Na ulicach Norwegii nikogo nie dziwi widok elektrycznych aut. W celu rozwiania obaw związanych z realnym zasięgiem samochodów elektrycznych w warunkach norweskich zorganizowano specjalne testy – pisze Agata Rzędowska, redaktor BiznesAlert.pl
Projekt koordynował David Andersen, dziennikarz motoryzacyjny prowadzący blog Bilogmotor. W ocenę włączyli się redaktorzy z Autobest i przedstawiciel firmy Real Range Test. Testujący chcieli sprawdzić, czy nowy system sprawdzania zasięgów WLTP zastępujący NEDC jest bliższy prawdy odnośnie zasięgu aut elektrycznych. Testy WLTP mają uwzględniać zachowania kierowcy inaczej niż miało to miejsce w testach NEDC, w których brano pod uwagę warunki laboratoryjne.
10 najpopularniejszych aut w codziennym użytkowaniu
31 dziennikarzy i 10 najpopularniejszych modeli elektrycznych samochodów w pierwszym niezależnym norweskim teście zasięgów, którego celem nie było pokazanie maksymalnych osiągów, które można uzyskać wyłączając klimatyzację i jeżdżąc wolniej. Chodziło o sprawdzenie aut w codziennym życiu i pokazanie czego mogą się spodziewać kierowcy. Podobne, obszerne testy były przeprowadzane wcześniej w Hiszpanii.
Dwie rundy i wyniki
Każde testowane auto zostało wyposażone w odpowiednie urządzenie. Testy były podzielone na dwie rundy, a wyniki z obu zostały porównane. Zaskoczenia według mnie nie ma. Najlepsze osiągi w teście miała Tesla Model S. Testy odbywały się w czasie kiedy na rynek trafił elektryczny Hyundai Kona, więc pomimo wielkiego zainteresowania Norwegów tym autem nie zostało ono ujęte w projekcie. Za to pojawiły się: BMW i3, Hyundai Ioniq EV, Jaguar I-Pace, Kia Soul, Nissan LEAF, Opel Ampera E, Renault Zoe 40, Tesla Model S, Tesla Model X, Volkswagen Golf-e. Obie Tesle miały baterie 100 kWh.
Zasięg samochodów elektrycznych
Model | Test_1 | Test_2 | Average | NEDC1* | WLTP2* | AUTOBEST EV 1 Real Range/WLTP | Consumption | AUTOBEST EV 2 Real Range/kwh |
BMW i3 | 237,670 km | 225,820 km | 231,745 km | 300 km | 225 km | 103 % | 14,8 kw/h | 6.98 |
Hyundai Ioniq EV | 224,070 km | 199,730 km | 211,900 km | 280 km | 204 km | 103,8% | 12,2 kw/h | 6.95 |
Jaguar I-Pace | 319,270 km | 307,850 km | 313,560 km | ND | 480 km | 65,3% | 27,5 kw/h | 3.48 |
Kia Soul | 222,520 km | 214,330 km | 218,425 km | 250 km | 185 km* | 118% | 13,6 kw/h | 6.62 |
Nissan Leaf | 220,330 km | 235,650 km | 227,990 km | 378 km | 285 km | 80% | 16,3 kw/h | 5.70 |
Opel Ampera-e | 375,200 km | 379,200 km | 377,200 km | 520 km | 380 km | 99,3% | 16,1 kw/h | 6.29 |
Renault Zoe 40 | 295,440 km | 273,100 km | 284,270 km | 400 km | 300 km | 94,7% | 14,6 kw/h | 6.93 |
Tesla Model S | 433,660 km | 411,640 km | 422,650 km | 632 km | 461 km* | 91,6% | 20,6 kw/h | 4.23 |
Tesla Model X | 395,250 km | 404,890 km | 400,070 km | 565 km | 430 km* | 93% | 23,4 kw/h | 4.00 |
VW e-Golf | 244,890 km | 218,630 km | 231,760 km | 300 km | 219 km | 105,8% | 12,4 kw/h | 6.4 |
NEDC1 – nowy europejski cykl jazdy, po angielsku New European Driving Cycle
WLTP2* – obowiązkowe dla wszystkich nowych pojazdów w Europie
Źródło: Autobest.org
Pół na pół
Połowa testowanych aut osiągnęła lub przekroczyła zakres uwzględniony przez producentów w cyklu WLTP. Najlepiej w stosunku do WLTP wypadła mało znana w Polsce Kia Soul, osiągnęła o 18 procent większy dystans niż podawany przez producenta (na razie na podstawie szacunków, a nie właściwych badań). Rozczarowały autorów opracowania wyniki Nissana LEAF oraz Jaguar I-Pace. W przypadku Jaguara do testów posłużył model przedprodukcyjny (o moich przygodach z unieruchomieniem takiego przedprodukcyjnego auta można przeczytać tutaj). Widać w tabeli, że Jaguar okazał się w teście niemal tak samo łasy na energię jak podczas testów dziennikarskich w Polsce, które też odbyliśmy autami przedprodukcyjnymi. W teście użyto nowego modelu LEAF.
Polskie doświadczenia
Wiosną tego roku odbył się dziennikarski rajd czy test popularnych (a raczej dostępnych) modeli aut elektrycznych. Nie mieliśmy specjalnego oprzyrządowania, bardziej mierzyliśmy się z brakami w infrastrukturze. O tym, jak nam poszło i które auto okazało się najlepsze pod względem możliwego do przebycia dystansu i kto na metę przyjechał pierwszy można przeczytać w relacji.