icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

URE podsumował 2015 rok

(URE)

Rok 2015 to rok wielu zmian w szeroko rozumianej energetyce, poczynając od istotnych zmian legislacyjnych w różnych obszarach, jak OZE czy REMIT, a na utworzeniu odrębnego ministerstwa – odpowiadającego za ten właśnie dział gospodarki – kończąc.

Duże zmiany zaszły w ubiegłym roku w systemie wsparcia źródeł odnawialnych – mamy długo oczekiwaną ustawę o odnawialnych źródłach energii, a wraz z nią z założenia bardziej rynkową metodę wsparcia zielonej energii w postaci systemu aukcyjnego. Przed Urzędem duże wyzwanie w postaci przygotowania i przeprowadzenia aukcji.

W 2015 roku Urząd zakończył też prace nad jednym ze swoich flagowych projektów, jakim jest zapowiadana regulacja jakościowa. Celem wprowadzenia takiego modelu regulacji jest przede wszystkim poprawa jakości świadczonych odbiorcom usług dystrybucji m.in. poprzez poprawę jakości i niezawodności dostarczania energii, poprawę jakości obsługi odbiorców oraz zapewnienie optymalnego poziomu efektywności realizowanych inwestycji. W nowej regulacji wprowadzamy szereg wskaźników, które mają być na koniec okresu regulacji czyli w 2020 roku poprawione o 50%. Przykładowo obecnie średni czas przerw w dostawach prądu – tzw. SAIDI – wynosi 272 minuty rocznie. Celem nowej regulacji jest skrócenie go do 136 minut w 2020 roku. Stawiamy odbiorcę, konsumenta w centrum zainteresowania energetyków – to dla niego bowiem energetyka ma dostarczać najwyższej próby towar i obsługę, świadcząc nieprzerwanie usługi bezpiecznego i niezakłóconego dostarczania energii elektrycznej.

Słuszność tego podejścia zweryfikowały upalne, sierpniowe dni. Po raz pierwszy od prawie ćwierćwiecza przyszło nam przetestować procedury bezpieczeństwa związane z wprowadzeniem stopni zasilania, kiedy to operator wprowadził ograniczenia w poborze energii ze względu na trudną sytuację w krajowym systemie elektroenergetycznym. Ta sytuacja zdaje się potwierdzać konieczność podjęcia decyzji dotyczących wprowadzenia mechanizmu zapewniającego bezpieczeństwo energetyczne kraju.

Wiele dzieje się w kraju w kontekście budowy jednolitego, wspólnotowego rynku energii. Bardziej transparentny ma być hurtowy handel energią elektryczną. W celu wykrywania nadużyć znowelizowano po raz kolejny Prawo energetyczne wprowadzając do krajowego ustawodawstwa obowiązki związane z tzw. unijnym rozporządzeniem REMIT. Jego celem jest wykrywanie i zapobieganie manipulacjom na hurtowych rynkach energii. Wszystkie transakcje zakupu i sprzedaży energii elektrycznej i gazu ziemnego zawierane na Towarowej Giełdzie Energii, jak również informacje o funkcjonowaniu systemów energetycznych, mają być raportowane.

Bardzo ważną dla Polski decyzję, która zmieni europejski rynek podjęła – na wniosek polskiego regulatora – Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (ACER). Chodzi o zjawisko tzw. nieplanowych przepływów energii. Problem ten wynika przede wszystkim z nieskoordynowanej z innymi granicami transgranicznej wymiany energii elektrycznej pomiędzy Austrią i Niemcami, które tworzą jedną strefę rynkową. Na granicy pomiędzy tymi państwami nie wprowadzono bowiem żadnych metod alokacji transgranicznych zdolności przesyłowych. Wyłączenie granicy austriacko-niemieckiej z obowiązku stosowania procedury alokacyjnej niesie za sobą nie tylko zagrożenie dla bezpieczeństwa pracy sąsiednich systemów elektroenergetycznych, ale również w przypadku Polski praktycznie uniemożliwia wymianę handlową pomiędzy systemem polskim i niemieckim, ponieważ dostępne zdolności przesyłowe są wykorzystywane na realizację przepływów wynikających z niemiecko-austriackich transakcji handlowych. Rada Regulatorów ACER stwierdziła, że istnieją ograniczenia strukturalne m.in. na granicy polsko-niemieckiej, niemiecko-czeskiej oraz czesko-austriackiej, na powstanie których znaczny wpływ ma niemiecko-austriacka transgraniczna wymiana handlowa. Dlatego też opinia ACER zaleca jak najszybsze wdrożenie w regionie Europy Środkowo-Wschodniej metody łączenia rynków krajowych (Market Coupling) z uwzględnieniem rzeczywistych przepływów energii w sieci tzw. Flow-Based Market Coupling.

(URE)

Rok 2015 to rok wielu zmian w szeroko rozumianej energetyce, poczynając od istotnych zmian legislacyjnych w różnych obszarach, jak OZE czy REMIT, a na utworzeniu odrębnego ministerstwa – odpowiadającego za ten właśnie dział gospodarki – kończąc.

Duże zmiany zaszły w ubiegłym roku w systemie wsparcia źródeł odnawialnych – mamy długo oczekiwaną ustawę o odnawialnych źródłach energii, a wraz z nią z założenia bardziej rynkową metodę wsparcia zielonej energii w postaci systemu aukcyjnego. Przed Urzędem duże wyzwanie w postaci przygotowania i przeprowadzenia aukcji.

W 2015 roku Urząd zakończył też prace nad jednym ze swoich flagowych projektów, jakim jest zapowiadana regulacja jakościowa. Celem wprowadzenia takiego modelu regulacji jest przede wszystkim poprawa jakości świadczonych odbiorcom usług dystrybucji m.in. poprzez poprawę jakości i niezawodności dostarczania energii, poprawę jakości obsługi odbiorców oraz zapewnienie optymalnego poziomu efektywności realizowanych inwestycji. W nowej regulacji wprowadzamy szereg wskaźników, które mają być na koniec okresu regulacji czyli w 2020 roku poprawione o 50%. Przykładowo obecnie średni czas przerw w dostawach prądu – tzw. SAIDI – wynosi 272 minuty rocznie. Celem nowej regulacji jest skrócenie go do 136 minut w 2020 roku. Stawiamy odbiorcę, konsumenta w centrum zainteresowania energetyków – to dla niego bowiem energetyka ma dostarczać najwyższej próby towar i obsługę, świadcząc nieprzerwanie usługi bezpiecznego i niezakłóconego dostarczania energii elektrycznej.

Słuszność tego podejścia zweryfikowały upalne, sierpniowe dni. Po raz pierwszy od prawie ćwierćwiecza przyszło nam przetestować procedury bezpieczeństwa związane z wprowadzeniem stopni zasilania, kiedy to operator wprowadził ograniczenia w poborze energii ze względu na trudną sytuację w krajowym systemie elektroenergetycznym. Ta sytuacja zdaje się potwierdzać konieczność podjęcia decyzji dotyczących wprowadzenia mechanizmu zapewniającego bezpieczeństwo energetyczne kraju.

Wiele dzieje się w kraju w kontekście budowy jednolitego, wspólnotowego rynku energii. Bardziej transparentny ma być hurtowy handel energią elektryczną. W celu wykrywania nadużyć znowelizowano po raz kolejny Prawo energetyczne wprowadzając do krajowego ustawodawstwa obowiązki związane z tzw. unijnym rozporządzeniem REMIT. Jego celem jest wykrywanie i zapobieganie manipulacjom na hurtowych rynkach energii. Wszystkie transakcje zakupu i sprzedaży energii elektrycznej i gazu ziemnego zawierane na Towarowej Giełdzie Energii, jak również informacje o funkcjonowaniu systemów energetycznych, mają być raportowane.

Bardzo ważną dla Polski decyzję, która zmieni europejski rynek podjęła – na wniosek polskiego regulatora – Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (ACER). Chodzi o zjawisko tzw. nieplanowych przepływów energii. Problem ten wynika przede wszystkim z nieskoordynowanej z innymi granicami transgranicznej wymiany energii elektrycznej pomiędzy Austrią i Niemcami, które tworzą jedną strefę rynkową. Na granicy pomiędzy tymi państwami nie wprowadzono bowiem żadnych metod alokacji transgranicznych zdolności przesyłowych. Wyłączenie granicy austriacko-niemieckiej z obowiązku stosowania procedury alokacyjnej niesie za sobą nie tylko zagrożenie dla bezpieczeństwa pracy sąsiednich systemów elektroenergetycznych, ale również w przypadku Polski praktycznie uniemożliwia wymianę handlową pomiędzy systemem polskim i niemieckim, ponieważ dostępne zdolności przesyłowe są wykorzystywane na realizację przepływów wynikających z niemiecko-austriackich transakcji handlowych. Rada Regulatorów ACER stwierdziła, że istnieją ograniczenia strukturalne m.in. na granicy polsko-niemieckiej, niemiecko-czeskiej oraz czesko-austriackiej, na powstanie których znaczny wpływ ma niemiecko-austriacka transgraniczna wymiana handlowa. Dlatego też opinia ACER zaleca jak najszybsze wdrożenie w regionie Europy Środkowo-Wschodniej metody łączenia rynków krajowych (Market Coupling) z uwzględnieniem rzeczywistych przepływów energii w sieci tzw. Flow-Based Market Coupling.

Najnowsze artykuły