Długo spóźniony koniec nieefektywnych „kaloryferów na kółkach” nie tylko ochroni klimat, ale także sprawi, że europejski przemysł samochodowy będzie przygotowany na przyszłość – komentuje Jutta Paulus, niemiecka europosłanka z ramienia Zielonych/EFA.
Głosowania nad Fit For 55
– Parlament Europejski zakończył głosowanie nad regulacjami w pakiecie Fit For 55, m.in. nad limitami emisji CO2 dla samochodów osobowych i małych ciężarówek oraz nad rozporządzeniem w sprawie użytkowania gruntów i leśnictwa. To wielki sukces, że większość Parlamentu Europejskiego opowiada się za zakazem rejestracji nowych pojazdów z silnikami spalinowymi od 2035 roku. Transport drogowy odpowiada za 15 procent wszystkich europejskich emisji gazów cieplarnianych i 70 procent emisji z sektora transportu. Długo spóźniony koniec nieefektywnych „kaloryferów na kółkach” nie tylko ochroni klimat, ale także sprawi, że europejski przemysł samochodowy będzie przygotowany na przyszłość. Nam jako Zielonym udało się również skłonić Parlament Europejski do opowiedzenia się za minimalnymi wymogami dla proekologicznego projektowania pojazdów – mówi Jutta Paulus.
– Sama technologia nie uratuje nas w kryzysie klimatycznym. Potrzebujemy natury jako sojusznika. To dobrze, że większość Parlamentu Europejskiego przyjęła ambitne stanowisko w sprawie unijnego rozporządzenia w sprawie użytkowania gruntów i leśnictwa. Niestety poprawki komisji ochrony środowiska, które wprowadzałyby kwoty dla ekosystemów szczególnie wysokoemisyjnych, nie uzyskały większości. Tereny rolne, łąki, torfowiska i tereny podmokłe emitują obecnie CO2, ale mają potencjał do pochłaniania dużych ilości węgla – komentuje europosłanka.
Opracował Michał Perzyński
Zielińska: Wykorzystanie wojny do spowolnienia transformacji to hochsztaplerstwo (ROZMOWA)