Najważniejsze informacje dla biznesu
Strona główna Blog Strona 8143
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. ...
  5. 8139
  6. 8140
  7. 8141
  8. 8142
  9. 8143
  10. 8144
  11. 8145
  12. 8146
  13. 8147
  14. ...
  15. 8213
  16. 8214
  17. 8215

Kurella: Debiut giełdowy PGNiG i Exalo Drilling dopiero w przyszłym roku

Giełdowy debiut Exalo Drilling i PGNiG Technologie zależy od restrukturyzacji i wewnętrznej sytuacji w spółkach oraz odpowiedniej koniunktury na rynku. W tym roku raczej to nie nastąpi – stwierdził pełniący obowiązki prezesa PGNiG Jerzy Kurella cytowany przez portal Gazłupkowy.pl.

Szymański: To sama UE dusi przemysł stalowy w Europie wysokimi cenami energii

0

„Kluczem do rozwiązania kryzysu w przemyśle stalowym są ceny energii, które w Europie rosną z powodu dwóch polityk unijnych – polityki oderwanego od rynku upowszechniania odnawialnych źródeł energii oraz polityki klimatycznej.” – mówił dziś poseł PiS do PE na Komisji Przemysłu, Badań Naukowych i Energii PE w Brukseli.

Debata dotycząca sytuacji przemysłu stalowego odbyła się w związku z Komunikatem Komisji Europejskiej w sprawie planu działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu stalowego w Europie. Całość dokumentu jest tutaj.

Talaga: Lobbing i korupcja zaszkodzą modernizacji polskiej armii

0

– Zdymisjonowany szef kontrwywiadu wojskowego czeka na przesłuchanie w sejmowej komisji ds. służb specjalnych, wiceminister obrony odpowiedzialny za kontrakty zbrojeniowe – pozbawiony  dostępu do dokumentów tajnych. Poza kilkoma artykułami i audycjami nie słychać, by ktoś się tym specjalnie przejął. Szkoda, bo w tle owej wyciszonej afery są kontrakty na sprzęt dla polskiej armii rzędu prawie 140 miliardów złotych i – co jeszcze ważniejsze – jej modernizacja – pisze w komentarzu na portalu Rp.pl Andrzej Talaga.

Petru: Energetyka jednym z najpoważniejszych wyzwań dla Niemiec i Polski

W kontekście wyborów w Niemczech nie sposób nie wspomnieć o wsparciu dla zielonej energii, pod warunkiem jednak, że nie może odbywać się to kosztem rozwoju gospodarczego – pisze na swoim blogu ekonomista Ryszard Petru.

Celejewski: 70 proc. nowego i zmodernizowanego taboru w PKP Intercity do końca 2015 r.

0

– Plan minimum to powrót do poziomu sprzed remontu – tak w wywiadzie dla „Dziennika Gazety Prawnej” członek zarządu PKP Intercity Marcin Celejewski podsumowuje kwestie wydłużonego czasu jazdy na trasie do Gdańska. Celejewski deklaruje również, że spółka wiąże spore nadzieje z połączeniem Warszawa-Wrocław.

– Dzięki inwestycjom infrastrukturalnym i zakupowi przez PKP Intercity 20 składów Pendolino od 2015 r. zaproponujemy absolutnie bezkonkurencyjny czas ptrzejazdu z Warszawy do Wrocławia – 3 godz. 30 min. – mówi Marcin Celejewski.

Rozmówca DGP zapewnia, że spółka pracuje nad programem bonusów dla klientów indywidualnych, a finalizowana jest oferta dla biznesu – zachęty dla przedsiębiorców, którzy korzystają z usług PKP Intercity. Ma powstać również profesjonalna struktura sprzedażowa.

Odnosząc się do modernizacji taboru, Celejewski podkreśla, że Pendolino to tylko element szerszego programu.

– Do końca 2015 r. będziemy mieć 70 proc. taboru nowego i zmodernizowanego, co nie byłoby możliwe bez środków UE – mówi.

Komentując zapowiadane na 2019 r. otwarcie rynku kolejowego, Celejewski zauważa, że do wejścia na nowe rynki potrzebna jest baza techniczna, co sprawia, że jedyną metodą ekspansji jest akwizycja.

– Jeszcze co najmniej przez 5-10 lat największą konkurencją będzie dla nas drogowy transport indywidualny – deklaruje Celejewski.

25.09.2013 ALERT

0

ENERGETYKA

PGNiG planuje sprzedawać więcej gazu na Ukrainie

(ZIK/WOJCIECH JAKÓBIK)

Polskie PGNiG planuje zyskać na słabnącej pozycji Gazpromu na Ukrainie i sprzedawać na rewersie 1,7 mld m3 gazu ziemnego rocznie. Taka ilość zaspokoi około 2 procent zapotrzebowania ukraińskiego na surowiec Polacy skorzystają z rewersu na granicy z Ukrainą. Cena gazu od PGNiG ma wahać się wokół $400 podczas gdy surowiec od Gazpromu kupowany przez Kijów kosztuje około $445.

Kierownictwo MG zajmie się dziś PPEJ

(RZECZPOSPOLITA/CIRE)

Projekt Polskiego Programu Energetyki Jądrowej (PPEJ) będzie dziś omawiany przez kierownictwo Ministerstwa Gospodarki i jest szansa, że rząd podejmie decyzje w tej sprawie w listopadzie – czytamy w „Rzeczpospolitej”. W lipcu resort gospodarki przekazał Projekt programu do rządowego zespołu ds. Realizacji Polityki Energetycznej Polski do 2030 r. Po uwzględnieniu jego uwag kierownictwo MG ma się nim zająć dzisiaj – wynika z informacji dziennika. Jeśli projekt zyska akceptację w Ministerstwie Gospodarki, zostanie przekazany do konsultacji międzyresortowych, które według „Rz” mogą potrwać około miesiąca. W kolejnym kroku dokument ma trafić pod obrady rządu i w ocenie gazety ten mógłby podjąć decyzję w tej sprawie jeszcze w listopadzie. Jak zwraca uwagę „Rzeczpospolita” przyjęcia PPEJ przez rząd z jednej strony otworzy drogę do objęcia przez Eneę, KGHM oraz Taurona udziałów w PGE EJ1 – spółce celowej PGE powołanej do budowy elektrowni jądrowej, a z drugiej umożliwi uruchomienie przetargu na wybór dostawcy technologii jądrowej. Jednak jak podkreśla gazeta, do rozwiązania pozostała jeszcze jedna bardzo istotna kwestia – w jaki sposób państwo zagwarantuje opłacalność finansową przedsięwzięcia.

Azarow: Gaz łupkowy za $200

(ROSSIYA24/WOJCIECH JAKÓBIK)

Premier Ukrainy Mykoła Azarow ocenił w wywiadzie dla telewizji Rossiya 24, że cena gazu łupkowego wydobywanego w przyszłości na terenie jego kraju osiągnie poziom $200 za tysiąc metrów sześciennych. Utrzymuje on, że ukraińskie zasoby tego surowca zgodnie z wstępnymi szacunkami mogą wynosić około 4,5 bln m3. Mają starczyć na realizację 100-150 lat zapotrzebowania. Jednocześnie Ukraińcy rozważają rozebranie części swojego systemu przesyłu gazu, który jest obecnie bardzo drogi w utrzymaniu. Jego przepustowość wynosi około 150 mld m3 rocznie. Dyrektor Naftogazu Wadim Czupryn przekonuje, ze Kijów mógłby ją zmniejszyć do 35-37 mld m3 rocznie.

Tombiński: Słowacja musi porozumieć się z Gazpromem

(INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK/SEBASTIAN CIASTOŃ)

Ambasador UE na Ukrainie Jan Tombiński ocenił, że aby dostawy gazu ze Słowacji na Ukrainę na rewersie ruszył, Słowacy muszą dojść do porozumienia z Gazpromem, który dostarcza surowiec za pomocą tej rury. Ukraińcy uruchomili dostawy z Polski i Węgier. Liczą także na nowe ilości surowca z Słowacji i Rumunii. – Słowacja może by następnym państwem po Polsce, które dostarcza gaz Ukrainie na zasadzie rewersu – uważa Tombińśki powołując się na oświadczenie przedstawicieli Naftogazu. Dostawy gazu dla Ukrainy przez Bratysławę oceniane są jako atrakcyjne źródło dostaw. Oba kraje połączone są przez cztery gazociągi. Poszukiwanie nowych dostawców  ukraiński rząd traktuje priorytetowo jako ważny element polityki dywersyfikacyjnej kraju. Kolejnym etapem ma być zwiększenie do 2015 roku krajowego wydobycia oraz dalsze cięcia w ilości importowanego surowca z Rosji.

Litwini chcą przejąć udziały operatora GTS

(LITHUANIAN TRIBUNE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Wilno zaproponowało Gazpromowi, aby ten sprzedał swoje akcje w Amber Grid, spółce, która ma się docelowo stać operatorem sieci przesyłu gazu (GTS) na Litwie. Ministerstwo energetyki pod kierownictwem Jarosława Niewierowicza przesłało wczoraj odpowiedź na ofertę rosyjskiej firmy. Obecnie udziały w Amber Grid, oprócz Gazpromu, posiada także niemiecki E.on. Rząd litewski chce odkupić te akcje, by przejąć kontrolę nad operatorem zgodnie z unijnymi regulacjami energetycznymi. Komisarz ds. energii UE Gunther Oettinger zapowiedział, że Bruksela jest gotowa dofinansować te zakupy. Amber Grid przejęła zarządzanie gazociągami  od Lietuvos Dujos w czerwcu tego roku by zrealizować rozdział właścicielski. Gazprom musi wyzbyć się akcji w spółce do listopada przyszłego roku. Posiada obecnie 37,06 akcji, E.on – 38,9, a ministerstwo energetyki 17,7 procent udziałów.

Służby obserwują litewską energetykę

(15MIN/SEBASTIAN CIASTOŃ)

Litewski sektor energetyki jest przedmiotem zainteresowania służby wywiadowczych państw trzecich – uważa dyrektor Departamentu Bezpieczeństwa Litwy Gediminas Grina. W trakcie udzielonego wywiadu, Grina ujawnił, że największa dociekliwość ze strony innych agencji dotyczy kwestii związanych z infrastrukturą i realizowanymi w jej ramach projektami inwestycyjnymi.  Szczególnie ważna w tym zakresie mogą być dwa projekty związane z budową gazoportu w Kłajpedzie oraz elektrowni jądrowej Visaginas. Zdaniem dyrektora Departamentu Bezpieczeństwa niezwykle trudno jest skutecznie bronić się przed tego rodzaju działaniami pomimo podejmowanych rozwiązań prewencyjnych.

Cuadrilla znalazła węglowodory w pobliżu Balcombe

(UNITED PRESS INTERNATIONAL/WOJCIECH JAKÓBIK)

Brytyjska Cuadrilla ogłosiła, że jest zadowolona z wyników pierwszych poszukiwań ropy w okolicy Balcombe, gdzie odbyły się intensywne protesty przeciwko działalności spółki. Do niedzieli wszelki sprzęt ma być wycofany z obszaru odwiertów. Do tej pory firma nie skorzystała z kontrowersyjnej metody hydraulicznego kruszenia i wierciła konwencjonalnie. Testy przepływu mają pomóc w oszacowaniu zasobów węglowodorów w odkrytym złożu.

Francuski sąd oceni, czy zakaz hydraulicznego kruszenia jest zgodny z konstytucją

(UKRAINSKA ENERGETYKA/WOJCIECH JAKÓBIK)

Firma Schuepbach Energy zaskarżyła decyzję Paryża o wprowadzenia zakazu prowadzenia odwiertów przy użyciu technologii hydraulicznego kruszenia. Prawnicy reprezentujący spółkę przekonują, że nie ma dowodów na jej szkodliwość dla środowiska i są gotowi przedstawić badania potwierdzające ich tezę. We francuskim rządzie utrzymuje się spór między Ministrem Przemysłu Arnaudem Montebourgiem, który popiera tzw. „fracking” a Ministrem Środowiska Phillipem Martinem, który jest jemu przeciwny. Ten ostatni zapowiedział już, że bez względu na wyrok sądu, zakaz stosowania hydraulicznego kruszenia zostanie utrzymany. Sąd podejmie decyzję 11 października.

INFRASTRUKTURA

Oświadczenie Zarządu PKP SA

(www.pkpsa.pl)

Zarząd PKP SA ze zdziwieniem i oburzeniem przyjął informację o liście otwartym przedstawicieli związków zawodowych w PKP Cargo, w którym podważane są intencje przeprowadzenia przejrzystego i prowadzonego zgodnie z prawem procesu upublicznienia spółki PKP Cargo na GPW. Sygnatariusze tego listu to osoby, które zaledwie trzy tygodnie temu zakończyły pomyślnie negocjacje z zarządem PKP Cargo na temat Paktu Gwarancji Pracowniczych w związku z planowanym debiutem giełdowym spółki. W powyższych negocjacjach wypracowane zostały rozwiązania niezwykle korzystne dla Pracowników PKP Cargo, czyli gwarancje stabilności zatrudnienia. Bez debiutu giełdowego tych korzyści nie będzie.

Kolejne dwa wnioski o dofinansowanie Projektów drogowych ze środków UE złożone

(www.gddkia.gov.pl)

Kolejne dwa wnioski o dofinansowanie projektów w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 zostały złożone w Centrum Unijnych Projektów Transportowych. 1. Projekt pn. „Budowa zachodniej obwodnicy Poznania w ciągu S11 i S5” o wartości całkowitej 1.215.880.400,66 zł. 2. Projekt pn. „Budowa Autostradowej Obwodnicy Wrocławia A8” o wartości całkowitej 3.898.199.591,75 zł.

Zmiany we władzach Polskiego Kongresu Drogowego

(www.pkd.org.pl)

Obradujące Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków Polskiego Kongresu Drogowego wybrało Zbigniewa Tabora na funkcję wiceprezesa zarządu. Nowym członkiem Zarządu został Waldemar Królikowski. Zmianie uległ również skład Komisji Rewizyjnej. Nadzwyczajne Walne Zebranie zostało zwołane zgodnie ze statutowym wymogiem uzupełnienia składu organów statutowych po wystąpieniu vacatu. 28 czerwca br. zmarł Grzegorz Stech, dotychczasowy wiceprezes zarządu.

Montaż nowego mostu w Darłowie

(www.edroga.pl/Zachodniopomorski ZDW)

25-26 września na nabrzeże Wieprzy w Darłowie trafią pierwsze elementy nowego mostu, który powstanie w miejscu dawnej kładki dla pieszych. Obecnie trwa budowa przyczółków, na których zostanie wsparta nowa konstrukcja. Gotowe elementy, które powstały na terenie zakładu, zostaną w ciągu najbliższego miesiąca zespolone na nabrzeżu, a potem za pomocą roboczego pomostu i dwóch dźwigów umieszczone na przyczółkach. Nowy darłowski most o rozpiętości 44 m to rzadko spotykana w woj. zachodniopomorskim konstrukcja łukowa.

Przekazanie placu budowy na dworcu w Piastowie

(www.pkpsa.pl)

PKP SA przekazała wykonawcy plac budowy na dworcu w Piastowie. Budynek zostanie gruntownie odnowiony, przy jednoczesnym zadbaniu o jego zabytkowy charakter. Dworzec w Piastowie czeka między innymi odnowienie elewacji, stolarki okiennej i drzwiowej, wymiana instalacji. Budynek będzie bardziej funkcjonalny i przyjazny dla podróżnych. Zostanie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Dworzec będzie remontowany pod okiem konserwatora zabytków. Wykonawcą prac jest EKO-BUD Sp. z o.o.

Modernizacja linii Szczecin – Berlin coraz bliżej

(www.plk-sa.pl)

Wspólne przygotowania i koordynacja oraz realizacja przedsięwzięć przy rozwoju połączenia kolejowego Szczecin – Berlin. To najważniejsze założenia porozumienia podpisanego podczas Targów TRAKO w Gdańsku przez zarządy spółek PKP PLK SA oraz DB Netz AG. Obie strony będą wspólnie przygotowywać dokumenty oraz pozyskiwać niezbędne pozwolenia. To kolejny etap prac nad przygotowaniem rozbudowy linii łączącej Szczecin z Berlinem, która zostanie zelektryfikowana i zyska drugi tor.

Chloe Marchand nowym dyrektorem generalnym Air France KLM w Polsce

(Air France KLM)

Chloe Marchand, dotychczasowa dyrektor handlowa w regionie SIAN (Singapur, Indonezja, Australia i Nowa Zelandia) została dyrektorem generalnym Air France KLM w Polsce. Z francuskimi liniami lotniczymi związana jest od 2001 roku. Chloe Marchand od 2009 roku zajmowała stanowisko Dyrektora Handlowego w strukturach Air France KLM w regionie SIAN. Nadzorowała regionalną politykę handlową oraz kierowała sprzedażą i marketingiem z naciskiem na e-commerce.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Joanna Dobosz, Wojciech Jakóbik, Patrycja Olszamowska, Maciej Pawlak

Boroń: PKP Cargo myśli o przejęciach na rynkach zagranicznych

Rozwój w Polsce i zagranicą – taką strategię na najbliższe lata ma PKP Cargo. Spółka, która jest drugim największym graczem na rynku towarowym w Europie, nie wyklucza przejęć w sąsiednich krajach.

 Nadal chcemy inwestować w intermodal i platformy kontenerowe, bo ten rynek szybko rośnie, ale myślimy także o rozwoju poza granicami Polski. Dzisiaj wzrastamy na rynkach zagranicznych w sposób organiczny, czyli poprzez rozwijanie własnej sieci przewozów. Być może w przyszłości będziemy rozważać przejęcie przewoźników za granicą – zapowiada w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Łukasz Boroń, prezes PKP Cargo.

Rynki zagraniczne są naturalnym kierunkiem rozwoju spółki, bo w Polsce PKP Cargo ma zadowalający udział w rynku – na poziomie około 60 proc. liczony według pracy przewozowej. Ten wskaźnik jest dla spółki najważniejszy, bo udział w przewożonej masie ładunków, który dla PKP Cargo wynosi ok. 50 proc., może być sztucznie zawyżany przez transport ciężkich towarów na bardzo krótkich odcinkach.

 – Chcemy utrzymać pozycję rynkową. Polski rynek jest bardzo konkurencyjny, prawdopodobnie jednym z najbardziej w UE. Około 60-proc. udział pozwala nam na pokrycie wszystkich kosztów stałych i wygenerowanie zysków – podkreśla Boroń.

Spółka najbardziej zainteresowana jest tymi rynkami, dokąd już teraz trafiają towary z Polski. Są to przede wszystkim państwa sąsiadujące, czyli Niemcy, Czechy i Słowacja. PKP Cargo dowozi również dużo ładunków do wschodniej granicy, ale z uwagi na inny reżim prawny obowiązujący poza UE, tamte rynki nie są dla spółki tak bardzo atrakcyjne.

Łukasz Boroń dodaje, że najbardziej prawdopodobne są inwestycje w tych krajach, w których już dzisiaj PKP Cargo ma stosowne zezwolenia na samodzielne prowadzenie przewozów kolejowych. To Czechy, Słowacja, Niemcy, Węgry i Austria oraz Belgia. Spółka jest w trakcie uzyskiwania certyfikatu w Holandii , ma także zezwolenie na wjazdy na stację graniczną Tarvisio we Włoszech.

 – Sądzę, że ten katalog jest prawie zamknięty. Być może jeden czy dwa kraje mogą się tu dodatkowo pojawić – dodaje Boroń.

Newseria.pl

Świrski: Dlaczego Enea, Tauron i KGHM kupują pakiety w spółce polskiej elektrowni atomowej? W grupie i rodzinie raźniej i daje się budować

0

KOMENTARZ

Prof. Konrad Świrski,

prezes zarządu Transition Technologies SA

Wreszcie ukazała się długo oczekiwana przez analityków i ekspertów wiadomość o zmianach w strukturze udziałów spółki PGE EJ1 – odpowiedzialnej za budowę pierwszej polskiej elektrowni jądrowej. (…) Wbrew pozorom ruch ten nie jest chaotyczny ani bynajmniej nieprzemyślany – to raczej dobre posunięcie dla zwolenników energii atomowej i podniesienie o znaczących kilka procent szans na wybudowanie pierwszej polskiej atomowej elektrowni.

Derski: Rząd musi się zdecydować w sprawie programu atomowego

0

KOMENTARZ

Bartłomiej Derski,

WysokieNapiecie.pl

– Warunek zawieszenia podpisania porozumienia między Eneą, Tauronem, KGHM i Polską Grupą Energetyczną o stworzeniu konsorcjum PGE EJ1 wysunięty przez tę ostatnią może być interpretowany jako próba zmitygowania rządu do szybszego przyjęcia programu polskiej energetyki jądrowej. Określa on, że umowa będzie obowiązywać o ile rząd przyjmie program do końca roku – pisze Bartłomiej Derski z portalu WysokieNapiecie.pl.

Sonik: Zmiany w biopaliwach. Stracą rolnicy

0

 

Komisja Europejska chce ograniczyć stosowanie biokomponentów pochodzenia rolniczego w biopaliwach. Promowanie biopaliw starszej generacji sprawiło bowiem, że sektor przemysłowy konkuruje o surowce z sektorem spożywczym. Ale polscy rolnicy protestują, że zmiany uszczuplą ich zyski.