KOMENTARZ
prof. Władysław Mielczarski
Politechnika Łódzka
Sytuacja w elektroenergetyce coraz trudniejsza. Starzeją się moce wytwórcze, a nie ma nowych inwestycji. Czas na stworzenie stabilnego systemu wsparcia w energetyce.
KOMENTARZ
prof. Władysław Mielczarski
Politechnika Łódzka
Sytuacja w elektroenergetyce coraz trudniejsza. Starzeją się moce wytwórcze, a nie ma nowych inwestycji. Czas na stworzenie stabilnego systemu wsparcia w energetyce.
Jak mówi w wywiadzie opublikowanym w środowej „Rzeczpospolitej” duński minister klimatu, energii i budownictwa Martin Lidegaard, rząd Danii spodziewa się, że warszawski Szczyt Klimatyczny przyniesie mapę czasową obejmującą działania do sesji w Paryżu w 2015 r., a także pozwoli na dyskusję o kwestii finansowania działań dotyczących klimatu.
Towarowa Giełda Energii wprowadza możliwość zawierania transakcji na Rynku Terminowym Towarowym w zakresie instrumentów terminowych na gaz w systemie aukcji. Dodatkowe opcje handlu paliwem na TGE dla miesięcznych, kwartalnych i rocznych instrumentów terminowych, wchodzą w życie od 24 października br.
Po lotniskach przyszedł czas na wzmocnienie bezpieczeństwa transportu zbiorowego, który jest znaczącą częścią globalnej infrastruktury, wciąż bez odpowiednich zabezpieczeń. Zagrożenie terroryzmem, rosnąca liczba przestępstw i coraz więcej roszczeń ubezpieczeniowych skłoniły operatorów do zwrócenia uwagi na nowe technologie w zakresie monitoringu, zabezpieczeń obwodowych (ang. perimeter security) oraz sensorów. Potrzeba poprawy bezpieczeństwa jest bezsporna, jednak ograniczony budżet i trudna do wykazania rentowność inwestycji powstrzymują podejmowanie decyzji.
Nowa analiza globalnej firmy doradczej, Frost & Sullivan, pt. Przegląd globalnego rynku zabezpieczeń w transporcie zbiorowym (ang. Global Mass Transport Security Market Overview) wykazuje, że przychody tego rynku w 2012 roku wyniosły 1,76 mld USD. Szacuje się, że do 2021 roku ta wartość wzrosnie do 3,16 mld USD przy średniej rocznej stopie wzrostu (ang. Compound Annual Growth Rate, CAGR) wynoszącej 6,7% (w okresie 2012 – 2021). Rynek będzie się rozwijał przede wszystkim ze względu na duże inwestycje, takie jak projekty metra w Chinach oraz przewidywaną rozbudowę istniejących sieci metra w Indiach, Europie oraz regionie Azji i Pacyfiku.
„Większość wydatków na bezpieczeństwo w transporcie zbiorowym będzie dotyczyć miejsc, w których gromadzą się podróżni, a także autobusów, taboru kolejowego oraz miejsc postoju środków transportu” – stwierdza Krzysztof Rutkowski, analiltyk Frost & Sullivan. „Poprawa bezpieczeństwa w tych miejscach jest kluczowa dla zwiększenia ruchu w transporcie zbiorowym.”
Charakter systemów komunikacji zbiorowej nie sprzyja transferowi technologii zabezpieczeń z innych obszarów zabezpieczeń infrastruktury, np. stosowanego na lotniskach systemu elektronicznych bramek (eGates). Wynika to z faktu, że komfort jest czynnikiem krytycznym, jeżeli chodzi o zachęcenie pasażerów do korzystania ze środków komunikacji zbiorowej. Kwestia wygody podróżujących jest również jednym z powodów, dla których władze zaniedbały w dużym stopniu instalacje zabezpieczeń w najważniejszych węzłach transportowych.
„Najlepszym sposobem na rozwiązanie problemów technicznych i przezwyciężenia swego rodzaju apatii jest wprowadzenie tzw. otwartej architektury, która nie ograniczy zastosowania systemów końcowych tylko do obszaru bezpieczeństwa” – zauważa Krzysztof Rutkowski. „Takie rozwiązania mogą oferować dodatkowe usługi, na przykład z zakresu informatyki i rozrywki, lokalizacji GPS i innych.”
Zastosowanie otwartej architektury jest także korzystne dla dostawców usług, którzy dzięki współpracy mogą oferować szerszą gamę rozwiązań poprzez łączenie różnych produktów. Największym popytem cieszą się monitoring i technologie komunikacyjne, co wskazuje na potencjalne korzyści wynikające ze współpracy z firmami działającymi w tych obszarach.
„Według Frost i Sullivan niezależne systemy zostaną w końcu wycofane ze względów ekonomicznych” – podsumowuje Krzysztof Rutkowski. „Zamiast tego powstanie duży rynek systemów bezpieczeństwa, zintegrowanych z innymi technologiami montowanymi w pojazdach, na przykład z serwisami informacyjnymi i publicznie dostępnymi sieciami Wi-Fi. „
W Sejmie rozpoczynają się prace nad ustawą krajobrazową
(RZECZPOSPOLITA/CIRE)
Projekt tzw. ustawy krajobrazowej, który budzi sporo emocji w branży energetyki wiatrowej, to atak na prawa gmin ocenia „Rzeczpospolita”. W czwartek zaczynają się prace nad projektem w sejmie. W czwartek ma rozpocząć prace sejmowa podkomisja nadzwyczajna do rozpatrzenie prezydenckiego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu. Według „Rz” projekt budzi sprzeciw wśród samorządowców miedzy innymi ze względu na fakt, że ddaje w ręce samorządów wojewódzkich kompetencje w zakresie ustalania miejsc chronionych tzw. krajobrazów priorytetowych. W efekcie w ocenie samorządów gminnych zostanie ograniczona ich rola planistyczna. Jak czytamy w „Rz”, niepokój samorządowców budzą również zapisy w projekcie, które oddają organom administracji szczebla wojewódzkiego kompetencje w zakresie wydawania zgody na lokalizację inwestycji farm wiatrowych. Dziennik zwraca uwagę w tym miejscu na konflikt interesów samorządów gminnych i wojewódzkich. Te drugie nie rzadko są przeciwko inwestycjom w energetykę wiatrową i tak w woj. warmińsko-mazurskim i kujawsko-pomorskim podejmują próby odgórnego regulowania tych kwestii. Natomiast dla wielu gmin elektrownie wiatrowe to źródło niemałych jak na ich budżety dochodów. „Rz” przytacza dane z raportu firmy EY, z którego wynika między innymi, że przychody gmin z tytułu podatku od nieruchomości od statystycznej instalacji wiatrowej wynoszą około 65 tys. zł rocznie.
Koncesje na poszukiwanie gazu łupkowego się kończą, ale większość firm chce wiercić dalej
(DGP/CIRE)
„Dziennik Gazeta Prawna” zwrócił uwagę, że do końca przyszłego roku wygaśnie co druga wydana przez Ministerstwo Środowiska koncesja na poszukiwanie gazu niekonwencjonalnego. Gazeta ustaliła jednak, że pomimo, iż liczba wydanych do koncesji może się zmniejszyć, to większość z wygasających będzie odnowiona. Według gazety tylko w ciągu najbliższych dwóch miesięcy skończy się ważność 12 koncesji, a w przyszłym roku kolejnych 40. Do tej pory wydano ich łącznie 105. DGP przypomina, że od początku tego roku Ministerstwo Środowiska wygasiło już kilka koncesji, należących m.in. do ExxonMobil. Swoją ważność straciły koncesje posiadane przez Lane Energy i związanej z San Leon spółki Vabush. Części ze swoich koncesji może pozbyć się też 3Legs Resources. Decyzji dotyczących części swoich koncesji nie podjął jeszcze Chevron. Firma wystąpiła z wnioskiem o przedłużenie koncesji Grabowiec na Lubelszczyźnie, ale nie zdecydowała jeszcze o podobnym kroku dotyczącym trzech kolejnych wygasających w 2014 r. – czytamy w DGP. Z nieoficjalnych informacji wynika, że z poszukiwania gazu łupkowego w naszym kraju może wycofać się posiadający trzy koncesje włoski ENI. Jak twierdzi DGP, Ministerstwo Środowiska nie traci jednak optymizmu. Resort otrzymał już wiele wniosków o przedłużenie koncesji. Pozytywną decyzję dotyczącą trzech koncesji otrzymał BNK Petroleum, co pozwoli firmie na prowadzenie poszukiwań do 2015 r. Na decyzję MŚ czeka m. in. Hutton Energy oraz Orlen, który przedłużył już koncesje na poszukiwania w okolicy Wierzbicy i Lubartowa. Łącznie polski koncern ma jeszcze sześć koncesji, z których na pewno chce przedłużyć cztery. Nie podjął jeszcze dotyczących Łodzi i Sieradza – podaje DGP. Gazeta zwraca uwagę, że co piąta koncesja, która straci ważność w przyszłym roku, należy do Petrolinvestu prowadzącego poszukiwania za pośrednictwem Eco Energy, Siluriana i Wisent Oil & Gas. Na razie spółka deklaruje przedłużenie 11 koncesji.
MSP i MŚ porozumiały się ws. Prawa geologicznego i górniczego
(PARKIET/WOJCIECH JAKÓBIK)
Resort skarbu zgodził się, aby w nowelizacji do prawa geologicznego i górniczego ograniczyć do 5 proc. udział Narodowego Operatora Kopalin Energetycznych, w koncesjach wydobywczych ropy i gazu, w tym dotyczących pozyskiwania surowców ze skał łupkowych – informuje Parkiet. MSP zgodziło się także na inne pomysły Ministerstwa Środowiska, które dotychczas krytykowało: stworzenie funduszu rezerwy demograficznej i przekazywanie części płynących tam funduszy na inwestycje NOKE. Pozostały zysk trafi do MSP. Inwestorzy muszą teraz poczekać na ocenę skutków regulacji przygotowywaną przez MSP i obrady Rady Ministrów na których zapadną ostateczne decyzje odnośnie regulacji. Wtedy też prawdopodobnie poznamy ostateczny rządowy projekt prawa geologicznego i górniczego.
GDF Suez będzie szukał gazu łupkowego w Wielkiej Brytanii
(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)
Francuski GDF Suez przejął 25 procent udziału w projektach łupkowych w Walii i północnej Anglii. Wejdzie we współpracę z Dart Energy w celu rozpoczęcia poszukiwań na 13 koncesjach w Basenie Bowland. To tam szuka surowca brytyjska Centrica. GDF Suez zapłaci Dart Energy 12 ml dolarów gotówką i sfinansuje koszty poszukiwań w wysokości 27 mln dolarów. W zamian otrzyma ćwierć udziałów we wspomnianych koncesjach.
Rosyjsko-chińska umowa gazowa będzie uwzględniała indeks ceny ropy naftowej
(RBC/WOJCIECH JAKÓBIK)
Gazprom i CNPC porozumiały się co do formuły cenowej w umowie na dostawy gazu z Rosji do Chin. Opiewa ona na 38 mld m3 rocznie od 2018 roku. Przedstawiciele stron deklarują, że ostateczne porozumienie może zostać podpisane jeszcze przed końcem tego roku. Podpisanie dokumentu było wielokrotnie odkładane, właśnie ze względu na spór o formułę cenową. Dyrektor Gazpromu Aleksiej Miller poinformował media, że ma ona zostać uzależniona od indeksu cen ropy naftowej, podobnie jak ma to miejsce w umowach europejskich. Do tej pory Chińczycy byli przeciwni takiej formule.
Elektrownie atomowe produkują mniej energii ale będzie ich coraz więcej
(THE GUARDIAN/WOJCIECH JAKÓBIK)
Produkcja energii elektrycznej w elektrowniach atomowych na świecie wyniosła w 2012 roku 2349 terawatogodzin. To spadek o 7 procent w stosunku do 2011 roku i 11 procent do 2010 roku – podaje Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej. Pomimo spadku, spowodowanego m.in. reakcją rządów krajów zachodnich i Japonii na katastrofę atomową w Fukushimie, na świecie ma powstać 66 nowych reaktorów – większość z nich w Chinach.
Targi „Infrastruktura”: czekanie na lepsze jutro
(www.pkd.org.pl)
Spotykamy się w szczególnym momencie, gdy kończymy obecną perspektywę wydawania unijnych środków a jednocześnie dyskutujemy o nowym budżecie i celach inwestycyjnych. Liczymy, że na infrastrukturę będziemy mieli w tym okresie około 18 miliardów euro – powiedział wiceminister transportu Zbigniew Rynasiewicz podczas uroczystości otwarcia Targów „Infrastruktura”. Otwarte 22 października XI targi budownictwa drogowego, kolejowego oraz zarządzania ruchem potrwają 3 dni. Uczestniczy w nich kilkudziesięciu wystawców, w większości związanych z budownictwem drogowym.
Debata Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa
(www.infrastruktura.info)
Serdecznie zapraszamy na debatę „Wpływ kosztu projektu na wzrost kosztu i czasu realizacji inwestycji w sektorze infrastruktury”. Termin: 23 października 2013, podczas XI Międzynarodowych Targów Budownictwa Drogowego, Kolejowego oraz Zarządzania Ruchem Infrastruktura 2013. Miejsce: sala konferencyjna „B” Centrum Targowo-Kongresowego MT Polska przy ul. Marsa 56c w Warszawie. Godziny: 13.00 – 16.00. Organizator: Polski Związek Pracodawców Budownictwa. Pierwsza część panelu poświęcona będzie prezentacji wyników badań naukowych przeprowadzonych na świecie, które miały na celu identyfikację głównych przyczyn wzrostu kosztów realizacji inwestycji już po podpisaniu umowy.
Zaproszenie
(www.transport.gov.pl)
W dniach 23-24 października br. odbędzie się zorganizowana przez Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej debata „Dokąd dojedziemy? Wizja infrastruktury drogowej w Polsce w roku 2020. Inwestycje w nowej perspektywie finansowej UE 2014-2020. Oczekiwania i realia.” W pierwszym dniu debaty wezmą udział: sekretarz stanu w MTBiGM Zbigniew Rynasiewicz, przedstawiciele kierownictwa GDDKiA oraz eksperci i wykonawcy z branży budownictwa drogowego. Debata odbędzie się w dniach 23 – 24 października br. (środa – czwartek) w ramach trwających Targów Infrastruktura 2013.
Po przetargu na dokończenie obwodnicy Gościna
(www.edroga.pl/Zachodniopomorski ZDW)
Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich wybrał najkorzystniejszą ofertę w przetargu na dokończenie obwodnicy Gościna w ciągu drogi wojewódzkiej nr 162. Inwestycję za ponad 7 milionów złotych dokończy Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych i Budowlanych INFRABUD z Koszalina. W przetargu startowało 6 firm, a proponowane kwoty wahały się od ponad 7 do blisko 10 mln zł. Budowa obwodnicy została przerwana w czerwcu, gdy Sąd Gospodarczy ogłosił upadłość dotychczasowego wykonawcy tej inwestycji, firmy POL-DRÓG Człuchów. Do tej pory trwała inwentaryzacja i rozliczenie wykonanych prac. Ich wartość oszacowano na ponad 3,7 mln zł, co stanowi 36% wartości kontraktu.
Rada do Spraw Autostrad do likwidacji
(www.pkd.org.pl)
Likwidację Rady do Spraw Autostrad jako organu opiniodawczego ministra transportu przewiduje konsultowany projekt zmian ustawowych. Uzasadnieniem likwidacji jest „utrata aktualności zadań należących do zakresu działania Rady”, w tym m.in. opiniowania lokalizacji autostrad czy warunków przetargów i wyników kwalifikacji wstępnej. Najwyższy czas na taki krok – stwierdził poproszony przez PKD o komentarz przewodniczący Rady prof. Wojciech Suchorzewski. Rada od półtora roku nie została ani razu poproszona o jakąkolwiek radę, co najlepiej świadczy o tym, że z punktu widzenia administracji jest ciałem zbędnym. Zakres działania Rady określa rozdział trzeci ustawy o autostradach płatnych oraz KFD.
Biała księga infrastruktury
(www.pkd.org.pl)
Podczas Kongresu Infrastruktury Polskiej zaprezentowano „Białą księgę infrastruktury” – przegląd barier hamujących rozwój tej gałęzi gospodarki. Opracowała ją Inicjatywa dla Infrastruktury, powiązana z Zespołem Doradców Gospodarczych TOR. Polski Kongres Drogowy był jednym z partnerów merytorycznych wydarzenia. „Biała księga” na blisko 200 stronach przedstawia problemy z rozwojem różnych sektorów infrastrukturalnych, w tym drogowego. Autorzy omawiają tematy wspólne: jak prawo ochrony środowiska, opieszałość procedur administracyjnych czy funkcjonowanie prawa zamówień publicznych.
Nowy przystanek dla aglomeracji łódzkiej gotowy
Mieszkańcy Zgierza mogą korzystać z nowego przystanku kolejowego – Zgierz Jaracza. Budowa przystanku to część projektu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. W jego ramach do końca 2013 roku pasażerowie będą korzystali łącznie z 8 nowych i 9 zmodernizowanych przystanków i stacji. W grudniu, po wprowadzeniu nowego rozkładu jazdy pociągów, PLK odda do użytku trzy kolejne nowe przystanki: Łódź Pabianicka, Łódź Radogoszcz Zachód i Łódź Dąbrowa. Przystanek Zgierz Jaracza usytuowany jest w pobliżu wiaduktu nad ulicą Szczawińską. Obiekt jest przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Wartość całego projektu to ponad 42 mln zł netto.
Rozpoczęły się prace zasadnicze przy przebudowie Trasy Armii Krajowej
(www.gddkia.gov.pl)
Zgodnie z zapowiedzią, nastąpiły pierwsze zamknięcia obiektów w Warszawie w węźle Modlińska i Wisłostrada, związane z ich wyburzaniem i przebudową. W węźle Modlińska zamknięta została łącznica w relacji północ – zachód, czyli wjazd z ul. Modlińskiej na most Grota-Roweckiego oraz łącznica prowadząca ruch z południa na zachód – wjazd z ul. Jagiellońskiej na most Grota-Roweckiego. Natomiast na węźle Wisłostrada zamknięcie dotyczyło łącznicy w relacji wschód-północ, czyli zjazd z mostu Grota-Roweckiego na Wisłostradę w kierunku Gdańska. Dla komunikacji miejskiej uruchomiony został tymczasowy wyjazd z pętli autobusowej na most Grota w kierunku Centrum.
Postępy na budowie zachodniej obwodnicy Poznania – raport
(www.gddkia.gov.pl)
Wykonawca ostatniego odcinka S11, zachodniej obwodnicy Poznania jest już prawie na półmetku. Prace związane z układaniem warstw konstrukcyjnych nawierzchni nabierają tempa. Nadal prowadzone są roboty przy obiektach mostowych, przepustach, zbiornikach. W ciągu ostatniego miesiąca wykonawca ułożył 28 500 mkw. warstwy wiążącej z betonu asfaltowego na drodze ekspresowej S11. Dobiegają końca prace związane ze zdjęciem warstwy humusu oraz wykonaniem nasypów i wykopów. Zakończono prace teletechniczne, trwają prace przy obiektach mostowych.
Samorządy chcą drogi ekspresowej z Kielc do Barwinka
(www.edroga.pl/Urząd Marszałkowski woj. świętokrzyskiego)
Przedstawiciele samorządów z województwa świętokrzyskiego, małopolskiego i podkarpackiego podpisali w Kielcach porozumienie będące wspólnym apelem do władz centralnych w sprawie budowy drogi ekspresowej wiodącej z Kielc do dawnego polsko-słowackiego przejścia granicznego w Barwinku, przez Nowy Korczyn, Tarnów, Gorlice, Jasło i Krosno. Apel samorządowców jest skierowany do minister rozwoju regionalnego oraz ministra transportu. Samorządowcy zwracają się do przedstawicieli rządu o rozpoczęcie działań mających na celu zaplanowanie i budowę drogi szybkiego ruchu relacji Kielce – Barwinek, przebiegającej m.in. przez węzeł autostradowy w Tarnowie.
Redakcja BiznesAlert
Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak
Nowo przyjęte polskie regulacje dotyczące składowania dwutlenku węgla są jednymi z najbardziej restrykcyjnych w Unii Europejskiej. Odpowiedzialny za nie Główny Geolog Kraju zapewnia, że taka operacja będzie bezpieczna dla środowiska. W rzeczywistości najprawdopodobniej niewielu przedsiębiorców zdecyduje się na stosowanie technologii CCS ze względy na wysokie koszty i surowe przepisy.
Opóźnienie budowy terminalu w Świnoujściu nie powinno wpłynąć na pozycję negocjacyjną PGNiG – ocenia Paweł Musiałek z Klubu Jagiellońskiego.
Przedstawiciele niezależnych organizacji społecznych, działających na rzecz poprawy warunków realizacji kontraktów infrastrukturalnych; w tym zrzeszone w Ogólnopolskiej Izbie Gospodarczej Drogownictwa (OIGD), Polskim Związku Pracodawców Budownictwa (PZPB), Stowarzyszeniu Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców (SIDiR) oraz Związku Pracodawców Branży Usług Inżynierskich (ZPBUI) od szeregu miesięcy wspólnie z pracownikami GDDKiA próbują wypracować wzorce standardowych dokumentów wchodzących w skład SIWZ dla już rozpoczętych i przyszłych postępowań przetargowych w zakresie dróg krajowych i autostrad. Tymi dokumentami są między innymi: Instrukcja Dla Wykonawców [IDW], Program Funkcjonalno – Użytkowy [PFU], Wytyczne Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych [WWiORB] oraz Warunki Kontraktowe [WK] – piszą przedstawiciele organizacji w liście do p.o. dyrektora GDDKiA, Lecha Witeckiego.
Od wielu lat apelujemy o to, by poszczególne części SIWZ, w skład której wchodzi także PFU, były opracowywane przez grono profesjonalistów, którzy znają zagadnienia zarówno od strony formalno-prawnej jak i technicznej, w taki sposób, by poszczególne części SIWZ były spójne, logiczne, wolne od błędów i pominięć, a przede wszystkim by gwarantowały równowagę stronom realizującym kontrakt i zabezpieczały ich interesy. Tylko takie warunki pozwolą na skuteczną i efektywną realizację zaplanowanych inwestycji. Stoimy na stanowisku, że głównym powodem obserwowanych dzisiaj trudności z realizacją bieżących kontraktów drogowych GDDKiA jest niewłaściwe i niestaranne przygotowanie tych inwestycji oraz brak spójności dokumentów wchodzących w skład SIWZ, w tym też całkowite wypaczenie idei standardowych wzorów Warunków Kontraktowych FIDIC – podkreślają przedstawiciele organizacji w liście do p.o. dyrektora GDDKiA, Lecha Witeckiego.
Przedstawiciele naszych organizacji działający w Zespołach Roboczych przy GDDKiA od początku swojej aktywności wskazywali, że nie da się analizować rozdzielnie poszczególnych składników SIWZ: WK, PFU i WWiORB i domagali się przekazania do konsultacji poza WK również pozostałych dokumentów.
Tak się jednak nie stało i dopiero na przełomie września i października br. na stronach internetowych GDDKiA został zawieszony do konsultacji społecznych PFU (wraz z kilkoma innymi specyfikacjami). Przy czym, wskazywanym terminem, do którego należy wnosić uwagi jest 15 października br., co samo w sobie wskazuje, że GDDKiA nie oczekuje na rzetelne i przemyślane uwagi, bowiem w tak krótkim czasie nie da się tego dokonać. Ponadto, dodatkową przeszkodą jest brak wiedzy o pozostałych częściach dokumentacji przetargowej składających się na całość SIWZ i traktowanej jako komplet wymagań Zamawiającego. Z żalem odnotowaliśmy, iż nawet po pobieżnym zapoznaniu się z treścią PFU ujawniliśmy szereg zapisów ewidentnie sprzecznych z ustaleniami poczynionymi w trakcie spotkań Zespołów Roboczych zawartych w WK. Podkreślamy w tym miejscu, że wszystkie te dokumenty, mimo że niższego rzędu, stanowią kontrakt i zawierają zwykle szereg zobowiązań dla wykonawców, z których niektóre są podane wprost, a niektóre ujawniają się w konfrontacji z jeszcze innymi dokumentami. Praktyka wskazuje, że zaskoczeni niektórymi wymaganiami są nie tylko wykonawcy, ale i sam zamawiający, po analizie konkretnego zapisu już w trakcie realizacji kontraktu. Dlatego czas przeznaczony na konsultacje powinien uwzględniać ten aspekt i odpowiadać skali zagadnienia.
Mimo to pragniemy poinformować Pana Dyrektora, że sama idea szerokich konsultacji dotyczących PFU (ale tylko i wyłącznie rozpatrywanego łącznie z innymi dokumentami wchodzącymi w skład SIWZ) znajduje nasze uznanie oraz, że włączymy się aktywnie w ten proces.
Jednakże, mając na względzie dotychczasowe wspólne działania i wstępne ustalenia poczynione podczas prac w Zespołach Roboczych, prosimy o wydłużenie czasu na przekazanie uwag do dnia 15 listopada br. Uważamy, że do tego czasu będziemy w stanie dokonać rzetelnej oceny zawartości merytorycznej PFU oraz spójności z WK i WWiORB, pod warunkiem wcześniejszego dokończenia prac Zespołów Roboczych nad WK, które z nieznanych nam powodów zostały przerwane w dniu 30 września br.
Jednocześnie pragniemy jeszcze raz wyrazić naszą pełną gotowość do kontynuowania współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad przy opracowaniu poszczególnych dokumentów wchodzących w skład SIWZ, w celu zapewnienia, że dokumenty te będą kompletne, spójne, jednoznaczne i co najważniejsze zrównoważone.
– W przypadku kontraktów, w których zamawiającym jest instytucja publiczna, np. GDDKiA, wykonawcy budowlani dyskutując szczegóły zapisów umowy są często w stanie zaakceptować kompromis w odniesieniu do 80 proc. takich zapisów. Jednak wobec pozostałych 20 proc. w większości przypadków wykonawcy toczą spory przed sądami w trakcie realizacji robót. Na te zapisy wykonawcy po prostu nie mogą się zgodzić – mówi Rafał Bałdys, członek rady Polskiego Związku Pracodawców Budowlanych.
– Liberalizacja rynków nigdy nie jest łatwa. Trwa długo, a efekty są problematyczne – pisze Marek Siudaj z Dziennika Gazety Prawnej o otwarciu rynku gazu w Polsce.