Najważniejsze informacje dla biznesu
Strona główna Blog Strona 8117
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. ...
  5. 8113
  6. 8114
  7. 8115
  8. 8116
  9. 8117
  10. 8118
  11. 8119
  12. 8120
  13. 8121
  14. ...
  15. 8215
  16. 8216
  17. 8217

Bielewicz: Pendolino na 90 km torów przystosowanych do kolei szybkich prędkości

0

– Wg Prospektu Emisyjnego, PKP Cargo, drugi co do wielkości po niemieckim konkurencie gracz przewozów towarowych w Unii Europejskiej, obsługuje 60% rynku wewnętrznego w Polsce, dysponując taborem w skład którego wchodzą: 1298 lokomotyw spalinowych (średnia wieku 32 lata), 1161 lokomotyw elektrycznych (średnia wieku 28 lat), a także 63 tysiące 488 wagonów… – pisze na portalu wPolityce.pl Jerzy Bielewicz, finansista, prezes stowarzyszenia „Przejrzysty Rynek”.

Publicysta zwraca uwagę, że zgodnie z tym prospektem do szybkich prędkości dostosowano w Polsce zaledwie 90 km torów, natomiast PKP kupuje 20 składów Pendolino za 665 milionów euro (2,8 miliarda złotych).- Tymczasem, w NIK szepcą, że za zakupem stoi niechciane PKP Cargo, które obłowiło się na samym transporcie obu Pendolino z Włoch do Polski (póki co same nie jeżdżą). A teraz obwozi je po Polsce, jak długa i szeroka, bo cudeńka takie każdy obywatel na własne gały zobaczyć przecież winien. W końcu całą uciechę gwarantuje i opłaca Skarb Państwa. Hulaj dusza! – komentuje Bielewicz.

Źródło: wPolityce.pl

28.10.2013 ALERT

0

ENERGETYKA

Jest porozumienie wykonawców w sprawie rozbudowy Elektrowni Opole

(CIRE)

W piątek 25 października PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna zawarła z konsorcjum wykonawców porozumienie określające warunki współpracy pomiędzy sygnatariuszami w ramach realizacji umowy na budowę bloków nr 5 i 6 w Elektrowni Opole. Jednocześnie spółki tworzące konsorcjum zawarły umowy regulującą zasady współpracy pomiędzy nimi w ramach realizacji opolskiego projektu. Zgodnie z porozumieniem PGE GiEK zaakceptowało treść projektów umów podwykonawczych pomiędzy Rafako i SPV-Rafako, Polimex i SPV-Polimex oraz Mostostal i SPV-Mostostal, a także pomiędzy SPV-Rafako i Alstom, SPV-Polimex i Alstom oraz SPV-Mostostal i Alstom oraz wyraziło zgodę na ich zawarcie. Oznacza to, że PGE GiEK zaakceptowało udział Alstomu w gronie konsorcjum wykonawców opolskiego projektu.

Liberalizacja rynku gazu zaszkodzi PGNiG

(RZECZPOSPOLITA/CIRE)

Liberalizacja na rynku gazu może doprowadzić do znacznego ograniczenia zakupów największych odbiorców gazu w Polskim Górnictwie Naftowym i Gazownictwie – pisze „Rzeczpospolita” i zwraca uwagę na pierwsze symptomy tego czego może się spodziewać dotychczasowy monopolista na polski rynku gazu. Grupa Azoty według słów jej rzecznika, chce w roku gazowym 2013/2014 zwiększyć udział zakupów od alternatywnych sprzedawców, w zależności od spółki, do 12 – 40 proc. zapotrzebowania. Jak wylicza dziennik, może to oznaczać, że ten największy klient PGNiG może ograniczyć zakup gazu w spółce o prawie 0,9 mld m sześc. Ponad 20 proc. gazu poza PGNiG chce kupić według relacji dziennika PKN Orlen. Zużywająca około 2,1 mld m sześc. gazu rocznie spółka zamierza 0,45 mld m sześc. gazu kupić od innych firm niż PGNiG. Jak zwraca uwagę „Rz”, za handel gazem biorą się również spółki energetyczne – Enea i Tauron, co przysporzy kolejnych problemów gazowej spółce, która chcąc bronić swojej pozycji zdecydowała się między innymi na powołanie oddział obrotu hurtowego. Celem nowego oddziału ma być budowanie silnej pozycji PGNiG na rynku hurtowym w kraju i za granicą.

Qatargas broni indeksu cenowego

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Katarski producent LNG Qatargas ogłosił w poniedziałek, że będzie kontynuował politykę zawierania indeksów ceny ropy naftowej w umowach na dostawy skroplonego gazu, pomimo zabiegów klientów na całym świecie zmierzających do uniezależnienia od nich kontraktów i wzorowania się na cenach amerykańskiego Henry Hub, gdzie ze względu na wielką podaż surowca są one dużo niższe od europejskich i azjatyckich. Katarczycy są przekonani, że indeks ceny ropy naftowej gwarantuje długofalowe spojrzenie na kontrakty gazowe. Klientami Qatargasu będą od stycznia 2014 Polacy, którzy zakontraktowali w 2009 roku dostawy LNG do budowanego gazo portu w Świnoujściu. Umowa opiewa na 20 lat i zakłada dostawy 1,5 mld m3 gazu rocznie. Uwzględnia ona indeks ceny ropy naftowej. Według ekspertów cena surowca będzie wyższa od proponowanej przez Gazprom w umowie jamalskiej.

Raport ośmiu państw Unii w obronie gazu łupkowego

(DGP/CIRE)

Jak poinformował „Dziennik Gazeta Prawna”, 25 października, podczas szczytu Rady UE w Brukseli został zaprezentowany raport przygotowany przez europejskich przedsiębiorców, który dowodzi, że Europa nie potrzebuje dodatkowych regulacji w sprawie eksploatacji gazu łupkowego. W raporcie powstałym z inicjatywy brytyjskiego premiera Davida Camerona, duże, głównie brytyjskie firmy zebrały potencjalne bariery dla rozwoju przedsiębiorczości. Jeden z rozdziałów raportu poświęcony jest w całości gazowi łupkowemu. Autorzy raportu wskazują, że gaz łupkowy jest są szansą dla Europy, dzięki której może poszerzyć ona swoją niezależność energetyczną, a to może pomóc w ponownym uprzemysłowieniu Unii. Może stać się to jednak niemożliwe poprzez dodatkowe regulacje, dlatego przedsiębiorcy apelują, aby KE nie mnożyła ich niepotrzebnie – czytamy w DGP. W zainicjowanym przez Wielką Brytanię spotkaniu uczestniczyli między innymi: premier Donald Tusk, kanclerz Angela Merkel i szef Komisji Europejskiej José Manuel Barroso oraz premierzy Estonii, Finlandii, Holandii, Szwecji i Włoch – podaje DGP.

Gaz z Adrii popłynie do magazynów gazowych na Ukrainie

(ZIK/WOJCIECH JAKÓBIK)

Minister energetyki i przemysłu węglowego Ukrainy Eduard Stawicki poinformował, że jego kraj, Chorwacja i Węgry podpisały w piątek porozumienie w sprawie dostaw gazu z budowanego terminala LNG Adria na chorwackiej wyspie Krk do ukraińskich magazynów gazowych. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo energetyczne Ukrainy i całej Europy – przekonuje Stawicki.

MAEA umiarkowanie optymistyczna ws. programu atomowego Iranu

(ITAR-TASS/SC)

Od poniedziałku (28 października) rozpocznie się kolejna runda rozmów pomiędzy Iranem a negocjatorami Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej – informuje agencja prasowa ITAR-TASS. Rozmowy będą dotyczyć intensywnie rozwijanego przez Teheran programu atomowego i jego militarny charakter. MAEA zachowuje umiarkowany optymizm podkreślając, że rozwiązywanie spornych kwestii, będzie zależało od zaplanowanej na ten tydzień rundy rozmów. Kolejnym etapem będzie organizowane 16 listopada spotkanie na szczeblu ministerialnym poświęcone przyszłości programu atomowego Iranu.

Sinopec szuka partnerów łupkowych w Kanadzie

(FINANCIAL TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)

Chińska firma energetyczna Sinopec zdecydowała, że sprzeda część udziałów w koncesjach łupkowych w Brytyjskiej Kolumbii. Szuka kapitału, który pozwoli jej dalej rozwijać projekty łupkowe w Kanadzie, po tym jak spadająca cena gazu w Ameryce Północnej spowodowana łupkową rewolucją w USA sprawiła, że bardziej ambitne poszukiwania stały się mniej opłacalne ekonomicznie.

INFRASTRUKTURA

Wizz Air przekształca częściowo swoje zamówienie na samoloty typu Airbus A321

(www.prtl.pl/WizzAir)

Wizz Air ogłosił zamianę zamówienia 26 samolotów typu Airbus A320 na ich nowsze i większe wersje A321. Obecnie w skład floty Wizz Air wchodzi 45 Airbusów A320. Dotychczasowe zamówienie maszyn dla przewoźnika zostanie częściowo przekształcone tak, by spełniało potrzeby wynikające z rozwijającej się nieustannie jego siatki połączeń. Airbus A321 jest największą wersją samolotów z rodziny A320, posiada większy zasięg w porównaniu do wersji A320. Przy takiej samej rozpiętości skrzydeł, jest o 7 metrów dłuższy, co pozwala na dodanie do każdej maszyny 40 dodatkowych miejsc. Dzięki temu Wizz Air będzie mógł dopasować nową flotę do potrzeb swoich najbardziej popularnych tras.

Zmiany w układzie drogowym na Bielanach

(www.edroga.pl/ ZMID w Warszawie)

Niebawem ruszą prace przy przebudowie układu drogowego w rejonie stacji metra Słodowiec. Realizacja inwestycji potrwa 10 miesięcy, a koszt robót budowlanych wyniesie 9,835 mln zł. Efektem przebudowy będzie przedłużenie ulicy Sacharowa do ul. Marymonckiej. Ulica Sacharowa na całej długości, czyli od ul. Żeromskiego do ul. Marymonckiej będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, a na skrzyżowaniach z ulicami Kasprowicza i Żeromskiego wybudowane zostaną ronda. Równocześnie zlikwidowany zostanie fragment jezdni ul. Kasprowicza na odcinku od ul. Sacharowa do ul. Żeromskiego. Przebudowana do przekroju dwujezdniowego zostanie także ulica Żeromskiego.

Testy Pendolino na CMK za dnia

(www.rynek-kolejowy.pl/Blog KDP)

Nie trzeba być Platonem, aby się domyślić że dziobaki – jako że galaktyczne, czyli niezwykle ambitne – szykują się do testów na linii CMK oraz bicia rekordu Polski. W kategorii prędkości na szynach. Co ma nastąpić w drugiej połowie listopada lub w pierwszej połowie grudnia – pisze na blogu Robert Wyszyński. Mam dwie wiadomości: dobrą i bardzo dobrą. Od której zaczniemy? Chyba najważniejsza wiadomość jest taka, że testy Pendolino na CMK – uwaga – będą odbywać się w DZIEŃ. Wreszcie zrywamy z „tradycją” testowania dużych prędkości ciemnymi nocami, kiedy ani pociągu nie widać, ani nie można go zobaczyć, sfotografować czy sfilmować.

Wspólne planowanie wielkich inwestycji infrastrukturalnych? Jest co poprawiać

(www.pzitb.pl)

Paneliści zorganizowanego w Warszawie Kongresu Infrastruktury Polskiej podawali pojedyncze przykłady współpracy przedstawicieli różnych gałęzi transportu przy planowaniu dużych inwestycji, ale częściej byli w stanie wskazać problemy w tego rodzaju przedsięwzięciach. – Czeka nas wiele pracy, by to usprawnić – przyznał prowadzący rozmowę Janusz Zubrzycki, ekspert ZDG TOR. – Mogę dać bardzo dobry przykład współpracy z portami morskimi – stwierdziła Edyta Jaszczuk-Jezierska, kierująca Biurem Strategii PKP PLK. – Spotykaliśmy się z przedstawicielami czterech portów już na etapie planowania inwestycji w ramach nowej perspektywy.

Związkowcy protestują przeciw szkoleniu maszynistów Arrivy

(www.rynek-kolejowy.pl/ZZM)

Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce protestuje przeciw prowadzeniu przez PKP Intercity i Przewozy Regionalne szkoleń pracowników Arriva RP. Związkowcy nie zgadzają się z pomaganiem spółce, która należy do koncernu Deutsche Bahn. Związkowcy przypominają, że Arriva jest konkurencją na rynku przewozów pasażerskich dla spółki Przewozy Regionalne i uważają, że „tworzy przyczółki do wypierania z rynku PKP Intercity”. „W konsekwencji działań firmy Arriva (wspomaganej przez koncern Deutsche Bahn) wielu pracowników Kujawsko-Pomorskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Bydgoszczy straci pracę, a miejsca pracy w PKP Intercity również zostaną zagrożone.

PKP Intercity przekłada otwarcie ofert na piętrusy

(www.rynek-kolejowy.pl)

Spółka PKP Intercity przesunęła otwarcie ofert na dostawę 10-piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz ze świadczeniem usług ich utrzymania. Oferentów poznamy najwcześniej 13 listopada. Zainteresowanie udziałem w przetargu jest spore. Chcą w nim wziąć udział zarówno polskie, jak i zagraniczne firmy. Przedmiotem zamówienia jest dostarczenie fabrycznie nowych 10 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz ze świadczeniem usług ich utrzymania.  PKP Intercity wymaga wykonania w całości dostawy 10 pojazdów w terminie nie dłuższym niż 30 miesięcy od dnia wejścia w życie umowy.

Wytyczne w zakresie nadzoru instruktorskiego

(www.ulc.gov.pl)

W Dzienniku Urzędowym ULC opublikowano Wytyczne Nr 9 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w sprawie dobrej praktyki w zakresie nadzoru instruktorskiego nad uczniem-pilotem w trakcie wykonywania przez niego samodzielnych lotów. Powyższe wskazówki i zalecenia dla instruktorów oraz uczniów-pilotów biorących udział w szkoleniu lotniczym w obszarze czynności wchodzących w zakres nadzoru instruktorskiego, stanowią metodykę szkolenia i dobre praktyki lotnicze.

System Quota Count rusza na Lotnisku Chopina

(www.lotnisko-chopina.pl)

Od początku sezonu rozkładowego Zima 2013 na Lotnisku Chopina w Warszawie wprowadzony zostanie system Quota Count, który ułatwi koordynowanie lotów w porze nocnej. Liczba operacji lotniczych zależeć będzie od ich głośności. Wszystkim statkom powietrznym operującym na Lotnisku Chopina przydzielona została określona liczba punktów w przedziale od 0,25 do 16 w zależności od poziomu hałasu jaki powodują przy starcie lub lądowaniu. Im samolot mniej hałasuje, tym niższą wartość otrzymał. Od początku sezonu zimowego (czyli od 27 października) wszystkie operacje startu lub lądowania będą sumowane według wartości punktowej przyznanej samolotom, które je wykonują.

Lotnisko Chopina w dziesiątce najlepszych lotnisk do spania

(www.lotnisko-chopina.pl)

Lotnisko Chopina w Warszawie jest jednym z dziesięciu najlepszych lotnisk do spania w Europie – uznali czytelnicy portalu Sleeping in Airports. Głosowanie odbyło się po raz siedemnasty. Warszawski port doceniony został m.in. za wygodne fotele bez podpórek pod łokcie, na których można się położyć i przespać, a także za ogólną czystość i spokój w ciągu nocy. Użytkownikom podobają się również odnowione salony biznesowe i całodobowa dostępność do napojów i przekąsek. Dodatkowe punkty lotnisko dostało za dostęp do bezpłatnego sygnału WiFi, ogólnodostępne prysznice i ładowarki do telefonów komórkowych.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

Zajdler: Bez zniesienia taryf obligo nie wpłynie na rynek gazu

– Już teraz widać, że większość zastrzeżeń była trafna – pisze na łamach „Pulsu Biznesu” ekspert Instytutu Sobieskiego Robert Zajdler, analizując sytuację, związaną z giełdowym obrotem gazem. Zajdler przypomina, że projekty regulacji tej kwestii budziły spore kontrowersje wśród ekspertów jeszcze przed ich uchwaleniem.

– Od nowego roku aż 40 proc. gazu ma być oferowane za pośrednictwem TGE. Ale samo wyznaczenie tak wysokiego progu nie zliberalizuje rynku. Zwłaszcza, że utrzymywany jest archaiczny system taryfowy, w którym o cenie decydują urzędnicy – zauważa Zajdler.

W ocenie eksperta, bez podstawowego elementu konkurencyjnego, jakim jest gra ceną, wpływ obliga na rynek pozostanie znikomy.

– Będzie ono stanowiło jedynie ogniwo pomiędzy jednym podmiotem z PGNiG a inną spółką tej samej grupy – pisze Robert Zajdler.

Woszczyk: Spółki energetyczne dostaną 400 mln zł, by zapobiec przerwom w dostawie prądu

 

Za trzy lata mogą nam grozić wyłączenia prądu. Żeby zapobiec takiej sytuacji, trwają prace nad zapewnieniem alternatywnych dostaw energii. W przyszłym roku do spółek energetycznych ma trafić 400 mln zł, jeśli zobowiążą się do zagwarantowania rezerw mocy.

Jakóbik: PGNiG kontra Polska?

0

KOMENTARZ

Wojciech Jakóbik

Redaktor naczelny BiznesAlert.pl i ekspert Instytutu Jagiellońskiego

Z tajnego raportu Najwyższej Izby Kontroli do którego dotarła Gazeta Wyborcza wynika, że zarząd Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa w 2009 roku działał „nieprzejrzyście”. Zamiast walczyć o obniżkę cen gazu od Gazpromu, do czego miał prawo na mocy kontraktu gazowego, podpisało ugodę regulującą wzajemne spory, jak twierdzi NIK „jedynie zgodnie z postulatami” rosyjskiego giganta energetycznego.

Tarnawski: Unijna wizja infrastruktury energetycznej jest nierealna

Przedstawiona przez Komisję Europejską lista projektów wspólnego zainteresowania w zakresie rozbudowy infrastruktury energetycznej jest piękną wizją zintegrowanych systemów energetycznych w przyszłej Europie jednak bez gwarancji istotnego dofinansowania, bowiem koszt realizacji jedynie polskich inwestycji wynosić będzie więcej niż cały budżet programu CEF na najbliższe 6 lat – pisze Marcin Tarnawski z Instytutu Kościuszki

Hanas: Trudno porównywać polski i amerykański rynek gazu z łupków

0

– Różnice w uwarunkowaniach gospodarczych i politycznych, cechujących oba rynki powodują, że rozwój sektora gazu naturalnego w Polsce nie będzie tak dynamiczny, jak w USA – pisze  w artykule, opublikowanym w najnowszym numerze tygodnika „Gazeta Finansowa” mec. Igor Hanas z kancelarii Squire Sanders Święcicki Krześniak sp. k.

Wrochna: Małe reaktory nie będą alternatywą dla rządowego planu atomowego

0

Kogeneracja może być jednym z głównych motywatorów do wdrożenia energetyki rozproszonej w sektorze jądrowym – ocenia dyrektor Narodowego Centrum Badań Jądrowych prof. Grzegorz Wrochna podczas debaty „Rozproszona Energetyka Jądrowa.Szansa dla Polski?”

Pieńkowski: Małe reaktory jądrowe mogą powstawać tam, gdzie są naprawdę potrzebne

0

Ludwik Pieńkowski, Profesor Akademii Górniczo-Hutniczej ocenia, że rozproszona energetyka jądrowa może być budowana tanio i tam, gdzie Polacy tego potrzebują.

Żmijewski: Rozproszona energetyka jądrowa jest bezpieczniejsza i tańsza

0

Podczas debaty „Rozproszona Energetyka Jądrowa.Szansa dla Polski?” prof. Krzysztof Żmijewski oceniał potencjał nowej gałęzi energetyki atomowej w Polsce.