Kawczyński: Mld zł kary dla Polski zamiast na energetykę prosumencką

KOMENTARZ

Krzysztof Kawczyński

Przewodniczący Komitetu Ochrony Środowiska

Krajowej Izby Gospodarczej

Obecny projekt ustawy o OZE ma zastąpić poprzedni z lat 2012 i 2013. Tamten był poddany szerokim konsultacjom społecznym i praktycznie był gotowy do uchwalenia. Pod koniec roku 2013 podjęte zostały decyzje o skierowaniu go do kosza i powstał całkowicie nowy projekt, który opiera się na zupełnie innych zasadach.

Projekt obejmuje różne źródła energii odnawialnej, w tym również energię z niektórych frakcji odpadów. Wskazuje dwa źródła wsparcia dla wytwórców energii odnawialnej, t.j. system aukcji energii odnawialnej i świadectwa pochodzenia (zielone certyfikaty). W zakresie certyfikatów są jednak pewne ograniczenia do określonych instalacji i czasu ich uruchomienia. Brakuje natomiast gwarancji co do czasu obowiązywania nowego systemu, a znając obecne praktyki legislacyjne inwestorzy nie będą ponosili całego ryzyka takich inwestycji w niepewnym otoczeniu.

Wiele uwag i zastrzeżeń do tego projektu wnoszą wytwórcy energii odnawialnej ze źródeł słonecznych i wiatrowych, które przy takim podejściu mogą mieć problemy rozwojowe. Jedną z zalet jest natomiast fakt, że projektodawca dostrzegł w końcu problem energii z odpadów i możliwość poprawy bezpieczeństwa energetycznego na tej drodze.

Dość słabo została wsparta energetyka prosumencka, czyli to co moglibyśmy osiągnąć na poziomie wielu gospodarstw wytwarzając energię elektryczną na własne potrzeby. Tu powinny być uruchomione poważne środki pomocowe (nie pożyczki) dla gospodarstw domowych na rozwój takiej energetyki „domowej”, ponieważ na pożyczki, które będą się spłacały 20 lat nie stać zwykłych gospodarstw domowych.

Szkoda, bo potencjał takiej małej energetyki jest ogromny i w niewielkim stopniu wykorzystywany, a inwestycje byłyby w miarę pewne. Warto również wskazać na problemy dla obecnego stanu linii przesyłowych z energią odnawialną, w tym w szczególności system opłat dystrybucyjnych i przesyłowych, który ma cechy wybitnie dla przesyłu energii wyłącznie w jedną stronę, natomiast nie jest przygotowany do elastycznego odbioru i wykorzystania produkowanej energii odnawialnej ze źródeł rozproszonych.

Dzisiaj mamy taką dziwną rzeczywistość, że oszczędzanie energii na poziomie domowym, w tym wytwarzanie energii z małej energetyki prosumenckiej wiąże się z niższą ceną tej energii, a jednocześnie nie zmniejszają się opłaty przesyłowe wielkich dystrybutorów energii elektrycznej, czyli jeśli mało się zużywa energii z „elektrowni” to i tak dystrybutor zadba o ty abyśmy płacili więcej za różne opłaty przesyłowe i bilans wyjdzie na zero. Trzeba połączyć opłaty przesyłowe z ilością energii zużytej, tak aby stanowiły one określony narzut do faktycznego zużycia. To jeden z warunków dla oszczędzania energii i ewentualnej produkcji z mikroźródeł OZE.

Warto również mieć na uwadze fakt, że brak tej ustawy uruchomił licznik kar UE za trzyletni brak wdrożenia dyrektywy OZE i wg wyliczeń ekspertów dzisiaj może to już oznaczać 1 mld złotych kar dla Polski. Szkoda, że tego miliarda nie przeznaczy się na rozwój energetyki prosumenckiej, bo można by w ten sposób sfinansować prawie pełnie pokrycie inwestycji dla 10 000 gospodarstw domowych w zakresie hybrydowych rozwiązań małej energetyki OZE (mały wiatrak plus panele na dachu).

Klimczak: Dziś rząd zajmie się projektem ustawy o OZE. Inwestorzy czekają na niego od lat

Długo oczekiwany projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii we wtorek przedyskutuje Rada Ministrów. Na regulacje czekają nie tylko wytwórcy zielonej energii, lecz także instytucje finansujące takie inwestycje. Tym bardziej że mowa o projektach długoterminowych, wymagających często wielomilionowego wsparcia. Continue reading „Klimczak: Dziś rząd zajmie się projektem ustawy o OZE. Inwestorzy czekają na niego od lat”

8.04.2014 ALERT

ENERGETYKA

Dziś rząd zajmie się nowelizacją ustawy o OZE

(PAP)

Po prawie dwóch i pół roku od przedstawienia pierwszego projektu w tej sprawie, rząd zajmie się we wtorek ustawą o odnawialnych źródłach energii (OZE). Prawo to ma przede wszystkim kompleksowo uregulować kwestie wsparcia dla OZE, tak by Polska spełniła cele UE na 2020 r. – informuje Polska Agencja Prasowa.

Niemcy przyjmą reformę OZE

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Rząd niemiecki ma przyjąć nowelizację ustawy o odnawialnych źródłach energii, która ograniczy koszty wsparcia zwrotu energetycznego. Berlin zaplanował, że do 2025 roku OZE będą stanowiły 25 procent miksu energetycznego. Reforma ma zmniejszyć obciążenia zielonymi podatkami dla gospodarstw domowych oraz zakłada wyłączenie spod ich reżimu ciężkiego przemysłu niemieckiego. W tej sprawie trwają negocjację z Komisją Europejską, która zdecyduje czy takie rozwiązanie będzie zgodne z regulacjami odnośnie pomocy publicznej.

Słowacja gotowa do uruchomienia rewersu gazowego

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Ministerstwo gospodarki Słowacji poinformowało, że Bratysława popiera plan uruchomienia rewersowych dostaw gazu ziemnego z Zachodu na Ukrainę przez słowacki system przesyłu gazu. Nawołuje jednak do monitoringu umów i technikaliów związanych z procesem. Podkreśla, że odpowiedzialność w tym zakresie ponoszą słowacki Eustream i ukraiński Ukrtransgaz. Słowacy podkreślają, że Eustream był gotowy do uruchomienia rewersu jeszcze w listopadzie zeszłego roku ale zabrakło inicjatywy po stronie ukraińskiej. Obecnie oczekują jej wyraźnych sygnałów od Kijowa.

Rosja oświadczyła, że rewers przesyłu gazu jest nielegalny

(EURACTIV/FOXNEWS/TERESA WÓJCIK)

Prezes Gazpromu Aleksiej Miller ocenił, że rewers przesyłu gazu z Unii Europejskiej na Ukrainę byłby nielegalny.  Niezgodny z prawem międzynarodowym jest więc plan Brukseli polegający na dostawach taniego gazu Ukrainie z Zachodu. Co ma pomóc proeuropejskiemu rządowi w Kijowie wobec rosyjskiej strategii polegającej na podniesieniu cen gazu i zrujnowaniu gospodarki ukraińskiej. Miller dowodzi również, że rewers przesyłu gazu często nie jest możliwy technicznie, stwierdził m.in. „Głęboko wątpimy, że technicznie i fizycznie możliwy jest przesył gazu w kierunku odwrotnym, np. ze Słowacji do Doniecka, Charkowa czy Kijowa”. Wbrew wypowiedzi Millera, Ukraina już otrzymuje w rewersie gaz z Polski i Węgier, a niedługo popłynie do tego kraju gaz ze Słowacji. To jest też gaz rosyjski, ale jego cena jest znacznie niższa niż cena, jaką brał od Kijowa Gazprom do końca ub.r.– 400 dol. za 1 tys. m. sześc. Jaceniuk powiedział w ostatni weekend mediom, że Ukraina może dostawać 20 mld m.sześc. rocznie z Polski, Węgier i Słowacji. Po przejęciu władzy w Kijowie przez nowy, proeuropejski rząd, Gazprom podwyższył cenę gazu dla Ukrainy o 80 proc. ( z 268 dol. za 1 tys. m. sześc., które stosował pod koniec ub.r. po zawarciu porozumienia z Janukowiczem do 480 dol. obecnie). Miller zapowiedział też podjęcie zdecydowanych kroków przeciwko rządom, które zaoferowały rewersowe dostawy gazu Ukrainie.

Ukraina nie spłaciła długu gazowego

(PULSBIZNESU/CIRE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Jak poinformował pb.pl, pomimo mijającego terminu Ukraina nie zapłaciła jeszcze nic z 2,2 mld USD długu za dostarczony gaz (2,2 mld dolarów) . Nie wiadomo jakie kroki podejmie teraz firma. We wtorek odbędzie się spotkanie przedstawicieli państw UE poświęcone możliwości odcięcia dostaw gazu ziemnego nad Dniepr.

Ukraina apeluje do UE i USA o pieniądze na gazociągi

(OIL&GAS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Premier Ukrainy Arsenij Jaceniuk zaapelował do Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych o inwestycje w modernizację ukraińskiego systemu przesyłu gazu (GTS). Gazociągi na Ukrainie są przestarzałe a ich obsługa przynosi straty budżetowe. Modernizacja rur jest jednym z elementów reformy sektora gazowego na potrzeby dostosowania go do regulacji unijnych oraz wymogów międzynarodowych instytucji finansowych pragnących udzielić Kijowowi pożyczki.

Siemens okabluje South Stream

(UNITED PRESS INTERNATIONAL/SEBASTIAN CIASTOŃ)

Niemiecka firma Siemens będzie dostawcą podzespołów dla podmorskiego odcinka gazociągu South Stream – podaje agencja United Press International powołując się na oświadczenie Gazpromu. Zgodnie z zawartym przez obie spółki porozumieniem, Siemens zobowiązał się do dostarczenia sprzętu telekomunikacyjnego oraz automatycznego systemu sterowania w punktach wyjścia magistrali na ląd. Wartość kontraktu nie została podana do publicznej wiadomości. Plan budowy gazociągu South Stream od kilku lat budzi kontrowersje. Część ekspertów zdecydowanie podkreśla, że jest to projekt polityczny, mający na celu ominięcie tranzytu przez terytorium Ukrainy.

Szef Wintershall: dostawy LNG do Europy z USA mało prawdopodobne

(AP/TERESA WÓJCIK)

Dostawy gazu skroplonego ze Stanów Zjednoczonych do Europy w przewidywalnej przyszłości są mało prawdopodobne – uważa szef zarządu niemieckiej spółki naftowo-gazowej Wintershall, Rainer Seele. W wywiadzie udzielonym rosyjskiemu dziennikowi Wiedomosti podkreślił, że „odpowiednio duże dostawy gazu z USA to bardziej odległa przyszłość niż prognoza na bliską perspektywę”. Na pytanie czy LNG ze Stanów Zjednoczonych może wystarczyć na zapotrzebowanie Europy, Seele odpowiedział, że takie opinie są podyktowane populizmem, a nie realnie uzasadnionymi prognozami. Jego zdaniem – w ogóle nie jest jasne, na jakie wolne zasoby gazu w USA można liczyć i jaka będzie ostateczna cena tego gazu w europejskich terminalach. Do tego – stwierdził szef Wintershall – trudno ocenić, czy istniejąca infrastruktura pozwoli na przyjmowanie transportów ze Stanów Zjednoczonych i czy istnieje wystarczająca liczba tankowców do przewozu LNG. Wintershall nie dawno sprzedał Gazpromowi swoją sieć gazociągów na terenie Niemiec oraz największe w tym kraju trzy zbiorniki magazynowania gazu, w zamian za udział w eksploracji i eksploatacji syberyjskich złóż tego surowca. Wspólnie z jedną z firm należących do rosyjskiego giganta paliwowego.

Niepokój na Ukrainie uderza w rosyjską giełdę

(PRIME/THE MOSCOW TIMES/REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

W poniedziałek MICEX stracił 2,36 procent wartości (1349,79 pkt) a RTS 2,25 procent (1193,78 pkt). Aneksja Krymu i zamieszki w Doniecku na Ukrainie zaniepokoiły inwestorów, ponieważ zaangażowanie Rosji w ewentualną interwencję nad Dnieprem zaszkodzi gospodarce kraju. W poniedziałek po południu baryłka Brent staniała do poziomu $106,01. Poniżej straty pięciu największych firm surowcowych i banków. Do spadków przyczyniła się także obniżka ceny ropy naftowej. Jednak we wtorek rano na giełdzie zanotowano podwyżki cen ropy Brent do poziomu $106,09 za baryłkę, m.in. w związku z nadziejami wiązanymi przez inwestorów z ociepleniem stosunków Zachód-Iran.

Firma Zmiana, %  Cena, rbl  
Sberbank -3.65 79.95  
Gazprom -2.53 133.99  
Lukoil -2.34 1920.00  
VTB Bank -2.98 0.0377  
Norilsk Nickel -0.28 6118.00  

 

Tymczasem Sekretarz Stanu USA John Kerry zapowiedział w rozmowie z ministrem spraw zagranicznych Rosji Siergiejem Ławrowem, że Rosjanie poniosą „dalsze koszty” jeżeli zdecydują się dalej destabilizować sytuację na Ukrainie. Amerykanie wydali listę osobistości rosyjskich objętych sankcjami wizowymi. Znalazł się na niej m.in. Giennadij Timczenko – właściciel Novateku i (obecnie były) ważny udziałowiec Gunvoru. Zdaniem części ekspertów na listę należy dopisać dyrektorów Gazpromu i Rosnieftu – Aleksieja Millera i Igora Sieczina, aby sankcje przyniosły pożądany efekt.

Prezes GazpromNeft: liczymy na rynki wschodnie 

(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Spółka-córka Gazpromu, GazpromNeft, nie została dotknięta sankcjami Zachodu – powiedział mediom jej prezes, Aleksander Diakow. Dodał, że jego firma jest gotowa zrezygnować z „zachodnich dolarów” i kontraktów z Zachodem, a swój eksport ropy przekierować na rynki azjatyckie. Ocenił jednak, że to raczej nieprawdopodobne, aby zachodnie banki zrezygnowały ze współpracy z tak potężną finansowo spółką jak Gazprom i że geopolityczne napięcia raczej nie będą mieć wpływu na wielkie zachodnie koncerny paliwowe, które nadal chcą być partnerami Gazpromu. Diakow jednak zauważył, że jego firma jest przygotowana do zintensyfikowania kontaktów z kredytodawcami z Azji i uniezależnienia się od dolara oraz banków zachodnich. Zarząd Gazpromu, wspierany przez Kreml jest przekonany, że sankcje nałożone przez Zachód, nie spowodują żadnych strat dla Gazpromu, jeśli zaszkodzą – to gospodarkom krajów zachodnich.

Opóźnia się projekt wydobywczy Kashagan

(RIGZONE/OIL&GAS/REUTERS/TERESA WÓJCIK)

Minister ropy i benzyny Kazachstanu Uzakbai Karabalin powiedział wczoraj, że w tym roku być może nie uda się ponownie uruchomić rurociągu wychodzącego z ogromnego pola ropy i gazu Kashagan. Specjaliści obawiają się, że badania pęknięć rur w przybrzeżnej sieci rurociągu mogą wykazać, że awaria jest o wiele bardziej skomplikowana. Inspekcja kontrolna przybrzeżnej sieci jeszcze trwa, ale inżynierowie podejrzewają, że mikropęknięć w ściankach rur jest dość dużo, także na odcinku morskim. Jeśli to się potwierdzi – prace naprawcze będą musiał trwać o wiele dłużej niż przewidywano. Inspekcje kontrolne powinny zakończyć się w maju. Niektórzy eksperci uważają, że pękanie rur powodują pojawiające się w tym regionie od czasu do czasu silne stężenia związków siarki w postaci gazowej. Kazachstan, największa gospodarka w Azji Środkowej, drugi po Rosji producent ropy w krajach postsowieckich, pokłada wielkie nadzieje w eksploatacji pola Kashagan na Morzu Kaspijskim, którego zasoby wydobywalne szacuje się na 9 do 12 mld baryłek ropy. Rząd liczy, że wydobycie i eksport będą decydujące dla poziomu dobrobytu i rozwoju gospodarczego Kazachstanu. Kashagan jest największym na świecie od 35 lat odkrytym polem ropy. Wydobycie rozpoczęło się we wrześniu ub.r., ale zostało wstrzymane już w początkach października po wykryciu przecieków w sieci rurociągów. Obecnie rząd Kazachstanu zaczyna zgłaszać uwagi krytyczne pod adresem konsorcjum wydobywczego „To jest bardzo złożony projekt, i uda się go wreszcie zrealizować. Ale ile to będzie ostatecznie kosztować, kto zapłaci za awarie, wady i błędy” – mówią przedstawiciele władz kazachskich. Sugerują oni, że te koszty powinno ponieść konsorcjum inwestorów, które też powinno zapłacić kary umowne. W związku z tym pojawiły się napięcia między konsorcjum a władzami Kazachstanu, które zamierzają swoje żądania skierować na drogę sądową. W skład konsorcjum (Nord Caspian Operating Company NCOC) wchodzą: ExxonMobil, Shell, Total, Eni i kazachska firmie naftowa KazMunaiGas, a także z mniejszymi udziałami japoński INPEX i China National Petroleum Corp (CNPC, który swoje udziały kupił od ConocoPhillips w ub.r.).

Iran daje ultimatum CNPCI

(OIL&GAS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Irańczycy dali chińskiemu CNPCI trzy miesiące na wywiązanie się z zapisów koncesji naftowej na polu  Południowy Azadegan. W innym wypadku firma zostanie wycofana z prac na tym obszarze. Chińczycy podpisali siedem lat temu umowę o wspólnym wydobyciu na koncesji wespół z irańskim NIOC. Teheran uznał, że stan prac CNPCI jest „nie do obrony”. Spółka wykonała tylko 7 z obiecanych 185 odwiertów.

INFRASTRUKTURA

ZIT: Jest zgoda radnych

(UM Toruń)

Rada Miasta Torunia wyraziła zgodę na uczestnictwo gminy w Zintegrowanych Inwestycjach Terytorialnych w ramach Związku ZIT wojewódzkiego i upoważniła prezydenta do zawarcia stosownego porozumienia. Miasto Toruń uczestniczyć będzie w ZIT wraz z następującymi jednostkami samorządowymi wchodzącymi w skład Bydgosko-Toruńskiego Obszaru Funkcjonalnego: Miastem Bydgoszcz; Gminą Białe Błota; Gminą Chełmża; Gminą Czernikowo; Gminą Dąbrowa Chełmińska; Gminą Dobrcz; Gminą Koronowo; Gminą Kowalewo Pomorskie; Gminą Lubicz; Gminą Łabiszyn; Gminą Łubianka; Gminą Łysomice; Gminą Miasta Chełmża; Gminą Nakło nad Notecią; Gminą Nowa Wieś Wielka; Gminą Obrowo; Gminą Osielsko; Gminą Sicienko; Miastem i Gminą Solec Kujawski;  Gminą Szubin; Gminą Wielka Nieszawka; Gminą Zławieś Wielka; Powiatem Bydgoskim; Powiatem Toruńskim.

Inteligentny transport w Toruniu

(UM Toruń)

O Inteligentnych Systemach Transportowych – także dla grodu Kopernika – była mowa podczas seminarium „Planowanie zintegrowanego systemu ITS z wykorzystaniem europejskiej architektury EFRAME”, które odbyło się w Wyższej Szkole Bankowej w Toruniu. – Przymierzamy się do wprowadzenia inteligentnego systemu transportowego (ITS) w naszym mieście – wyjaśnia Tomasz Tupalski, kierownik działu utrzymania i ewidencji ulic w MZD. Jak ITS będzie działał w praktyce?  W centrum sterowania ruchem, które powstałoby w Miejskim Zarządzie Dróg można by np. monitorować i zarządzać tym, co dzieje się na ulicach. – ITS w wymiarze toruńskim usprawni transport w mieście, zwiększy bezpieczeństwo, a także da nam możliwość sterowania ruchem – tłumaczy Tupalski.

Więcej na II etap średnicówki

(UM Toruń)

Zwiększenie kwoty przeznaczonej na II etap Trasy Średnicowej Północnej, oszczędności na rozliczeniu budowy mostu i ul. Nieszawskiej – na najbliższej sesji rady miasta, 10 kwietnia 2014 r., radni pochylą się nad zmianami w budżecie Torunia na 2014 r. – Propozycje zmian związane są z otwarciem ofert w przetargu na wybór generalnego wykonawcy budowy II etapu Trasy Średnicowej – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski. W Wieloletniej Prognozie Finansowej na budowę II etapu średnicówki zapisano 91,8 mln zł, czyli 72% kosztorysu inwestorskiego, z terminem wydatkowania w latach 2006-2015, z czego do roku 2013 włącznie zapłacono 2,3 mln zł za prace dokumentacyjne. W latach 2014 i 2015 zaplanowano łącznie 89,47 mln zł.

Dworzec odzyska dawny blask

(UM Toruń)

Przyjazny dla podróżnych, z poczekalniami na peronach, windami, ruchomymi schodami i sklepikami – tak latem 2015 r. będzie wyglądał Dworzec Toruń Główny. Obiekt jest właśnie rewitalizowany. Dworzec Toruń Główny ma już prawie 150 lat. Ostatniej modernizacji dworca dokonano w 1963 r. Od tego czasu dworzec zdecydowanie podupadł. Pod koniec stycznia 2014 r. będące do tej pory własnością kolei obiekty dworca zostały przejęte przez miasto, które chce przywrócić mu dawną świetność. Na rewitalizację Dworca Toruń Główny miasto ogłosiło przetarg. W końcu, po rozstrzygnięciu procedury odwoławczej, wybrano wykonawcę – firmę Fijałkowski z Torunia – i w październiku 2013 r. podpisano umowę. Dworcowa odnowa będzie kosztowała 43,5 mln zł.

Rozwój portów na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich

(UM Olsztyn)

Zarząd województwa przyznał dotacje na rozbudowę dwóch portów śródlądowych na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Środki pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury. Beneficjentem pierwszego projektu o wartości niemal 6 mln zł jest gmina Ryn. Unijne fundusze przeznaczone na ten cel to ponad 4,5 mln zł. Ta kwota zostanie wykorzystana na rozbudowę i gruntowną modernizację istniejącej infrastruktury portowej nad Jeziorem Ryńskim. Starą przystań wybudowano w latach 60-tych, a jej stan nie pozwala na bezpieczne przyjmowanie statków żeglugi śródlądowej. Inwestycja w Starych Sadach nad jeziorem Tałty będzie kosztowała ponad 1,5 mln zł, z czego niemal 700 tys. dołoży Unia.

Budowa kanalizacji i dróg w Ciechomicach oraz Górach

(UM Płock)

Prace nad budową kanalizacji sanitarnej na lewym brzegu Wisły wkroczyły w kolejny etap. Trzeba uważać na ekipy budowlane, pracujące na najbardziej ruchliwych ulicach Gór i Ciechomic. Roboty te zakończą się jesienią ułożeniem nowych nawierzchni ulic

Budowę kanalizacji prowadzi spółka Wodociągi Płockie. W sierpniu ub.r. podpisała umowę z firmą Skanska SA, która ma 21 miesięcy na wykonanie ponad 11 km kanalizacji grawitacyjnej, ponad 3 km kolektora tłoczącego ścieki oraz około 400 przyłączy sieci kanalizacyjnej do nieruchomości na lewym brzegu Wisły. Wartość tego kontraktu sięga prawie 11,1 mln zł.

Gdyńskie trolejbusy nagrodzone w Brukseli

(UM Gdynia)

Są ekologiczne, ciche i szybkie – dzięki temu gdyńskie trolejbusy zaskarbiły sobie sympatię gdynian. Wysoko ocenia je także Komisja Europejska, która uhonorowała Gdynię prestiżową nagrodą Regiostars 2014 za projekt proekologicznego transportu publicznego. Wyłaniając zwycięzcę jury zwracało głównie uwagę na innowacyjność projektu, jego wpływ na gospodarkę i społeczeństwo, a także zgodność z zasadami zrównoważonego rozwoju i współpracy partnerskiej. Regiostars Awards to prestiżowy konkurs organizowany przez Komisję Europejską od 2008 roku. Wyróżniane w nim są najbardziej innowacyjne i oryginalne przedsięwzięcia finansowane ze środków europejskich, które dla innych miast i regionów mogą stać się inspiracją i wzorem wykorzystania funduszy wspólnotowych.

Autostrada morska Gdynia-Karlskrona ma nowy terminal

(UM Gdynia)

W siostrzanym mieście Gdyni – Karlskronie zaczął działać terminal intermodalny. Od tej pory ładunki zarówno do, jak i ze Skandynawii oraz Europy przez Gdynię i Karlskronę będą przewożone w kombinacji kolej-prom. Dzięki temu autostrada morska Gdynia-Karlskrona zyskała znaczenie dla całego kontynentu. Nowopowstały terminal na wyspie Verkö ma działać w technologii przewozów intermodalnych, a więc przewozów wykorzystujących łącznie transport morski i kolejowy. To technologia przyszłości, która skutkuje obniżeniem kosztów transportu oraz poprawą stanu środowiska naturalnego.

Modernizacja mostów na trasie z Wrocławia do Jeleniej Góry

(PKP PLK)

Pociągi już jeżdżą po pierwszych zmodernizowanych przęsłach mostów kolejowych w dolinie Bystrzycy na trasie z Wrocławia do Jeleniej Góry. Trwają prace na sąsiednim torze. Nowe obiekty pozwolą na jazdę z prędkością 120 km/godz. skrócenie czasu przejazdu i poprawę bezpieczeństwa ruchu. Pogoda sprzyja postępowi modernizacji mostów kolejowych na linii nr 274, na szlaku Smolec – Kąty Wrocławskie. Prace zlecone przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzone są jednocześnie na trzech mostach w dolinie rzeki Bystrzycy odległości ok. 17 km od Wrocławia. Dwutorowa zelektryfikowana linia przebiega nad Młynówką, Bystrzycą i terenem zalewowym – Suchodołem. Prace prowadzone są obok przejeżdżających pociągów.

Kolonia, Mediolan, Lublana – nowe kierunki w siatce połączeń Lotniska Chopina

(Lotnisko Chopina)

Można podróżować bezpośrednio z Warszawy do Mediolanu-Linate oraz Kolonii i do Lublany. Nowe połączenia uruchomiły linie lotnicze Alitalia, Germanwings i Adria Airways. Mediolan jest drugim po Rzymie kierunkiem obsługiwanym przez Alitalię z Lotniska Chopina. Airbusy 320 włoskiego przewoźnika latają na tej trasie co drugi dzień. Germanwings lata z/do Kolonii sześć razy w tygodniu – od poniedziałku do piątku i w niedziele. Połączenie realizowane jest samolotem CRJ900. Po czterech latach przerwy do Warszawy wraca również słoweńska linia Adria Airways. Połączenie z/do Lublany realizowane jest w poniedziałki i środy oraz piątki. Rejsy obsługiwane są samolotem CRJ200.

Z Wrocławia pod Warszawę w 40 minut

(UM Wrocław)

Z wrocławskiego lotniska ruszyły pierwsze loty linii Ryanair do Warszawy Modlin. Samolot na lotnisku pod Warszawą wylądował po 40 min. od startu! Co prawda, aby dotrzeć do centrum stolicy, musimy podjechać jeszcze autobusem lub pociągiem, ale i tak nowe połączenie Ryanaira jest najszybszym sposobem na podróż z Wrocławia do Warszawy. Tym bardziej jest to kuszące, że przewoźnik sprzedaje bilety nawet po 19 zł. Pierwszy rejs na nowej trasie wystartował z wrocławskiego portu lotniczego punktualnie o godzinie 17.55. Na pokładzie samolotu było ok. 160 osób. Zapinamy pasy i rozpoczynamy start, samolot wznosi się w powietrze. Po kilkunastu minutach wzbijania się osiąga odpowiednią wysokość. Leci na niej najwyżej 15 min., a potem zaczynamy się obniżać i… przygotowywać do lądowania.

Nowa siatka połączeń na lotnisku

(UM Wrocław)

64 połączenia, w tym 25 tanich lotów, 9 dla biznesu oraz 30 czarterowych. Wśród tanich lotów pojawi się kilka ważnych zmian. Do siatki powrócą kierunki niezwykle popularne w sezonie letnim 2013. Linie lotnicze Ryanair ponownie zabiorą pasażerów do Alicante, Malagi, na Kretę (Chania) i Maltę. – W ub. roku te kierunki cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem, a samoloty wypełniały się niemal do ostatniego miejsca. Liczymy na to, że podobnie będzie i teraz – mówi Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław. – To nie koniec dobrych wieści od jednego z najaktywniejszych na naszym lotnisku przewoźników. Ryanair postanowił uruchomić też połączenia krajowe. Już w kwietniu Ryanair zabierze pasażerów do Warszawy-Modlina, a od lipca zacznie latać do Gdańska.

Tanie linie lotnicze będą promować Warmię i Mazury

(UM Olsztyn)

Przez dwa miesiące tanie linie lotnicze WizzAir będą promować Polskę i poszczególne jej regiony wśród pasażerów swoich samolotów. W specjalnie przygotowanych magazynach dostępnych na pokładzie samolotu nie zabraknie materiału poświęconego Warmii i Mazurom. Numer magazynu, w którym opublikowano prezentację naszego regionu, dostępny będzie na pokładach samolotów do 31 maja 2014 r. W tym okresie linie lotnicze Wizz Air zakładają przewiezienie około 2,8 mln pasażerów z 35 państw. Magazyn pokładowy jest dwumiesięcznikiem o jednorazowym nakładzie 200 000 egzemplarzy.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

Polkowska: Możemy wysłać 1,5 mld m3/rok na Ukrainę

Maksymalnie 1,5 mld m sześc. gazu rocznie może trafić z Polski na Ukrainę, ale w praktyce jest to wielkość trudna do osiągnięcia – pisze „Parkiet”. Continue reading „Polkowska: Możemy wysłać 1,5 mld m3/rok na Ukrainę”

Grodzki: Im więcej rodzajów transportu w mieście tym lepiej

Kopenhaga stworzyła sprawnie funkcjonującą infrastrukturę miejską, w której około 37 procent mieszkańców porusza się rowerem, 33 procent za pomocą transportu miejskiego, 7 procent na piechotę i tylko 23 procent podróżuje samochodem – poinformowano podczas konferencji Smart Cities we Wrocławiu. Continue reading „Grodzki: Im więcej rodzajów transportu w mieście tym lepiej”

Wiśniewski: System aukcji OZE nie dla mikroinstalacji

KOMENTARZ

Grzegorz Wiśniewski

Prezes Instytutu Energii Odnawialnej

rojekt ustawy w obecnej wersji nie rozwiązuje żadnego z problemów przed jakimi stają OZE, a nawet szerzej – energetyka. Od strony technicznie wydaje się zawierać wszystkie elementy jakie powinien mieć dokument tej rangi, ale regulacja nie ma duszy – szerszego sensu oraz zrozumiałego i osiągalnego celu. Continue reading „Wiśniewski: System aukcji OZE nie dla mikroinstalacji”

Balczun: Długa droga przed LOT-em

26 mln zł zysku netto i wynik operacyjny na poziomie minus 4 mln zł za 2013 r. – jest o 138 mln zł lepszy niż zakładany w planie restrukturyzacji firmy – tak wyglądają wyniki finansowe LOT-u po audycie. Na ten rok LOT podtrzymuje prognozę zysku operacyjnego na poziomie 70 mln zł – informuje „Rzeczpospolita”. Continue reading „Balczun: Długa droga przed LOT-em”

Pawlak: Czy OZE i źródła tradycyjne są komplementarne czy konkurencyjne?

Według ekspertów, OZE są komplementarne w stosunku do źródeł konwencjonalnych, ale należy szukać takich rozwiązań prawnych i technicznych, aby w sposób efektywny wykorzystywać zieloną energię przy jednoczesnym modernizowaniu wytwarzania energii z własnych zasobów kopalnych celem ich ochrony przed zbyt szybkim wyczerpaniem. Taka droga rozwoju energetyki pozwoli na stopniowe budowanie niezależności energetycznej na poziomie  lokalnym i w wymiarze całego kraju. Continue reading „Pawlak: Czy OZE i źródła tradycyjne są komplementarne czy konkurencyjne?”

Piechociński: Rozwój branży budowlanej ma wpływ na PKB

Wpływ rozwoju branży budowlano-inwestycyjnej na polską gospodarkę, inwestycje oraz rola współpracy samorządów i sektora prywatnego w tym obszarze to główne tematy kongresu założycielskiego Unii Rynku Budowlano-Inwestycyjnego. Spotkanie, w którym udział wziął wicepremier Janusz Piechociński, odbyło się 2 kwietnia 2014 roku w Ministerstwie Gospodarki. Continue reading „Piechociński: Rozwój branży budowlanej ma wpływ na PKB”

Tchórzewski: Organy nadzoru właścicielskiego PLL LOT nie zdały egzaminu

Liczba pasażerów na polskich lotniskach wzrosła o 2,2% r/r w 2013 r. – podał ULC. Wśród przewoźników największe wzrosty ruchu zanotowali przewoźnicy niskokosztowi, wśród których zdecydowanym liderem był Ryanair. W drugiej kolejności największy wzrost był zrealizowany przez Air Berlin. Największe spadki zanotował natomiast PLL LOT – wyliczył ULC. Czy w tym roku ta tendencja zostanie odwrócona? Continue reading „Tchórzewski: Organy nadzoru właścicielskiego PLL LOT nie zdały egzaminu”