Najważniejsze informacje dla biznesu
Strona główna Blog Strona 8202
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. ...
  5. 8198
  6. 8199
  7. 8200
  8. 8201
  9. 8202
  10. 8203
  11. 8204
  12. 8205
  13. 8206
  14. 8207
  15. 8208
  16. 8209

Bareizmy GDDKiA

0

GDDKiA sporządziło dokumentację z błędami ale winna jest firma, która po GDDKiA nie sprawdziła. Budowa odcinka A1 stoi a inwestor wycofuje się z projektu.

http://www.rynekinfrastruktury.pl/artykul/51/1/gddkia-odstapila-od-umowy-z-alpine-bau-na-kontynuacje-budowy-a1.html

Jest kolejny odcinek A4 | Audyt EAK | Emisje CO2 za tanie?

Codzienny przegląd mediów Biznes Alert

Kolejny odcinek A4 dla kierowców

(www.gddkia.gov.pl)

Od 27 maja kierowcy mają do dyspozycji 18-kilometrowy odcinek od węzła Jarosław Wschód do węzła Przemyśl (skrzyżowanie z DK77, okolice Radymna). Zakończyły się roboty na całym 25-km odc. autostrady A4 Jarosław Zachód – Przemyśl, realizowanym w systemie projektuj-buduj. Dla całego odcinka Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego wydał decyzję zezwalającą na użytkowanie.

Audyt Europejskiej Agencji Kolejowej

(www.utk.gov.pl)

27 maja br. w siedzibie UTK rozpoczął się audyt na zlecenie Komisji Europejskiej wynikający ze skargi Związku Zawodowego Maszynistów (ZZM). Audyt, obok UTK obejmuje także ZZM oraz podmioty sektora kolejowego.

EBOiR chce uniezależnić Polskę od węgla

(Puls Biznesu)

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju zamierza zrezygnować z dofinansowania polskiego sektora finansowego na rzecz energetyki, by pomóc Warszawie w uniezależnianiu się od węgla. Bank chce udzielać pożyczek na projekty inteligentnych sieci ale także dla sektora gazu łupkowego. Rozważa także kupno części akcji Energii i Inwestycji Polskich.

W Toruniu miasto przejmuje Dworzec Główny

(www.nakolei.pl)

Dworzec Główny w Toruniu zostanie przekazany miastu nieodpłatnie przez grupę PKP SA. Następnie ma zostać poddany gruntownej modernizacji, która ma pochłonąć 35 mln zł – poinformowało biuro prasowe prezydenta miasta. Rada miasta już wcześniej wyraziła zgodę na przejęcie dworca.

Nowe prawo łupkowe UE nieprędko

(Rzeczpospolita)

Pomimo faktu, że klimat wokół gazu lupkowego w Europie uległ ociepleniu, nowe prawo regulujące poszukiwania i wydobycie na poziomie europejskim nie powstanie szybko.  Do końca roku Komisja Europejska ma podjąć pierwsze ustalenia w tej sprawie.

Egzotyczna promocja Air France KLM

(Air France KLM)

Sylwester w ciepłym kraju lub egzotyczne wakacje jesienią czy wiosną – to tylko niektóre możliwości spędzenia urlopu dla osób, które zdecydują się na wyjazd z dużym wyprzedzeniem i wykupią bilet lotniczy w promocji Air France KLM najpóźniej do 6 czerwca br. Oferta dotyczy przelotów realizowanych od końca lata 2013 r. do wiosny 2014 r.

Tanie CO2 szkodzi inwestycjom?

(Rzeczpospolita)

Tak przynajmniej twierdzi Maciej Wiśniewski, prezes Domu Maklerskiego Consus w rozmowie z Rzeczpospolitą. Chodzi oczywiście o inwestycje w sektor OZE, który przy niskich kosztach uprawnień nie otrzymuje odpowiedniego wsparcia, przez co się nie opłaca. Wiśniewski twierdzi jednak, że zmiany są nieuniknione a firmy wysokoemisyjne najlepiej zrobią, jeśli już teraz kupią dużo tanich uprawnień na zapas.

Nie będzie zmiany definicji śródlądowych dróg wodnych

(www.srodowisko.abc.com.pl)

Pos. Józef Lassota zaproponował w interpelacji poselskiej rozszerzenie zakresu definicji śródlądowych dróg wodnych o porty rzeczne i budowle hydrotechniczne. Wiemy już jednak, że resort nie planuje takich zmian. W odpowiedzi na interpelację posła wiceminister środowiska Janusz Zaleski wyjaśnił, że definicja w proponowanym brzmieniu oznaczałoby, że wszystkie porty rzeczne przeszłyby w utrzymanie jednostek organizacyjnych prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej. Skutkiem tego byłoby znaczące obciążenie budżetu.

Centrum Rozwoju Energetyki: budowa elektrowni wiatrowych w modelu rozproszonym dużo bardziej opłacalna niż budowa dużych farm wiatrowych

(Newseria.pl)

Budowanie elektrowni wiatrowych w modelu rozproszonym jest w Polsce obarczone niższym ryzykiem i bardziej opłacane niż stawianie dużych farm wiatrowych. Budując duże farmy wiatrowe trudniejszym i bardziej złożonym zadaniem jest dobór lokalizacji oraz podłączenie do sieci. W przypadku modelu rozproszonego wybór jest znacznie większy, a ryzyko niepowodzenia i potencjalne koszty dużo bardziej ograniczone. Umożliwia to osiągnięcie znacznie lepszych wyników finansowych.

Ekomarina w Giżycku

(www.wrota.warmia.mazury.pl)

Oficjalne otwarcie nowej żeglarskiej inwestycji na Mazurach rozpoczęło się 27 maja. Inwestycja nad Jeziorem Ryńskim to nowy budynek z kapitanatem portu, pomieszczeniami socjalnymi i gospodarczymi dla żeglarzy oraz pracowników. Koszt budowy ekologicznej mini przystani żeglarskiej w Rynie wyniósł 6,7 mln zł, czego unijne wsparcie to 5,3 mln zł.

GDDKiA płoszy inwestorów

0

Jeśli zapowiedzi o wyjściu z Polski się sprawdzą, będzie to kolejna z dużych spółek, która rezygnuje ze współpracy z autostradową agencją w nowej perspektywie unijnej 2014–2020.

http://forsal.pl/artykuly/706838,bilfinger_lepiej_budowac_drogi_w_nigerii_niz_dla_gddkia.html

Eksperci: Rząd może być zmuszony zwiększyć deficyt o 10-15 mld zł

0

– Lekkie rozluźnienie budżetu nikomu się nie podoba, ale to nie jest kwestia życia i śmierci w tym momencie – podkreśla główny doradca ekonomiczny PwC. Prognozuje, że rząd może być zmuszony zwiększyć deficyt o 10-15 mld zł.

http://www.rynekinfrastruktury.pl/artykul/50/1/eksperci-rzad-moze-byc-zmuszony-zwiekszyc-deficyt-o-10-15-mld-zl.html

Konflikt Korolec-Tusk | Poczta Polska kontratakuje | LOT sprzedaje Embraery

Codzienny przegląd Biznes Alert

PKN Orlen szuka ropy na łotewskim terytorium Bałtyku. Łącznie na poszukiwania i wydobycie wyda 5 mld zł

(Newseria.pl)

PKN Orlen szuka ropy na Bałtyku. Wspólnie z partnerem Kuwait Energy Company rozpoczął wiercenia na złożu Ocean Nomad na terytorium łotewskim Morza Bałtyckiego. Prace poszukiwawcze potrwają 40 dni i będą prowadzone na głębokości 1,5 km. – Te obszary są bardzo perspektywiczne, a poszukiwanie węglowodorów to nasz kierunek strategiczny – podkreśla Jacek Krawiec, prezes PKN Orlen.

Otwarcie 5,5-km odcinka S3

(www.transport.gov.pl)

Oddanie 27 maja do ruchu 5,5-km odcinka drogi ekspresowej S3 od węzła Jordanowo do węzła Świebodzin Północ odbędzie się ok. miesiąc wcześniej niż zakładał termin kontraktowy. Dzięki otwartemu odcinkowi połączone zostaną w województwie lubuskim dwa główne szlaki: droga ekspresowa S3 (szlak E65) i autostrada A2 (szlak E30). Od otwarcia autostrady szlaki te nie były połączone.

Poczta Polska rusza z „multipaczką”. Będzie ubezpieczenie i powiadomienia smsem i mailem

(Newseria.pl)

Poczta Polska staje do walki o rynek przesyłek paczkowych i wprowadza usługę „multipaczka”, która stwarza możliwość nadawania przesyłek przez aplikację internetową, taniego ubezpieczenia oraz wysyłania do adresata powiadomień na sms i e-mail. To nowości da klientów indywidualnych, wcześniej firma wprowadziła zmiany w usłudze Pocztex i ofercie dla klientów biznesowych.

Nowe drogi już w tym tygodniu

(www.gddkia.gov.pl)

Kolejne kilometry dróg ekspresowych i autostrad oddajemy do użytku kierowców. W zeszłym roku było ponad 700 km, w tym ma być 400 km. W tym tygodniu – 50.

W poniedziałek oprócz odcinka S3 kierowcy będą mogli pojechać autostradą A4 również na odc. Jarosław Wschód do węzła Przemyśl (woj. podkarpackie). We wtorek otwarta do ruchu zostanie droga ekspresowa S17 na odc. węzeł Sielce-Bogucin (woj. lubelskie).

Korolec i Tusk na kursie kolizyjnym

(Polska The Times)

Marcin Korolec był niemalże pupilkiem Donalda Tuska. Jako minister środowiska naraził się premierowi ustawą łupkową.

Leo Express nie składa broni

(www.rynek-kolejowy.pl)

Jak udało nam się potwierdzić, czeski przewoźnik Leo Express, pomimo problemów natury formalnej ze strony PKP PLK wcale nie zrezygnował z wejścia na polskie tory już w grudniu tego roku. Występujące w imieniu przewoźnika Dolnośląskie Linie Autobusowe zabiegają w Urzędzie Transportu Kolejowego o stosowne dokumenty.

Kto wejdzie do zarządu PGNiG?

(Rzeczpospolita)

W tym tygodniu zostanie wybrany zarząd i nowy prezes Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa. Wśród kandydatów na miejsce b. prezes Grażyny Piotrowskiej-Oliwy wymieniani są m.in. Andrzej Sikora z Instytutu Studiów Energetycznych oraz Główny Geolog Kraju Piotr Woźniak.

PKP Intercity przygotowuje się do sezonu letniego

(www.rynek-kolejowy.pl)

PKP Intercity w czerwcu obniży ceny biletów na niektórych odcinkach i zwiększy liczbę wykorzystywanych wagonów do 1600. Przewoźnik rozwija sprzedaż biletów przez biletomaty i internet. Dzięki wcześniejszemu zakupowi pasażerowie mogą zaoszczędzić, a spółka ma szansę lepiej dostosowywać zestawienie pociągów do zapotrzebowania podróżnych.

Najlepszy program lojalnościowy w lotnictwie

(Air France KLM)

Flying Blue, należący do linii lotniczych Air France i KLM, został zwycięzcą w regionie Europy i Afryki w kategorii „najlepszy program lojalnościowy w 2013 r. w lotnictwie” w ramach nagród „Freddie Awards”. Program zdobył pięć nagród w regionie w sześciu ocenianych kategoriach. W tegorocznym głosowaniu udział wzięło prawie 3 mln osób z całego świata, które dużo podróżują.

LOT sprzedaje dziewięć samolotów Embraer

(www.prtl.pl)

Polskie Linie Lotnicze LOT ogłosiły przetarg ustny na sprzedaż 9 samolotów typu Embraer. Do sprzedaży wystawiono 6 samolotów E170 oraz 3 samoloty E145. Licytacja odbędzie się 18 czerwca w siedzibie LOT-u. Cena wywoławcza za dziewięć samolotów wraz z silnikami wynosi 112,5 mln USD tj. ponad 360 mln zł.

Jak zwalczyć hałas dróg | Kłótnie łupkowe w rządzie | Innowacyjne BPL

Codzienny przegląd mediów Biznes Alert

Nowe podejście do ochrony przed hałasem

(www.edroga.pl)

Obowiązuje już rozporządzenie ministra transportu z 23 kwietnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 528). Zmienione rozporządzenie wprowadza nowe brzmienie §279. W jego myśl w sytuacji, gdy prognozowany poziom hałasu przenikający do środowiska przekracza dopuszczalne poziomy hałasu, przy projektowaniu obiektów inżynierskich należy zaplanować zastosowanie odpowiednich środków ochronnych.

Spór o regulacje łupkowe w rządzie

(Rzeczpospolita)

W sprawie utworzenia Narodowego Operatora Kopalin Energetycznych w ramach nowych regulacji łupkowych narasta konflikt między resortem finansów a Ministerstwem Środowiska. Do krytyki tego ostatniego przyłączają się podobno kolejne ministerstwa oceniające, że Główny Geolog Kraju i wiceminister środowiska Piotr Woźniak pracuje za wolno a przepisy, które tworzy uderzają w interes inwestorów. Chodzi głównie o NOKE – formę nadzoru państwa nad poszukiwaniami gazu łupkowego na terenie Polski.

Zaangażowanie sektora prywatnego w zarządzanie mobilnością

(www.edroga.pl)

Projekt INVOLVE (Involving the Private Sector in Mobility Management), czyli  „Zaangażowanie sektora prywatnego w zarządzanie mobilnością”, realizowany jest w ramach programu INTERREG IVC. W tym projekcie unijnym uczestniczy Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie. Projekt ruszył w ub.r. Obecnie jest na realizacyjnym półmetku.

Sejmowa komisja gospodarki za nowelizacją Prawa energetycznego

(PAP)

Komisja zaleca m.in. rozdział właścicielski sektorów sprzedaży i wydobycia gazu (co oznaczałoby podział PGNiG), rozwijanie giełdy gazowej oraz ulgi dla przemysłu energochłonnego. Projekt zawiera także zapisy o obligu gazowym w wysokości 30 procent od lipca 2013 roku i 70 procent rok później. Wprowadza także kadencyjność dla stanowiska prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.

Innowacyjne samoloty bezpilotowe na targach AUTOSTRADA – POLSKA

(www.targikielce.pl)

21-24 maja na targach drogownictwa Autostrada Polska w Kielcach można było zobaczyć nie tylko ciężki sprzęt budowlany, ale i lekkie, bezzałogowe samoloty, które wykorzystywane są do inwentaryzacji i fotografowania terenów, przez które w przyszłości przebiegać będą drogi. Firma Fotomapy podczas konferencji drugiego dnia AUTOSTRADY przedstawiła możliwości bezpilotowych samolotów.

Lubelscy naukowcy i przedsiębiorcy chcą użyźniać glebę odpadami z łupkowych odwiertów

(Kurier Lubelski)

Uniwersytet Przyrodniczy, Politechnika Lubelska, Zakłady Azotowe „Puławy” i Kruszywa Niemce przedstawiły w ramach konsorcjum propozycję utylizacji odpadów wytworzonych przy wydobyciu gazu łupkowego. Miałyby służyć do użyźniania gleby. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju przeznaczyły na rozwój projektu ok. 11 mln złotych. Jego powodzenie pomogłoby uśmierzyć niepokoje społeczne spowodowane rozwojem sektora gazu łupkowego w Polsce.

Opinia OIGD nt. nowelizacji prawa zamówień publicznych

(www.oigd.com.pl)

W założeniach proponuje się odejście od pojęcia „rażąco niskiej ceny” na rzecz doprecyzowania w jakich okolicznościach zamawiający ma obowiązek zwrócić się do wykonawcy o wyjaśnienia, a więc gdy cena oferty będzie budzić wątpliwości zamawiającego. Będzie to pomoc dla administracji publicznej.

Kister: W Polsce łatwo rozgrzać dyskurs w nieodpowiednich obszarach

Biznes Alert: Jak skomentować zamieszanie wokół wysuniętej przez prezydenta Rosji Władimira Putina propozycji podpisania przez FSB i SKW umowy o współpracy w kontekście opinii, że Rosjanie posiadają przełącznik do temperatury politycznej w Polsce?

Łukasz Kister, Instytut Jagielloński: To sprawa podobna do chaosu wokół propozycji budowy rurociągu Jamał 2. Obie sytuacje są formą dezinformacji i dowodem na łatwość wpływu na decyzje polityczne w Polsce przez zagranicznych aktorów politycznych, na czele z Rosją. Takie prowokacje pojawiają się od lat. Najważniejszym elementem były wszystkie prowokacje związane ze Smoleńskiem. Teraz mamy zarządzenie o porozumieniu między służbami dwóch państw. To nie jest nic niezwykłego. To normalne. Ale w tym przypadku widać jak łatwo rozgrzać w Polsce dyskurs w nieodpowiednich obszarach.

Dlaczego ten dyskurs jest pobudzany? Dlaczego Polacy nie potrafią na dobre wyłączyć tego przełącznika atmosfery politycznej w naszym kraju?

Nasze elity polityczne są słabe. Politycy nie mają świadomości bycia manipulowanymi. Dużo mówią o takich działaniach, a jednocześnie wystarczą prymitywne zagrania, by nasze elity przestały zauważać rzeczy naprawdę ważne dla bezpieczeństwa państwa.

Taka wrzutka musiała być kontrolowana przez Rosjan…

Nasi dziennikarze znaleźli informację o rozporządzeniu Putina w rosyjskim dzienniku ustaw. Kto czyta te dokumenty, chyba nie ma człowieka w tym kraju, który czytał byje z zamiłowania. Mało kto czyta nasze. Ta sprawa od początku jest „wrzutką”. Ktoś dał dziennikarzowi konkretny dokument i albo wykorzystał jego naiwność lub wręcz wykorzystał jego przychylność do pewnych tez albo też je mu podsunął.

Widać dużą aktywność Rosjan na tym polu. Czy ma to związek z jakimś ważnym wydarzeniem?

Tutaj jest bardzo wiele elementów, szczególnie gospodarczych. To sprawa rurociągu, to nowe nitki Nord Stream, to most energetyczny z obwodem kaliningradzkim. Być może te działania mają na celu zmuszenie nas do określonej decyzji lub przygotowanie gruntu pod nią. Nie widzę jednego kluczowego elementu. Być może chodzi o prywatyzację Azotów Tarnów. Możliwe, że zamieszanie w innych obszarach ma przykryć rzeczywiste działania na tym odcinku.

Rząd topi łupki | Intercity przygotowuje się na lato | Kara dla PKP Cargo

0

Codzienny przegląd mediów Biznes Alert

BGK podpisał umowę w ramach programu Inwestycje Polskie.

(www.bgk.pl)

Podczas IX. Ogólnopolskiej Konferencji BGK dla samorządów, BGK podpisał umowę w ramach programu Inwestycje Polskie. Przedmiotem umowy jest organizacja i gwarantowanie programu emisji obligacji w kwocie 170 mln zł na rzecz Pomorskiej Kolei Metropolitalnej SA. Środki przeznaczone będą na sfinansowanie budowy linii kolejowej łączącej Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy z centrum Gdańska.

Rząd topi gaz łupkowy

(Rzeczpospolita)

O sprawie piszą w Rzeczpospolitej Jakub Kurasz i Tomasz Furman: “Priorytetowy dla Polski projekt tańszego gazu zagrożony. Kolejni inwestorzy mogą się wycofać.Zbliżamy się do przełomowego momentu w krótkiej historii polskiego mitu o niezależności energetycznej. Przez działania części naszej administracji łupkowe eldorado, jakim miało być rozpoczęcie przemysłowego wydobycia gazu niekonwencjonalnego, oddala się w coraz bardziej nieokreśloną przyszłość. Dzieje się tak, mimo że wbrew naszym obawom UE nie ingeruje w decyzje polskich władz. Dała temu wyraz wczoraj na szczycie energetycznym.” Według autorów tekstu prawo łupkowe powstaje zbyt wolno a rząd nie potrafi prowadzić wydajnej polityki komunikacyjnej.

Na długi weekend pociągami PKP Intercity

(www.pkp.pl)

Na długi weekend PKP Intercity uruchomi 26 dodatkowych połączeń i wzmocni pociągi kursujące na najpopularniejszych trasach. Tradycyjnie, na 19. dworcach w kraju pojawią się mobilni informatorzy. Osoby, które jeszcze nie kupiły biletów nadal mogą skorzystać z ok. 10 proc. rabatu w ramach oferty „Wcześniej”.

Szczyt UE: gaz łupkowy może być częścią koszyka energetycznego

(Rzeczpospolita)

Zdaniem przewodniczącego Rady Europejskiej Hermana van Rompuya Unia Europejska nie powinna uprzedzać się do gazu łupkowego, który powinien znaleźć się w miksie energetycznym kontynentu. Dodał, że decyzja w tej sprawie ostatecznie należy do krajów członkowskich.

Kara dla PKP PLK

(www.utk.gov.pl)

W wyniku przeprowadzonej kontroli prezes UTK nałożył na PKP PLK SA karę finansową. Stwierdzone nieprawidłowości polegały na niezamieszczeniu w dokumencie przewozowym wymaganej informacji o znajdowaniu się w składzie pociągu wagonów z towarem niebezpiecznym wysokiego ryzyka (TWR) oraz na dopuszczeniu do pozostawienia bez wymaganego nadzoru środków transportu przeznaczonych do przewozu towarów niebezpiecznych.

Obligo gazowe: Najpierw 30%, potem 70%

(PAP)

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki Marek Woszczyk ocenił podczas konferencji Europower, że PGNiG powinno udostępnić na giełdzie gazowej 30 procent surowca od 1.07.2013 i 70 procent rok później. Dzięki temu wymiana nabierze charakteru rynkowego. Inni uczestnicy spotkania wskazywali, że obligo powinno być wprowadzane ostrożnie ze względu na ryzyko manipulacji. Za takim rozwiązaniem obstaje m.in. prezes Towarowej Giełdy Energii Ireneusz Łazior.

Kara dla PKP Cargo

(www.utk.gov.pl)

W wyniku przeprowadzonej kontroli prezes UTK nałożył na PKP Cargo SA karę finansową. Naruszenie przepisów przez przewoźnika polegało na niewyposażeniu pojazdu trakcyjnego w pisemną instrukcję dla maszynisty, a w konsekwencji naruszenia postanowienia pkt 5.4.3.1 Regulaminu dla międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID) w związku z art. 4 ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych.

EWEA chce uniezależnienia Unii od importu paliw

(rynek infrastruktury.pl)

Europejskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej przekonuje, że Europa powinna uniezależnić się od importu surowców kopalnych inwestując w OZE. Mimo to, uczestnicy spotkania RUE w Brukseli przeprowadzonego we wtorek przyjęli wyważoną deklarację nie faworyzującą żadnego określonego sektora energetyki.

Rusza kolejny etap budowy dworca Fabrycznego

(www.plk-sa.pl)

Na budowie dworca Łódź Fabryczna ruszają prace przy wylewaniu stropu nowej stacji. Jej sufit będzie miał powierzchnię boiska piłkarskiego. To początek nowej, poważnej operacji logistycznej przy tej ogromnej inwestycji. Sporo zmian również na sąsiedniej stacji – Łódź Widzew, gdzie w najbliższych tygodniach ruszy budowa nowych peronów. Te prace wykonywane są przy ciągłym prowadzeniu ruchu kolejowego

Czerwiński: Na Opolu nie postawiono krzyżyka

Zdaniem przewodniczącego parlamentarnego zespołu ds. energetyki rozbudowa Elektrowni Opole jest jeszcze możliwa pomimo decyzji Polskiej Grupy Energetycznej o zamknięciu „Projekt Opole II”. Zdaniem posła pomogłaby zmiana taryf przez URE lub stworzenie tzw. rynku mocy.

Boeing 787 LOTu poleci do Tbilisi

(www.aeronews.pl)

Polskie Linie Lotnicze LOT zrealizują kilka rejsów między Warszawą a Tbilisi Boeingiem 787 „Dreamliner” – udało się nam nieoficjalnie dowiedzieć. Chodzi o rejsy pod koniec czerwca. Nie do końca jasny jest cel niespodziewanych rejsów Dreamlinera na Bliski Wschód, ale może chodzić o promocję przewoźnika w regionie, na którym z biznesowego punktu widzenia zależy zarządowi linii.

Premier zły na Korolca

(RMF FM)

Po przyjęciu wspólnej deklaracji Rady Unii Europejskiej w sprawie miksu energetycznego dla Europy premier Donald Tusk skrytykował ministra środowiska Marcina Korolca. „Jeśli ktoś chce w Polsce inwestować miliardy w gaz łupkowy, musi mieć poczucie bezpieczeństwa biznesowego. Minister środowiska albo uzna mentalność nie tylko ekologa, ale też przedsiębiorcy, albo kto inny się tym zajmie”. Dodał, że „dzisiaj, między innymi dzięki polskim staraniom, te zapisy nakierowane są na gaz łupkowy jako szansę, którą trzeba wykorzystać i która domaga się pewnych regulacji”.

PKP Intercity przygotowuje się do sezonu letniego. Ma być więcej wagonów

(Newseria.pl)

PKP Intercity przygotowuje się do sezonu letniego. W czerwcu obniży ceny biletów na niektórych odcinkach i zwiększy liczbę wykorzystywanych wagonów do 1600. Przewoźnik rozwija sprzedaż biletów przez biletomaty i internet. Dzięki wcześniejszemu zakupowi pasażerowie mogą zaoszczędzić, a spółka ma szansę lepiej dostosowywać zestawienie pociągów do zapotrzebowania podróżnych.

Suplement: Czas na Europejską Wspólnotę Energetyczną

Z okazji wczorajszego „energetycznego” szczytu Rady Europejskiej prof. Jerzy Buzek wydał wspólnie z Jacquesem Delorsem, Samim Andourą i Antonio Vitorino deklarację podsumowującą główne wyzwania na drodze do Europejskiej Wspólnoty Energetycznej.

Rada Europejska będzie w dniu 22 maja 2013 r. dyskutować o europejskiej polityce energetycznej, a Prezydent Francji wezwał ponownie do utworzenia Europejskiej Wspólnoty Energetycznej. Należy jasno zidentyfikować główne wyzwania w tym kontekście.

1. Konstruktywny plan dla Europy

Unia Europejska to projekt polityczny, którego celem jest przedstawianie obywatelom konstruktywnych projektów. W czasach, gdy kryzys w strefie euro skupia na sobie całą uwagę, konieczne jest utworzenie konstruktywnego planu dla całej Unii Europejskiej, opartego na kilku konkretnych przedsięwzięciach i rozwiązaniach politycznych i uwzględniającego zewnętrzny, zmieniający się świat. Jedną z takich propozycji jest Europejska Wspólnota Energetyczna.
Europejski sektor energetyczny przechodzi transformację i ulega głębokim zmianom, dotyczącym nie tylko struktury rynku energii, jego konkurencyjności i zrównoważonego rozwoju. Dla przeprowadzenia tej transformacji musimy stworzyć projekt prawdziwie europejskiej polityki energetycznej.
W obliczu palących problemów społecznych, związanych z powszechnym dostępem do nieprzerwanych dostaw energii w przystępnych cenach, jedną z mocnych stron tego przedsięwzięcia będzie jego bezpośrednie znaczenie dla obywateli i konsumentów.
Przeprowadzenie tej transformacji wymaga jednocześnie głębokich przemian społecznych oraz zmiany sposobu wytwarzania, przesyłu i konsumpcji energii, jak również zakłada aktywny udział w tym przedsięwzięciu całego społeczeństwa obywatelskiego Europy.

2. Europejska polityka energetyczna – projekt wciąż niedokończony

Chociaż od 2007 r. uczyniliśmy znaczący postęp w rozwoju europejskiej polityki energetycznej, odbywało się to częstokroć kosztem rozbicia wspólnotowego podejścia i braku przejrzystości w niektórych inicjatywach europejskich.
Godzenie ze sobą trzech podstawowych celów polityki energetycznej: konkurencyjności, zrównoważonego rozwoju i bezpieczeństwa dostaw, a także poszukiwanie konsensusu co do niektórych podstawowych celów, to wyzwanie, któremu nadal często nie sprzyja forsowanie rozbieżnych lub wzajemnie sprzecznych podejść poszczególnych państw.
Musimy budować nasz projekt w oparciu o największe odniesione dotąd sukcesy i postępy. Zrównoważony rozwój musi zostać wsparty odważną i spójną transformacją energetyczną, zgodną z przyjętymi w pakiecie „3 x 20% do 2020 r.” założeniami (redukcja gazów cieplarnianych, zwiększanie udziału odnawialnych źródeł energii, zwiększenie efektywności energetycznej).
Istotnym sukcesem jest także sposób, w jaki Unia Europejska forsuje solidarność w obliczu powtarzających się kryzysów dostaw gazowych, poprzez ściślejszą współpracę pomiędzy objętymi kryzysem państwami, instytucjami europejskimi i podmiotami gospodarczymi. Wreszcie, UE skorygowała niedawno najważniejsze instrumenty rozwoju odnawialnych źródeł energii i zwiększania efektywności energetycznej oraz finansowania tych obszarów.
Pomimo tych osiągnięć nie wolno nam jednak zapomnieć o zagrożeniach, związanych z obecną niepokojącą tendencją stanowczego powrotu do „nacjonalizmów” w dziedzinie energii, czy to w kontekście zderzania się ze sobą krajowych procesów transformacji energetycznej, czy też w kontekście forsowania jednostronnych decyzji państw, związanych z rozwojem odnawialnych źródeł energii i bezpieczeństwem dostaw energii elektrycznej.
Jednostronne decyzje polityczne państw nie uwzględniają współzależności z państwami sąsiednimi, nie są poprzedzone konsultacjami z nimi, co prowadzi niekiedy do zbędnych i kosztownych dla Europejczyków inwestycji i może zdestabilizować cały europejski system energetyczny.

3. Fundamenty prawdziwej Europejskiej Wspólnoty Energetycznej

Z satysfakcją odnotowaliśmy, że propozycja utworzenia Europejskiej Wspólnoty Energetycznej wywołała ogólnoeuropejską debatę pomiędzy wszystkimi zainteresowanymi stronami, zarówno z sektora publicznego jak i prywatnego, oraz na wszystkich poziomach: związkowym, lokalnym, krajowym czy europejskim.
Należy przede wszystkim przypomnieć, że Wspólnota Energetyczna nie musi prowadzić do utworzenia żadnej ponadnarodowej władzy europejskiej, która podejmowałaby wszystkie decyzje, w szczególności te dotyczące europejskiego koszyka energetycznego i monopolistycznej centralizacji zakupów gazu – obydwie dziedziny wykluczają traktaty europejskie.
Europejska Wspólnota Energetyczna musi być oparta przede wszystkim na konkretnych propozycjach dotyczących trzech podstawowych kwestii, stanowiących podstawę dla jednolitego rynku: czynnika stymulującego konkurencję pomiędzy podmiotami przemysłowymi, czynnika zacieśniającego współpracę pomiędzy państwami oraz czynnika wzmacniającego poczucie solidarności pomiędzy członkami Unii.
Jeśli chodzi o „czynnik stymulujący konkurencję”, to poprzez wypełnianie założeń integracji wspólnego, konkurencyjnego i zintegrowanego wewnętrznego rynku energii o wymiarze europejskim przemysł energetyczny będzie w końcu mógł konkurować na poziomie europejskim i międzynarodowym, a zasoby energetyczne będą mogły być lepiej optymalizowane w ramach UE. Państwa członkowskie Unii Europejskiej powinny wziąć odpowiedzialność za ten proces i wdrażać go w dobrej wierze. Opracowując europejskie ramy energetyczne do 2030 r., UE powinna wyciągnąć wnioski z nowej dynamiki, jaką rynek europejski i światowy cechuje się od 2007 r. Sytuacja energetyczna w 2013 r. radykalnie się zmieniła.
Gdy natomiast chodzi o „czynnik wzmacniający solidarność”, bezpieczeństwo dostaw wymaga przede wszystkim wspólnego europejskiego podejścia do dywersyfikacji źródeł energii w duchu solidarności. Niektóre państwa członkowskie nie są w stanie samodzielnie zdywersyfikować swojego koszyka energetycznego, będąc nadmiernie uzależnionymi od zewnętrznego dostawcy. Wymaga to utworzenia systemu korzystania ze wspólnych zasobów energii w sytuacjach wyjątkowych, co powinien umożliwić połączony rynek, jak również negocjowania przez Unię z dostawcami i krajami tranzytowymi niezbędnych umów oraz mechanizmów. Powodzenie takiego przedsięwzięcia byłoby kolejnym dowodem na rozwój wspólnej polityki zagranicznej UE.
Wreszcie, gdy mowa o „czynniku ściślejszej współpracy „, powinniśmy opowiadać się za bardziej zróżnicowaną w skali regionalnej integracją Państw członkowskich w dziedzinie energii, uwzględniającą mocne i słabe strony każdego z nich i zobowiązującą je do rozwijania współpracy pomiędzy odpowiednimi podmiotami krajowymi. Mimo, że istnieje już wiele inicjatyw w tym zakresie, nie da się nie zauważyć, że często są one rozdrobnione, nie cieszą się poparciem politycznym i są nieefektywnie organizowane.
Kamieniem węgielnym leżącym u podstaw politycznej, gospodarczej i strukturalnej współpracy pomiędzy sąsiadującymi ze sobą krajami, nieobecnym dzisiaj, powinna być infrastruktura energetyczna. Nowe regulacje dotyczące infrastruktury energetycznej stwarzają interesujące ramy, do których wdrożenia wymagana jest przede wszystkim wola polityczna państw członkowskich. Powodzenie współpracy w tym zakresie zaowocuje sukcesami w kolejnych dziedzinach, takich jak wspólne finansowanie wspomnianej wyżej infrastruktury, ambitne wspólne programy badawczo-rozwojowe itd.

Wnioski

W 1951 r. sześć państw europejskich zdecydowało się połączyć swoje interesy w zasadniczych dziedzinach gospodarki, aby w ten sposób stworzyć wspólnotę, która konflikt zastąpi współpracą, a wrogość dobrobytem. Energia była jedną z tych dziedzin. Niemal 60 lat później energia oczywiście wciąż pozostaje politycznym i gospodarczym priorytetem, jednak zasady pozwalające nam osiągnąć współczesne cele muszą być wciąż aktualizowane. To właśnie na nas spoczywa zadanie wspólnego ustalenia tych zasad na nowo i dostosowania ich do wyzwań, przed którymi stoi współcześnie Europa. Niejasne frazy i jałowa mowa nie wystarczą, jeśli Europa faktycznie chce, aby obywatele dalej wierzyli w jej ideał.

Sami Andoura, Jerzy Buzek, Jacques Delors, Antonio Vitorino

Mistrzowie dezinformacji

0

– Wszelkie umowy o współpracy między służbami specjalnymi są niejawne i zazwyczaj nie są podawane do publicznej wiadomości. To dezinformacja ze strony rosyjskich służb specjalnych, mającą po raz kolejny podnieść temperaturę naszej debaty polityczne oraz osłabić czujność w innych obszarach – mówi dr Łukasz Kister

http://tvp.info/opinie/komentarze/mistrzowie-dezinformacji/11155870

Podsumowanie kwartału GDDKiA | Sektor OZE też czeka na regulacje | Intercity inwestuje w tabor

Codzienny przegląd mediów Biznes Alert

Wyłączenia z eksploatacji pojazdów kolejowych oraz działania kontrolne prezesa UTK

(www.utk.gov.pl)

W związku z zagrożeniem bezpieczeństwa podróżnych, prezes Urzędu Transportu Kolejowego podjął decyzję o wyłączeniu z eksploatacji elektrycznego zespołu trakcyjnego Kolei Mazowieckich oraz dwóch wagonów PKP Intercity. To kolejne wyłączenia pojazdów kolejowych w ostatnim czasie. Między innymi podczas podobnych działań w okresie Świąt Wielkiej Nocy, prezes UTK wydał decyzje o natychmiastowym wyłączeniu z eksploatacji dziewięciu wagonów pasażerskich.

GDDKiA podsumowuje I kwartał 2013

(www.gddkia.gov.pl)

Z czternastu generalnych wykonawców, sześciu ma wyniki oceniane przez GDDKiA jako dobre. Połowa firm ujętych w zestawieniu poprawiła swoje wyniki w stosunku do tego samego okresu z zeszłego roku. Największą poprawę jeśli chodzi o procentowy udział dobrych próbek wśród wszystkich zbadanych zanotowały Dragados, Strabag, Mota. Böegl a Krýsl jako jedyny z czołówki pogorszył swoje wyniki.

Żmijewski: Inwestorzy w OZE wycofują się z Polski przez brak stabilności

(rynekinfrastruktury.pl)

Według prof. Krzysztofa Żmijewskiego sektor OZE w Polsce hamuje, ponieważ brakuje odpowiednich regulacji pozwalających inwestorom na ocenę ryzyka. Zdaniem naukowca bez rozwoju OZE w naszym kraju nie uda się „domknąć” bilansu energetycznego w latach 2016-2020.

Autostrada-Polska w Kielcach

(www.edroga.pl)

Ponad 400 wiodących firm z całego świata, kilkaset ton nowoczesnego, gigantycznego sprzętu, specjaliści z branży i pokazy dynamiczne. 21 maja rozpoczęły się targi Autostrada-Polska w Kielcach. Potrwają do 24 maja. Kieleckie targi z blisko 20-letnim doświadczeniem, to miejsce spotkań liderów branży i wiodących światowych marek, które każdego roku gromadzi wiodące firmy z całego świata.

Podatki i wysokie ceny energii będą tematami szczytu UE

(PAP)

Głównymi tematami szczytu Rady Unii Europejskiej ma być droga energia oraz unikanie płacenia podatków. „Według wyliczeń KE od 2005 r. ceny energii w UE wzrosły o 37 proc., podczas gdy w Stanach Zjednoczonych spadły o ok. 5 proc.” – czytamy w depeszy PAP.

Uprzywilejowanie transportu zbiorowego w centrum miasta

(www.edroga.pl)

Na przełomie 2012 i 2013 r. w ramach koncepcji programowo-przestrzennej Al. Jana Pawła II w Warszawie, przygotowywanej w związku z planowaną modernizacją trasy tramwajowej, zostało przeprowadzone badanie wariantów uprzywilejowania ruchu tramwajów. – W trakcie wykonywania tej pracy pojawiło się szereg dylematów i wątpliwości – mówi dr inż. Andrzej Brzeziński z Politechniki Warszawskiej.

Nie chcą, ale… będą musieli. URE zażąda obniżki cen prądu

(RMF FM)

Krzysztof Berenda z radia RMF FM informuje, że Enea, Energa, PGE i Tauron złożyły w poniedziałek wnioski o zatwierdzenie nowych taryf utrzymujących dotychczasowe wysokie ceny energii elektrycznej. Urząd Regulacji Energetyki jest zdeterminowany, by doprowadzić do jej obniżki, dlatego najprawdopodobniej odrzuci te wnioski.

Zmiana statusu kilku odcinków dróg krajowych

(www.pkd.org.pl)

Do konsultacji społecznych trafiły projekty dwóch rozporządzeń: o pozbawieniu kilku odcinków kategorii drogi krajowej i drugie – o nadaniu innym odcinkom tej kategorii. Dotyczą one głównie miast: Warszawy, Wrocławia, Grudziądza i Gdańska, w których wybudowano nowe drogi. Zmiana kategorii poprzedza wyznaczenie nowego przebiegu dróg.

Zieloni: Rząd broni korporacji i wysokich cen prądu

(rynekinfrastruktury.pl)

Zdaniem Dariusza Szweda z Rady Krajowej partii Zieloni rząd celowo opóźnia przyjęcie ustawy o OZE by w ten sposób hamować rozwój sektora i faworyzować energetykę konwencjonalną. Ustawa ma ułatwić stawianie małych wiatraków i paneli słonecznych Polakom zainteresowanych produkcją własnej energii oraz sprzedażą jej nadwyżek.

PKP Intercity inwestuje w nowy tabor. Nowe wagony, lokomotywy i zespoły trakcyjne będą kosztować ponad 4 mld złotych

(Newseria.pl)

PKP Intercity wyda ponad 4 miliardy złotych na modernizację i wymianę taboru kolejowego. Największy projekt to elektryczne zespoły trakcyjne, które będą wykorzystywane na trasach dalekobieżnych z Gdyni. Do tego spółka kupuje i modernizuje wagony oraz, po raz pierwszy w swojej historii, rozpisała przetarg na nowe lokomotywy spalinowe.

PGE kupiła akcje PGE GiEK

(rynek infrastruktury.pl)

Polska Grupa Energetyczna nabyła 1609 akcji Skarbu Państwa w PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna.

System opłat za drogi w Europie to klęska – uważają europosłowie

(www.pkd.org.pl)

Parlament Europejski na plenarnym posiedzeniu w czerwcu ma zająć się projektem raportu przygotowanego przez Komitet Transportu i Turystyki dotyczącego opóźnień we wdrażaniu systemu Europejskiej Opłaty Elektronicznej (European Electronic Toll Service EETS) obejmującego samochody osobowe. Zdaniem członków Komitetu, państwa członkowskie przejawiają niedostateczne zainteresowanie tym tematem.

Wiceprezes Grupy Azoty: unijne regulacje klimatyczne będę kosztowały nas miliard złotych

(Newseria.pl)

Nawet miliard złotych będzie musiała zainwestować w ciągu dwóch lat Grupa Azoty. Pieniądze zostaną przeznaczone na inwestycje ograniczające emisję gazów cieplarnianych, zgodnie z polityką klimatyczną UE. Tempo unijnych zmian, zdaniem wiceprezesa Grupy, jest zbyt duże. To utrudnia konkurowanie na globalnym rynku, gdzie nie ma tak restrykcyjnych regulacji. Dodatkowo Grupa musi dokończyć konsolidacji spółek.

UZP: wzorzec kontraktu budowlanego

(edroga.pl/PKD)

Do 24 maja Urząd Zamówień Publicznych czeka na opinie w sprawie projektu wzorcowej umowy na roboty budowlane dotyczące inwestycji liniowych. Umowa ma mieć charakter „rekomendacji” dla zamawiających i w założeniu lepiej rozkładać ryzyka między inwestorami a wykonawcami kontraktów drogowych i kolejowych.

RWE inwestuje w energetykę odnawialną w Polsce. Mimo braku regulacji

(Newseria.pl)

RWE, jedna z największych firm energetycznych w Europie, w tym roku zainwestuje w Polsce ponad 200 mln zł. Zamierza budować m.in. farmy wiatrowe, mimo że wciąż nie ma regulacji dotyczących odnawialnych źródeł energii. Koncern wierzy jednak w opłacalność tych elektrowni.