Najważniejsze informacje dla biznesu
Strona główna Blog Strona 8145
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. ...
  5. 8141
  6. 8142
  7. 8143
  8. 8144
  9. 8145
  10. 8146
  11. 8147
  12. 8148
  13. 8149
  14. ...
  15. 8213
  16. 8214
  17. 8215

Chmal: NOKE to niepotrzebna instytucja

– Czytając niektóre wypowiedzi w obronie projektu ustawy (nowelizującej Prawo geologiczne i górnicze – przyp. BA) oraz NOKE można odnieść wrażenie, jakoby poszukiwanie i rozpoznawanie złóż w Polsce odbywało się dziś w próżni, bez właściwego nadzoru, a dopiero powołanie NOKE to naprawi. Nic bardziej mylnego – podkreśla w artykule, opublikowanym na łamach wtorkowej „Rzeczpospolitej” Tomasz Chmal, ekspert Instytutu Sobieskiego.

Chmal wskazuje, że działa przecież Wyższy Urząd Górniczy i dziesięć okręgowych urzędów górniczych, które z mocy ustawy troszczą się o bezpieczeństwo złóż i prawidłowość procesu wydobywczego. Funkcjonuje też Państwowy Instytut Geologiczny, działają w każdym z zakładów górniczych kierownicy ruchu.

– Powołanie NOKE z punktu widzenia eksploatacji niewiele zmieni. NOKE ma być spółką prawa handlowego, a nie organem administracji – przypomina Tomasz Chmal.

W ocenie eksperta, wprowadzenie NOKE tworzy dodatkową niepewność inwestycyjną, a nie rozwiązuje żadnego z istniejących problemów, za jakie należy uznać szybkość podejmowania decyzji administracyjnych, interpretację przepisów, dobrą komunikację i racjonalne oczekiwania administracji.

– Spór pomiędzy centralnymi organami administracji w zakresie nadzoru nad NOKE oraz tworzenie Funduszu Pokoleń w kontekście realnych problemów branży brzmią jak mało śmieszny żart – konkluduje autor.

Steinhoff: Co zrobić, by polskie elektrownie spalały polski węgiel?

– Żyjemy w wolnym kraju, polski rynek węgla kamiennego nie jest chroniony jakimikolwiek barierami celnymi. Działa na rynku unijnym, również nie chronionym w ten sposób. Zatem polski węgiel musi być konkurencyjny wobec węgla importowanego. Nasz węgiel ma pewną przewagę – chodzi o niższe koszty transportu – mówi naszemu portalowi Janusz Steinhoff, b. wicepremier, przewodniczący Rady Krajowej Izby Gospodarczej.

Thaler: Główne trendy i prognozy dla globalnego rynku produkcji energii odnawialnej

0

W ostatniej dekadzie mieliśmy do czynienia z dużymi zmianami w zakresie regulacji i rozwoju rynku energii ze źródeł odnawialnych (OZE).  Przed dziesięcioma laty niespełna 50 państw na świecie prowadziło politykę wspierania OZE; obecnie taką politykę notuje się w ponad 120 krajach. Wartość inwestycji w źródła odnawialne w tym okresie także diametralnie wzrosła.

Mielczarski: Tani węgiel to być albo nie być dla polskiej gospodarki

Polskie elektrownie szukają źródeł taniego węgla. Obecnie ceny tego surowca oferowane przez polskie kopalnie są niekonkurencyjne. Zdaniem profesora Władysława Mielczarskiego ten stan rzeczy zmieni jedynie restrukturyzacja górnictwa.

Massel: W nowym budżecie UE więcej pieniędzy dla kolei

0

Resort transportu zapowiada, że znaczenie kolei w polityce transportowej będzie rosło. Docelowo na kolej ma pójść 40 proc. środków na transport z unijnego budżetu 2014-2020. Pomóc ma także nowy unijny fundusz „Łącząc Europę”.

Palowski: Bez reform nastąpi krach europejskiego przemysłu obronnego

0

– Malejące wydatki obronne oraz wewnętrzna konkurencja mogą doprowadzić do trwałej utraty konkurencyjności przedsiębiorstw europejskiego przemysłu obronnego. Jeżeli nie zostaną wdrożone konieczne reformy, za kilkanaście czy kilkadziesiąt lat przemysł rozwiniętych krajów europejskich nie będzie w stanie oferować sprzętu wojskowego i uzbrojenia opartego o najnowsze technologie – pisze Jakub Palowski na portalu Defence24.pl.

Piszczatowska: Restrukturyzacja w górnictwie – za wszelką cenę

– Słyszymy, że energetycy chcieliby kupować węgiel w przyszłym roku taniej, niż płacą teraz. Oni też nie mają łatwo. Energia elektryczna znacząco staniała, a rynek nie chce się odbić – zauważa Justyna Piszczatowska w komentarzu na portalu Rp.pl. Jej zdaniem, państwowi dostawcy węgla mają małe pole do manewru – za osiem miesięcy br. straty największej w branży Kompanii Węglowej wyniosły 340 mln zł. Jednak jeśli ma się gigantyczne nadwyżki niesprzedanego surowca, który traci na wartości, warto pomyśleć o zniżkach.

– Ale spójrzmy też na drugą stronę medalu – na koszty w górnictwie. Coraz więcej mówi się o konieczności cięcia kosztów, a tymczasem w pierwszej połowie roku jednostkowy koszt wydobycia wzrósł. A niestety, świat nie chce czekać, aż w Polsce pojawią się faktyczne starania o wzrost efektywności i konkurencyjności górnictwa. Węgiel zza granicy, nawet jeśli trafi się gorszy jakościowo, to jednak jest wart grzechu, bo staniał. I niestety trzeba się liczyć z faktem, że konkurencja będzie narastać – pisze dziennikarka.

W ocenie Piszczatowskiej niezbędna jest restrukturyzacja w górnictwie, nawet gdyby miała być ona terapią szokową.

– Po co utrzymywać kopalnie, które są trwale nierentowne? W ramach grup kapitałowych obciążają one tylko zakłady zdolne do generowania zysków. Tak nie da się działać w nieskończoność. Coraz bardziej racjonalna wydaje się koncepcja skupienia w jednym koncernie wszystkich najlepszych państwowych kopalni – pisze autorka.

Źródło: Rp.pl

Jakóbik: Nabucco-West dostaje od Brukseli zielone światło, South Stream – żółtą kartkę

KOMENTARZ

Wojciech Jakóbik

Redaktor naczelny BiznesAlert.pl i ekspert Instytutu Jagiellońskiego

Jak donosi Reuters, dyplomaci europejscy z którymi rozmawiali jego dziennikarze, dalej wierzą w projekt Nabucco-West, pomimo faktu, że został odrzucony w konkursie na realizację dostaw azerskiego gazu ze złóż Szach Deniz na rynek europejski. Przegrał z Gazociągiem Transadriatyckim (TAP). Nabucco nadal znajduje się na liście projektów strategicznych dla więcej niż jednego kraju unijnego. Ostateczna lista takich inwestycji zostanie opublikowana w przyszłym miesiącu. Ma się na niej znaleźć Nabucco-West. Tymczasem komisarz do spraw energii Unii Europejskiej Gunther Oettinger poinformował, ze nie znajdzie się na niej rosyjski South Stream. Tym samym nie będzie się kwalifikował do dofinansowania z Unii Europejskiej, ponieważ nie będzie „projektem wspólnego interesu”. Oettinger ocenił, że South Stream będzie dodatkiem do infrastruktury gazowej w Europie ale nie zapewni nowych źródeł dostaw, co jest kluczowe z punktu widzenia interesu UE. „Nie przeszkadza nam South Stream ale nie uważamy, aby był on szczególnym priorytetem dla Wspólnoty” – ocenił komisarz. Dodał, że Unia potrzebuje zarówno TAP jak i Nabucco-West, a te projekty nie wykluczają się wzajemnie.

W ten sposób Unia Europejska daje zielone światło krajom, którym nie zabraknie woli politycznej by reanimować projekt Nabucco-West. Jeżeli Austria, Rumunia, Bułgaria, Węgrzy i być może Niemcy zdołają zebrać poparcie dla inwestycji na poziomie politycznym, Bruksela da swoje błogoslawieństwo i rura będzie mogła, pomimo problemów, powstać. Jedocześnie Oettinger wysyła kolejny już wyraźny sygnał w stronę South Stream. Unia Europejska nie zablokuje tego gazociągu ale nie ma zamiaru go wspierać, ponieważ nie przysłuży się dywersyfikacji źródeł dostaw, a jedynie ich tras. Finansowanie to najwrażliwszy punkt tego projektu, który podobnie jak Nabucco-West jest inicjatywą polityczną, nieopłacalną ekonomicznie ale istotną z geopolitycznego punktu widzenia. Unia nie dofinansuje rury. Można także przewidywać, że stanowisko Oettingera zapowiada, iż nie pozwoli na wyłączenie South Stream spod reżimu trzeciego pakietu, na czym zależało Rosjanom, którzy chcą dowolnie dysponować przesyłem Południowego Potoku. Podobnie jak w przypadku Nord Stream, który stoi przeważnie w połowie pusty, zasada third party access sprawi, że moce South Stream będą mogły zostać wykorzystane przez rosyjski Gazprom maksymalnie w połowie. Z tego względu pozostała przepustowość pozostanie póki co pusta, bo tylko gazowy gigant z Rosji może doprowadzić tam surowiec.

Zakładając jednak, że South Stream jest blefem, mającym hamować Nabucco-West, Bruksela za pomocą deklaracji Oettingera daje europejskiemu projektowi drugi oddech. Wszystko zależy teraz od woli politycznej i tego czyja będzie silniejsza – europejska czy rosyjska?

Z polskiego punktu widzenia reanimacja Nabucco-West będzie korzystna ze względu na możliwość dostarczania większych ilości gazu na rynek środkowoeuropejski za pomocą Korytarza Południowego (TANAP+Nabucco-West) i dalej rozbudowywanej nadal sieci interkonektorów. Ponadto można zakładać, że powstanie Nabucco-West zatrzyma budowę South Stream a przez to pozbawi Rosjan alternatywnego szlaku dostaw gazu, które obecnie są świadczone najtańszą trasą – przez kraje tranzytowe, czyli Białoruś i Ukrainę. Ograniczony za pomocą TPA Nord Stream nie będzie mógł przejąć przepustowości z tamtejszych rur. To, czy Bruksela zdecyduje się wyłączyć ten rurociąg spod reżimu trzeciego pakietu energetycznego w dużej mierze będzie zależało od komisarza Oettingera. Należy trzymać kciuki, że w sprawie Północnego Potoku przedstawi stanowisko podobne jak w sprawie jego południowego bliźniaka.

23.09.2013 ALERT

0

ENERGETYKA

Polskie elektrownie szukają tańszego węgla

(RZECZPOSPOLITA/CIRE)

Zaczynają się kolejne negocjacje wytwórców energii z dostawcami węgla kamiennego – pisze „Rzeczpospolita” i zwraca uwagę , że firmy energetyczne oczekują spadku cen o około 10 proc.
Według relacji dziennika energetycy chcą obniżki cen węgla o około 10 proc. do poziomu poniżej 10 zł za GJ, natomiast dostawcy węgla widzą możliwość obniżki cen o około 5 proc. Jak czytamy w „Rz”, mocnym argumentem energetyków w rozmowie z kopalniami będzie możliwość taniego importu z Rosji i USA.

Nabucco-West dalej priorytetowe. South Stream poza zainteresowaniem UE

(REUTERS/NATURAL GAS EUROPE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Reuters donosi, że dyplomaci europejscy z którymi rozmawiali jego dziennikarze, dalej wierzą w projekt Nabucco-West, pomimo faktu, że został odrzucony w konkursie na realizację dostaw azerskiego gazu ze złóż Szach Deniz na rynek europejski. Przegrał z Gazociągiem Transadriatyckim (TAP). Nabucco nadal znajduje się na liście projektów strategicznych dla więcej niż jednego kraju unijnego. Ostateczna lista takich inwestycji zostanie opublikowana w przyszłym miesiącu. Ma się na niej znaleźć Nabucco-West. Tymczasem komisarz do spraw energii Unii Europejskiej Gunther Oettinger poinformował, ze nie znajdzie się na niej rosyjski South Stream. Tym samym nie będzie się kwalifikował do dofinansowania z Unii Europejskiej, ponieważ nie będzie „projektem wspólnego interesu”. Oettinger ocenił, że South Stream będzie dodatkiem do infrastruktury gazowej w Europie ale nie zapewni nowych źródeł dostaw, co jest kluczowe z punktu widzenia interesu UE. „Nie przeszkadza nam South Stream ale nie uważamy, aby był on szczególnym priorytetem dla Wspólnoty” – ocenił komisarz. Dodał, że Unia potrzebuje zarówno TAP jak i Nabucco-West, a te projekty nie wykluczają się wzajemnie.

Shell zadowolony z wyników na Ukrainie

(INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK)

Shell poszukujący na terenie Ukrainy gazu łupkowego jest zadowolony z wyników na odwiercie Biliajiwska 400 w obwodzie charkowskim. Przedstawiciele firmy nie chcieli podawać szczegółowych wyników, ale przekonują, że są one obiecujące. Shell planuje zainwestować nad Dnieprem 200 milionów dolarów. Umowa z Ukrgazwydobywannia zakłada wykonanie trzech odwiertów poszukiwawczych w okolicach Charkowa.

Naukowcy z USA: szczelinowanie hydrauliczne nie powoduje trzęsień ziemi

(GAZŁUPKOWY.PL/CIRE)

Jak poinformował portal gazlupkowy.pl, wydobycie węglowodorów może powodować trzęsienia ziemi, jednak według Cliffa Frohlicha z Uniwersytetu w Teksasie nie jest to efekt szczelinowania hydraulicznego ale procesu odzyskiwania płynu wiertniczego.

 

INFRASTRUKTURA

Cała Południowa Obwodnica Warszawy otwarta

(www.transport.gov.pl)

Kierowcy mogą już korzystać z kolejnego prawie trzykilometrowego odcinka POW prowadzącego do węzła Puławska. Podróżujący z zachodu autostradą A2 lub ekspresową ósemką z Bemowa czy Bielan, na węźle Konotopa wjeżdżają na trasę główną, gdzie mają do dyspozycji po trzy pasy ruchu w każdym kierunku. Nowa trasa pozwoli na sprawniejszą komunikację z rejonami południowych dzielnic stolicy. Kierowcy jadący poza godzinami szczytu z Bielan dojadą na Mokotów w niewiele ponad kwadrans, a z Pruszkowa w ok. 20 min.

UTK otrzymał od PLK projekt nowego cennika dostępu do infrastruktury

(www.plk-sa.pl)

PLK przekazała do Urzędu Transportu Kolejowego projekt nowego cennika dostępu do infrastruktury do rozkładu jazdy 2013/14. Zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych SA przyjął projekt cennika, realizując wcześniejsze zapowiedzi głębokiej obniżki stawek oraz stabilizacji ich poziomu do rozkładu jazdy 2016/2017 (4 kolejne lata). Nowy cennik będzie korzystny dla rynku kolejowego. Średnia stawka sieciowa spadnie o 20,4 proc. W rozkładzie jazdy 2013/2014 utrzymana zostanie zniżka na przewozy intermodalne w wysokości 25%. Dodatkowo zarząd zdecydował o przyjęciu zerowej marży do cennika na 2014 r.

EBI wspiera modernizację polskich kolei kredytem w wysokości 235 mln euro

(www.plk-sa.pl)

Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) udzielił kredytu w wysokości 235 mln euro PKP PLK SA na modernizację 92,5 km linii kolejowej z Warszawy Okęcie do Radomia. Jest to kontynuacja udanej współpracy EBI z PLK – łączna suma dziewięciu kredytów EBI na modernizację kolei w całej Polsce wynosi 1,65 mld euro. Dzięki wsparciu EBI na odcinku pomiędzy Warszawą a Radomiem wprowadzony zostanie szereg ulepszeń, w szczególności zbudowany zostanie drugi tor na odcinku pomiędzy Warką a Radomiem.

PKP Cargo inwestuje w transport intermodalny w Poznaniu- Franowie

(www.pkp-cargo.pl)

Budowa terminala intermodalnego na stacji Poznań – Franowo zbliża się do końca. Nowoczesny obiekt powstaje przy współfinansowaniu UE w ramach POIŚ. Inwestycja PKP Cargo to pierwszy etap budowy Centrum Logistycznego na stacji Poznań Franowo. Terminal będzie przystosowany do obsługi ładunków kontenerowych przewożonych transportem kombinowanym, m.in. kolejowym i drogowym. Planuje się, że zostanie uruchomiony do końca 2013 r. W założeniu już w 2014 r. terminal będzie mógł obsługiwać przeładunki na poziomie 11 tys. TEU.

Koleje Mazowieckie – decyzja UOKiK

Reklamację mógł złożyć tylko ten pasażer, który posiadał imienny bilet – to skutek niedozwolonych praktyk stosowanych przez Koleje Mazowieckie. Przedsiębiorca zobowiązał się do zmiany kwestionowanych przez Urząd działań. Urząd zakwestionował postanowienie w regulaminie oraz treść pouczenia w wezwaniach do zapłaty Kolei Mazowieckich (KM). Ograniczały one prawa konsumentów do złożenia reklamacji. Zgodnie z warunkami przewoźnika, tylko pasażer posiadający imienny bilet mógł dochodzić swoich praw w drodze reklamacji.

Europejska trasa rowerowa w Łomży

(www.edroga.pl/UM Łomża)

Przez Łomżę ma przebiegać europejska trasa rowerowa Eurovelo. Zgodnie z koncepcją na terenie powiatu łomżyńskiego ma powstać ponad 40 km ścieżek rowerowych o europejskim standardzie – w Zbójnej 14 km, w Nowogrodzie 12 km, w gminie Łomża 25 km i w mieście Łomża 10 km. Przedstawiciele wszystkich tych samorządów wstępnie wyrazili chęć podpisania listów intencyjnych w tej sprawie. Szczegółowy przebieg tras w powiecie będzie jeszcze z nimi konsultowany.

Plan transportowy Bydgoszczy

(www.edroga.pl/UM Bydgoszcz)

W październiku plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Bydgoszczy trafi pod obrady Rady Miasta. Podstawowe założenia planu to: zwiększenie udziału w transporcie zbiorowym komunikacji szynowej, kontynuacja budowy buspasów, podwyższenie standardów pojazdów obsługujących komunikację zbiorową w mieście, lepsze zarządzanie m.in. poprzez zmianę warunków umów z przewoźnikami. Plan zakłada zwiększenie udziału w transporcie zbiorowym komunikacji szynowej do 34 proc. w 2015 r. i 41 proc. w 2025 r.

Toruń: nowy asfalt na Bulwarze Filadelfijskim

(www.edroga.pl/MZD w Toruniu)

Trwa remont Bulwaru Filadelfijskiego w Toruniu. Do końca września na odcinku od ul. Wola Zamkowa do ul. Warszawskiej drogowcy ułożą nową nawierzchnię i chodnik. Obecnie ruch na bulwarze w kierunku ul. Warszawskiej odbywa się bez zmian. Jadąc od strony ul. Warszawskiej w kierunku mostu drogowego trzeba jechać wyznaczonym objazdem. Dla zminimalizowania utrudnień na Woli Zamkowej na odcinku od dawnej Agry do Bulwaru Filadelfijskiego został wprowadzony ruch dwukierunkowy.

Zgoda KE na dofinansowanie mostu w Kamieniu

(www.edroga/MRR)

Jest zgoda na dofinansowanie w wysokości prawie 126 mln zł projektu budowy mostu na Wiśle w miejscowości Kamień wraz z budową dróg dojazdowych. Inwestycja jest zlokalizowana na granicy dwóch województw: lubelskiego i mazowieckiego. Długość budowanej trasy drogowo-mostowej  wynosi 1,8 km. Jej realizacji zapewnieni przeprawę przez Wisłę w ciągu drogi wojewódzkiej nr 747. Poprawi to dostępność komunikacyjną Lubelszczyzny z zewnątrz, usprawni ruch drogowy wewnątrz regionu oraz zwiększy poziom bezpieczeństwa drogowego.

Kto dokończy obwodnicę Szczuczyna?

(www.gddkia.gov.pl/O. Białystok)

Dokładnie 13 miesięcy od daty rozpoczęcia robót (bez okresów zimowych) będzie miał nowy wykonawca na wybudowanie obwodnicy Szczuczyna, z którą nie poradziła sobie hiszpańska firma FCC. GDDKiA ogłosiła przetarg na dokończenie tej ważnej inwestycji, leżącej w ciągu planowanej drogi ekspresowej S 61: Ostrów Mazowiecka – Łomża – Augustów – Budzisko (granica z Litwą). Przypomnijmy że przed trzema miesiącami GDDKiA odstąpiła od umowy FCC ponieważ firma ta nie realizowała swoich zobowiązań kontraktowych wobec GDDKiA.

Prace remontowe na drogach krajowych województwa dobiegają końca

(www.gddkia.gov.pl/O. Bydgoszcz)

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy oprócz budowy nowych dróg prowadzi też intensywne prace mające na celu poprawę jakości istniejących już trasach województwa kujawsko-pomorskiego. Naprawy nawierzchni mają przede wszystkim zapewnić płynność ruchu i bezpieczeństwo kierowców na drodze. W tym roku poprawiony zostanie stan nawierzchni na ponad 30 km dróg krajowych naszego województwa.

 

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Joanna Dobosz, Wojciech Jakóbik, Patrycja Olszamowska, Maciej Pawlak

Semkło: Przyszłość to wspólne systemy dla energetyki i telekomunikacji

0

– Firmy sektora energetycznego podążają drogą operatorów: konsolidują systemy bilingowe, wdrażają systemy obsługi klientów (CRM) oraz automatyzują i doskonalą procesy sprzedaży oraz obsługi – pisze na łamach „Dziennika Gazety Prawnej” Radosław Semkło, dyrektor pionu Telco Asseco Poland.

Zdaniem autora, telekomunikacja i energetyka świadczą usługi dla klienta masowego, a sam proces rozliczeniowy wymaga przetwarzania znacznych ilości danych, czyli centralnego systemu billingowego, którego potrzebują obie branże.

– Wprawdzie dostawcę prądu zmienia coraz więcej odbiorców, ale dla energetyki wciąż priorytetem pozostaje utrzymanie klientów. Jednak to może się wkrótce zmienić wobec planów uwolnienia cen energii dla gospodarstw domowych. Wtedy może się okazać, że sprzedawcy energii będą konkurować nie tylko pomiędzy sobą, lecz także z telekomami – wskazuje Semkło.

Radosław Semkło zauważa, że już powstają i będą nadal powstawać wspólne oferty w obszarze telekomunikacji i energetyki, m.in. rozwiązania informatyczne takie, jak AUMS (Asseco Utilities Management Solutions), które mają sprostać rozliczaniu produktów wielosektorowych.