Wiceminister środowiska spodziewa się protestów zainteresowanych stron niezależnie od tego, jaka będzie decyzja. Dopiero po wydaniu raportu zostanie podjęta decyzja o sposobach finansowania inwestycji.
Derski: Tarcia w PSL ws. aukcji OZE nie zmienią nastawienia rządu
– Andrzej Czerwiński zapowiedział w Sejmie, że trójpak na pewno pojawi się do końca kadencji, ale patrząc na dotychczasowe postępy w pracach można mieć wątpliwości – komentuje prace nad nową ustawą o odnawialnych źródłach energii Bartłomiej Derski, redaktor portalu WysokieNapiecie.pl.
Ruttmar: Szwajcarska receptura pierwszy raz na polskich drogach
Innowacyjna w polskich warunkach technologia układania asfaltu lanego, zastosowana przy budowie nawierzchni nowego mostu przez Wisłę w Toruniu, przedłuży jej żywotność nawet do 20 lat. Jej upowszechnienie ma szansę obniżyć koszty utrzymania i remontów dróg.
Sawicki: O przyszłości łupków zdecyduje zakulisowa dyplomacja i siła lobbingu
KOMENTARZ
Bartosz Sawicki
Gazlupkowy.pl
Po głosowaniu nad dyrektywą o ocenie oddziaływania inwestycji na środowisko w Parlamencie Europejskim zwolennicy poszukiwania gazu łupkowego skierują swoją uwagę na Radę UE. Teraz czas na zakulisowe negocjacje i przekonywanie obu stron łupkowej barykady do swoich stanowisk. Coraz liczniejsza koalicja pro-łupkowa ma szansę odrzucić szkodzącą ich zdaniem poprawkę o konieczności przygotowania oceny środowiskowej na każdym etapie inwestycji .
Zwolennicy zaostrzenia wymogów środowiskowych i administracyjnych wygrali wczorajsze głosowanie w Parlamencie Europejskim przewagą zaledwie 21 głosów, przy 14 wstrzymujących się. Równie zacięcie może wyglądać walka w głosowaniu nad unijną dyrektywą w Radzie UE. Do tego czasu zwolennicy jak i przeciwny gazu łupkowego będą szukać wsparcia wśród krajów, które nie są bezpośrednio zainteresowane tym tematem.
Siły głosów obydwu stron rozkładają się mniej więcej podobnie. Do grona zdecydowanych przeciwników dyrektywy środowiskowej w obecnym kształcie zaliczają się: Wielka Brytania (29 głosów), Polska (27 głosów), Rumunia (14 głosów) oraz Litwa (7 głosów). Holandia (13 głosów) oraz Hiszpania (27 głosów) również skłaniają się do zmiany zapisów dyrektywy. Obecnego stanowiska Parlamentu Europejskiego zacięcie będą bronić Francja (29 głosów), Czechy (12 głosów), Bułgaria (10 głosów) oraz Luksemburg (4 głosy).Pozostałe państwa będą kierować się stanowiskiem Komisji Europejskiej (będzie znane do końca roku) oraz największego państwa Wspólnoty, Niemiec. Kanclerz Niemiec Angela Merkel ze względu na konieczność zawarcia koalicji najprawdopodobniej z socjaldemokratami może skłaniać się do przyjęcia zapisów dyrektywy w obecnym kształcie.
Procedura głosowania odbywa się w oparciu o kwalifikowaną większością głosów. Projekt musi znaleźć uznanie także wśród 2/3 liczby państw wspólnoty. Równomierny rozkład głosów oraz skomplikowana procedura głosowania czyni dla rządu w Warszawie duże dyplomatyczne wyzwanie.
Steinhoff: Złożone przez Kotlarka zawiadomienie do prokuratury ws. Kompanii Węglowej budzi zdziwienie
KOMENTARZ
Janusz Steinhoff,
były wicepremier i minister gospodarki w rządzie Jerzego Buzka
Przewodniczący Rady Krajowej Izby Gospodarczej
Zawiadomienie, które złożył do prokuratury pan Wojciech Kotlarek, już były wiceprezes Kompanii Węglowej, w sprawie wynegocjowanej przez KW i Polską Grupę Energetyczną ceny za węgiel, budzi w mnie co najmniej zdziwienie.
Praktyka, aby członek zarządu firmy składał zawiadomienie do prokuratury w kwestii decyzji podjętych przez zarząd, jest czymś niespotykanym. Jeżeli pan Kotlarek jako członek zarządu uznawał, że wynegocjowana cena jest niewłaściwa, to mógł korzystać z innych możliwości działania w tej sprawie.
Oczywiście żyjemy w wolnym kraju, każdy ma prawo składać doniesienia jakie chce, jednak prokuratura musiałaby udowodnić, że członkowie zarządu KW celowo działali na szkodę spółki, a to mi się wydaje bardzo wątpliwe.
To właściwie cały mój komentarz do sprawy, bo osobiście nie znam pana Kotlarka. Zdaje mi się, że ten pan nie miał zbyt wiele do czynienia z sektorem górnictwa.
Abgarowicz: Obecna polityka infrastrukturalna Warszawy jest słuszna
– Istotne jest rozbudowywanie w stolicy infrastruktury transportu zbiorowego. Trzeba jednak pamiętać, że prowadzi to jednocześnie do ograniczania transportu prywatnego, swobody poruszania się po ulicach samochodów. – mówi naszemu portalowi senator Łukasz Abgarowicz (PO).
Dwórznik: Kryterium ceny jest ustawowo obligatoryjne w zamówieniach publicznych
KOMENTARZ
Katarzyna Dwórznik
Ekspert Krajowej Izby Gospodarczej
Wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu przetargowym na budowę odcinka o długości 13,3 km drogi ekspresowej S51 Olsztyn – Olsztynek złożyło 20 wykonawców. Zamawiający przyjął trzy kryteria oceny ofert: cenę, termin zakończenia zadania oraz okres gwarancji. Czy jest to ewolucja w działaniu GDDKiA?
Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców.
Z kolei art. 91 ust.2 stanowi, że kryteriami oceny są cena albo cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia, w szczególności jakość, funkcjonalność, parametry techniczne, zastosowanie najlepszych dostępnych technologii w zakresie oddziaływania na środowisko, koszty eksploatacji, serwis oraz termin wykonania zamówienia. Zastosowanie kryterium ceny jest ustawowo obligatoryjne. Powyższy katalog kryteriów jest katalogiem otwartym i przykładowym – natomiast inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia ustala sam Zamawiający mając na uwadze specyfikę i potrzeby danego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
W omawianej sytuacji Zamawiajacy – GDiK przyjął trzy kryteria oceny ofert: cenę, termin zakończenia zadania oraz okres gwarancji. W naszej ocenie Zamawiający wykorzystał dostępne instrumenty prawne w taki sposób, aby kryteria oceny ofert odpowiadały zakładanym wymogom i specyfice tegoż postępowania. Wyrażamy nadzieję, że zastosowanie kryteriów innych niż jedynie kryterium ceny (co ma miejsce obecnie w blisko 90%) stanie się regułą, a nie wyjątkiem.
Obowiązujące uregulowania ustawowe dają Zamawiającym szereg możliwości kształtowania kryteriów oceny ofert, należy je wykorzystywać.
Tamborski: Prywatyzacja Energi i PHN jeszcze w tym roku. W przyszłym MSP chce uzyskać blisko 4 mld zł z prywatyzacji
Niecałe 2 mld zł z planowanych 5 mld – tak na koniec września wyglądały przychody z prywatyzacji. Ministerstwo Skarbu Państwa liczy, że w tym roku uda się jeszcze sprywatyzować Energę oraz przeprowadzić drugi etap prywatyzacji Polskiego Holdingu Nieruchomości. Cel na przyszły rok to 3,7 mld zł, a ponad 4,6 mld MSP chce uzyskać dzięki dywidendom ze spółek Skarbu Państwa.
10.10.2013 ALERT
ENERGETYKA
MG i MSP wspólnie nadzorują teraz budowę gazoportu
(DZIENNIK GAZETA PRAWNA/CIRE)
„Dziennik Gazeta Prawna”, zwraca uwagę, że budowa terminala LNG w Świnoujściu będzie teraz nadzorowana wspólnie przez ministerstwa skarbu i gospodarki. Wszyscy zainteresowani twierdzą, że ustanowienie dodatkowego nadzoru nie będzie miało negatywnego wpływu na budowę terminala LNG. Ministerstwo Gospodarki mówi, że nie ma związku między postępem inwestycji a wykonywaniem praw z akcji Gaz-Systemu. Cytowana przez DGP Małgorzata Polkowska, rzeczniczka Gaz-Systemu, zwróciła ntomiast uwagę, że obowiązki spółki jako koordynatora inwestycji określa ustawa specjalna w sprawie budowy terminalu.
E.on kupi gaz od Katarczyków
(LNG WORLD NEWS/WOJCIECH JAKÓBIK)
Katarski Qatargas i niemiecki E.on podpisały elastyczną umowę pięcioletnią na dostawy 1,5 mln ton LNG rocznie od stycznia 2014 roku. Dostawy będą docierać do terminala importowego „Brama” w Rotterdamie w Holandii.
Chevron zrezygnował z poszukiwań łupkowych na życzenie Wilna?
(15MIN/SEBASTIAN CIASTOŃ)
Zdaniem litewskiej opozycji przyczyną rezygnacji amerykańskiej spółki Chevron z poszykiwań gazu łupkowego na Litwie była rządowa bezczynność w tym zakresie. Według Kubiliusa – byłego premiera w prawicowym rzadzie – cała odpowiedzialność za to co się stało spada na obecnego premiera Algridasa Butkeviciusa. W jego opinii obecna administracja wykazała rażący brak woli politycznej w kwestii, która mogłaby zmienić krajobraz energetyczny Litwy zapewniając jej tym samym niezależność. Jednocześnie premier Algirdas Butkevicius zasugerował, że przed ogłoszeniem nowego przetargu łupkowego Litwa zrewiduje swoje prawo energetyczne. Ten proces może dodatkowo opóźnić rozwój sektora łupkowego w tym kraju.
Bułgarski odcinek South Stream opóźniony o pół roku
(NATURAL GAS EUROPE/WOJCIECH JAKÓBIK)
Prace nad budową bułgarskiego odcinka rosyjskiego gazociągu South Stream zostały opóźnione o pół roku. Strony nie mogą porozumieć się w kwestii finansowania inwestycji. Sofia rozważa renegocjację procentu w ramach pożyczki jakiej Gazprom miałby udzielić Bułgarskiemu Holdingowi Energetycznemu na poczet budowy. Bułgarzy chcą w ten sposób zyskać więcej na tym, że Rosjanom zależy na szybkiej realizacji tego przedsięwzięcia.
Ukraina i Turcja będą współpracować w energetyce i infrastrukturze
(UKRINFORM/SEBASTIAN CIASTOŃ)
Ukraina i Turcja zamierzają zrealizować kilka wspólnych projektów z dziedziny transportu i energetyki – powiedział Prezydent Ukrainy Wiktor Janukowycz po spotkaniu turecko-ukraińskiej rady ds. strategicznych. Zdaniem Kijowa współpraca z Ankarą może być istotna szczególnie w kontekście planowanego Korytarza Północ-Południe. Prezydent zauważył także, że oba kraje są bliskie porozumienia ws. przeprowadzenia kilku projektów energetycznych, których realizacja miałaby rozpocząć się już wkrótce. Przykładem takiej współpracy może być współna produkcja gazu na szelfie Morza Czarnego – dodaje.
Japonia prosi świat o pomoc w Fukushimie
(EKSPRES ILUSTROWANY/CIRE)
Premier Japonii Shinzo Abe powiedział na międzynarodowej konferencji odbywającej się w Kioto, że jego kraj potrzebuje pomocy zagranicznych ekspertów w opanowaniu pogarszającej się sytuacji uszkodzonej elektrowni jądrowej Fukushima – napisał Express Ilustrowany. Jak przypomina gazeta, jeszcze nie tak dawno japońscy eksperci stanowczo zapewniali, że wszystko jest pod kontrolą. Sytuacja musi być zatem naprawdę zła, skoro obecnie poproszono o zewnętrzną pomoc.
Shutdown w USA obniża ceny ropy naftowej na Bliskim Wschodzie
(OIL PRICE/WOJCIECH JAKÓBIK)
Międzynarodowy Fundusz Walutowy ocenia, że częściowe ograniczenie funkcjonowania federalnego rządu w USA wywołane niepewnością co do przyszłości amerykańskiego budżetu spowodowało, ze ceny ropy naftowej na Bliskim Wschodzie spadły. Zapowiedź prezydenta Baracka Obamy, który ocenił, że nie pójdzie na ustępstwa w negocjacjach z Republikanami w sprawie cięć w programie służby zdrowia wywołała spadek zapotrzebowania na surowiec, a tym samym obniżenie jego ceny. Z tego tytułu MFW spodziewa się także spadku wydobycia na Bliskim Wschodzie i w północnej Afryce. Shutdown może zatem zaszkodzić gospodarkom tamtejszych krajów.
INFRASTRUKTURA
Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju zainteresowany PKP Cargo
(www.pkpsa.pl)
Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju wyraził zainteresowanie udziałem w ofercie publicznej akcji PKP Cargo. EBOR rozważa inwestycję w akcje PKP Cargo w ramach pierwszej oferty publicznej akcji tej spółki i ewentualne nabycie pakietu akcji reprezentującego nie więcej niż 7,5% kapitału zakładowego spółki. Sama inwestycja oraz jej wartość będą zależeć od ostatecznej ceny akcji w ofercie publicznej i przebiegu zapisów – wynika z umowy podpisanej 4 października między PKP SA, PKP Cargo SA i Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju.
Duże zainteresowanie budową S3
(www.gddkia.gov.pl)
Do wrocławskiego oddziału GDDKiA wpłynęło łącznie 85 wniosków o dopuszczenie do procedury przetargowej na realizację pięciu zadań budowy trasy S3 na odcinku Nowa Sól-Legnica. To pierwszy etap przetargu ograniczonego, w którym wszyscy zainteresowani wykonawcy składają wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Wykonawcy, którzy pozytywnie przejdą weryfikację wniosków zostaną zaproszeni do drugiego etapu, w którym będą mogli złożyć swoje oferty. Zbiorcze zestawienie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu można znaleźć pod następującym adresem www:
http://www.gddkia.gov.pl/pl/62/powyzej-progow-unijnych/
Konferencja ministrów ds. transportu Partnerstwa Wschodniego i państw Unii Europejskiej
(www.transport.gov.pl)
9 października br. w Luksemburgu odbyła się konferencja ministrów ds. transportu Partnerstwa Wschodniego i państw Unii Europejskiej. Polskę reprezentował Maciej Jankowski, podsekretarz stanu w MTBiGM. Podczas konferencji ministrowie przyjęli:
deklarację w sprawie określenia wspólnej platformy współpracy w zakresie budowy infrastruktury transportowej łączącej kraje członkowskie UE z krajami Partnerstwa Wschodniego, mapy sieci transportowej Partnerstwa Wschodniego dla dróg, kolei, portów i lotnisk, łączącej się z siecią TEN-T w krajach UE; listę projektów priorytetowych zlokalizowanych na sieci transportowej Partnerstwa Wschodniego.
Zanim zacznie się budowa, na S7 wejdą archeolodzy
(www.gddkia.gov.pl)
Jeszcze w październiku rozpoczną się badania archeologiczne na trasie przyszłej ekspresowej siódemki od Nidzicy do Napierek. To działania konieczne, zanim rozpoczną się właściwe roboty budowlane. Przetarg na budowę drogi jeszcze trwa. Niedawno zakończył się pierwszy etap postępowania, w którym wnioski o dopuszczenie do dalszej części przetargu zgłosiło ponad 20. wykonawców. Zanim na plac budowy wjadą pierwsze maszyny, teren zbadają archeolodzy. Konserwator zabytków, po przeprowadzeniu wstępnego rozpoznania archeologicznego podjął decyzję o przeprowadzeniu wykopalisk na tym odcinku.
Rusza modernizacja stacji oraz systemu sterowania ruchem między Siedlcami i Terespolem
(www.plk-sa.pl)
Rusza modernizacja stacji Siedlce, Łuków i Międzyrzecz Podlaski. Perony będą bardziej funkcjonalne, powstaną też wygodne przejścia podziemne. Zyskają również kierowcy, którzy skorzystają z przebudowanych przejazdów kolejowo-drogowych. Dodatkowo podwyższona zostanie efektywność systemu sterowania. PKP PLK SA rozpoczęły drugi etap modernizacji trasy Siedlce – Terespol – granica państwa. Pierwszy etap pozwolił na podwyższenie maksymalnej prędkości pociągów. Prowadzona obecnie inwestycja polega przede wszystkim na modernizacji systemów sterowania ruchem oraz łączności.
Ceremonia wbudowania kamienia węgielnego pod Laboratorium Aerodynamiki Przepływów Turbinowych
W podwarszawskiej Zielonce, miała miejsce ceremonia wbudowania kamienia węgielnego pod Laboratorium Aerodynamiki Przepływów Turbinowych. Inwestycja zakłada stworzenie jednego z najnowocześniejszych i największych tego typu ośrodków badawczych na świecie. W celu realizacji projektu została powołana spółka z o.o. Laboratorium Badań Napędów Lotniczych „Polonia Aero”, która ustanowiła konsorcjum naukowo-przemysłowe, w skład którego wchodzą: koncern Avio Aero, Politechnika Warszawska, Wojskowa Akademia Techniczna, a także polski partner biznesowy – Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4 SA. Rozpoczęcie funkcjonowania laboratorium Polonia Aero zaplanowane zostało na rok 2014.
III Międzynarodowa Konferencja Avia Rail 2013 1-2 października
(www.lotnisko-chopina.pl)
W Warszawie, odbyła się konferencja Avia Rail 2013, na której omawiano kluczowe problemy związane z integracją transportu kolejowego z transportem lotniczym. Lotnisko Chopina jako jedyne w Polsce ma połączenie kolejowe, dlatego mogło się podzielić z uczestnikami doświadczeniami zdobytymi przy budowie stacji kolejowej Lotnisko Chopina – unikatowej inwestycji, jak na polskie warunki.
Redakcja BiznesAlert
Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak
Prześluga: Prywatyzacja PKP Cargo nie przyniesie środków na modernizację przewoźnika
– Sławomir Nowak, jako pierwszy minister – po 13 latach politycznego i urzędowego międlenia o prywatyzacji PKP Cargo SA – doprowadza właśnie do sprzedaży akcji spółki na warszawskiej giełdzie. To, co inni zapowiadali (albo przed czym przestrzegali), on wcielił w życie – pisze na swoim blogu na portalu NaTemat.pl Jacek Prześluga, manager kolejowy, były członek zarządu PKP S.A.
Prześluga komentuje słowa ministra transportu: „Zatem nie tylko oczekuję tego, że PKP Cargo będzie naszym narodowym championem, ale również, że będzie europejskim challengerem i rzuci wyzwanie największym kolejom w Europie, czyli Deutsche Bahn”.
– Czy Sławomir Nowak widzi w DB – działającym także na polskim rynku kolejowym – wroga? Jeśli tak, to warto mu pokazać, że udział „jego” spółki w krajowych przewozach masy towarowej sięga dziś zaledwie 50 procent. Resztę przestrzeni po cichu, bez ministerialnego wsparcia wypełniają krajowi i zagraniczni konkurenci. Wrogowie? Cóż to będzie, jeśli wezmą sobie do serca wyzwanie Nowaka i podejmą rękawicę jak najbardziej serio? Na jakim poziomie skończy się udział w rynku PKP Cargo? – pisze manager.
W opinii Prześlugi słowa ministra były niepotrzebne. Jego zdaniem, spółka, jeśli chce realnie odebrać palmę pierwszeństwa niemieckiemu przewoźnikowi, powinna przejść do końca nie tylko proces restrukturyzacji, ale też zmodernizować tabor, którego średni wiek to obecnie 27 lat.
– Sławomir Nowak nie pochwalił się, że przychody ze sprzedaży akcji PKP Cargo wcale nie trafią do spółki i nie będą stanowiły kapitału wzmacniającego jej konkurencyjność. Pozostaną w rękach PKP SA, które pieniędzmi z prywatyzacji przewoźnika spłaci część starych kolejowych długów. Per saldo więc, największym beneficjentem giełdowego debiutu nie będzie spółka, lecz Skarb Państwa. A ten, jako żywo, walczyć z DB wcale nie zamierza. Nie dokapitalizuje swojego „narodowego przewoźnika” i nie da mu pieniędzy na inwestycje – zauważa autor.
Źródło: NaTemat,pl