inwestorów. Drugi, z 2012 roku, zawetował resort finansów. Trzecia wersja to efekt nacisków kancelarii premiera, która ma coraz większe ambicje wpływania na politykę energetyczną – pisze Bartłomiej Derski w portalu WysokieNapiecie.pl

– Zamiast certyfikatów zbywalnych na giełdzie (ich cena się waha, a teraz jest o 30 proc. niższa, niż dwa lata temu), producenci zielonej energii otrzymać mają stałą cenę sprzedaży wyprodukowanego prądu przez 15 lat (nie będzie waloryzowana). Wsparcie dostanie ten inwestor, który w trakcie aukcji wylicytuje najniższą cenę sprzedaży każdej wyprodukowanej przez siebie megawatogodziny – informuje ekspert.

– To, że projekt pojawi się w najbliższych dniach może jedynie wskrzesić resztki nadziei branży OZE. Ognia długo jeszcze nie będzie, o ile w ogóle zapłonie, bo ustawy nie udało się przyjąć co najmniej od 1999 roku, kiedy po raz pierwszy upomniał się o nią Sejm – sumuje Derski.

Źródło: WysokieNapiecie.pl

Szymański: Potrzebujemy alternatywy dla dzisiejszej polityki klimatycznej

Dziś na forum połączonych Komisji Ochrony Środowiska (ENVI) oraz Przemysłu i Energii (ITRE) został oficjalnie przedstawiony raport na temat przyszłości polityki klimatycznej i energetycznej UE do roku 2030 autorstwa Konrada Szymańskiego (PiS, EKR) i Anne Delvaux (EPP).

„Mieliśmy poważne utrudnienia w sformułowaniu projektu. Wynikają one z konieczności ustalenia kompromisu między dwoma bardzo różnymi komisjami Parlamentu. Jednak pierwszy krok w przygotowaniu stanowiska PE w sprawie nowej polityki klimatycznej mamy za sobą. Moim strategicznym celem jest przedstawienie realnej alternatywy dla dzisiejszej polityki klimatycznej UE, którą uważam za szkodliwą. Najwyższy czas, by Unia zrozumiała, że wbrew oczekiwaniom, nikt na świecie nie podąża za naszym przykładem. Wręcz przeciwnie, europejskie problemy z cenami energii i utratą konkurencyjności odstraszają.” – komentuje po debacie poseł PiS do PE Konrad Szymański.

Całość debaty jest dostępna tutaj:

Projekt sprawozdania podkreśla kluczowe także z polskiego punktu widzenia problemy dzisiejszej polityki klimatycznej i energetycznej UE – niski udział UE w emisjach globalnych, konieczność równego traktowania konkurencyjności, bezpieczeństwa dostaw i klimatu w polityce UE,  konieczność sprawiedliwego rozkładania kosztów polityki klimatycznej na poszczególne państwa członkowskie oraz takiego kształtowania polityki klimatycznej, by ceny energii były w Europie niższe.

„Za bardzo ważne z punktu widzenia polskiego stanowiska w tych negocjacjach uważam postawienie sprawy sprawiedliwego podziału kosztów tej polityki na poszczególne państwa. Dziś Polska płaci nieproporcjonalnie dużo za jej wprowadzanie. W projekcie jest jasno napisane, że przy kształtowaniu zobowiązań poszczególnych państw trzeba brać pod uwagę nie tylko PKB, ale także osiągnięcia w zakresie obniżania emisji od 1990 r., emisję na mieszkańca, potencjał gospodarczy i potencjał źródeł energii odnawialnej oraz efektywności energetycznej. To mogłoby przynieść ulgę polskiej gospodarce.” – mówi Konrad Szymański z PiS.

Już na samym początku projekt podkreśla potrzebę nowej polityki nastawionej „w jednakowym stopniu na rozwiązanie takich kwestii jak cele związane z konkurencyjnością, bezpieczeństwem dostaw energii oraz klimatem” (pkt. A i 2).

Autorzy są zgodni co do tego, że „UE jest odpowiedzialna tylko za 11% globalnej emisji gaów cieplarnianych, a proporcje te mają się zmniejszyć w przyszłości” (pkt. E), a założone cele redukcyjne UE będą spełnione (pkt. D).

W zakresie odnawialnych źródeł energii projekt postuluje ich „zrównoważony rozwój z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko, aspektów związanych z zależnością od surowców i cyklu życia oraz, przede wszystkim, sposobu, w jaki można by wspierać stabilne źródła energii odnawialnej, takie jak energia wodna, biomasa lub energia geotermalna”. (Pkt. 15). Pojawia się również postulat wycofania subsydiowania tych OZE, które można uznać za dojrzałe oraz analizy wpływu polityki pierwszeństwa dostępu do sieci na ceny energii (pkt. 5).

Kolejnym kluczowym elementem sprawozdania jest ochrona konkurencyjności europejskiego przemysłu w kształtowaniu przyszłej polityki klimatycznej i energetycznej. W pkt. 29 wzywa się Komisję „do uruchomienia badania mającego na celu analizę nowych i efektywnych pod względem kosztów modelów rynkowych w perspektywie zapewnienia konsumentom rozsądnych cen energii elektrycznej i zapobiegania ucieczce emisji; w związku z powyższym zwraca się do Komisji, aby możliwie szybko przedstawiła dodatkową ocenę oraz propozycje zalecanych działań w celu zapobiegnięcia ryzyku ucieczki emisji spowodowanej przenoszeniem instalacji produkcyjnych poza UE, skupiającą się w szczególności na dodatkowych scenariuszach na wypadek ograniczenia lub zaniechania dalszych ogólnoświatowych działań w zakresie redukcji emisji dwutlenku węgla”.

Autorzy raportu „zachęcają Komisję do opracowania sposobu pomiaru konkurencyjności między UE a jej głównymi konkurentami, który mógłby opierać się na przykład na polityce budżetowej, badaniach i rozwoju, innowacjach, cenach energii dla przemysłu oraz obciążeniach regulacyjnych.” (Pkt. 31).

Problem konkurencyjności podniesiony jest również w kontekście negocjacji umowy o wolnym handlu z USA. Projekt stanowiska Parlamentu zakłada, że UE powinna badać przewagi konkurencyjne partnerów handlowych Unii „szczególnie w perspektywie planowanej umowy o wolnym handlu ze Stanami Zjednoczonymi (TTIP), gdzie ceny energii znacząco spadały a wysiłki mające na celu obniżenie emisji gazów cieplarnianych nie dorównują postępom uczynionym w UE” (pkt. 32).

Schuller: Polacy nie chcą polityki klimatycznej bo są biedni

0

Dziennikarz Frankfurter Allgemeine Zeitung Konrad Schuller uważa, że Polacy hamują europejską politykę klimatyczną, co wynika z zaszłości historycznych.

Baniak: Rozpoczął się kolejny etap prac nad planem restrukturyzacji LOT-u

0

Komisja Europejska rozpoczęła postępowanie wyjaśniające ws. planu restrukturyzacji PLL LOT. – Procedura wszczęta przez KE jest standardową ścieżką. Spodziewaliśmy się jej – powiedział podsekretarz stanu w MSP Rafał Baniak.

Hedegaard: Warszawska konferencja nie zakończy negocjacji dotyczących światowego porozumienia w sprawie klimatu

Podczas konferencji ONZ w sprawie zmiany klimatu w dniach 11–22 listopada w Warszawie Unia Europejska będzie dążyć do przyjęcia wyważonego pakietu decyzji w celu wsparcia międzynarodowych działań w dziedzinie klimatu. Decyzje te mają usprawnić wdrożenie dotychczas uzgodnionych środków klimatycznych, pomóc osiągnąć postęp w pracach dotyczących znacznych redukcji światowych emisji gazów cieplarnianych do 2020 r. i stworzyć podstawę dla przyjęcia do 2015 r. nowego prawnie wiążącego światowego porozumienia w sprawie klimatu zawierającego zobowiązania w zakresie emisji wszystkich państw.

Valentinas Mazuronis, minister środowiska Litwy, która obecnie sprawuje prezydencję w Radzie UE, powiedział: „Spotkanie w Warszawie jest ważnym krokiem w realizacji zobowiązań podjętych do tej pory, w poszukiwaniu sposobów bardziej ambitnych działań krótkoterminowych i w przygotowywaniu porozumienia, które ma zostać przyjęte w 2015 r. UE zaproponowała stopniowy proces obejmujący fazę oceny i mający na celu określenie ambitnych zobowiązań porozumienia planowanego na 2015 r., który stanowi solidną podstawę do przyjęcia decyzji w Warszawie”.

Unijna komisarz ds. działań w dziedzinie klimatu, Connie Hedegaard, dodała: „Wszyscy powinni zrozumieć, że warszawska konferencja nie zakończy negocjacji dotyczących światowego porozumienia w sprawie klimatu, które ma zostać podpisane w 2015 r.
Będzie jednak niezwykle ważnym spotkaniem, na którym poczynimy postępy i przygotujemy się do konferencji w Paryżu w 2015 r. W Warszawie musimy uzgodnić ambitne zobowiązania na potrzeby porozumienia planowanego na 2015 r. oraz ustalić zwiększenie redukcji emisji w pozostałej części bieżącego dziesięciolecia. Wszystkie państwa muszą być gotowe do złożenia ambitnych zobowiązań przed kolejnym szczytem przywódców państw w sprawie zmian klimatu, który zwołał na wrzesień przyszłego roku sekretarz generalny ONZ Ban Ki-Moon”.

Porozumienie planowane na 2015 r.

Konieczny jest pilny postęp w odniesieniu do projektu, zakresu i struktury światowego porozumienia, które ma zostać przyjęte najpóźniej do 2015 r. i wejść w życie w 2020 r. UE pragnie, by na konferencji w Warszawie wykorzystano dotychczasowe postępy i zaplanowano prace, które są niezbędne w 2014 r., aby projekt porozumienia był dostępny na długo przed majem 2015 r.

W Warszawie należy w szczególności uzgodnić proces formułowania przez wszystkie strony ambitnych zobowiązań dotyczących emisji po 2020 r. do celów porozumienia, które ma zostać przyjęte w 2015 r. Proces ten powinien obejmować harmonogram przygotowywania zobowiązań w 2014 r., przekazywanie informacji wyjaśniających zobowiązania i etap oceny w celu zapewnienia, by łączne zobowiązania były wystarczająco ambitne, aby utrzymać globalne ocieplenie poniżej 2°C w porównaniu z poziomem sprzed epoki przemysłowej.

Działania przed 2020 r.

Chociaż UE i ponad 80 państw spoza UE podjęły zobowiązania dotyczące emisji do 2020 r., łącznie nie są one jeszcze wystarczająco ambitne, aby przybliżyć świat do osiągnięcia celu, jakim jest utrzymanie ocieplenia na poziomie poniżej 2˚C. Na konferencji w Warszawie UE oczekuje zaangażowania na szczeblu ministerialnym w poszukiwanie możliwości zwiększenia ambicji w okresie do 2020 r., co przyczyni się także do osiągnięcia ambitnego porozumienia w 2015 r.

UE pragnie, by państwa, które jeszcze tego nie uczyniły, zaproponowały na konferencji w Warszawie zobowiązania w zakresie redukcji emisji do 2020 r. Na konferencji należy uzgodnić proces, w którym wszystkie strony rozważą w 2014 r., w jaki sposób wzmocnić swoje działania w zakresie redukcji emisji do 2020 r.

UE wzywa również do dalszej współpracy międzynarodowej w celu podniesienia ambicji w okresie do 2020 r. Dalsze ograniczenie emisji jest możliwe między innymi dzięki bardziej intensywnym działaniom w dziedzinie efektywności energetycznej, energii ze źródeł odnawialnych, fluorowanych gazów cieplarnianych, reformy dotacji do paliw kopalnych oraz emisji pochodzących z lotnictwa i transportu morskiego.

W szczególności w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych UE chciałaby, by na konferencji w Warszawie wysłano wyraźny sygnał, wzywając strony protokołu montrealskiego w sprawie ochrony warstwy ozonowej do podjęcia działań na rzecz stopniowego wycofywania fluorowęglowodorów (HFC) – rodziny silnych gazów cieplarnianych.

Uzgodnione decyzje wykonawcze

Trzecim obszarem, w którym niezbędne jest podjęcie decyzji w Warszawie, jest przyspieszenie wdrażania środków uzgodnionych na poprzednich sesjach.

Obejmuje to zagadnienie, w jaki sposób traktować straty i szkody spowodowane zmianą klimatu w szczególnie zagrożonych krajach rozwijających się. Konferencja w Warszawie musi także zająć się kwestią finansowania działań w związku ze zmianą klimatu na rzecz krajów rozwijających się. Ministerialny dialog wysokiego szczebla na temat finansowania powinien przyczynić się do budowania konsensusu co do dalszych działań.

Inne kwestie wymagające podjęcia decyzji obejmują sfinalizowanie zasad przejrzystości w odniesieniu do dotychczas podjętych zobowiązań oraz szczegółowych zasad wykonania drugiego okresu rozliczeniowego protokołu z Kioto, który trwa od 2013 do 2020 r.

Finansowanie przez UE działań w związku ze zmianą klimatu w 2013 r.

Jako największy na świecie darczyńca w zakresie oficjalnej pomocy rozwojowej UE i państwa członkowskie przedstawią w Warszawie informacje na temat ciągłego finansowania działań w związku ze zmianą klimatu w krajach rozwijających się. UE i państwa członkowskie zobowiązały się do przeznaczenia 7,2 mld euro szybkiej pomocy finansowej w latach 2010–2012 dla krajów rozwijających się i przekroczyły to zobowiązanie, przekazując łącznie 7,34 mld euro, w tym 2,67 mld euro w ubiegłym roku. Chociaż taki wymóg finansowania działań w związku ze zmianą klimatu nie obowiązuje w 2013 r., UE i szereg państw członkowskich zapowiedziały dobrowolne wkłady dla krajów rozwijających się na kwotę 5,5 mld euro, a z najnowszych ocen wynika, że są na dobrej drodze, aby przekazać tę kwotę.

Konferencje prasowe UE w Warszawie

Delegacja UE będzie regularnie organizować konferencje prasowe, które będą transmitowane na żywo oraz udostępniane na stronie: www.unfccc.int Dokładny harmonogram konferencji prasowych dostępny będzie na stronie:

https://unfccc.int/files/meetings/warsaw_nov_2013/application/pdf/pc_cop_19_parties-igo-un.pdf

Martynek: Najważniejsza jest przewidywalność prawa łupkowego

– Z punktu widzenia operatorów jest najważniejsza przewidywalność. Musimy być przygotowani na proponowane zmiany. Są one bardzo głębokie i czasem mogą nawet niepokoić. Będą wymagały wielkiego wysiłku w celu dostosowania się do nowych przepisów – ocenił wiceprezes Orlen Upstream Paweł Martynek podczas wczorajszej konferencji Polski Gaz Ziemny 2020.

– W 2010 także miała miejsce duża zmiana i wtedy też podjęliśmy duży wysiłek. Administracja stawia przed branżą wielkie wyzwanie proponując kolejne zmiany – dodał uczestnik wydarzenia.

7.11.2013 ALERT

0

ENERGETYKA

Orlen planuje trzy kolejne odwierty poszukiwawcze gazu łupkowego

(DGP/CIRE)

Jak poinformował „Dziennik Gazeta Prawna”, według Wiesława Prugara, prezesa spółki Orlen Upstream, w przyszłym roku Orlen ma przeprowadzić trzy kolejne odwierty na swoich koncesjach poszukiwawczych gazu łupkowego. Ma pomóc w tym przejęcie jeszcze w tym miesiącu przez Orlen firmy TriOil, poszukującej i wydobywającej ropę i gaz w Kanadzie. Dzięki temu polska spółka uzyska dostęp do lepszej technologii poszukiwań.

Gazprom: Dług Ukrainy daleki od spłacenia

(RIA NOVOSTI/WOJCIECH JAKÓBIK)

Rzecznik prasowy Gazpromu Siergiej Kurpianow ocenił, że do spłaty długu gazowego Ukrainy jest jeszcze bardzo daleko. – Otrzymaliśmy kilka małych wpłat za dostawy z sierpnia ale jest za wcześnie, by mówić o całkowitej spłacie długu – ocenił rzecznik. Kijów był winien Rosji 882 mln dolarów za sierpniowe dostawy gazu, które miał spłacić do pierwszego października. Tak się jednak nie stało. Naftogaz poinformował, że spłacił ostatnio 9 procent długu.

DTEK chce handlować gazem na Węgrzech

(UKRAINIAN NEWS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Węgierska spółka-córka ukraińskiego konsorcjum DTEK chce handlować gazem na Węgrzech. Chce także zająć się jego tranzytem z i do tego kraju. Firma jest obecnie odpowiedzialna za import gazu ziemnego z Węgier na Ukrainę (do 100 mln m3/miesiąc od czerwca 2013 roku). Omawia także możliwość sprowadzania surowca z Polski z PGNiG. DTEK należy w stu procentach do Rinata Achmetowa, ukraińskiego oligarchy.

Udrenas: Gazoport w Kłajpedzie jest ofiarą rosyjskiej propagandy

(THE BALTIC COURSE/SEBASTIAN CIASTOŃ)

– Były przypadki kiedy kwestie budowy terminalu gazu skroplonego (LNG) w Kłajpedzie były przedmiotem daleko idącej „czarnej propagandy” – informuje doradca prezydent Litwy ds. politycznych i gospodarczych Nerijus Udrenas. Jego zdaniem jednym z możliwych inicjatorów takiej kampanii mógł być rosyjski Gazprom, któremu od samego początku zależało na niepowodzeniu projektu. Litewski gazoport będzie stanowić kluczową alternatywę pozwalającą na zmniejszenie zależności energetycznej kraju od rosyjskiego surowca. Według doradcy, Litwa potrzebuje zaawansowanych technologii oraz alternatywnych połączeń dostaw surowca co może zapewnić powstający właśnie terminal gazu skroplonego.

TAP powstaje zgodnie z planem

(UNITED PRESS INTERNATIONAL/WOJCIECH JAKÓBIK)

Gazociąg Transadriatycki (TAP) łączący Turcję z Chorwacją i Włochami powstaje zgodnie z terminarzem i ma zostać ukończony w 2015 roku – poinformował dyrektor projektu Kjetil Tungland. Gazociąg został wybrany do realizacji dostaw gazu azerskiego w ramach koncepcji Korytarza Południowego zamiast projektu Nabucco-West. Tungland liczy na to, że Albania, Grecja i Włochy ratyfikują odpowiednie porozumienia międzyrządowe w sprawie budowy. Dostawy przez TAP mają ruszyć w 2019 roku.

SOCAR pracuje nad przebiegiem TANAP

(AZERNEWS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Azerska firma SOCAR rozpoczęła prace nad opracowaniem trasy przebiegu Gazociągu Transanatolijskiego (TANAP), który w przyszłości będzie dostarczał gaz z Azerbejdżanu przez Turcję do granicy z Grecją, gdzie połączy się z Gazociągiem Transadriatyckim (TAP) mającym słać surowiec dalej do Europy. Jego początkowa przepustowość ma osiągnąć poziom 16 mld m3/rok.

Shell wraca do Arktyki

(FINANCIAL TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)

Firma Shell poinformowała w środę, że wraca do poszukiwań węglowodorów w Arktyce na Morzu Czukockim na północ od Alaski. Chce rozpocząć prace po ustąpieniu lodów w połowie lipca. Spółka musi się teraz ubiegać o odpowiednie pozwolenia w rządzie amerykańskim, który wymaga od poszukiwaczy gwarancji zachowania najwyższych standardów bezpieczeństwa.

INFRASTRUKTURA

PLK wzmacnia nadzór nad jakością modernizowanej infrastruktury

(www.plk-sa.pl)

Zarządca torów podpisał porozumienie z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad o wykorzystaniu jej laboratoriów do kontroli prowadzonych inwestycji kolejowych. Dzięki temu będą one kontrolowane systematycznie. Skróci czas potrzebny na wykonanie badań. GDDKiA dysponuje siecią wyspecjalizowanych laboratoriów w całej Polsce. PLK chce wykorzystać ich potencjał oraz dobre doświadczenia. W niedalekiej przyszłości wykorzystując model laboratoriów GDDKiA, Polskie Linie Kolejowe stworzą własne laboratoria w strukturze spółki. PLKdokonały przeglądu procesu inwestycyjnego, prowadzony jest profesjonalny monitoring trwających projektów kolejowych i ich wsparcie.

Nowy peron w Miechowie

(www.plk-sa.pl)

Poprawił się standard obsługi podróżnych na stacji Miechów. Przebudowany peron z wiatami i systemem oznakowania zapewnia wygodną i bezpieczną odprawę pasażerów. PKP PLK SA przekazały w październiku do eksploatacji nowy peron na stacji w Miechowie. Obiekt wyposażony jest w dwie wiaty dla podróżnych, dwustronne gabloty informacyjne, zegar i pełny system informacji wizualnej. Obiekt ma 300 m, nową nawierzchnię z kostki, a dla bezpieczeństwa, na końcach peronu zamontowano barierki. Bezpieczną drogę do peronu zapewnia podziemne przejście. Osobom z ograniczoną możliwością poruszania się dostęp do pociągów ułatwi zamontowana przy wejściu platforma schodowa.

Prace budowlane na dworcu w Brzegu Dolnym nabierają tempa

(www.pkpsa.pl)

W holu dworca w Brzegu Dolnym, w którym odbywała się obsługa podróżnych rozpoczynają się prace modernizacyjne. Bilety będzie można kupić w specjalnie przygotowanym do tego celu dworcu tymczasowym. Tymczasowy dworzec kontenerowy został już uruchomiony. Podróżni znajdą w nim poczekalnię i kasę biletową. W jego pobliżu do końca tego tygodnia zostaną zamocowane tablice informacyjne z tymczasową organizacją ruchu podróżnych, które będą wskazywać drogę dojścia na perony, do dworca tymczasowego i centrum miasta. Obecnie na placu budowy pracuje prawie 20. budowlańców. Prowadzą głównie roboty rozbiórkowe i demontażowe w przestrzeniach nie związanych z obsługą podróżnych.

Kolejny długi weekend z PKP Intercity

(www.pkpsa.pl)

20 tys. więcej miejsc w dodatkowych 316 wagonach czeka na pasażerów wybierających w długi weekend pociągi PKP Intercity. To dane na dziś, bowiem przewoźnik monitoruje zainteresowanie podróżami i ma w rezerwie kolejne wagony. Pomiędzy 8 a 12 listopada pasażerowie udający się w podróż będą mogli skorzystać z pociągów PKP Intercity, które specjalnie zostaną wydłużone o dodatkowe wagony. Bazując na wynikach sprzedaży, przewoźnik planuje wzmocnić 184 pociągów: 175 TLK oraz 12 EIC. Wśród pociągów, które oferować będą większą niż na co dzień pulę miejsc, znalazły się m.in. pociągi: Fredro rel. Warszawa – Wrocław, Baczyński rel. Warszawa – Wrocław, Kochanowski rel. Warszawa – Lublin czy Konopnicka rel. Białystok – Warszawa.

PKP Intercity kupi 10 nowych lokomotyw spalinowych

(intercity.pl)

PKP Intercity kupuje 10 nowych lokomotyw spalinowych wraz ze świadczeniem usług ich utrzymania. Nowe lokomotywy poprowadzą od 2015 r. pociągi przewoźnika m.in. pomiędzy Ełkiem a Suwałkami, czy Rzeszowem a Zagórzem. Część środków na sfinansowanie inwestycji PKP Intercity chce pozyskać z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko.

PKP IC ogłosiło przetarg na zakup 10 nowych lokomotyw spalinowych do prowadzenia pociągów pasażerskich. Mają one kursować na niezelektryfikowanych trasach: • Ełk – Korsze, • Ełk – Olecko – Suwałki, • Rzeszów – Zamość, • Rzeszów – Zagórz, • Krzyż – Gorzów Wlkp. – Kostrzyn, • Piła – Krzyż.

PKP Energetyka SA na III Kongresie Kolejowym

(www.pkpenergetyka.pl)

Podczas III Kongresu Kolejowego odbyło się szereg debat z udziałem gości. Dotyczyły one m.in. zarządzania Grupą PKP (w tym prywatyzacji i restrukturyzacji), zmian na polskim rynku przewozów kolejowych, kondycji rynku przewozów pasażerskich i towarowych oraz zarządzania kosztami w przewozach kolejowych. Wojciech Szwankowski, członek zarządu i dyrektor handlowy PKP Energetyka powiedział m.in., że PKP Energetyka SA występując w roli partnera i doradcy klientów z sektora kolejowego, prowadzi szereg inicjatyw mających na celu optymalizację wydatków przewoźników na energię elektryczną. Inicjatywy te dotyczą m.in. postulowania za zniesieniem podatku akcyzowego dla przewoźników kolejowych (oszczędność 20 zł na megawatogodzinie) oraz przyznania im ulg w dopłatach wspierających OZE (rozwiązanie stosowane już w innych krajach Europy).

Październik: 14,2 proc. więcej pasażerów na Lotnisku Chopina

(www.lotnisko-chopina.pl)

Prawie 846 tys. osób odprawionych zostało na Lotnisku Chopina w październiku 2013 r. – 14,2 proc. więcej niż w podobnym okresie przed rokiem. Przewoźnicy tradycyjni obsłużyli 651,3 tys. osób, przewoźnicy niskokosztowi 103,6 tys., a w ruchu nierozkładowym odprawionych zostało 90,9 tys. osób. Od początku 2013 roku na Lotnisku Chopina obsłużonych zostało ponad 9,3 mln pasażerów, czyli o 11,2 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2012 roku. W ruchu międzynarodowym podróżowało 8,4 mln osób (+18,8 proc.), w ruchu krajowym 956 tys. (-28,9 proc.). Liczba pasażerskich operacji lotniczych wykonanych w ciągu dziesięciu miesięcy wyniosła łącznie 107,4 tys.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

Kister: MON zmieni warunki przetargu na okręty podwodne, bo nie spełnia ich niemiecki koncern

0

 

Narastają kontrowersje wokół wartego ponad 1,5 miliarda euro postępowania dotyczącego zakupu okrętów podwodnych dla polskiej armii. Chociaż niemiecki okręt typu 212A nie spełnia obowiązkowych wymagań taktyczno-technicznych dotyczących m.in. uzbrojenia rakietowego, systemu ratownictwa i napędu, to Ministerstwo Obrony Narodowej nie odrzuciło oferty niemieckiego koncernu ThyssenKrupp Marine Systems. Zamiast tego zdecydowało się na zmianę wymagań przetargu.