Najważniejsze informacje dla biznesu
Strona główna Blog Strona 8144
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. ...
  5. 8140
  6. 8141
  7. 8142
  8. 8143
  9. 8144
  10. 8145
  11. 8146
  12. 8147
  13. 8148
  14. ...
  15. 8213
  16. 8214
  17. 8215

Mazurczak: Nowy rząd w Berlinie będzie mniej przychylny gazowi łupkowemu i polskim postulatom

0

Wybory parlamentarne w Niemczech zakończyły się kolejnym zwycięstwem CDU – partii kanclerz Angeli Merkel. O to jak wyniki wyborów wpłyną na politykę energetyczną Niemiec i jakie będzie to miało konsekwencje dla Polski, zapytaliśmy redaktora naczelnego Gazłupkowy.pl Marcina Mazurczaka, który przebywa obecnie w Berlinie.

Jędrysek: Narodowy Operator Kopalin Energetycznych nie będzie działać w interesie Polski

– NOKE ma dwie zasadnicze wady, które wykluczają jego sprawne funkcjonowanie – ocenia prof. Mariusz-Orion Jędrysek były Główny Geolog Kraju i inicjator poszukiwania gazu łupkowego w Polsce.

Gazda: Kampania promująca fotoradary to absurdalny pomysł urzędników

0

– Ostatnio usłyszałem, że Generalna Inspekcja Transportu Drogowego zaplanowała kampanię reklamową. Na tę kampanię przeznaczono budżet w wysokości 4 milionów złotych. No i cóż chce promować Inspekcja? Może bezpieczeństwo na polskich drogach? Może kulturę jazdy? Może znajomość przepisów ruchu drogowego wśród polskich kierowców? Otóż nie! – pisze na łamach dwutygodnika „Dobry Znak” Mariusz Gazda, prezes SKOK Wołomin.

– Oni chcą reklamować fotoradary. Nie, nie sprzedaż fotoradarów. Oni chcą reklamować wizerunek fotoradarów. Chcą, aby Polacy polubili fotoradary – podkreśla Mariusz Gazda.

– Zamiast poprawiać bezpieczeństwo na drogach poprzez rozbudowę sieci dróg i autostrad oraz edukację i poprawę kultury, to stawia się za zakrętem urządzenie tylko po to, żeby ściągać pieniądze na łatanie budżetu. Obywatel traktowany jest jak bandyta i jak dojna krowa – wskazuje Gazda. – A następnie pieniądze wyjęte z kieszeni podatnika wydaje się na promocję w prywatnej firmie. Idealna maszynka do robienia kasy. Oczywiście kosztem nas wszystkich.

Mielczarski: Francuzi nie przekonają nas do nowych celów redukcji emisji CO2

0

KOMENTARZ

Prof. Władysław Mielczarski,

Politechnika Łódzka

Francja wezwała w piątek swych partnerów w Unii Europejskiej, by zgodzili się na większą od obecnie obowiązującej redukcję emisji gazów cieplarnianych, by „dać przykład ” innym państwom w walce ze zmianami klimatycznymi. Prezydent Francois Hollande oświadczył, że UE powinna do roku 2030 zmniejszyć emisję CO2 o 40 proc. w porównaniu z poziomem z lat 90., co oznaczałoby cel znacznie ambitniejszy w porównaniu z obowiązującymi w tej chwili 20 proc.

Musiałek: Po co nam NOKE?

KOMENTARZ

Paweł Musiałek

Klub Jagielloński

Wciąż nie zakończył się spór między Ministerstwem Gospodarki i Ministerstwem Skarbu Państwa o kontrolę nad Narodowym Operatorem Kopalin Energetycznych. Dobrze, że sprawa wciąż jest w toku. Nie jest bowiem za późno, aby całkowicie zrezygnować z tego nietrafionego pomysłu. Nie tylko nie rozwiąże on żadnego problemu, ale dodatkowo może zniechęcić firmy do poszukiwań gazu łupkowego w Polsce.

24.09.2013 ALERT

0

ENERGETYKA

Gazprom rozbudowuje magazyny gazowe w Obwodzie Kaliningradzkim

(RBC/WOJCIECH JAKÓBIK)

Gazprom uruchomił pierwszą część kompleksu magazynów gazowych w Obwodzie Kaliningradzkim. Do dzisiaj uruchomiono dwa magazyny o pojemności 52 mln m3. Docelowo ma powstać pięć obiektów o zsumowanej pojemności 261 mln m3. Jednocześnie Gazprom planuje uruchomić terminal regazyfikacyjny LNG. Póki co trwają prace nad studium opłacalności takiej inwestycji.

E.on podpisał umowę gazową z Szach Deniz

(TREND/SEBASTIAN CIASTOŃ)

Niemiecki E.ON podpisał umowę na dostawy gazu z Azerbejdżanu – informuje portal Trend. W trakcie trwania umowy Niemcy kupią od Azerów 40 metrów sześciennych. Roczne dostawy surowca oscylują w przedziale 1,6 – 1,7 mld m3. Gaz pochodzić będzie z pola Shah Deniz znajdującego się na Morzu Kaspijskim. Na Import błękitnego paliwa z Azerbejdżanu obok niemieckiej spółki zdecydowały się dwa przedsiębiorstwa energetyczne z Francji, Shell, gaz Bulgar, Gas Natural Fenosa, Enel, Axpo oraz DEPA. Tranzyt surowca do Europy ma przebiegać przez gazociąg Transadriatycki (TAP.) Początkowo zdolność przesyłowa TAP wyniesie 10 miliardów metrów sześciennych z możliwością rozbudowy do 20 miliardów metrów sześciennych. Rozpoczęcie budowy gazociągu planowane jest w roku 2015.

Oettinger i Grybauskaite razem o Gazpromie

(THE BALTIC COURSE/SEBASTIAN CIASTOŃ)

Gazprom powinien działać zgodnie z przyjętymi zasadami w UE – uważa komisarz ds. energii Guenther Oettinger. Takie oświadczenie zostało wystosowane przez europejskiego urzędnika  po spotkaniu z prezydent Litwy Dalią Grybauskaite. W trakcie dwustronnych rozmów Oettinger zapewnił że państwa członkowskie zawsze mogą liczyć na wsparcie w rozmowach z Rosją, która od czterech dekad jest najważniejszym partnerem dla UE. Strony spotkania zgodziły się również co do konieczności dalszego wdrażania regulacji trzeciego pakietu energetycznego.

Handel surowcami między Chinami a Rosją będzie rósł, ale…

(THE MOSCOW TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)

Z raportu Wood Mackenzie wynika, że do 2025 roku handel energią między Chinami a Rosją wzrośnie poczwórnie. W ciągu przyszłych 12 lat Rosjanie mają sprzedać Chińczykom nawet 100 mln ton metrycznych ropy naftowej. Wood Mackenzie podkreśla jednak, że głównym problemem dla rozwoju wymiany energetycznej między tymi nacjami będą negocjacje szczegółowych warunków umów. W zamian za ustępstwa Pekinu, Moskwa może zgodzić się na bezprecedensowe wejście chińskiego kapitału do rosyjskiego sektora energetycznego. Symptomem takiego posunięcia może być niedawny zakup 20 procent akcji w projekcje Jamał LNG przez chińskie CNPC.

Centrica rezygnuje z budowy magazynów gazowych

(LNG WORLD NEWS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Brytyjsca Centrica rezygnuje z budowy magazynów gazowych w Baird i Caythorpe. Firma podjęła tę decyzję po tym, jak Downing Street ogłosiło, ze wyklucza dofinansowanie projektów tego typu. Centrica oczekuje odszkodowania na kwotę około 240 mln funtów czyli kosztów, jakie poniosła z tytułu przygotowania do budowy.

Norwegia rezygnuje z wielkiego projektu CCS

(NATURAL GAS EUROPE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Rząd norweski zdecydował się zrezygnować z programu CCS w Mongstad ze względu na duże ryzyko związane z pompowaniem dwutlenku węgla pod ziemię. Pilotażowy program w tej miejscowości został ogłoszony w 2007 roku. Norwegia nie rezygnuje z planów rozwinięcia bezpiecznej technologii przechwytywania i magazynowania węgla.

INFRASTRUKTURA

Przewozy Regionalne i Modlin za „janosikowe”?

(www.rynek-kolejowy.pl)

Marszałek Mazowsza Adam Struzik nie wyklucza, że w zamian za „janosikowe” zaproponuje ministrowi finansów lotnisko w Modlinie i udziały w Przewozach Regionalnych. W ten sposób chce rozliczyć się z ministerstwem za kolejne raty podatku wpłacanego na rzecz biedniejszych regionów – informuje RMF FM. Adam Struzik rozmawiał już na ten temat z ministrem finansów podczas spotkania w Sejmie. Struzik przekonywał wówczas, że udziały Mazowsza w Przewozach Regionalnych mogą być dla Skarbu Państwa cenne.

Jastrzębie- Zdrój: Reaktywują połączenie kolejowe do Katowic?

(www.rynek-kolejowy.pl)

Jak podaje „Gazeta Wyborcza”, radni Jastrzębia-Zdroju wspólnie z Pawłowicami i Żorami planują reaktywację rozebranej linii kolejowej. Ostatni pociąg z Jastrzębia- Zdroju do Katowic odjechał w lutym 2001 r. Większa część torowiska w stronę Żor i Orzesza została potem rozebrana. Mieszkańcy miasta do Katowic jeżdżą teraz busami. Podróż na tej trasie trwa od 65 do 75 minut. Jak podaje „Gazeta Wyborcza”, jastrzębscy radni planują przywrócenie przywrócenia kolejowego między Jastrzębiem a Katowicami.

ZRPL i Eurolot: będzie więcej połączeń z portów regionalnych

(www.prtl.pl)

Jest szansa na zwiększenie krajowej i międzynarodowej komunikacji lotniczej z polskich portów regionalnych. Lotniska należące do Związku Regionalnych Portów Lotniczych, w podpisanym liście intencyjnym, wyraziły chęć współdziałania w rozwoju siatki połączeń z regionalnych portów lotniczych z Linią Lotniczą Eurolot SA. Strony zadeklarowały podejmowanie wspólnych inicjatyw w zakresie poszukiwania rozwiązań przyczyniających się do rozwoju, zwiększenia konkurencyjności i dostępności transportu lotniczego oraz jego zrównoważonego rozwoju.

Nowe inwestycje Portu Lotniczego Gdańsk

(www.airport.gdansk.pl)

Otwarty został kolejny rozdział w historii gdańskiego lotniska. Bank Pekao SA oraz Port Lotniczy Gdańsk Sp. z o.o. podpisały umowę programu emisji obligacji do kwoty 160 mln zł.

Środki emisji obligacji zostaną wykorzystane na finansowanie i refinansowanie zadań inwestycyjnych realizowanych przez spółkę w latach 2011-2016 o łącznej wartości blisko 556 mln zł. Pozyskane fundusze zostaną wykorzystane między innymi na rozbudowę terminalu pasażerskiego wraz z układem drogowym, rozbudowę terminalu cargo.

Ruch pasażerski w sierpniu 2013 roku

(www.airport-poznan.pl)

W sierpniu br. z usług poznańskiego lotniska skorzystało 169 828 osób, tym samym poziom ruchu pasażerskiego jest o 8,7% mniejszy niż w sierpniu 2012 roku, kiedy na Ławicy odprawiono 186 000 pasażerów. W segmencie ruchu regularnego nastąpił spadek o 9,1%,

natomiast w segmencie ruchu czarterowego – spadek wynosi 8,1%. W pierwszych ośmiu miesiącach roku 2013 na Ławicy obsłużono o 18,5% mniej pasażerów niż od stycznia do sierpnia w roku ubiegłym.

Dokumenty w podróży lotniczej

(www.blog.katowice-airport.com)

Każdego miesiąca z Katowice Airport nie odlatuje kilkudziesięciu pasażerów którzy stawili się do odprawy biletowo-bagażowej. Powód jest prozaiczny, osoby te zapomniały wziąć na lotnisko dokumenty niezbędne w podróży lotniczej lub przy check-in okazało się, że są one nieważne. Są to dla nas niezwykle przykre sytuacje ale agent obsługi lotniskowej nie może odprawić osoby dysponującej nieważnym dokumentem, nie mówiąc już o sytuacji gdy w ogóle taka osoba zapomniała wziąć go ze sobą.

Statystyki ruchu w sierpniu

(www.lotnisko.lodz.pl)

W sierpniu 2013 roku Port Lotniczy Łódź im. Władysława Reymonta obsłużył 42 168 pasażerów, czyli o 11 214 mniej (-21,01%) niż w analogicznym okresie ub.r. W ciągu ośmiu miesięcy 2013 r. obsłużyliśmy 254 036 pasażerów, tj. o 75 880 mniej (-23,00%) niż w tym samym czasie 2012 r. W sierpniu odprawionych zostało 193 637 kg towarów, co stanowi wzrost o 44 549 kg w stosunku do tego miesiąca zeszłego roku (+29,88%), natomiast w okresie od stycznia do sierpnia 2013 r. przewiezionych zostało 1 854 379 kg towarów tj. więcej o 1 312 297 kg niż w tym samym czasie 2012 r. (+242,08%).

Rozporządzenie MTBiGM w sprawie licencjonowania personelu lotniczego

(www.ulc.gov.pl)

Zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw RP pod poz. 1077 rozporządzenie ministra transportu w sprawie licencjonowania personelu lotniczego. Rozporządzenie wejdzie w życie 24 września br. Rozporządzenie to stanowi wypełnienie delegacji ustawowej określonej w art. 104 ust. 1 i art. 94 ust. 8 i 9 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2012 r. poz. 933, z późn. zm.). Celem przedmiotowego rozporządzenia jest uregulowanie kwestii związanych z licencjami wydawanymi dla specjalności lotniczych.

Lublin: konkurs „Dlaczego warto latać?” rozstrzygnięty

(www.prtl.pl)

Oszczędność czasu, piękne widoki, niesamowite emocje, poczucie wolności, niezapomniane wrażenia – to tylko niektóre odpowiedzi, jakie padły na konkursowe pytanie „Dlaczego warto latać?” Laureaci otrzymali bilety lotnicze, zestaw walizek podróżnych oraz gadżety lotniskowe. To kolejna akcja promująca połączenia na trasie Lublin – Gdańsk, organizowana przez Port Lotniczy Lublin we współpracy z liniami lotniczymi Eurolot. Łącznie Port Lotniczy otrzymał 392 odpowiedzi na pytanie konkursowe.

Wizz Air: rozpoczęcie akcji dla blogosfery

(www.prtl.pl)

Wizz Air ogłasza akcję dla blogerów i zachęca ich do wzięcia udziału w niezwykłej inicjatywie WIZZ Challenge. Mogą się oni sprawdzić w roli podróżników-reporterów i udowodnić, że ciekawe i kreatywne podróżowanie po Europie nie musi kosztować fortunę. Przewoźnik zaprasza wszystkich przebojowych, kreatywnych i otwartych blogerów, do podjęcia wyzwania WIZZ. Mogą się do niego zgłaszać osoby z różnych zakątków świata, piszące blogi o dowolnej tematyce: modzie, sztuce, kuchni, designie etc.

Stabilna siatka połączeń Ryanaira w Polsce

(www.prtl.pl)

Portal Annaaero opublikował niedawno wyniki ciekawej analizy porównawczej 32 tanich linii dotyczącej liczb nowo-uruchamianych oraz zamykanych połączeń. Analiza ta była oparta danych z systemów rezerwacyjnych z sierpnia 2012 i sierpnia 2013. Dla nas najbardziej interesujące były informacje o polityce siatkowej największej obecnie taniej linii w naszym kraju, czyli Ryanaira. W sierpniu 2012 Ryanair obsługiwał w Polsce 123 połączenia. W sierpniu 2013 jego siatka składała się ze 139 połączeń do „tradycyjnych lotnisk” plus 3 połączenia do Lublina.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Joanna Dobosz, Wojciech Jakóbik, Patrycja Olszamowska, Maciej Pawlak

Pitala: Polska zbrojeniówka musi zdobyć finansowanie z zewnątrz

0

– Sytuacja polskiego przemysłu zbrojeniowego jest trudna, a kolejne zmiany w strukturze polskich zakładów zbrojeniowych – próby konsolidacji poprzez utworzenie Polskiego Holdingu Obronnego nie dały oczekiwanych rezultatów. Choć W 2012 roku Bumarowi udało wypracować się zysk o wysokości około 47 ml zł, trudno uznać to za duży sukces, gdy weźmie się pod uwagę ilość porażek Bumaru na arenie międzynarodowej, np. zawieranie nie możliwych do realizacji kontraktów. Poza tym zysk ten osiągnięto dzięki zamówieniom finansowanym z kieszeni podatnika (na przykład dla Armii), co było w pewnej mierze chęcią wsparcia przemysłu zbrojeniowego, między innymi przez Jana Vincenta Rostowskiego, który przyczynił się do zamówienia znacznej ilości foto-radarów produkowanych między innymi przez Bumar – pisze w portalu wGospodarce.pl Maciej Pitala, ekonomista.

Jak wskazuje autor, Zysk Bumaru oraz innych przedsiębiorstw zbrojeniowych w ostatnich latach wynika ze wzrostu zamówień ze strony polskiej armii, która przeprowadza wymianę dużej ilości bardzo przestarzałego sprzętu. W 2012 roku eksport wyniósł bowiem tylko 294 mln zł.

– Powstaje pytanie, dlaczego polskie firmy nie potrafią, nie mogą, a może nie chcą starać się o międzynarodowe kontrakty. Wydawać by się mogło, iż przyczyną braku konkurencyjności są zacofanie technologiczne polskiej zbrojeniówki lub zdominowanie tej gałęzi przez wielkich graczy takich jak USA, Wielka Brytania, Francja czy Rosja. Przykład Ukrainy pokazuje, iż nawet przemysł zbrojeniowy, któremu daleko do wyżej wymienionych, może konkurować na rynkach międzynarodowych i robić to bardzo skutecznie – pisze Pitala.

W jego ocenie, nasz przemysł obronny jest zdolny do wyprodukowania sprzętu, który może znaleźć nabywców na świecie. Polska zbrojeniówka zaczyna wytwarzać nowe, rodzime rozwiązania zarówno w przypadku broni strzeleckiej, jak i borni wsparcia, czy też broni pancernej. Mimo to Polsce nie udaje się przebić na rynku nawet w tych typach wyposażania wojskowego, które nie wymagają nowoczesnych czy drogich technologii.

– Polskie zakłady zbrojeniowe, by przerwać i by być ważną częścią polskiego systemu bezpieczeństwa narodowego powinny się rozwijać i stać się ważnym graczem na międzynarodowej arenie handlu bronią. Bez dopływu finansów z zewnątrz zakłady te będą zawsze zależne od kondycji finansowej polskiej armii i nigdy nie uzyskają środków finansowych na naprawdę ważne czy przełomowe badania. Trzeba wyciągnąć wnioski z działań naszych sąsiadów – „ukraińskiej lekcji” – da się bowiem sprzedawać uzbrojenie po mimo wielu ograniczeń w tym technologicznego zacofania – twierdzi Maciej Pitala.

Źródło: w Gospodarce.pl

Moroz: „Mały trójpak” stworzył podstawy do realizacji idei prosumenta

Dzięki „małemu trójpakowi” konsument energii wzmacnia swoją pozycję w stosunku do dostawcy – ocenia na łamach „Dziennika Gazety Prawnej” Janusz Moroz, członek zarządu RWE Polska. Przykładem są, wg niego, regulacje nakładające obowiązek rozpatrzenia przez sprzedawcę energii reklamacji klienta w ciągu 14 dni.

Cywiński: Równy podział ryzyka ważny w długoterminowych kontraktach infrastrukturalnych

0

Zgodnie z obecnie obowiązującym prawem, w przypadku wieloletnich inwestycji nie ma możliwości zmiany wyceny kontraktu w trakcie jego trwania bez jego całkowitej renegocjacji. Powoduje to problemy wykonawców, którzy nie są w stanie przewidzieć wahań cen usług i materiałów budowlanych. Całym ryzykiem zmian koniunktury obarczony jest wykonawca, co w skrajnych sytuacjach może doprowadzać do upadłości firm i przerw w inwestycjach. 

Chmal: NOKE to niepotrzebna instytucja

– Czytając niektóre wypowiedzi w obronie projektu ustawy (nowelizującej Prawo geologiczne i górnicze – przyp. BA) oraz NOKE można odnieść wrażenie, jakoby poszukiwanie i rozpoznawanie złóż w Polsce odbywało się dziś w próżni, bez właściwego nadzoru, a dopiero powołanie NOKE to naprawi. Nic bardziej mylnego – podkreśla w artykule, opublikowanym na łamach wtorkowej „Rzeczpospolitej” Tomasz Chmal, ekspert Instytutu Sobieskiego.

Chmal wskazuje, że działa przecież Wyższy Urząd Górniczy i dziesięć okręgowych urzędów górniczych, które z mocy ustawy troszczą się o bezpieczeństwo złóż i prawidłowość procesu wydobywczego. Funkcjonuje też Państwowy Instytut Geologiczny, działają w każdym z zakładów górniczych kierownicy ruchu.

– Powołanie NOKE z punktu widzenia eksploatacji niewiele zmieni. NOKE ma być spółką prawa handlowego, a nie organem administracji – przypomina Tomasz Chmal.

W ocenie eksperta, wprowadzenie NOKE tworzy dodatkową niepewność inwestycyjną, a nie rozwiązuje żadnego z istniejących problemów, za jakie należy uznać szybkość podejmowania decyzji administracyjnych, interpretację przepisów, dobrą komunikację i racjonalne oczekiwania administracji.

– Spór pomiędzy centralnymi organami administracji w zakresie nadzoru nad NOKE oraz tworzenie Funduszu Pokoleń w kontekście realnych problemów branży brzmią jak mało śmieszny żart – konkluduje autor.