Najważniejsze informacje dla biznesu
Strona główna Blog Strona 8133
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. ...
  5. 8129
  6. 8130
  7. 8131
  8. 8132
  9. 8133
  10. 8134
  11. 8135
  12. 8136
  13. 8137
  14. ...
  15. 8213
  16. 8214
  17. 8215

Boroń: PKP Cargo podzieli się zyskiem z akcjonariuszami

0

– PKP Cargo to stabilna firma o zdrowych finansach z potencjałem do dalszego rozwoju. Przed nami bardzo intensywny okres spotkań z potencjalnymi inwestorami w Polsce i za granicą. Jestem pewien, że zaprezentujemy im wyjątkową spółkę, która pozwoli na jeszcze lepszą dywersyfikację ich portfeli. Planujemy także dzielić się ze wszystkim akcjonariuszami zyskiem. Zarząd zamierza rekomendować Walnemu Zgromadzeniu wypłatę dywidendy w wysokości od 35 proc.  do 50 proc. zysku netto Grupy PKP Cargo – mówi Łukasz Boroń, Prezes  PKP Cargo komentując decyzję o debiucie giełdowym spółki zaplanowanym na 31 października.

Pakiet 50 procent akcji bez jednego papieru wartościowego PKP Cargo trafi do aukcjonariuszy. Zapisy rozpoczynają się jutro i kończą 21 października. Wartość nominalna tego pakietu wynosi około 1,08 mld złotych.

Karnowski: Wejście PKP Cargo na giełdę będzie wielkim przełomem

0

– Ruszamy dziś z wyjątkową ofertą publiczną nie tylko w skali naszego kraju, ale także całej Unii Europejskiej. Otwieramy nowy rozdział w historii polskich kolei proponując inwestorom akcje pierwszego kolejowego przewoźnika towarowego z Unii Europejskiej, który zamierza wprowadzić akcje do notowań giełdowych. Wierzę, że to nie tylko przełom dla PKP Cargo, naszego rynku kapitałowego, ale także dla całej Grupy PKP. To kamień milowy w procesie zmian, które rozpoczęliśmy w PKP w ubiegłym roku – komentuje Jakub Karnowski, Prezes Zarządu PKP decyzję o debiucie giełdowym spółki zaplanowanym na 31 października.

Pakiet 50 procent akcji bez jednego papieru wartościowego PKP Cargo trafi do aukcjonariuszy. Zapisy rozpoczynają się jutro i kończą 21 października. Wartość nominalna tego pakietu wynosi około 1,08 mld złotych.

Maciążek: Napięcie między PGNiG a Gazpromem będzie rosło. Nie ma szans na kolejną obniżkę cen gazu

– Rozmowy w Gdańsku toczące się wczoraj miały rozwiązać kwestie sporne między PGNiG a Gazpromem. Jednak rozbieżności są na tyle duże, że raczej zaostrzą sytuację – przekonuje Piotr Maciążek z portalu Defence24.pl w komentarzu na temat wypowiedzi wicepremiera i ministra gospodarki Janusza Piechocińskiego, który ocenił, że Polska powinna renegocjować umowę gazową z Rosją.

8.10.2013 ALERT

0

ENERGETYKA

KE nie będzie łatwo wyegzekwować ewentualną karę od Gazpromu

(DZIENNIK GAZETA PRAWNA/CIRE)

W ubiegłym tygodniu komisarz UE ds. konkurencji Joaquin Almunia poinformował, że w prowadzonym od roku dochodzeniu przeciwko Gazpromowi ws. domniemanych praktyk monopolistycznych w Europie Środkowo-Wschodniej, KE przygotowuje zarzuty wobec rosyjskiego koncernu. „Dziennik Gazeta Prawna” zwraca uwagę, że Komisja ma ograniczone możliwości zmuszenia Rosjan do poddania się ewentualnej karze.

Śledztwo antymonopolowe pozwoli odblokować rewers w Słowacji

(OIL&GAS EURASIA/WOJCIECH JAKÓBIK)

Ukraińcy są przekonani, że po zakończeniu unijnego śledztwa antymonopolowego przeciwko Gazpromowi uruchomionego ze względu na podejrzenia o nadużywanie pozycji monopolisty przez rosyjską firmę wobec klientów w Europie Środkowej i Wschodniej uda się uruchomić dostawy gazu na rewersie ze Słowacji. Ukraińskie ministerstwo energetyki liczy na to, że Gazprom w celu udowodnienia, że zarzuty są nieprawdziwe, wesprze szybsze uruchomienie rewersu na granicy słowacko-ukraińskiej przez który mogłyby w przyszłości docierać duże ilości gazu rosyjskiego z Zachodu, który jest tańszy od surowca z Rosji słanego na Ukrainę ze Wschodu.

Pekin zastąpi elektrownie węglowe gazowymi

(UNITED PRESS INTERNATIONAL/WOJCIECH JAKÓBIK)

Państwo Środka planuje zastąpić stare elektrownie węglowe nowymi obiektami generującymi energię z gazu ziemnego. Mają 7,2 GW mocy. Obecnie działające elektrownie węglowe o których mowa mają tylko 2,6 GW mocy. W 2012 roku spaliły 9,2 mln ton węgla, co odpowiada za 40 procent konsumpcji tego surowca w Chinach. Zostaną wygaszone, gdy tylko ruszy praca nowych, gazowych obiektów. Zmiana wpisuje się w strategię redukcji emisji CO2 zapisaną w chińskich dokumentach rządowych. Ze względu na poważne zanieczyszczenie widoczność w Pekinie jest nieraz tak mała, że nie pozwala na lądowanie samolotom. Państwo Środka jest największym emitentem gazów cieplarnianych na świecie.

 

INFRASTRUKTURA

Logistics In 2030 – Challenges And Way Forward

(www.transport.gov.pl)

7-8 listopada 2013 r. w Brukseli odbędzie się międzynarodowa konferencja logistyczna „Logistics In 2030 – Challenges And Way Forward” organizowana przez Komisję Europejską. Wydarzenie to ma na celu podkreślenie znaczenia sektora logistyki dla rozwoju gospodarki Unii Europejskiej i stanowi jeden z elementów działań podjętych przez KE, które mają przyczynić się do jego wzmocnienia. Dyskusja podczas konferencji ma dotyczyć obecnych i przyszłych wyzwań dla tego sektora, a także warunków jakie należałoby stworzyć w skali całej UE, aby wspierać przedsiębiorstwa w codziennej działalności oraz w utrzymaniu konkurencyjności na rynku globalnym.

Kolejna obwodnica w ciągu krajowej jedenastki

(www.gddkia.gov.pl)

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę II etapu obwodnicy Ostrowa Wlkp. w ciągu drogi ekspresowej S11 Poznań – Kępno – gr. województwa wraz z połączeniem z Ostrowem Wlkp. Postępowanie zostanie przeprowadzone w trybie przetargu ograniczonego, który składa się z dwóch etapów tj. etapu I, który jest obecnie ogłoszony i jest to tzw. wstępna kwalifikacja wykonawców podczas której wykonawcy składają wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Po zakończeniu tego etapu zamawiający (Oddział GDDKiA w Poznaniu) zaprosi wybranych wykonawców do składania ofert i to będzie II etap postępowania.

Przetarg na budowę obwodnicy Jarocina

(www.gddkia.gov.pl)

GDDKiA ogłosiła 07.10.2013 r. I etap  przetargu na budowę obwodnicy Jarocina  w ciągu drogi ekspresowej S11 Kołobrzeg – Poznań – Bytom.   To pierwsza  w Wielkopolsce  inwestycja drogowa, która będzie realizowana w systemie „Projektuj( optymalizuj)  i Buduj”. Termin składania wniosków mija 07.11.2013 r o godz. 10:30. Postępowanie przetargowe zostanie przeprowadzone w trybie przetargu ograniczonego, który składa się z II etapów a mianowicie z  I-go etapu, czyli tzw. wstępnej kwalifikacji, podczas której wykonawcy składają wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Po zakończeniu tego etapu zamawiający (Oddział Poznań) zaprosi wybranych wykonawców do składania ofert cenowych (II etap postępowania).

PKP Energetyka uzyskała koncesję na obrót gazem. Spółka planuje włączenie gazu do oferty multienergetycznej.

(www.pkpenergetyka.pl)

PKP Energetyka podjęła działania mające na celu operacyjne rozpoczęcie aktywności na rynku gazu już w 2014 r., w tym uzyskała już koncesję na obrót paliwami gazowymi od URE. Jednocześnie spółka wprowadza zmiany organizacyjne oraz zmiany w modelu biznesowym spółki, które istotnie ułatwią realizację sprzedaży pakietu multienergetycznego, złożonego z energii elektrycznej, gazu ziemnego i usług około energetycznych. – Dysponujemy potencjałem, który pozwoli stać się istotnym graczem na rynku sprzedaży gazu w Polsce – powiedział Wojciech Szwankowski, członek zarządu PKP Energetyka SA.

Polski Holding Lotniczy może powstać w połowie 2014 roku – prasa

(ISBnews)

Polski Holding Lotniczy (PHL) może powstać w połowie przyszłego roku, podała „Rzeczpospolita”. W jego skład weszłyby PLL Lot, Eurolot, spółki usługowe Lot AMS, LS Airport Services oraz operator lotniska Chopina wraz infrastrukturą lotniskową. „Wartość tak zbudowanego holdingu jest dziś szacowana na ok. 2,5 mld euro” – podała gazeta. Według cytowanego przez „Rz” wiceministra skarbu Rafała Baniaka wariant PHL jest jednym z rozważanych i wymaga „przede wszystkim komercjalizacji”. Część infrastrukturalna (ok. 500 mln euro) nie byłaby na sprzedaż. Reszta firm, które miałyby wejść do nowej struktury, w tym LOT, jest przeznaczona do prywatyzacji.

Jak służba ochrony dorabia na gdańskim lotnisku

(www.puls-tygodnia.pl)

Perfumy, alkohol czy przedmioty niebezpieczne odebrane pasażerom podczas odprawy powinny być niszczone. W porcie lotniczym w Gdańsku tak nie jest. Z nagrań, do których dotarli dziennikarze tygodnika “Puls Tygodnia“ i programu Tomasza Sekielskiego “Po prostu“, wynika, że najcenniejszymi „fantami” dzielą się tam niektórzy pracownicy.

Zgodnie z przepisami wielu przedmiotów, które uznaje się za niebezpieczne, nie można wnosić na pokłady samolotów w bagażu podręcznym. Na liście są między innymi wiertarki, noże, scyzoryki, obcęgi, pistolety gazowe czy płyny powyżej 100 ml (np. alkohole, perfumy).

Odkryj Santiago de Chile z KLM

(www.sigma.com.pl)

KLM rozszerza siatkę połączeń o kolejną 9 już destynację w Ameryce Południowej po Brazylii, Peru, Meksyku, Ekwadorze i Argentynie. Pierwszy lot z Amsterdamu do stolicy Chile zaplanowany jest na 2 lutego 2014 roku, a bilety są już w sprzedaży. Nowa destynacja jest kolejnym krokiem w kierunku rozbudowy siatki połączeń KLM w tej części świata.

Holenderski przewoźnik uruchomi od przyszłego roku nową, regularną usługę przelotów z Amsterdamu do Santiago de Chile, kulturowego, politycznego oraz finansowego centrum Chile.

Lotnisko im. Charles’a de Gaulle’a w nowej odsłonie

(www.sigma.com.pl)

Paryskie lotnisko im. Charles’a de Gaulle’a jest siódmym najważniejszym węzłem lotniczym na świecie i trzecim w Europie. Każdego dnia, korzysta z niego tysiące biznesmenów. Z tego też względu podczas ubiegłorocznej modernizacji portu bazowego AIR France jako priorytet potraktowano dostosowanie lotniska do potrzeb osób podróżujących po świecie w celach biznesowych. Zmodernizowany paryski Terminal 2E mieści największy na świecie business lounge AIR France – ekskluzywną poczekalnię dla pasażerów Klasy Biznes, która zajmuje powierzchnię ponad 3 tys. mkw. i może pomieścić jednocześnie nawet 800 gości.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Joanna Dobosz, Wojciech Jakóbik, Patrycja Olszamowska, Maciej Pawlak

Roszkowski: PKP Cargo ma szanse na silną pozycję w Europie

0

 

3 proc. rocznie – w takim tempie przez następne siedem lat ma rozwijać się rynek kolejowych przewozów towarowych w Polsce. O ile znikną bariery, które na razie hamują jego rozwój – twierdzą eksperci Instytutu Jagiellońskiego. Tymi barierami są przede wszystkim zły stan infrastruktury i regulacje prawne, które ograniczają ekspansję spółek, takich jak PKP Cargo, w tym niewłaściwe definiowanie rynku przez urząd antymonopolowy.

Steinhoff: Umowa na dostawy węgla dla PGE przez Kompanię Węglową przypuszczalnie zgodna z prawem

– Tego typu długoterminowe umowy na dostawy węgla, które są zawierane na naszym rynku, mogą być obopólnie korzystne – mówi naszemu portalowi Janusz Steinhoff, b. wicepremier, przewodniczący Rady Krajowej Izby Gospodarczej.

Szymański: Polityka klimatyczna UE nie liczy się z kosztami

„Polityka klimatyczna UE jest wielkiej skali interwencją na rynku energii, która nie liczy się z żadnymi kosztami w postaci utraty konkurencyjności naszej gospodarki, rosnącej ceny energii dla gospodarstw domowych, czy blokowaniu pieniędzy publicznych w nieefektywnych subsydiach.” – mówił wielkopolski poseł PiS do PE Konrad Szymański na otwarciu targów POLEKO 2013.

Balczun: UOKiK przegrał z PKP Cargo przed Sądem Najwyższym

0

Prezes UOKiK wydał decyzję, w której nakazał PKP Cargo zaprzestać utrudniania działalności konkurencyjnej, wycofać się z niekorzystnych dla kontrahentów taryf przewozowych i zapłacić karę za działania monopolistyczne. Decyzję tę, kwestionowaną przez PKP Cargo podtrzymały sądy I i II instancji. Uchylił ją i przekazał do ponownego rozpoznania w związku z wniesioną skargą kasacyjną Sąd Najwyższy.

W związku z orzeczeniem wydanym przez Sąd Najwyższy mam osobistą satysfakcję – mówi naszemu portalowi Wojciech Balczun, b. prezes PKP Cargo. – Bowiem od początku PKP Cargo kwestionowało zasadność nałożonych kar (60 mln zł) przez sądy I i II instancji.

Zdaniem Balczuna pozostaje do dyskusji na ile merytoryczne były podnoszone zarzuty wobec tej firmy przez jej konkurentów.

– PKP Cargo przytaczało UOKiK-owi cały szereg argumentów, które w sposób jednoznaczny wskazywały na to, jak dużo zrobiliśmy, żeby zobiektywizować naszą politykę handlową – mówi dalej były szef największej polskiej towarowej spółki kolejowej.

Balczun przypomina: – jednocześnie zwracaliśmy uwagę na kwestie związane m.in. z definicją rynku. Te argumenty były w sądach niestety konsekwentnie odrzucane.

W opinii Balczuna ostatnie orzeczenie SN stwarza możliwość, by rozpocząć całą procedurę od początku. – I mam nadzieję, że na samym końcu racje zostaną jednak po stronie PKP Cargo – kończy jej wieloletni prezes.

Gościniarek: Lotnisko w Modlinie wraca do gry. Na razie poza Ryanairem może liczyć na loty czarterowe

0

 

Powrót Ryanaira na lotnisko w Modlinie to dopiero początek trudnej drogi do budowy pozycji podwarszawskiego portu. Irlandzkie linie wróciły do Modlina w ubiegłym tygodniu, po ponad 9 miesiącach przerwy i będą stamtąd latać w 26 kierunkach. Drugi tani przewoźnik Wizz Air, pozostał na Lotnisku Chopina, które chociaż nieco droższe, zdecydowanie wygrywa z Modlinem dostępnością dla podróżnych. Lataniem z Modlina mogą być zainteresowani jeszcze mniejsi tani przewoźnicy i linie czarterowe.

Hedegaard: To kraje zdecydują o miksie energetycznym ale my wprowadzimy odpowiednie regulacje środowiskowe dla gazu łupkowego

0

Biznes rozumie nasze wysiłki w sprawie przeciwdziałania zmianom klimatycznym – powiedziała w Warszawie Connie Hedegaard, komisarz UE ds. działań w dziedzinie klimatu w wypowiedzi udzielonej podczas konsultacji przed szczytem klimatycznym w Warszawie (COP 19) cytowanej przez Wirtualny Nowy Przemysł.