Najważniejsze informacje dla biznesu
Strona główna Blog Strona 8141
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. ...
  5. 8137
  6. 8138
  7. 8139
  8. 8140
  9. 8141
  10. 8142
  11. 8143
  12. 8144
  13. 8145
  14. ...
  15. 8213
  16. 8214
  17. 8215

Olszewski: Przyjęcie dyrektywy CCS nie kończy sprawy Elektrowni Opole

– Stanowisko Komisji Europejskiej potwierdza naszą ocenę, że w ramach procedury przygotowania rozbudowy Elektrowni Opole naruszono prawo UE. Przyjęcie przez polski parlament w czerwcu tego roku ustawy w sprawie podziemnego składowania dwutlenku węgla nie kończy sprawy, ponieważ pozwolenie na budowę dla nowych bloków Elektrowni Opole zostało wydane już kilkanaście miesięcy wcześniej – ocenia Michał Olszewski, rzecznik ClientEarth Poland w rozmowie z Wirtualnym Nowym Przemysłem.

Zdaniem ekologów rozbudowa Elektrowni Opole jest bezprawna. Zapowiadają dalsze działania. Tymczasem rozbudowa jeszcze się nie zaczęła a niezadowolenie z opóźnienia wyraził sam premier Donald Tusk.

Sawicki: Chevron przegrał w Grabowie bitwę ale nie wojnę

0

KOMENTARZ

Bartosz Sawicki

Gazłupkowy.pl

Pomimo negatywnej decyzji wydanej przez Okręgowy Urząd Górniczy dotyczącej dalszych robót przewidujących wiercenia, koncern nie zamierza rezygnować z prac we wsi Ministrówka w gminie Grabowiec. Wykonanie odwiertu przesunie się jednak w czasie.

Chevron posiada koncesje na poszukiwanie gazu łupkowego, obejmuje ona jednak zgodę tylko na prowadzenie badań sejsmicznych. Po zakończeniu prac geologicznych do wykonania odwiertu wymagany jest projekt robót geologicznych oraz decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych. Ta jest obecnie rozpatrywana przez władze gminy Grabowiec.

Okręgowy Urząd Górniczy (OUG) nie zaakceptował złożonego przez Chevron Planu Ruchu Zakładu, określającego rodzaj oraz harmonogram prowadzonych prac przy instalowaniu wiertni na ternie gminy Grabowiec. Jak czytamy w komunikacie: obecny etap nie uwzględnia robót wiertniczych, zatem otwór rozpoznawczy „Grabowiec 7 Ministrówka” nie może być realizowany na podstawie obowiązującej koncesji. W sytuacji braku powyższych dokumentów innej decyzji niż tej podjętej przez OUG nie można było się spodziewać.

Nie oznacza to jednak, że koncern nie zamierza wykonać prac wiertniczych w gminie Grabowiec. Wydanie decyzji to kwestia kilku miesięcy. Koncern złożył jednocześnie wniosek o wydłużenie czasu obowiązywania koncesji i rozszerzenie zakresu prac, m.in. o wiercenia. Wniosek wciąż jest rozpatrywany. Koncern ponownie wróci na teren koncesji ale najprawdopodobniej w przyszłym roku.

Dlatego też mieszkańcy okolicznych wsi sprzeciwiający się prowadzonym pracom przez Chevron zdają sobie sprawę, że wygrali bitwę ale nie wojnę. Domagają się oni zaprzestania wszystkich prac poszukiwawczych na terenie województwa lubelskiego. Koncesje leżą bowiem nad głównymi zbiornikami wód podziemnych, co jak przekonują protestujący może grozić zatruciem wody. Złożone przez nich wnioski o delegalizacje koncesji są rozpatrywane. Taka decyzja jest jednak bardzo mało prawdopodobna.

Chevron to jeden z najbardziej aktywnych zagranicznych koncernów zaangażowany w prace poszukiwacze w Polsce. Posiada 4 koncesje na poszukiwanie gazu łupkowego, wszystkie w województwie lubelskim. Jak dotychczas wykonano 3 odwierty, jednak wyniki badań nie okazały się satysfakcjonujące. Obecnie koncern wykonuje swój czwarty odwiert Kraśnik -1. Mimo problemów prawnych jaki i trwającego sporu z mieszkańcami rzecznik koncernu Grażyna Bukowska przekonuje, że Chevron pozostaje zaangażowany w program poszukiwania gazu ziemnego z łupków w Polsce.

Pietrzyk: Prawo zamówień publicznych do napisania od nowa

0

Chaos w pracach nad Prawem zamówień publicznych. Nad kilkunastoma projektami jego nowelizacji pracuje właśnie Sejm. Dodatkowo Urząd Zamówień Publicznych proponuje zmiany przepisów, które jeszcze nie weszły w życie oraz przedstawiają wiele sprzecznych ze sobą propozycji zmian tych samych przepisów. Prawo zamówień publicznych jest jedną z najczęściej zmienianych w Polsce ustaw.

Trusewicz: Idą złe czasy dla Gazpromu. Polska nie reaguje odpowiednio szybko

To, że niebawem w Europie i Azji gazu będzie dużo za dużo jest już tylko kwestią roku czy dwóch, gdy na rynek dotrze tani gaz z Ameryki. Rosjanie mają tego świadomość – pisze Iwona Trusewicz w portalu rp.pl.

Sonik: Poszukiwanie gazu łupkowego będzie dłuższe i droższe, jeśli PE przegłosuje nową dyrektywę środowiskową

 

Poszukiwania gazu łupkowego zostaną znacznie wydłużone, a firmy zniechęcą się do nich, jeśli Parlament Europejski przyjmie w październiku propozycję Komisji Środowiska – uważa europoseł Bogusław Sonik. Projekt zakłada objęcie fazy poszukiwawczej ekspertyzami środowiskowymi.

Jakóbik: Gdzie trzech się bije tam Moskwa korzysta

KOMENTARZ

Wojciech Jakóbik

Redaktor naczelny BiznesAlert.pl i ekspert Instytutu Jagiellońskiego

Gazprom ucieka z Europy na Wschód. Potrzebuje do tego Chin. Moskwa dopuszcza jednak do gry o Azję Rosnieft i Novatek, które mają stworzyć konkurencję dla starego monopolisty z pożytkiem dla całego sektora. Czy Polska może skorzystać na tych zmianach?

Steinhoff: Nierentowne kopalnie trzeba zamknąć. Nie mogą ciągnąć w dół spółek energetycznych

 

Nierentowne kopalnie trzeba jak najszybciej zamknąć – uważa Janusz Steinhoff, były wicepremier i minister gospodarki. W przeciwnym razie będą obniżały wyniki finansowe spółek energetycznych i ograniczały ich rozwój. Dzięki decyzji o zamknięciu kilkudziesięciu kopalń 10 lat temu, polskie górnictwo zaczęło zarabiać.

26.09.2013 ALERT

0

San Leon Energy wierzy w polski gaz łupkowy

(PULS BIZNESU/CIRE)

Jak poinformował „Puls Biznesu”, San Leon Energy przejmie za 4 mln USD 75 proc. firmy Alpay Enerji posiadającej koncesje na wydobycie ropy i gazu w Turcji, które od pierwszego kwartału 2014 r. mają generować przychody w wysokości 3 mln USD miesięcznie. Dyrektor wykonawczy San Leon Energy Oisin Fanning wierzy w sukces poszukiwań gazu łupkowego przez kierowaną przez siebie firmę tak bardzo, że sam dokupi 4 proc. akcji z drugiej transzy. Innym z obecnych akcjonariuszy planującym dofinansowanie spółki jest Toscafund Asset Management – podaje „Puls Biznesu”. Firma chce pozyskać za pomocą sprzedaży akcji około 155 mln złotych, z czego część chce przeznaczyć na odwierty w Polsce. Tymczasem jeden odwiert kosztuje około 50 mln złotych.

Spółki czekają na Program Polskiej Energetyki Jądrowej

(RZECZPOSPOLITA/CIRE)

PGE, Tauron, KGHM i Enea w parafowanej ostatnio umowie uzależniły swoje dalsze wspólne działania dotyczące energetyki jądrowej od decyzji rządu w tej sprawie. Zatwierdzenie projektu Programu Polskiej Energetyki Jądrowej przez Ministerstwo Gospodarki wydaje się być możliwe w przeciągu najbliższych dni – napisała dzisiejsza „Rzeczpospolita”.Wczoraj kierownictwo resortu nie podjęło ostatecznych decyzji w tej sprawie, ale wg informacji osób zaangażowanych w ten projekt kluczowe kwestie zostały już ustalone – napisała gazeta. Po zatwierdzeniu dokumentu przez MG trafi on do konsultacji międzyresortowych, które potrwają około miesiąca, a następnie program będzie musiała zaakceptować Rada Ministrów – przypomniał dziennik.

RWE uruchomiło szóstą farmę wiatrową w Polsce

(UNITED PRESS INTERNATIONAL/WOJCIECH JAKÓBIK)

Nowa farma w Nowym Stawie ma pozwolić na realizację rocznego zapotrzebowania około 50 tysięcy gospodarstw domowych. Jej moc wynosi 45 MW. RWE zainstalowała na terenie Polski obiekty typu o łącznej mocy 200 MW.

Kożara: Wojny gazowe to przeszłość

(INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK)

Minister spraw zagranicznych Ukrainy Leonid Kożara ocenił, że wojny gazowe z 2007 i 2009 roku, kiedy Rosja zakręciła kurek z gazem Ukraińcom już się nie powtórzą. Jego zdaniem będzie to niemożliwe, ze względu na zmiany na rynku europejskim, który się dywersyfikuje, a także przez reformę rynku ukraińskiego. Jednocześnie Kożara wyraził zadowolenie z postępów w rozmowach z zagranicznymi firmami na temat poszukiwania gazu łupkowego. Kijów podpisał umowę z Shellem i liczy na podpisanie kolejnej, z Exxon Mobil.

Ukraina chce zmniejszyć zużycie energii elektrycznej

(UKRINFORM/SEBASTIAN CIASTOŃ)

W ciągu najbliższych dwóch lat Ukraina zamierza wydać ponad miliard dolarów na rzecz realizacji projektów o charakterze energooszczędnym informuje portal Ukrinform. Decyzja o zwiększeniu nakładów na „zielone” inwestycje ogłoszona została przez wicepremiera Ołeksandra Vikula w trakcie uroczystości uruchomienia pierwszego etapu oczyszczalni ścieków w miejscowości Yamnytsa. Pieniądze na wspomniane wyżej projekty moją pochodzić m in. z Banku Światowego. Całkowity koszt budowy oczyszczalni ma wynieść 11 milionów dolarów. Obecnie 14 ukraińskich miast wdraża lokalne projekty infrastrukturalne finansowane przez Bank Światowy.

Merkel stawia na Energiewende

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Zwrot ku energetyce odnawialnej w Niemczech będzie kontynuowany. Wysiłki CDU pod przewodnictwem Angeli Merkel prawdopodobnie wesprą w tym zakresie socjaliści z SPD. Niemiecka rewolucja OZE obniżyła hurtowe ceny energii ale obciążyła jednocześnie podatników kosztem utrzymywania programy subsydiów dla tego rodzaju instalacji, które ci odczuwają w rachunkach za energię elektryczną. Pomimo obaw części przedstawicieli przemysłu o konkurencyjność RFN, Merkel zamierza kontynuować program Energiewende. Pomoże jej w tym porażka FDP w wyborach parlamentarnych. SPD i Zieloni są optymistycznie nastawieni do zwrotu, w przeciwieństwie do liberałów FPD, którzy znaleźli się poza parlamentem.

Trwają prace nad uwolnieniem eksportu LNG w Rosji

(NATURAL GAS EUROPE/SEBASTIAN CIASTOŃ)

Ministerstwo Energetyki Rosji zamierza ułatwić eksport skroplonego gazu ziemnego (LNG) innym rosyjskim firmom. Wstępny projekt zmian przygotowany przez Ministerstwo zakłada możliwość eksportu LNG przez firmy, które posiadają licencję na budowę instalacji LNG. Inny wariant zakłada odgórne ustalanie poziomu do którego inne spółki będą mogły wysyłać swój gaz zagranicę. Obecnie Rosja dysponuje jednym gazoportem kontrolowanym przez Gazprom co było przedmiotem krytyki ze strony Rosnieftu i Novateku. Kilka tygodni temu Rosnieft podpisał porozumienie z amerykańskim ExxonMobil o opracowaniu projektu  terminalu LNG we wschodniej części Federacji Rosyjskiej.

Izrael rozważa jak wykorzystać swoje złoża gazu ziemnego

(UNITED PRESS INTERNATIONAL/WOJCIECH JAKÓBIK)

Wielkie zasoby gazu ziemnego spod dna Morza Śródziemnego w dyspozycji Izraela mogą posłużyć do uspokojenia sytuacji politycznej w regionie. Tel Awiw rozważa stworzenie terminalu eksportowego na Cyprze, który również znalazł dużo gazu i wspólny eksport surowca. Pod uwagę bierze także możliwość budowy podmorskiego gazociągu do Turcji, dzięki czemu uniknie sporów z Ankarą o uznawany przez nią Północny Cypr. Gaz z Izraela mógłby zasilić budowany w Turcji Gazociąg Transanatolijski. Rura mogłaby posłać go na rynek europejski. Tel Awiw czeka na odpowiedź Ankary w sprawie gazociągu. Jeżeli Turcy odmówią, zbuduje terminal na Cyprze.

INFRASTRUKTURA

PKP Cargo ogłasza zamiar przeprowadzenia pierwszej oferty publicznej i notowania akcji na giełdzie

(PKP Cargo)

PKP Cargo SA, największy kolejowy przewoźnik towarowy w Polsce i drugi w Unii Europejskiej, ogłosił, że PKP SA – zamierza przeprowadzić ofertę publiczną akcji PKP Cargo i ubiegać się o dopuszczenie akcji spółki do obrotu na rynku regulowanym prowadzonym przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie SA. Spółka informuje także, że 25 lipca 2013 r. złożyła prospekt emisyjny w Komisji Nadzoru Finansowego. Obecnie trwają prace nad jego zatwierdzeniem.

PKP Cargo w drodze na GPW- kim jesteśmy

(www.pkp-cargo.pl)

Przedstawiamy Państwu PKP Cargo w pigułce. Zbiór informacji o naszej firmie przygotowaliśmy w dogodnej formie w pliku PDF do pobrania. Nasza spółka chce zadebiutować na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w IV kwartale tego roku. Czym jest dla nas debiut giełdowy? – To w naszym odczuciu, wielka szansa dla PKP Cargo na rozwój w przyszłości. Chcemy być środkowoeuropejskim koncernem kolejowym i nie wykluczamy, że w przyszłości będziemy zainteresowani potencjalnymi akwizycjami – mówi PAP Łukasz Boroń, prezes PKP Cargo.

Minister Sławomir Nowak na Targach Kolejowych TRAKO

(www.transport.gov.pl)

Ta kadencjajest kadencją kolejową. Kolej jest w centrum zainteresowania resortu – powiedział minister transportu Sławomir Nowak otwierając konferencję „Powrót pasażerów do kolei – plan działania”. Konferencja odbyła się w trakcie trwających w Gdańsku 10. Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO 2013. Minister podkreślił, że półtora roku temu postawił sobie za cel, by zmieniać kolej tak, aby ludzie chcieli z niej w większym stopniu korzystać. By to osiągnąć, konieczne były zmiany kadrowe i przyspieszenie realizacji inwestycji kolejowych. Nowak zapewnił, że w obecnej perspektywie wykorzystane zostaną dostępne środki unijne.

I etap obwodnicy Leżajska oddany do ruchu

(www.gddkia.gov.pl)

Kierowcy mogą korzystać z przeszło 4-kilometrowego odcinka obwodnicy Leżajska. Są to kolejne kilometry na sieci nowych dróg Podkarpacia. Wybudowanie I etapu obwodnicy pozwoliło na częściowe wyprowadzenie ruchu z centrum miasta, co zdecydowanie poprawiło warunki ruchowe na drodze krajowej nr 77, w centrum Leżajska, a także pozytywnie wpłynęło na życie mieszkańców. Obwodnica ma znaczenie dla kierowców podróżujących drogą krajową nr 77. Usprawnia przejazd z centralnej Polski na wschód.

Działania nadzorcze prezesa UTK, w zakresie weryfikacji spełniania przez podmioty wymogów, zawartych w rozporządzeniu Komisji nr 445/2011.

(www.utk.gov.pl)

Rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 445/2011 z 10 maja 2011 r. „w sprawie systemu certyfikacji podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie w zakresie obejmującym wagony towarowe oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 653/2007”, wprowadza obowiązek, aby podmioty odpowiedzialne za utrzymanie (ECM) wagonów towarowych ustanowiły system zarządzania utrzymaniem oraz przeszły proces certyfikacji, zakończony wydaniem certyfikatu ECM. Uzyskanie certyfikatu ECM jest obowiązkowe niezależnie od tego, czy dany wagon jest użytkowany wyłącznie w ruchu krajowym czy też nie.

PLK na TRAKO

(www.plk-sa.pl)

Wyższa prędkość i przepustowość linii oraz skrócenie czasów podróży. O priorytetach PLK na nadchodzącą perspektywę unijną mówił na TRAKO prezes Remigiusz Paszkiewicz.

Rozwój kolei aglomeracyjnych, kontynuacja poprawy połączeń dalekobieżnych oraz podniesienie parametrów linii dla transportu towarów. Takie inwestycje planują Polskie Linie Kolejowe w nadchodzącej perspektywie finansowej. Mamy zyskać spójną sieć połączeń, krótsze czasy przejazdów pasażerskich oraz stabilne prędkości dla przewoźników towarowych. Ponad 30 mld zł będzie miała do wydania polska kolej w latach 2014 – 2020.

Lotnisko Chopina współpracuje z programem SESAR

(www.lotnisko-chopina.pl)

Lotnisko Chopina w Warszawie było gospodarzem regionalnego Roadshow poświęconego działaniom podejmowanym przez branżę lotniczą w ramach programu SESAR na rzecz lepszego wykorzystania przestrzeni powietrznej w Europie. SESAR (Single European Sky Air traffic management Research) jest programem badawczym europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji. Realizowany jest w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego założonego przez Komisję Europejską oraz organizację Eurocontrol.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Joanna Dobosz, Wojciech Jakóbik, Patrycja Olszamowska, Maciej Pawlak

Horzetzky: Niemcy stawiają na OZE i na modernizację elektrowni węglowych

– Zaczęliśmy redukować na rzecz odnawialnych źródeł energii udział tych źródeł, które powodują zwiększoną emisję CO2 – deklaruje w wywiadzie dla „Rzeczpospolitej” dr Günther Horzetzky, sekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki landu Nadrenia Północna-Westfalia. – Robimy tak, ponieważ obserwujemy w gospodarkach takich, jak chińska czy indyjska coraz większą emisję CO2 i przewidujemy, że w niedalekim czasie doprowadzi to do zapaści ich środowiska. Widzimy, jaki ma to wpływ na klimat, a z drugiej strony dostrzegamy szansę dla eksportu naszych technologii i innowacyjności.

Jak mówi polityk, Niemcy z jednej strony stawiają na OZE, ale z drugiej modernizują elektrownie węglowe. Saksonia, Brandenburgia i Nadrenia Północna-Westfalia będą utrzymywać elektrownie opalane węglem brunatnym.

– W przyszłości w naszym regionie planujemy rozbudowywać energetykę kogeneracyjną. Również dużą wagę przykładamy do ocieplania budynków, by zmniejszać straty ciepła. Rozwijamy ekologiczny transport w oparciu o energię elektryczną – mówi Horzetzky. Jak dodaje, występują problemy m.in. z siecią elektroenergetyczną i rentownością konwencjonalnych elektrowni. Po ostatnich wyborach, w jego ocenie, jednym z głównych punktów będzie ponadpartyjna zgoda w kierunku uporządkowania rynku energetycznego.

Rydzkowski: Problem ze związkami jest taki, że jest ich za dużo

KOMENTARZ

Prof. zw. dr hab. Włodzimierz Rydzkowski,
Katedra Polityki Transportowej, Wydział Ekonomiczny, Uniwersytet Gdański

PKP Cargo po kompromisie osiągniętym z grupą związkowców, musi zmierzyć się z kolejnymi roszczeniami. Związki nadal próbują wykorzystać okres przygotowań do prywatyzacji spółki. Sprawę komentuje prof. zw. dr hab. Włodzimierz Rydzkowski.

Kolejowa materia jest szalenie trudna, przykładem są chociażby wnioski, które wyciągają doktoranci podczas moich wykładów, a trzeba dodać, że są to również obcokrajowcy. Nie ma prostej recepty na kolei. Przedsiębiorstwa w Polsce, mimo że są podzielone na spółki jak np. PKP Cargo, Intercity czy Przewozy Regionalne, to nadal są to ogromne podmioty i istnieje tam faktyczny problem z wyceną majątku, a takie zarzuty padają grupy związkowców PKP Cargo.

Jeśli chodzi o wycenę, to w żaden sposób nie chcę z nią polemizować. Najważniejszy problem ze związkami jest taki, że, po pierwsze, jest ich za dużo, po drugie, związki rywalizują między sobą. Podejrzewam, że w tej sytuacji część związkowców zgodziła się na ustalenia, a inni nie. Teraz mamy eskalację tych żądań. Warto przy tym pamiętać, że w procesie prywatyzacji nie dość, że utrzymane są prawa pracownicze, to, zgodnie z ustawą, pracownicy otrzymają część środków pozyskanych z prywatyzacji. Dziwię się więc związkowcom, że w takiej sytuacji mają apetyt na więcej. Kolej jest bardzo uzwiązkowiona, dlatego konsensus jest trudny do osiągnięcia. Jeśli jedna związkowa centrala się zgodzi, to zaraz pojawi się druga, która wcale nie będzie chciała zgodzić się z pierwszą. I to jest ten problem.

Na pewno warto też mówić, że użyta w przypadku PKP Cargo metoda prywatyzacji przez giełdę jest najbardziej optymalna. Nie ma co upierać się przy rozwiązaniach inwestorów pasywnych czy biernych, bo to wiąże się z ryzykiem np. wygaszania niektórych działalności. Może też, być to dla nich zbyt duży kąsek do przełknięcia. Kolej jest problemem wrażliwym, nie jest to inwestycja, do której wszyscy będą ustawiać się w kolejce. Z drugiej strony rozmowa ze związkami, to jak licytacja żądań jednych i drugich, a porozumienie znaleźć trzeba.