Najważniejsze informacje dla biznesu
Strona główna Blog Strona 8136
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. ...
  5. 8132
  6. 8133
  7. 8134
  8. 8135
  9. 8136
  10. 8137
  11. 8138
  12. 8139
  13. 8140
  14. ...
  15. 8213
  16. 8214
  17. 8215

Kurella: PGNiG jest nadal podstawowym graczem na rynku gazu

– Umowa, którą dziś podpisujemy z PGE GiEK SA pokazuje, że Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo liczy się jako poważny dostawca gazu dla naszych partnerów biznesowych – powiedział p.o. prezesa PGNiG Jerzy Kurella podczas konferencji prasowej, towarzyszącej podpisaniu umowy na dostawę gazu ziemnego dla nowego bloku Elektrociepłowni w Gorzowie Wielkopolskim.

Jak poinformował Kurella, wartość umowy – zawartej na 20 lat – przekracza ponad 3 mld zł. Wolumen gazu to 281 mln m3 w skali roku. Dostarczany surowiec to gaz ze złoża zielonogórskiego.

– Pierwsze dostawy mają nastąpić od 1 sierpnia 2015 r., ale uzgodniliśmy dużą elastyczność ze względu na możliwe obsunięcia w inwestycji – powiedział Jerzy Kurella.

Jak podkreślił p.o. prezesa PGNiG, zawarta umowa jest dla spółki bezcenna, bowiem stanowi informację dla rynku, że PGNiG nadal będzie podstawowym graczem na rynku gazu.

– Mam nadzieję, że umowa będzie nie tylko sukcesem komercyjnym PGNiG, ale umożliwi PGE prowadzenie dalszych dużych inwestycji w Gorzowie. Negocjacje były trudne, ale obie strony wyszły z nich zadowolone – powiedział Kurella.

W jego ocenie umowa wieńczy bardzo dobrą współpracę obu podmiotów w ostatnich kilku latach.

Kurella ocenił, że nie będzie kolejnych dużych inwestycji z zakresu energetyki gazowej i kogeneracji, jeśli nie będzie po stronie parlamentarzystów i rządu wsparcia dla takich przedsięwzięć.

– Mamy więc nadzieję na zakończenie prac nad ustawami wsparciowymi dla energetyki, zwłaszcza w zakresie wysokosprawnej kogeneracji. O systemie wsparcia długo się już debatuje, ale mamy nadzieję, że sprawa zbliża się do szczęśliwego finału – powiedział Jerzy Kurella.

Cameron: Zróbmy z Blackpool europejskie centrum przemysłu łupkowego

0

– Zróbmy z Blackpool europejskie centrum przemysłu łupkowego – stwierdził premier Wielkiej Brytanii David Cameron. 

Pawlak: OZE wielkim projektem inwestycyjnym Polski

0

II konferencja Polskiego Kongresu Energii Odnawialnej odbyła się 30 września w Bydgoszczy. – Energetyka odnawialna może być wielkim polskim projektem inwestycyjnym, który uruchomi dużo lokalnych przedsiębiorstw i stworzy nowe miejsca pracy – powiedział w przemówieniu otwierającym premier Waldemar Pawlak, prezes Fundacji Polski Kongres Gospodarczy.

Roszkowski: Co hamuje i napędza polską kolej?

0

Bariery prawne, które ograniczają ekspansję spółek, takich jak PKP Cargo, oraz zły stan infrastruktury to główne przeszkody hamujące rozwój rynku kolejowego w Polsce – wynika z najnowszego raportu Instytutu Jagiellońskiego „Co hamuje i napędza polską kolej?” – To, czy w najbliższych latach rynek transportu towarów koleją będzie się rozwijał i przestanie przegrywać walkę o klienta z przewoźnikami drogowymi, będzie zależeć w znacznej mierze od warunków, jakie zostaną stworzone przez rząd i ustawodawcę – przekonuje Marcin Roszkowski, prezes Instytutu Jagiellońskiego.

3.10.2013 ALERT

0

ENERGETYKA

Pawlak skrytykował nowe propozycje wsparcia OZE

(REO.PL/CIRE)

Jak poinformował portal reo.pl, Waldemar Pawlak, były wicepremier i minister gospodarki, skrytykował proponowany przez resort gospodarki nowy system wsparcia OZE polegający na wyborze projektów w drodze aukcji. – Podstawową słabością tych propozycji jest fakt, że proponuje się odejście od starego systemu na rzecz aukcji. Jak wskazują przedstawiciele branży energetyki wiatrowej, taki system funkcjonował już w kilku krajach europejskich, które postanowiły jednak od niego odejść. Warto wziąć pod uwagę doświadczenia innych państw przy projektowaniu nowych regulacji dla OZE – powiedział cytowany przez reo.pl Pawlak w czasie II konferencji Polskiego Kongresu Energii Odnawialnej.

Pierwsze wysłuchanie na temat gazu łupkowego zakończone

(MINISTERSTWO ŚRODOWISKA/CIRE)

1 października w Gdańsku odbyło się pierwsze wysłuchanie publiczne na temat gazu z łupków organizowane w ramach kampanii Ministerstwa Środowiska „Porozmawiajmy o łupkach”. – Wysłuchanie dało możliwość przedstawienia swojej opinii zarówno przeciwnikom, jak i zwolennikom poszukiwania gazu z łupków w Polsce. Zaprosiliśmy do udziału wszystkich zainteresowanych, także tych, którzy nie mają jeszcze sprecyzowanego stanowiska na ten temat. Cieszę się, że odzew od mieszkańców, instytucji i podmiotów z północnej Polski był tak duży – podsumowuje spotkanie wiceminister Piotr Woźniak. W wysłuchaniu wzięło udział ponad 150 osób, a około 30 z nich wystąpiło w roli aktywnych uczestników. Wszystkie osoby chętne do zabrania głosu miały możliwość przedstawienia swojego stanowiska. Przedstawiciele Ministerstwa wysłuchali opinii wszystkich mówców. Wśród uczestników znaleźli się mieszkańcy, urzędnicy samorządowi (wszystkich szczebli) z regionów, w których trwają poszukiwania, przedstawiciele organizacji pozarządowych oraz firm poszukiwawczych i innych spółek związanych z gazem z łupków, które prowadzą działalność w regionie Polski północnej. Minister Piotr Woźniak, witając gości, zapewnił, że wszystkie zebrane podczas wysłuchania uwagi i rekomendacje zostaną wzięte pod uwagę i że Ministerstwo Środowiska udzieli odpowiedzi na zadane pytania. Po zakończeniu kampanii powstanie raport, który określi najważniejsze potrzeby wszystkich grup osób biorących udział w wysłuchaniu i przedstawi rekomendacje dotyczące przyszłych działań. W przerwach między wystąpieniami aktywnych uczestników pracownicy instytucji zajmujących się ochroną środowiska – Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku, Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Gdańsku i Okręgowego Urzędu Górniczego w Poznaniu, a także Państwowego Instytutu Geologicznego i firmy wykonującej na zlecenie Ministerstwa Środowiska badanie opinii społecznej (TNS Polska), przedstawili krótkie prezentacje nt. ochrony środowiska, kontroli pracy przedsiębiorców oraz postrzegania gazu z łupków przez mieszkańców północnej Polski. Z badań opinii społecznej, zrealizowanych dla Ministerstwa Środowiska przez TNS Polska, wynika, że 72% mieszkańców terenów, na których odbywają się lub są planowane poszukiwania, popiera wydobycie gazu z łupków w Polsce. Równocześnie prawie 60% respondentów akceptuje, by surowiec wydobywano w pobliżu ich miejsca zamieszkania. Więcej informacji na temat raportu TNS Polska – tutaj. W kolejny wtorek – 8 października – w Lublinie odbędzie się drugie wysłuchanie poświęcone tematyce gazu z łupków.

Odessa-Brody wypada z priorytetów

(UKRAINSKA ENERGETYKA/WOJCIECH JAKÓBIK)

W odpowiedzi na pytanie Ukrinformu Ministerstwo Gospodarki Polski poinformowało, że budowa ropociągu Brody-Płock mającego pozwolić na dostawy tego surowca z Ukrainy została przeniesiona z listy głównych projektów do rezerwowych. Nie będzie zatem miała pierwszeństwa dostępu do dofinansowania unijnego. Powodem ma być poważne opóźnienie w realizacji projektu przez Sarmatię. Ministerstwo przekonuje, że środki w wysokości 445 mln euro zarezerwowane na projekt nie zostaną wykorzystane przez permanentny problem z realizacją przedsięwzięcia. Zostaną zatem ulokowane w innych projektach. W ten sposób potwierdzają się krążące w mediach spekulacje.

Gazprom nadużywa swojej pozycji na rynku

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Unia Europejska przygotowuje pozew przeciwko rosyjskiemu Gazpromowi. Kara za nadużycie pozycji rynkowej przez wymuszanie niesprawiedliwych warunków umów gazowych dla klientów w Europie Środkowej i Wschodniej oraz blokowanie wolnego przepływu surowca w Europie może wynieść nawet 15 mld dolarów. Śledztwo Komisji Europejskiej dotyczyło Estonii, Łotwy, Litwy, Polski, Czech, Słowacji, Węgier i Bułgarii.

Brytyjczycy przeciwko poszukiwaniom gazu łupkowego

(NATURAL GAS EUROPE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Brytyjczycy w przeciwieństwie do Polaków sprzeciwiają się rozwojowi sektora łupkowego na Wyspach. Z badania Uniwersytetu Nottingam pokazują, że wsparcie dla poszukiwań spadło z 61 procent w lipcu do 55 procent we wrześniu. Na terenie kraju mają miejsce liczne protesty ekologów blokujących pracę firm poszukiwawczych.

INFRASTRUKTURA

Za kilka dni KNF zatwierdzi prospekt emisyjny PKP Cargo

(www.rynek-kolejowy.pl)

W przyszłym tygodniu Komisja Nadzoru Finansowego ma zatwierdzić prospekt emisyjny PKP Cargo – dowiedział się nieoficjalnie „Rynek Kolejowy”. Prawdopodobnie już następnego dnia po zatwierdzeniu prospektu rozpoczną się zapisy na akcje dla inwestorów indywidualnych. Prospekt emisyjny PKP Cargo został złożony do Komisji Nadzoru Finansowego 25 lipca 2013 r. Prace nad jego zatwierdzeniem mają zakończyć się w przyszłym tygodniu, co umożliwi sprzedaż mniejszościowego pakietu akcji drugiego przewoźnika towarowego w Europie na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.

Polska w Radzie ICAO

(www.transport.gov.pl)

Polska, po raz pierwszy w historii, została wybrana do Rady Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (International Civil Aviation Organization, ICAO). Nasz kraj znalazł się w gronie 36 spośród 191 państw członkowskich, które pokierują pracami ICAO przez najbliższe trzy lata. Wybory trzeciej grupy, z której kandydowała Polska odbyły się 1 października br. w Montrealu, podczas 38. sesji Zgromadzenia ICAO. Polska w wyborach do Rady ICAO kandydowała na mocy decyzji ministra transportu Sławomira Nowaka.

Obwodnica Wielunia już w przetargu

(www.gddkia.gov.pl)

Do 2016 roku ma powstać ponad 13-kilometrowa  obwodnica Wielunia  w woj. łódzkim. Wykonawca zostanie wyłoniony we wszczętym dziś przetargu. Obwodnica Wielunia wyprowadzi ruchu tranzytowy z zatłoczonego centrum miasta. Nowa droga będzie miała 13,2 km długości i będzie omijała Wieluń od północy. Obwodnica Wielunia to ponad 13 km trasy z 3 pasami, dwa w jednym kierunku i jeden w przeciwnym kierunku, naprzemiennie czyli kolejny odcinek zbudowany w przekroju 2+1. Każdy z 3 pasów będzie miał szerokość 3,5 m.

PKP Cargo wprowadziło w życie ideę „TIRy na tory”

(www.pkp-cargo.pl)

Grupa PKP Cargo Logistics uruchamia połącznie, w ramach którego pociąg PKP Cargo dwa razy w tygodniu będzie woził naczepy ciężarówek do Niemiec. Tym samym Grupa wprowadziła w życie ideę „TIRy na tory”. Naczepy będą przewoziły pociągi PKP Cargo, a organizatorem nowego połączenia intermodalnego będzie spółka z grupy Cargosped, która odpowiada za transport intermodalny. Uroczyste uruchomienie połączenia odbyło się 2 października na terminalu w Warszawie.

PKM: Szansa dla województwa możliwa dzięki wsparciu UE

(www.rynek-kolejowy.pl/Rynek Infrastruktury)

W Gdańsku realizowany jest właśnie największy projekt samorządu województwa pomorskiego. To budowa Pomorskiej Kolei Metropolitarnej (PKM). Zakończenie inwestycji zaplanowano na połowę 2015 r. Niebawem mają zostać ogłoszone przetargi na zakup taboru i wybór przewoźnika, który będzie dowoził pasażerów z Gdańska do portu lotniczego.

– PKM jest inwestycją samorządową. Do jej realizacji powołano spółkę celową PKM SA ze 100-procentowym udziałem marszałka województwa pomorskiego.

WizzAir poleciał po raz pierwszy z Warszawy do Charkowa

(www.lotnisko-chopina.pl)

Tanie linie lotnicze Wizz Air uruchomiły połączenia z Lotniska Chopina do Charkowa na Ukrainie. Lot inauguracyjny odbył się 1 października. Airbus A-320 wystartował  z warszawskiego lotniska o godzinie 18:20 ze 120 pasażerami na pokładzie, inaugurując tym samym regularne połączenia z Polski na Wschód Europy. Mają one przyciągnąć Ukraińskich turystów do Warszawy, jak również usprawnić podróżowanie osób przemieszczających się między tymi krajami w sprawach biznesowych. Loty na tej trasie będą odbywały się dwa razy w tygodniu

Port Lotniczy Gdańsk Mistrzem Polski

(www.airport.gdansk.pl)

Po niezwykle emocjonującej i wyrównanej walce Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy wywalczył zwycięstwo XVII Mistrzostw Polski Portów Lotniczych w Halowej Piłce Nożnej Szczyrk 2013. Po przegranym w zeszłym roku finale z Krakowianami, w tym roku, w Szczyrku ponownie w decydującym starciu zmierzyły się drużyny z Gdańska oraz Krakowa. Niemal analogicznie do 2012 roku rozstrzygnięcie przyniosły dopiero rzuty karne, które jednak tym razem zapewniły mistrzostwo Gdańszczanom.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Joanna Dobosz, Wojciech Jakóbik, Patrycja Olszamowska, Maciej Pawlak

Chajderowski: Warto inwestować w żeglugę śródlądową

0

– Jestem przekonany, że w najbliższych latach transport intermodalny w Polsce będzie stałe rósł, ale niestety nie w takim stopniu, w jakim mógłby, gdyby warunki infrastrukturalne były optymalne – pisze w „Pulsie Biznesu” prezes OT Logistics Piotr Chajderowski.

Chajderowski zauważa, że dzięki środkom z funduszy unijnych w ostatnich latach udało się poprawić znacząco infrastrukturę portową i okołoportową.

– Jeżeli mówimy o transporcie samochodowym, to sytuacja jest analogiczna – liczba dróg szybkiego ruchu w Polsce w ostatnich latach wzrosła, ale wciąż mamy duży dystans do nadrobienia w stosunku do siatki połączeń drogowych w innych krajach Europy Zachodniej – ocenia prezes OT Logistics. – Na szczęście perspektywy są dobre. Przykładem może tu być budowana właśnie droga ekspresowa S3, która docelowo ma usprawnić transport towarów do i z portów zachodniego wybrzeża Polski.

W opinii komentatora, także poprawa warunków nawigacyjnych na polskich rzekach mogłaby przełożyć się na wzrost transportu towarów tą drogą. Jak wskazuje, tam, gdzie uprawianie żeglugi śródlądowej jest możliwe, stanowi ona naturalną alternatywę dla transportu kolejowego.

– Należy bardzo pozytywnie odebrać zapowiedź Krajowego Zarządu Gospodarki Morskiej, który to na lata 2014-20 przewiduje znaczące inwestycje w tym zakresie. Mam nadzieję, że dojdą one do skutku i dzięki temu możliwe będzie wykorzystywanie tego rodzaju transportu – pisze Chajderowski.

Bachman: Duży potencjał dla rozwoju transportu intermodalnego – także w Polsce

– Niedawno, rozmawiając z jednym z kolegów związanych z branżą TSL w Niemczech usłyszałem, że skojarzeniem związanym z logistyką, które przychodzi mu do głowy jako pierwsze, jest… pociąg – pisze w „Pulsie Biznesu” Maciej Bachman, prezes PEKAES. – Dlaczego pociąg, a nie TIR? Może dlatego, że udział transportu samochodowego w Polsce  wynosi aż 84 proc., podczas gdy w UE dużo mniej, bo około 46 proc. A może dlatego, że udział kolei w przewozach intermodalnych w kraju to około 4 proc., podczas gdy w Unii jest ponad czterokrotnie wyższy.

Bachman zwraca uwagę, że zgodnie z wymogami UE do 2030 r. będziemy musieli zredukować liczbę przewozów towarowych na drogach o 30 proc., a do roku 2050 o 50 proc. Jego zdaniem, w rozwoju transportu intermodalnego będzie pomagać także globalna zmiana szlaków handlowych, m.in. w kierunku azjatyckim – ten kierunek bazuje przede wszystkim na spedycji morskiej, przez co rośnie znaczenie polskich portów na Morzu Bałtyckim.

– Nie może zatem dziwić, że prognozy rozwoju transportu intermodalnego – także w Polsce – pokazują jego ogromny potencjał. Według raportu „Business Monitor International Poland Freight Transport” w średnim terminie (2013-17 r.) transport drogowy wzrośnie o 13,5 proc., podczas gdy przewozy kolejowe o 21,5 proc., a rynek przewozów lotniczych o blisko 40 proc.

Sikora: Polacy są dobrze nastawieni do wydobycia

We wtorek w Gdańsku odbyły się wysłuchania publiczne nt. poszukiwania gazu z łupków zorganizowane przez Ministerstwo Środowiska w ramach kampanii „Porozmawiajmy o łupkach”.  Główny Geolog Kraju Piotr Woźniak, powołując się na badania przeprowadzone w sierpniu br. przez TNS Polska wśród mieszkańców gmin objętych koncesjami w Polsce północnej i na Lubelszczyźnie, poinformował, że prawie 60 procent pytanych akceptuje wydobywanie gazu z łupków w pobliżu ich miejsca zamieszkania. Jak zaprezentowane wyniki komentuje Andrzej Sikora, Prezes Zarządu Instytutu Studiów Energetycznych?

– Nie lubię oceniać badań – szczególnie wyników cytowanych przez polityków i to wyrywkowo. Mając jednak doświadczenie z pracami prowadzonymi w Anglii, czy Francji to rzeczywiście Polacy są dobrze nastawieni do wydobycia …o ile nie jest to kopalnia odkrywkowa węgla.

Jednak wyniki badań nie przekładają się na ilość środków wydawanych na poszukiwania, na inwestycje. Zadowolenie będzie dopiero wtedy, kiedy zaczniemy ten gaz wydobywać i na nim zarabiać.

Kolarska-Bobińska: Polska zdobywa sprzymierzeńców w obronie gazu łupkowego w UE

0

Prace nad unijnymi regulacjami w sprawie gazu łupkowego mogą się przedłużyć na kolejną kadencję Parlamentu Europejskiego. To dobra wiadomość dla Polski, dla której wyśrubowane wymogi związane z ochroną środowiska mogłyby oznaczać trudności w poszukiwaniach i wydobyciu gazu niekonwencjonalnego. To również szansa, że regulacje w dotychczas omawianym kształcie w ogóle nie powstaną, bo stopniowo zmienia się podejście w UE do tego surowca.

Chmal: PGNiG powinno starannie przemyśleć, jak wycofać się z Libii

– Nie oceniałbym zapowiedzi wycofania się PGNiG z Afryki Północnej jako zmiany strategii tej firmy. W skali operacji podejmowanych przez tę firmę jej działania w Libii, w Pakistanie, czy w ogóle na arenie międzynarodowej, stanowią niewielki procent jej aktywności – dowodzi w wypowiedzi dla  portalu  BiznesAlertTomasz Chmal, ekspert Instytutu Sobieskiego. Przypomina on, że w Libii wszyscy operatorzy mają obecnie problemy, w związku z tym po ostatniej rewolucji w tym kraju wielu z nich go opuściło, a wielu dalszych chce zakończyć tam podejmowane operacje. Z tej perspektywy krok PGNIG mnie nie dziwi – mówi Chmal.

– Jednak dobrze by przy tym było, żeby tego typu operację przygotowywać i przemyśleć w jaki sposób wyjście tej firmy z Libii miałoby nastąpić – dodaje. – Nie ma przecież powodów do pośpiechu w tym względzie. Może warto byłoby porozmawiać z tymi firmami, którzy jeszcze tam są. Sprawdzić czy lepsze będzie np. zrzeczenie się posiadanej koncesji czy jej sprzedaż. Nie wiem, jaka będzie ostateczna struktura zapowiadanej przez PGNiG transakcji na rzecz wyjścia z Libii.

W opinii Chmala inną, trudniejszą sprawą jest ocena na ile racjonalna i dobra dla rozwoju tej firmy jest decyzja jej rezygnacji z operacji międzynarodowych. – Uważam bowiem, że polskie firmy powinny działać za granicą i współpracować z partnerami zagranicznymi. Decyzje o działaniu na Litwie Orlenu czy w Kanadzie – KGHM są co prawda relatywnie ryzykowne. Jednak warto jest umiędzynaradawiać firmy polskie, bo poza naszymi granicami pojawiają się okazje do inwestowania. Tego trzeba się tylko nauczyć, trzeba w tym biznesie po prostu być. Szczególnie w sytuacji firmy, mającej monopol na krajowym rynku i ten monopol pewnie w bliższej perspektywie straci – ocenia Chmal.

– W związku z tym dobrze jest dywersyfikować działalność nie tylko w obszarze elektroenergetycznym, ale także funkcjonować na rynkach zagranicznych. Oczywiście obecność PGNiG w Libii, Pakistanie, Norwegii czy gdziekolwiek indziej musi być poprzedzona staranną analizą biznesową i geologiczną. Wobec tego błędna byłaby diagnoza, że wystarczająco dobrze jest koncentrować się tylko na jednym, krajowym rynku. Słuszną decyzją jest wyjście PGNiG z Libii, ale nie jest słuszne rezygnowanie przez tę firmę w ogóle z operacji międzynarodowych – kończy ekspert Instytutu Sobieskiego.