Najważniejsze informacje dla biznesu
Strona główna Blog Strona 8106
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. ...
  5. 8102
  6. 8103
  7. 8104
  8. 8105
  9. 8106
  10. 8107
  11. 8108
  12. 8109
  13. 8110
  14. ...
  15. 8215
  16. 8216
  17. 8217

12.11.2013 ALERT

0

ENERGETYKA

PGNiG znalazł sposób na obligo giełdowe

(PULS BIZNESU/CIRE)

Jak poinformował „Puls Biznesu”, PGNiG znalazł sposób na wypełnienie ciążącego na nim od 11 września obowiązku obliga giełdowego, czyli sprzedaży określonej ilości gazu przez giełdę. W tym roku jest to 30 proc. całkowitej sprzedaży spółki. PGNiG utworzy nową spółkę, która zajmie się hurtowym handlem gazem. Obecnie zajmuje się tym funkcjonujący w ramach spółki-matki Oddział Obrotu Hurtowego. Spółka-matka będzie sprzedawać gaz na giełdzie, gdzie zależna spółka obrotu hurtowego będzie go następnie kupować. W praktyce oznacza to zniesienie obecnej bariery dla wypełnienia przez PGNiG obliga giełdowego, jakim był braku popytu – czytamy w „Pulsie Biznesu”. Gazeta przypomina, że brak obrotu gazem na TGE wynika z trzech powodów: wiele firm związanych jest z PGNiG dwustronnymi kontraktami długoterminowymi, cena na giełdzie jest niemal identyczna z ceną w taryfie oraz ceny gazu dla odbiorców detalicznych, które zgodnie z taryfą są niższe od cen w hurcie. PB zawraca uwagę, że po trzech kwartałach tego roku wolumen obrotu gazem na TGE wyniósł 686 933 MWh, co po przeliczeniu wynosi ok. 70 mln m sześc., podczas gdy obowiązek wynikający z obliga wynosi na ten rok ok. 1,5 mld m sześc. Konsekwencją niewypełnienie obliga są kary finansowe dla PGNiG. Jak powiedział cytowany przez PB Robert Zajdler, radca prawny i ekspert Instytutu Sobieskiego, URE z automatu będzie musiało nałożyć karę na PGNiG za ten rok, ale kwestia jej skuteczności nie jest oczywista. Spółka będzie według niego argumentować, że działając racjonalnie nie była w stanie wykonać obliga giełdowego, a prawo nie powinno jej zmuszać do sprzedawania gazu poniżej kosztów.

Naftogaz rezygnuje z importu gazu z Rosji

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Reuters poinformował, że Naftogaz zatrzymał w zeszły piątek zakupy gazu z Rosji. Nie wpłynęło to na tranzyt surowca przez terytorium Ukrainy do klientów europejskich. Zatrzymanie ma miejsce na dwa tygodnie przed szczytem Partnerstwa Wschodniego w Wilnie, na którym może dojść do podpisania umowy stowarzyszeniowej UE-Ukraina. Na ten ruch zareagowały akcje giełdowe Gazpromu, których wartość spadła w poniedziałek o 1,5 procenta na giełdzie MICEX.

Kijów rozczarowany brakiem wsparcia UE w sprawie gazu

(INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK)

Premier Ukrainy Mykoła Azarow ocenił, że Unia Europejska nie przedstawiła żadnych konkretnych propozycji odnośnie dostaw gazu dla Ukrainy. Oczekiwał, że UE pomoże jego krajowi reorientować dostawy surowca ze Wschodu na zachod. „Unia nie działa tak szybko, jakbyśmy tego chcieli” – ocenił polityk. „Mówiliśmy o tym w kwietniu, jest listopad a my nie dostaliśmy żadnej propozycji” – dodał.

Litwa porozmawia z Gazpromem o cenach dostaw

(15 MIN/ SEBASTIAN CIASTOŃ)

Jeszcze w tym tygodniu dojedzie do spotkania pomiędzy litewskim ministrem energetyki, Jarosławem Niewierowiczem a wiceprezesem Gazpromu, Aleksandrem Miedwiediewem. Będzie ona efektem zaproszenia wystosowanego przez władze rosyjskiej spółki. Przedmiotem rozmów mają być kwestie związane z obniżeniem cen gazu oraz perspektywa dalszej współpracy. Litwa od kilku miesięcy usilnie zabiega o obniżenie cen surowca przynajmniej do poziomu rynkowego. Poparcie dla działań swojego ministra zadeklarował premier Litwy, Algirdas Butkevicius,  podkreślając jednocześnie w złożoność prowadzonych negocjacji. Premier wyraził również nadzieję, że w tej sprawie zwycięży zdrowy rozsądek.

Bułgarzy liczą na zyski z South Stream

(UNITED PRESS INTERNATIONAL/WOJCIECH JAKÓBIK)

Minister finansów Bułgarii Petar Czobanow ocenił, że budowa gazociągu South Stream przyspieszy gospodarkę kraju o 2 procent wzrostu PKB w 2014 roku. Rosyjski projekt wart 4,7 mld dolarów ma większyć zatrudnienie i przynieść zyski z realizacji kontraktów związanych z jego realizacją. Bułgarzy otrzymają gaz z South Stream z rabatem cenowym. Dostawy mają ruszyć w 2015 roku. Przepustowość rury ma sięgnąć 63 mld m3/rok. Tymczasem Rosjanie zdecydowali, że zbudują serbską odnogę gazociągu. Jej budowa ruszy 24 listopada. Opłaci ja w całości Gazprom.

Rozwój OZE w Europie podniósł ceny energii elektrycznej

(BUSINESS INSIDER/WOJCIECH JAKÓBIK)

Jak informuje Business Insider ceny energii elektrycznej w Europie w ostatnich czterech latach wzrosły o 17 procent dla gospodarstw domowych i 21 procent dla przemysłu, jak wynika z badań Institute of Electrical and Electronics Engineers. Większość wzrostów ma związek z ambitnymi celami ograniczenia emisji CO2 przyjętymi przez Unię Europejską. Dla przykładu Niemcy płacą obecnie 18 procent ceny energii elektrycznej jako dopłatę na rzecz rozwoju OZE. Oznaca to koszt rzędu 6,24 eurocentów za kWh. Cytowani przez Bloomberg dostawcy energii elektrycznej w Europie oceniają, że parcie ku energii odnawialnej zablokowało budowę obiektów konwencjonalnych o mocy do 51 GW.

Mogą pojawić się opóźnienia realizacji projektu Jamał LNG

(INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK)

Novatek informuje, że chce skupić się na rozbudowie infrastruktury naftowej i szukaniu nowych złóż na potrzeby rozwoju produkcji i sprzedaży ropy. Jednocześnie przyznaje, że ze względu na trudności techniczne w Arktyce pierwotny termin realizacji projektu Jamał LNG realizowanym wespół z francuskim Totalem (koniec 2016 roku) może nie zostać dotrzymany a tym samym wejście tej firmy na rynek eksportu gazu skroplonego uwolniony niedawno dzięki ustawie liberalizacyjnej zostanie przesunięte w czasie. Jednocześnie Novatek planuje budować własne elektrownie.

INFRASTRUKTURA

„Niezależne” fakty i „bezstronne” mity o budowie dróg

(www.pkd.org.pl)

4 organizacje branży budowlanej skrytykowały opublikowany niedawno raport firmy PwC na temat „faktów i mitów” w budownictwie drogowym. Przygotowany na zlecenie GDDKiA dokument – ich zdaniem – gloryfikuje działania Generalnej Dyrekcji, pomijając zupełnie ich negatywne konsekwencje. Minister transportu broni raportu, nazywając go „niezależnym i bezstronnym”. Ostatnie posiedzenie sejmowej komisji infrastruktury poświęcone było w całości omówieniu zaprezentowanego w październiku raportu „Budowa dróg w Polsce. Fakty i mity, doświadczenia i perspektywy”. Raport przygotowała dla GDDKiA i w oparciu głównie o dostarczone przez nią informacje firma konsultingowa PwC.

Kierowco – Uważaj, CO KUPUJESZ

(www.uokik.gov.pl)

Płyn do spryskiwaczy, opony i paliwo – ich właściwości powinny być dostosowane do pory roku. UOKiK przypomina kierowcom na co warto zwrócić uwagę, przygotowując auto do sezonu zimowego. Inspekcja Handlowa skontrolowała w ub.r. 59 partii zimowych płynów do spryskiwaczy szyb samochodowych oraz 14 partii zimowych koncentratów do spryskiwaczy, kwestionując 14 płynów i jeden koncentrat. Zarzuty kontrolerów dotyczyły głównie oznakowania, m.in. braku napisu o treści: w razie połknięcia niezwłocznie zasięgnij porady lekarza – pokaż opakowanie albo etykietę, braku adresu strony internetowej, na której można sprawdzić wykaz składników produktu, a także braku lub niepełnego adresu przedsiębiorcy wprowadzającego produkt do obrotu.

Bezpieczne drogi

(www.nik.gov.pl)

Przeprowadzona w 2011 r. nowelizacja prawa o ruchu drogowym przyniosła rowerzystom szereg ułatwień. Sympatycy dwóch kółek mogą np. wyprzedzać po prawej stronie auta stojące w korku. Nic dziwnego, że coraz więcej osób w miastach przemierza ulice właśnie rowerem. Czy polskie drogi są jednak przystosowane, by korzystali z nich zarówno rowerzyści, jak i kierowcy? NIK przygląda się bezpieczeństwu na drogach lokalnych. To właśnie tam ginie w wypadkach najwięcej ludzi. Statystyki są alarmujące. Wg danych PCK w ostatnich 17. latach doszło w Polsce do prawie 1 mln wypadków, w których zginęło ponad 110 tys. osób, a ponad 1 mln zostało rannych. Rowerzyści tylko w ub.r. byli uczestnikami ponad 4,5 tys. wypadków.

Doskonała kondycja Portu Lotniczego Gdańsk

(www.airport.gdansk.pl)

W październiku 2013 r. w Porcie Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy obsłużono 249 954 pasażerów. W stosunku do września 2012 r. oznacza to wzrost w wysokości 5%. Od początku 2013 roku w Gdańsku obsłużono 2 449 601 pasażerów. W ostatnich miesiącach sukcesywnie zmniejsza się spadek ruchu do obecnych 3,25%, w stosunku do analogicznego okresu 2012 roku. „Z miesiąca na miesiąc rośnie dynamika wzrostu ilości obsługiwanych pasażerów. Tym samym zmniejszamy spadek w ujęciu całorocznym, spowodowany bardzo wysoką wartością bazową z ub.r. Zachowując obecny trend, mamy szansę zakończyć bieżący rok wynikiem bardzo zbliżonym do zeszłorocznego, tym razem bez UEFA EURO 2012, czy OLT. – powiedział Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

Statystyki pasażerskie – październik 2013

(www.katowice-airport.com)

W październiku br. w ruchu całkowitym odprawiono w Katowice Airport 209 458 podróżnych to o 18 tysięcy więcej (+9,4%) niż tym samym miesiącu ubiegłego roku.

Wzrost zanotowano w ruchu regularnym i czarterowym. W pierwszy z segmentów linie lotnicze przewiozły z i do pyrzowickiego lotniska 154 901 pasażerów, czyli o prawie 14 tys. więcej (+9,7%) w porównaniu z październikiem ub.r. W przewozach czarterowych obsłużono 52 809 osób co dało ponad 5,5 tys. pasażerów więcej (+12%) niż w dziesiątym miesiącu 2012 r. W październiku br. statki powietrzne startowały i lądowały w Katowice Airport 2 607 razy. Operacji było o 137 (+5,5%), więcej w porównaniu z październikiem 2012 roku.

UWAGA! Tymczasowe przywrócenie kontroli granicznej na Lotnisku Warszawa/Modlin

(www.modlinirport.pl)

W dniach 8-23 listopada 2013 roku na Lotnisku Warszawa–Modlin zostaje czasowo przywrócona kontrola graniczna pasażerów podróżujących w granicach Strefy Schengen.

Kontrola graniczna zostanie przywrócona, na odcinkach granicy państwowej z: Republiką Czeską, Republiką Federalną Niemiec, Republiką Litewską, Republiką Słowacką oraz na morskim odcinku granicy państwowej i w lotniczych przejściach granicznych. Powodem wprowadzonej regulacji jest konieczność zapewnienia porządku publicznego i bezpieczeństwa podczas Konferencji Klimatycznej ONZ, która odbędzie się w Warszawie w dniach od 11 do 22 listopada 2013 r.

Przejazdy uczestników 19 sesji Konferencji Stron Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych ws. Zmian Klimatu (UNFCCC-COP19) i wydarzeń towarzyszących w pociągach uruchamianych przez KM

(www.mazowieckie.com.pl)

W związku z organizacją 19. sesji Konferencji Stron Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych ws. Zmian Klimatu, w pociągach uruchamianych przez KM w obszarze 1 i 2 strefy biletowej ZTM, honorowane są uprawnienia do nieodpłatnych przejazdów posiadaczy następujących dokumentów: imiennego identyfikatora uczestnika 19 sesji, z wyłączeniem identyfikatora typu „Technical Staff” (personel techniczny) oraz Temporary Pass” (przepustka czasowa) – od 4 do 24 listopada 2013 r.; imiennego identyfikatora uczestnika Konferencji Młodzieży COPY – od 7 do 10 listopada 2013 r.; imiennego identyfikatora edukatora-wolontariusza bądź wolontariusza zaangażowanych w ramach działań „klimaTYczny WOLONTARIAT!” – od 4 listopada 2013 r. do 13 grudnia 2013 r.

W Radzie Warszawy przepadł obywatelski projekt ws. obniżki cen biletów

(www.biznes.pl/PAP)

Rada Warszawy odrzuciła obywatelski projekt uchwały w sprawie obniżenia cen biletów komunikacji miejskiej, zgłoszony przez koalicję „Stop podwyżkom cen biletów ZTM”. Projekt przewidywał, że ceny biletów wrócą do wysokości z 2012 r., nie weszłaby też w życie kolejna podwyżka, zaplanowana na 2014 r. Projekt zgodnie poparli radni opozycji – PiS i SLD. Przeciwny projektowi był mający większość w radzie miasta klub Platformy Obywatelskiej. Reprezentujący tę partię przewodniczący komisji infrastruktury i inwestycji Michał Bitner, przekonywał, że ceny biletów powinny być dostępne dla mieszkańców, ale nie jak najniższe dla wszystkich.

Rozkłady kolejowe, czyli „niedasizm” ma się dobrze

(www.biznes.pl/Rynek Kolejowy)

Znów doszło do sytuacji, w której rozkład jazdy został już opublikowany, a pociągi jednak nie pojadą. I znów można mówić o skandalu, nad którym władze rządowe powinny w końcu zapanować – pisze Paweł Rydzyński. Na stronie PKP PLK znaleźć można informację o bogatej ofercie SKM Trójmiasto, która zostanie od połowy grudnia br. wdrożona na trasie między Gdańskiem i Tczewem. Tyle że pociągi te na razie nie pojadą (jak dobrze pójdzie, uruchomione zostaną w marcu), bo zmienił się harmonogram modernizacji E-65 i przepustowość odcinka pomiędzy Gdańskiem i Pruszczem nadal nie jest na tyle duża, by zmieściły się tam SKM-ki.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

Sonik: Miejsce OZE w polityce klimatycznej

0

Poseł do Parlamentu Europejskiego Bogusław Sonik zorganizował w Brukseli wraz z Polskim Stowarzyszeniem Energetyki Wiatrowej seminarium, którego tematem było miejsce OZE w polityce klimatycznej Unii Europejskiej i Polski.

Jankowski: Zaostrzenie polityki klimatycznej ma niewiele wspólnego z interesem UE

– Trzynastu ministrów z krajów UE w wydanym pod koniec października komunikacie wezwało do ambitnej polityki klimatycznej, czyli zaostrzenia celów redukcji emisji gazów cieplarnianych i zwiększenia cen uprawnień emisyjnych – ocenia Bolesław Jankowski w komentarzu dla Instytutu Kościuszki. 

Kalwasińska: PGNiG musi sprostać liberalizacji

PGNiG ogłosiło, ze szuka kandydatów na stanowisko prezesa oraz trzech wiceprezesów (do spraw handlowych, finansowych oraz poszukiwań i eksploatacji).

Helmer: Obniżanie emisji CO2 nie musi być niekorzystne dla gospodarki

Badania PwC udowadniają, że obniżenie emisji dwutlenku węgla wpłynie na przyspieszenie wzrostu gospodarczego. Wskazują na to przykłady ze Szwecji, Niemiec, Danii, Wielkiej Brytanii i Holandii, które postawiły na „zielone” i niskoemisyjne technologie. Tymczasem polski rząd sprzeciwia się na unijnym forum celom zmierzającym do dekarbonizacji, argumentując, że ograniczy ona rozwój przedsiębiorstw.

Jaczewska: Liczymy na globalne porozumienie klimatyczne

Wierzymy w sens globalnego porozumienia klimatycznego, dlatego zależało nam, by tegoroczna Konferencja Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu odbyła się właśnie u nas – mówi wiceminister środowiska Beata Jaczewska w rozmowie z portalem Poland.gov.pl.

Albrycht: Poważna porażka Polski ws. backloadingu uderzy w nasz rozwój gospodarczy

0

KOMENTARZ

Izabela Albrycht

Prezes Instytutu Kościuszki

Dzisiaj w Brukseli przedstawiciele państw UE wyrazili zgodę na nowelizację Dyrektywy o Systemie Handlu Emisjami (ETS) – tzw. backloading. Stało się to mimo sprzeciwu Polski. Rządowi nie udało się zgromadzić wymaganej mniejszości blokującej. Oznacza to, że jeszcze w tym roku może zostać przyjęta bardzo niekorzystna dla Polski zmiana dyrektywy, polegająca na wycofaniu 900 mln uprawnień do emisji CO2 z rynku. Jeśli propozycję tę poprą w grudniu posłowie PE to dojdzie do znacznego zwiększenia cen tych uprawnień, a w konsekwencji do obniżenia konkurencyjności polskiego przemysłu oraz wzrostu cen energii dla gospodarstw domowych. Dzisiejszą decyzję entuzjastycznie przyjęła Komisarz ds. Klimatu Unii Europejskiej.

Backloading to dla Polski de facto jeszcze droższa polityka klimatyczna UE. Polska gospodarka, która opiera się na węglu, w drastyczny sposób odczuje te zmiany. Droższa energia to problem dla całego polskiego przemysłu, szczególnie w obliczu potrzeby reindustrializacji i sprostania kryzysowi ekonomicznemu. Według wyliczeń Ministerstwa Środowiska backloading może kosztować Polskę utratę ponad 4 mld zł przychodów do budżetu w latach 2013-2020.

Wycofanie części uprawnień do emisji CO2 z rynku jest jednym z wielu elementów klimatycznej układanki UE, mającej na celu przeforsowanie radykalnej polityki dekarbonizacji Europy. Pierwszy element ułożony został w marcu 2007 r., kiedy w konkluzjach Rady Europejskiej przewidziano, że długofalowym celem UE jest obniżenie emisji CO2 o 60-80% w perspektywie do roku 2050. Szefowie państw dali wtedy Komisji Europejskiej zielone światło na przedstawienie przyjętego w 2008 r. pakietu energetyczno-klimatycznego 1.0 (tzw. 3*20). Teraz w Komisji Europejskiej trwają prace nad tzw. pakietem energetyczno-klimatycznym 2.0., na który składać się będą nowe, jeszcze bardziej radykalne cele redukcji emisji CO2, wyższe cele OZE oraz nowelizacja Dyrektywy CCS i wspomnianej Dyrektywy ETS.

Polskę poparł dziś jedynie Cypr, nie udało się w szczególności przekonać do głosowania przeciwko backloadingowi Niemiec, w których w tej kwestii trwa spór między ministerstwami, a także Hiszpanii, która boryka się z poważnym kryzysem gospodarczym i mogłaby być naszym ważnym sojusznikiem.

Teraz propozycją legislacyjną ws. backloadingu zajmie się sztab negocjacyjny, którego zadaniem będzie wypracowanie kompromisu z PE. Następnie propozycja legislacyjna trafi pod obrady komisji środowiska PE, a w kolejnym kroku, prawdopodobnie 10 grudnia, pod głosowanie plenarne. Niestety ostatnie głosowanie w tej sprawie w PE pokazało, że większość eurodeputowanych opowiada się również za radykalnymi zmianami. Jeśli grudniowe głosowanie PE w Strasburgu da backloadingowi kolejne zielone światło, to na szczycie Rady Europejskiej w Brukseli, 19 grudnia 2013 r., Polska z dużym prawdopodobieństwem przegra tę ważną dla naszej gospodarki i energetyki batalię. Komisarz UE ds. Klimatu, już dziś jest pewna zwycięstwa swojego projektu i przyjęła decyzję Rady UE entuzjazmem.

Decyzja Rady podjęta na 3 dni przed Szczytem Klimatycznym (COP 19), który odbędzie się w Warszawie, będzie jednym z argumentów, który wykorzystywany będzie przez zwolenników radykalizacji polityki klimatycznej jako przykład dobrego kierunku zmian. W gruncie rzeczy jednak jest to sztuczne sterowanie rynkiem uprawnień, które już dziś doprowadziło do wstrzymania w Europie inwestycji w energetyce. Zauważyć także należy, że tylko Europa zafundowała sobie taką karuzelę inwestycyjnej niepewności. Nie ma na świecie innego krajowego systemu handlu emisjami, pomysł jego wprowadzenia w USA upadł, a rząd Australii w ostatnich tygodniach spektakularnie się z niego wycofał. Większość krajów konsekwentnie realizuje strategie energetyczne, które zgodne są z ich modelem rozwoju gospodarczego i z posiadanymi zasobami energetycznymi oraz zmierzają do zwiększenia konkurencyjności gospodarek.

Jakóbik: Definitywny koniec Jamałgate. Dobrut odchodzi z EuroPol Gazu

Afera, która pochłonęła karierę byłego ministra skarbu państwa Mikołaja Budzanowskiego, ostatecznie się kończy. Prezes EuroPol Gazu Mirosław Dobrut podał się wczoraj do dymisji. Jak informuje PGNiG do WZA EuRoPol Gaz SA wpłynęła jego prośba o odwołanie z zajmowanej funkcji.

Furgalski: Do 2020 r. w Polsce powinna być spójna sieć autostrad i dróg ekspresowych

0

Brak współpracy państwa z wykonawcami oraz zły podział ryzyka przy inwestycjach infrastrukturalnych doprowadziły do bardzo złej sytuacji w branży budowlanej. W ciągu najbliższych lat pojawią się nowe problemy w związku z zawieszeniem przekazywania 18 proc. akcyzy na drogi oraz reformą OFE. Mimo to do 2020 r. powinna powstać spójna sieć dróg.

Brzozowski: Tylko globalne inicjatywy klimatyczne mają sens

W poniedziałek 11 listopada rozpocznie się w Warszawie Konferencja ONZ w Sprawie Zmian Klimatu COP 19. Jej głównym celem będzie ustalenie mapy dojścia do nowego globalnego porozumienia klimatycznego, które mogłoby zostać podpisane
w 2015 roku.