Najważniejsze informacje dla biznesu
Strona główna Blog Strona 8107
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. ...
  5. 8103
  6. 8104
  7. 8105
  8. 8106
  9. 8107
  10. 8108
  11. 8109
  12. 8110
  13. 8111
  14. ...
  15. 8215
  16. 8216
  17. 8217

Kaźmierczak: UE dzieli się na równych i równiejszych. Polakom nie wolno krytykować unijnych pomysłów

0

Czy polityka klimatyczna jest narzędziem represji państw Europy Środkowo-Wschodniej? Czy Polacy mają prawo ją krytykować? Odpowiada Cezary Kaźmierczak, prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.

Janiszewski: Pociąg do nowości

KOMENTARZ

Jacek Janiszewski

przewodniczący Stowarzyszenia Integracja i Współpraca

Mimo, że prywatyzacja w Polsce przebiega delikatnie rzecz biorąc nie tak dynamicznie jakbyśmy się tego wszyscy spodziewali to jednak są przykłady, że coś pozytywnego dzieje się w tym temacie. Oto w minionym tygodniu byliśmy świadkami niezwykle udanego debiutu giełdowego – państwowego molocha – PKP Cargo. Co ciekawe, pierwszy raz w Europie kolejowa, publiczna spółka przewozowa wchodzi na giełdę.

Czyżewski: Europa potrzebuje głębokiej zmiany paradygmatu polityki energetycznej i klimatycznej

– 20 września w Brukseli miałem okazję podzielić się moimi przemyśleniami z uczestnikami 7th Annual European Refining Markets Conference organizowanej przez Platts na temat wpływu integracji sektora energii oraz technologii wydobycia węglowodorów ze złóż niekonwencjonalnych na sytuację europejskich rafinerii – pisze Adam Czyżewski, główny ekonomista PKN Orlen.

Kaliś: Backloading zaszkodzi polskiemu przemysłowi

– W kręgach rządzących coraz szybciej rośnie świadomość, że przyszłość Polski powinna być budowana w oparciu o polski przemysł. Okres zachłyśnięcia się polityką klimatyczną, kiedy wszelkie propozycje UE były traktowane jako prawda objawiona mamy już za sobą. Rośnie realizm, racjonalizują się poglądy w tej kwestii – ocenia Henryk Kaliś, przewodniczący Forum Odbiorców Energii Elektrycznej i Gazu w rozmowie z Wirtualnym Nowym Przemysłem.

– Polski przemysł energochłonny nie jest jednak bezpieczny, ponieważ będą podejmowane kolejne próby zaostrzania polityki energetycznej – co do tego nie ma wątpliwości. Na szczęście prawda o tym, że trzeba chronić polski przemysł jest już powszechna, we wszystkich ośrodkach władzy (Prezydent, Rada Ministrów, Sejm i Senat, wreszcie Ministerstwa i Urzędy Państwowe) – przekonuje.

Kaliś skomentował także ponawiane przez Komisję Europejską próby usunięcia z rynku części uprawnień do emisji dwutlenku węgla (backloading). Jego zdaniem zgoda na takie rozwiązanie zaszkodziłaby polskiej energetyce i gospodarce.

– W tej sytuacji każde, dotykające polskie firmy uszczuplenie ilości darmowych uprawnień do emisji jest katastrofą, ponieważ wpływa na wzrost kosztów produkcji. Paradoksalnie szczęśliwym zbiegiem okoliczności UE objęta jest kryzysem, który spowodował spadek cen uprawnień do emisji. Gdyby jednak nastąpił wzrost ich cen do prognozowanego nie tak dawno poziomu 20-30 euro za tonę CO2, to wtedy te konsekwencje dla polskich przedsiębiorstw będą katastrofalne – kończy specjalista

Źródło: Wirtualny Nowy Przemysł

8.11.2013 ALERT

0

ENERGETYKA

Wyborcza o grze ludowców w sprawie raportu NIK

(GAZETA WYBORCZA/WOJCIECH JAKÓBIK)

Andrzej Kublik z Gazety Wyborczej informuje, że choć o odtajnienie raportu Najwyższej Izby Kontroli w sprawie nieprawidłowości w negocjacjach PGNiG z Gazpromem w latach 2006-10 zwrócili się posłowie Polskiego Stronnictwa Ludowego, to utajnił je właśnie przedstawiciel PSL – Waldemar Pawlak – odpowiedzialny za te negocjacje jako ówczesny minister gospodarki. Zdaniem Kublika to od obecnego ministra Janusza Piechocińskiego (rywala politycznego Pawlaka) będzie teraz zależał los raportu NIK. Czy Piechociński będzie chciał skompromitować swojego konkurenta danymi z raportu?

Nord Stream przechodzi testy wytrzymałości

(RBC/WOJCIECH JAKÓBIK)

Nord Stream przechodzi testy wytrzymałości przy wykorzystaniu pełnej mocy rury. Rozpoczeły się one 5 listopada i potrwają około miesiąc. Przepustowość Nord Streamu to 55 mld m3/rok. Jego przedłużenia to NEL (20 mld m3/rok) i OPAL – nitki ciągnące się przez terytorium Niemiec.

Oettinger za reformą subsydiów dla OZE w Niemczech

(DEUTSCHE WELLE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Komisarz ds. energii Unii Europejskiej Gunther Oettinger ocenił, że dopłaty do niemieckiej energetyki odnawialnej należy zreformować, ponieważ inwestycje finansowane przy ich pomocy nie są opłacalne. W lecie Oettinger ostrzegał, że rozwój OZE odbywa się kosztem innych sektorów energetyki. Najpóźniej wiosną 2014 roku przedstawi on nowe propozycje subsydiów dla OZE w Europie.

Kijów przedstawi MFW plan oddłużenia Naftogazu

(INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK)

Międzynarodowy Fundusz Walutowy uzależnia udzielenie dalszych pożyczek Ukraińcom od rezygnacji z subsydiowania cen gazu sprzedawanego przez Naftogaz odbiorcom detalicznym, co powoduje zadłużanie się spółki. Wicepremier Jurij Bojko poinformował, że rząd przedstawi plan oddłużenia jej w sposób nie zagrażający biedniejszym Ukraińcom, a zatem nie pozwalający na podwyższenie cen gazu. Ukraina zamierza otworzyć rynek dla firm zagranicznych z wschodu i zachodu. Ma to się stać także w ramach liberalizacji rynku gazu postulowanego przez Europejską Wspólnotę Energetyczną w zapisach trzeciego pakietu energetycznego.

Ekspert: Gazprom utrzyma dominującą pozycję po liberalizacji sektora LNG w Rosji

(THE MOSCOW TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)

Tatiana Mitrowa z Instytutu Badań Rosyjskiej Akademii Nauk przekonuje, że pomimo iż Moskwa zgodziła się na liberalizację eksportu LNG, dopuszczając do niego Novatek i Rosnieft, Gazprom zachowa kontrolę nad rurami na terenie Rosji, przez co zachowa dominującą pozycję na rynku. Liczy na eksport gazu należącego do firmy do Chin, który pozwoli utrzymać jej przewagę nad konkurentami. Tymczasem chińsko-rosyjskie rozmowy o umowie gazowej trwają. Na razie bez rezultatów.

Nowe zarzuty dla Arctic30

(THE GUARDIAN/WOJCIECH JAKÓBIK)

Aktywiści Greenpeace zatrzymani w Murmańsku mogą otrzymać kolejne zarzuty, po tym jak próbowali włamać się na arktyczną platformę Gazpromu Prirazłomnaja. Początkowo oskarżono ich o piractwo zagrożone karą 15 lat więzienia, potem zarzuty zostały zmienione na chuligaństwo. Rzecznik murmańskiej prokuratury informuje jednak, że mogą otrzymać kolejne zarzuty – stawiania oporu przedstawicielom prawa, zagrożone karą 5 lat więzienia. Greenpeace zaprzecza, jakoby protest aktywistów był niezgodny z prawem. Tymczasem ekolodzy zatrzymani w Murmańsku spędzają czas w areszcie już od sześciu tygodni.

INFRASTRUKTURA

Informacja Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej

(www.transport.gov.pl)

Po pojawieniu się pierwszych sygnałów o przypadkach zatrzymywania pojazdów polskich przewoźników wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe przez terytorium Białorusi, ministerstwo transportu podjęło interwencję w Ministerstwie Transportu i Komunikacji Republiki Białoruś oraz, z uwagi na fakt, że problem dotyczy spraw celnych, w Państwowym Komitecie Celnym Republiki Białoruś. Niezależnie od tego MTBiGM wystąpiło z wnioskiem do Ambasadora Republiki Białorusi w Polsce o uwolnienie pojazdów polskich przewoźników, została o tym poinformowana także Ambasada RP w Mińsku. Ponadto MTBiGM zgłosiło sprawę MSZ RP, jako najpoważniejsze utrudnienie w wykonywaniu przewozów międzynarodowych w kierunku białoruskim.

15 firm zainteresowanych budową obwodnicy Jarocina

(www.gddkia.gov.pl)

W pierwszym etapie przetargu ograniczonego na budowę obwodnicy Jarocina w ciągu S11 wpłynęło 15  wniosków  od firm i  konsorcjów. Wykonawcy, którzy pozytywnie przejdą weryfikację wniosków zostaną zaproszeni do II etapu przetargu i złożenia ofert cenowych.

Obwodnica Jarocina w ciągu drogi ekspresowej S11 Kołobrzeg- Poznań – Bytom przejmie nie tylko  ruch tranzytowy z dotychczasowej drogi krajowej nr 11 ale również z 12 i 15. Dzięki temu skróci się czas przejazdu przez Jarocin oraz poprawi bezpieczeństwo ruchu.

W ramach umowy wykonawca na podstawie zoptymalizowanej dokumentacji projektowej zbuduje obwodnicę o łącznej dł. 13 km z 2. węzłami drogowymi, 13. obiektami inżynierskimi.

Pierwsze zadanie wykonane – Oddanie do użytkowania węzła Dębica-Pustynia

(www.gddkia.gov.pl)

Na budowanej autostradzie A4 z Tarnowa do Dębicy oddano do ruchu węzeł Pustynia co umożliwia przejazd autostradą A4 pomiędzy Dębicą a Rzeszowem, było to pierwsze kluczowe zadanie do wykonania na tym odcinku. Wykonano je miesiąc przed terminem. Oprócz tego w ostatnim tygodniu z ważniejszych prac na budowie: zabetonowano ustrój nośny MA-100 w kierunku Tarnowa oraz układano kolejne kilometry warstw wiążących WMS na trasie głównej budowanej autostrady. Prowadzono prace na 21 obiektach mostowych, w branżach kanalizacyjnych, telekomunikacyjnych i energetycznych. Na wszystkich odcinkach autostrady pracowało łącznie każdego dnia ok. 700 osób.

Beskidzka Droga Integracyjna – raport z prezentacji społecznych jest dostępny

(www.gddkia.gov.pl)

W związku z zakończeniem prac projektowych dot. etapu STEŚ II dla budowy drogi krajowej nr 52 na odcinku Bielsko Biała – Głogoczów (tzw. Beskidzkiej Drogi Integracyjnej) – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie informuje, że strony, które na etapie prezentacji społecznych wnosiły uwagi do dokumentacji projektowej mogą indywidualnie zapoznawać się z raportem z prezentacji społecznych. Dokumentacja będzie dostępna w siedzibie GDDKiA w Krakowie przy ul. Mogilskiej 25 w pok.2 (na parterze) w terminie do 21.11.2013, od wtorku do czwartku w godz. 10.00 – 12.00.

Postęp prac na A1 „Stryków – Tuszyn” – cotygodniowy raport

(www.gddkia.gov.pl)

W ub. tygodniu na odcinku „Stryków – Tuszyn” dziennie pracowało średnio 55 maszyn budowlanych. Na poszczególnych odcinkach autostrady A1 „Stryków – Tuszyn” pracowało średnio 60 osób. Wykonywano kolejne warstwy nasypów i wykopów, trwały dalsze prace przy stabilizacji podłoża gruntowego pod drogę główną, wykonywano roboty przy przepustach skrzynkowych – wykonywanie zbrojenia wlotów/wylotów przepustów, wykonywanie zbrojenia płyty zespalającej na przepustach, montaż szalunków oraz betonowanie wlotów/wylotów przepustów, wykonywanie kolejnych warstw zasypek przepustów skrzynkowych. Kontynuowano prace na obiektach mostowych.

Nowa sygnalizacja na DK4

(www.gddkia.gov.pl)

Nowa sygnalizacja świetlna została zamontowana na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 4 z drogą powiatową 1288R w miejscowości Zawada. Droga powiatowa prowadzi do węzła autostradowego  Dębica Wschód, który umożliwia wjazd na autostradę A4 w kierunku Rzeszowa. Na skrzyżowaniu wykonano sygnalizacje świetlną akomodacyjną z preferencją dla wjazdu i wyjazdu z autostrady jednak przy uwzględnieniu ruchu na drodze krajowej nr 4. Oznacza to, że sygnał zielony realizowany będzie w każdym cyklu o długości zapewniającej najlepsze wykorzystanie przepustowości na wlotach oraz będzie automatycznie wydłużany w przypadku tworzenia się kolejek na wlotach.

Ostatnie prace na budowie drogi ekspresowej S19

(www.gddkia.gov.pl)

Na odcinku drogi ekspresowej S19 węzeł Rzeszów Zachód – węzeł Świlcza trwają ostatnie prace. Wykonane są już nasypy, masa bitumiczna ułożona jest w 95% na trasie głównej, trwają  prace przy łącznicach na węźle Świlcza i przy drogach serwisowych. Prowadzone są także roboty wykończeniowe. Planowane oddanie odcinka do ruchu to grudzień tego roku – przed Świętami Bożego Narodzenia. Dokładna data uzależniona jest od warunków pogodowych.

Zmiana organizacji ruchu w rejonie budowanego węzła Tczewska

(www.gddkia.gov.pl)

Została zamknięta jezdnia zachodnia autostrady A6 (S3) w rejonie budowanego węzła Tczewska. Ruch odbywa się jezdnią w kierunku Świnoujścia w obu kierunkach. Zmiana organizacji ruchu jest spowodowana montażem belek na budowanym wiadukcie przyszłego węzła Tczewska. Dodatkowe utrudnienia potrwają do wtorku 12 listopada. Po zamontowaniu belek zostanie przywrócona wcześniejsza organizacja ruchu. W drugiej połowie listopada zostanie z kolei na kilka miesięcy zamknięta jezdnia w kierunku Szczecina na przebudowywanym odcinku pomiędzy mostem na rzece Chełszcząca, a węzłem Tczewska. W obrębie samego węzła będą okresowo wprowadzane zmiany w organizacji ruchu.

Nową nitką przez węzeł Lublin Rudnik na S17

(www.gddkia.gov.pl)

Jeśli warunki pogodowe umożliwią uzupełnienie prac przy malowaniu oznakowania poziomego i odebranie nowej organizacji ruchu to kierowcy wyjeżdżający z Lublina w kierunku Lubartowa pojadą nowym objazdem. Budowa drogi ekspresowej S17 przecina pomiędzy Elizówką i Ciecierzynem drogę krajową nr 19. Powstaje tam węzeł Lublin Rudnik, jeden z dwóch największych na obwodnicy Lublina. Budowa obiektów inżynierskich węzła wiązała się z przełożeniem ruchu w ciągu DK19 na objazd. Wraz z kolejnymi etapami prac konieczne są dalsze zmiany w ruchu.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

Korolec: Przyczyną aktualnego kryzysu w Europie jest polityka energetyczna oraz klimatyczna

Na łamach niemieckie Die Zeit minister środowiska Marcin Korolec bronił polskiego stanowiska w sprawie polityki klimatycznej w dyskusji z doradcą klimatycznym rzadu RFN Hansem Joachimem Schellnhuberem.

– Dla Polski byłoby błędem popieranie subwencjami określonych inwestorów, ponieważ szkodzi to całej gospodarce – powiedział polityk, odnosząc się do oskarżeń Niemców o to, że Polska zamierza wycofać subsydia dla rozwoju sektora odnawialnego. – Przyczyną aktualnego kryzysu w Europie jest polityka energetyczna oraz klimatyczna – dodał.

Die Zeit zarzucił Korolcowi, że Polska wykorzystuje Szczyt Klimatyczny w Warszawie tylko po to, by przeforsować swoje radykalne stanowisko. Minister odparł, że w polskim interesie jest przecież globalne porozumienie w sprawie polityki klimatycznej, ponieważ będzie ona miała sens tylko w postaci globalnej umowy. Rozwiązania na mniejszą skalę są jego zdaniem nieracjonalne z punktu widzenia celów klimatycznych i konkurencyjności.

– Nasz premier wielokrotnie głosował za redukcją o 30 procent pod warunkiem jednak, że dojdzie do globalnej umowy. Potrzebujemy takiego rozwiązania, którego realizacji podejmie się 194 państw. My, Europejczycy, emitujemy tylko 14 procent gazów cieplarnianych. Gdybyśmy teraz tego zaprzestali i takby to niczego nie zmieniło. Odpowiedzią jest tylko globalne rozwiązanie. Rozwiązanie na poziomie europejskim jest głupotą – powiedział Polak.

Źródło: Deutsche Welle

Jakóbik: Na Szczycie Klimatycznym pojawią się próby zablokowania rozwoju sektora łupkowego

Komisja Europejska oficjalnie potwierdziła informację przedstawioną przez przedstawiciela DG ENVI Michaela Schuetza, który podczas konferencji Polski Gaz Ziemny 2020 zadeklarował, ze nowe regulacje łupkowe zostaną przedstawione przez Komisję w styczniu 2014 roku.

Szymański: Jak odblokować poszukiwania i wydobycie gazu z łupków w Polsce

– Trzeba czym prędzej wprowadzić jasne, przewidywalne reguły dla inwestorów, które pozwolą na długoterminowe inwestowanie milionów dolarów, euro, złotych. Jest to związane z systemem regulacyjnym, przydziałem koncesji, zarządzaniem koncesjami, a także z zakresem odpowiedzialności państwa za to, co się dzieje z NOKE i sposobem opodatkowania przyszłych zysków z wydobycia – mówi naszemu portalowi europoseł Konrad Szymański, uczestnik panelu „Europejskie ramy prawne dla poszukiwań i wydobycia gazu z łupków” w ramach konferencji „Polski gaz ziemny 2020. Szanse – oczekiwania – rzeczywistość”.

Czub: W Unii Europejskiej działa ponad 30 tys. lobbystów. Co o nich wiemy?

Na prace Parlamentu Europejskiego wpływa kilka tysięcy lobbystów, którzy zgłosili swoją działalność w Rejestrze służącym przejrzystości (Transparency Register). Jednak jak mówi mówi dr Jarosław Filip Czub z Instytutu Europeistyki UW – Szacuje się, że na poziomie UE funkcjonuje ponad 30 000 lobbystów z różnych obszarów.

Seliga: Rozbudowa Opola powinna być elementem strategii energetycznej Polski

– W moim przekonaniu rozbudowa Elektrowni Opole powinna być jednym z punktów programu energetycznego w Polsce – twierdzi poseł PiS Dariusz Seliga.