Najważniejsze informacje dla biznesu
Strona główna Blog Strona 8148
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. ...
  5. 8144
  6. 8145
  7. 8146
  8. 8147
  9. 8148
  10. 8149
  11. 8150
  12. 8151
  13. 8152
  14. ...
  15. 8212
  16. 8213
  17. 8214

Kraczkowski: Państwo polskie może stracić kontrolę nad łupkami

Bez wątpienia to obecny rząd bierze pełną odpowiedzialność za prowadzoną politykę koncesyjną i marnowanie szans na pełne wykorzystanie potencjału, jakim dysponuje Polska w obszarze łupków. W tego rodzaju przedsięwzięciach to premier i rada ministrów powinna być skrupulatnym, rzeczowym strategiem realizującym poszczególne etapy „łupkowego planu” – wskazuje w wywiadzie dla „Naszego Dziennika” poseł PiS, zastępca przewodniczącego sejmowej Komisji Gospodarki Maks Kraczkowski. Polityk podkreśla, że w działaniach rządu brakuje konsekwencji i planu na płaszczyźnie nie tylko strategicznej, ale i legislacyjnej.

– Nie chciałbym i byłoby niedobrze, gdyby stanowiący dla Polski dużą szansę plan eksploatacji łupków dawał zarobić głównie zagranicznym inwestorom czy szeroko rozumianym spekulantom. Faktycznie od pewnego czasu docierają do opinii publicznej informacje o tym, że w „orbicie wpływów” George’a Sorosa przypuszczalnie odbywa się kontrola istotnej części wszystkich wydanych koncesji – komentuje Kraczkowski doniesienia o zainteresowaniu kontrowersyjnego miliardera polskimi złożami gazu z łupków.

Maks Kraczkowski jest zdania, że musimy się liczyć z bardzo realną groźbą utraty przez Polskę kontroli nad łupkami – i to zarówno w wymiarze czerpania szeroko rozumianych korzyści przez Skarb Państwa, jak i w wymiarze politycznym, na forum Unii Europejskiej, gdzie w ramach trwającej batalii o „energetyczne strefy wpływu” Komisja Środowiska Parlamentu Europejskiego pracuje nad systemem obostrzeń mających w zamyśle projektodawców ograniczać swobodne prowadzenie poszukiwań i eksploatacji łupków.

– Apeluję do rządzącej Polską koalicji o zdecydowanie bardziej efektywne wykorzystywanie pozycji, jaką ma rząd w procesie zarówno wydawania koncesji, jak i udziału krajowego kapitału w wydobycie gazu łupkowego – mówi poseł PiS.

Źródło: Nasz Dziennik

Sonik: W sprawie gazu łupkowego zderzają się interesy UE i Rosji

Poseł do Parlamentu Europejskiego z PO i Europejskiej Partii Ludowej Bogusław Sonik przekonuje, że Rosja przyjęła kurs na zderzenie z Unią Europejską. Widać to m.in. w energetyce.

19.09.2013 ALERT

0

ENERGETYKA

Korolec: Cieszę się z decyzji ENVI

(CIRE)

„Bardzo się cieszę, że komisja środowiskowa w PE podjęła racjonalną decyzję i odrzuciła inicjatywę, która miała na celu podwyższenie cen uprawnień do emisji jeszcze przed 2020 rokiem” – powiedział minister środowiska Marcin Korolec komentując decyzje odnośnie rezolucji w sprawie rynku uprawnień do emisji CO2. „Bardzo się cieszę, że komisja podjęła racjonalną decyzję i odrzuciła inicjatywę, która miała na celu podwyższenie cen uprawnień do emisji jeszcze przed 2020 rokiem” – powiedział polskim dziennikarzom w Brukseli minister środowiska Marcin Korolec.

Rosatom prosi MAEA o EIA dla projektu elektrowni atomowej w Kaliningradzie

(THE MOSCOW TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)

Rosatom zwrócił się do Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej (MAEA) z prośbą o ocenę oddziaływania na środowisko (environment impact assessment – EIA) elektrowni atomowej, która może powstać w Obwodzie Kaliningradzkim. Dyrektor firmy Sergiej Kirijenko ocenił, ze ten ruch ma dać jasny sygnał, że Rosatomowi zależy na środowisku. Ma on wzbudzić zaufanie ewentualnych partnerów. Eksperci wątpią w opłacalność projektu, ze względu na przewidywane małe zapotrzebowanie na dostawy energii z nowego obiektu. Gubernator Obwodu Kaliningradzkiego Nikola Tsukanow poinformował, że ostateczna decyzja odnośnie realizacji przedsięwzięcia ma zapaść na początku grudnia tego roku.

Priorytetem USA na Ukrainie jest wzmacnianie niezależności energetycznej tego kraju

(UKRAINSKA ENERGETYKA/WOJCIECH JAKÓBIK)

Tak przynajmniej twierdzi Ambasador USA na Ukrainie Geoffrey Pyatt. Waszyngton chce współpracować z Kijowem w ramach wzmacniania niezależności Ukrainy od dostaw gazu z Rosji. Liczy w tym kontekście na rozwój sektora łupkowego dzięki zaangażowaniu amerykańskich firm w poszukiwaniu gazu z łupków. Liczy na szybkie podpisanie porozumienia pomiędzy Ukraińcami a Chevronem i Exxon Mobilem.

Niewierowicz: Oferta Gazpromu nie odzwierciedla obecnej sytuacji na rynku

(LITHUANIAN TRIBUNE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Minister energetyki Litwy Jarosław Niewierowicz ocenił, że warunki nowej umowy gazowej zaprezentowane przez Gazprom nie są racjonalne i adekwatne do obecnej sytuacji rynkowej. Polityk odmówił podania szczegółów rosyjskiej propozycji. Dzisiaj odbywa się nieformalne spotkanie ministrów energetyki Unii Europejskiej w Wilnie. Temat Gazpromu nie pojawi się na agendzie spotkania. Tymczasem Litwa chce przedstawić Rosjanom swoją kontrpropozycję w poniedziałek.

Ustawa uwalniająca eksport LNG trafiła do Putina

(ENERGY TRIBUNE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Przygotowania przez Ministerstwo Energetyki Rosji ustawa zezwalająca na eksport LNG podmiotom innym niż dotychczasowy monopolista – Gazprom, trafiła do prezydenta Władimira Putina. Zakłada dwie sytuacje, w których będzie możliwe zezwolenie na eksport LNG poza granicę Rosji z pominięciem Gazpromu. Pierwsza: prawo to może zostać przyznane wydobywcom surowców, którzy mają licencję na budowę własnego ośrodka skraplania gazu lub będą wysyłać go do podobnych obiektów pod kontrolą państwa. Druga: Firmy i ich partnerzy dostaną zgodę na eksport LNG jeżeli połowę ich udziałów będzie posiadał rząd. Te będą mogły eksportować jedynie surowiec ze złóż podmorskich oraz wydobywany na mocy porozumienia o wspólnym wydobycia. Obecnie jedynym ośrodkiem wypuszczającym LNG na potrzeby eksportu Gazpromu jest Sachalin 2 z przepustowością 10,8 mln ton. Novatek we współpracy z francuskim Totalem planuje zrealizować projekt Jamał LNG, który zapewni gaz na eksport po 2018 roku. Dofinansowanie dla projektu chcą zapewnić Chińczycy z CNPC i tamtejsze banki. Także Rosnieft chce zbudować obiekt skraplania gazu na Dalekim Wschodzie we współpracy z ExxonMobil. Ma osiągnąć przepustowość 5 mln ton rocznie i ruszyć z produkcją w 2018 roku. Nowe prawo pozwoli Novatekowi i Rosnieftowi na eksport LNG bez pośrednictwa Gazpromu.

INFRASTRUKTURA

Plan budowy 18 bezobsługowych stacji paliw na terenie całego kraju – wykonany.

(www.pkpenergetyka.pl)

Została uruchomiona już ostatnia bezobsługowa stacja paliw dla przewoźników kolejowych. Spółka PKP Energetyka uruchomiła w ciągu 3 lat grupę 18 stacji paliw na terenie całego kraju. PKP Energetyka poprzez sieć swoich stacji prowadzą sprzedaż paliw płynnych dla przewoźników kolejowych w całej Polsce. W ciągu pierwszych 7 miesięcy 2013 r. PKP Energetyka sprzedała 19,2 tys.m3 paliwa. Sprzedaż kształtuje się więc na poziomie ok. 17 tys. baryłek miesięcznie.

IC Navigator teraz także dla Windows Phone

(www.intercity.pl)

Wyszukiwanie połączeń Intercity, sprawdzenie punktualności pociągów, ofert i informacji ważnych dla podróżujących koleją – takie możliwości daje aplikacja IC Mobile Navigator, przygotowana przez PKP Intercity dla użytkowników urządzeń mobilnych. Z początkiem stycznia aplikacja była dostępna na iPhone, iPad oraz smartfony z systemem operacyjnym Android. Od początku września można ją pobrać także na telefony z systemami WindowsPhone.

Powstaje Biała Księga Polskiej Infrastruktury

(www.pkd.org.pl)

Katalog aktualnych problemów i barier utrudniających modernizację infrastruktury złoży się na Białą Księgę Polskiej Infrastruktury, nad którą pracuje grono ekspertów z organizacji społecznych związanych z tą dziedziną. Będzie ona zaprezentowana 17 października na Kongresie Infrastruktury Polskiej. Polski Kongres Drogowy jest partnerem merytorycznym tej inicjatywy. Mamy dziś do czynienia z sytuacją, która wymaga wręcz ogłoszenia „stanu wyjątkowego” dla polskiej infrastruktury – uważa Tadeusz Syryjczyk, przewodniczący Rady Stowarzyszenia „Inicjatywa dla Infrastruktury”.

Kolejne szkolenie e-learningowe na stronie PIIB

(www.piib.org.pl)

Polska Izba Inżynierów Budownictwa informuje, że w portalu PIIB na swojej stronie internetowej uruchomiła kolejne szkolenie w systemie e-learningowym: „Bezwykopowe technologie odnowy przewodów infrastruktury podziemnej miast” przygotowane przez Emilię Kuliczkowską, adiunkta na Wydz. Inżynierii Środowiska, Geomatyki i Energetyki Politechniki Świętokrzyskiej w Kielcach. Przedmiotem szkolenia są zagadnienia z zakresu technologii bezwykopowej odnowy przewodów infrastruktury podziemnej.

Już za tydzień na dworcu Wrocław Główny ruszy STACJA EUROPA

(www.pkpsa.pl)

Instalacja artystyczna, happeningi, spektakle teatralne i pokazy filmów dokumentalnych wypełnią program 1. edycji festiwalu „Stacja Europa”, który odbędzie się na Dworcu Wrocław Główny od 23 września do 8 października 2013 r. Gościnna przestrzeń odnowionego wrocławskiego dworca stanie się w tych dniach miejscem spotkań z kulturą i sztuką. Wszystko po to, żeby rozmawiać o historii i przyszłości Europy. W tym roku inspiracją dla autorów stał się temat „Europa podzielona”.

Grzechotki: remont do 12 października

(www.zmpd.pl/IC w Olsztynie)

Izba Celna w Olsztynie informuje, że rozpoczął się remont nawierzchni na kierunku wywozowym z Polski, na odcinku czerwonego korytarza, po którym poruszają się samochody ciężarowe. Objazd został zorganizowany na „zielonym korytarzu”.  Prace potrwają do 27 września. Natomiast w dniach 30 września -12 października remont nawierzchni będzie  przeprowadzany na kierunku przywozowym.

Eurolot rozwija się we Wrocławiu

(www.prtl.pl/PL Wrocław)

Port Lotniczy Wrocław podpisał porozumienie o ścisłej współpracy z Eurolotem. Linie lotnicze są zainteresowane częstszym lataniem z Wrocławia i widzą w regionie duży potencjał. Efektem ma być wzbogacenie siatki połączeń lotniska o kilka kierunków. Porozumienie w tej sprawie podpisali marszałek Województwa Dolnośląskiego Rafał Jurkowlaniec, prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz oraz prezes Portu Lotniczego Wrocław Dariusz Kuś z prezesem Eurolotu Mariuszem Dąbrowskim.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Joanna Dobosz, Wojciech Jakóbik, Patrycja Olszamowska, Maciej Pawlak

Bieczek: Wspieramy wyprawę Andrzeja Bargiela

0

Dwóch Polaków, zjedzie z ośmiotysięcznika na nartach. Andrzej i Grzesiek Bargielowie wyruszyli 5 września w wyprawę życia – 6 tygodni wspinaczki, które zakończy zjazd na nartach z góry Shishapangma. CTL Logistics jest sponsorem strategicznym tej wyprawy.

– Z satysfakcją wspieramy wyprawę Andrzeja Bargiela. To wyjątkowy człowiek, który dostrzegając własny talent oraz możliwości realizuje konsekwentnie swoje marzenia i dlatego jest dla nas wzorem. To niezmiernie ważne co robi Andrzej, bo udowadnia, że stawianie sobie kolejnych bardzo trudnych celów, pokonywanie przeciwności i barier przy ich realizacji nie tylko wzmacnia i rozwija, ale zmienia całe otoczenie oraz odkrywa nowe możliwości. CTL Logistics wdraża nową strategię rozwoju jako kompleksowy operator logistyczny i jej najważniejszym warunkiem powodzenia jest motywacja i przekonanie naszych pracowników, że osiągniemy ten cel. Dlatego łącząc oba fakty w całość uznaliśmy, że to właśnie Andrzej Bargiel będzie najlepiej motywował nasz zespół i będzie mecenasem nowej strategii CTL Logistics. Uczestnikom wyprawy życzę niezłomności w realizacji tego ambitnego wyzwania, które będzie punktem odniesienia dla wielu podobnych wypraw w przyszłości – mówi Jacek Bieczek, Prezes CTL Logistics.

Projekt, w którym udział bierze czteroosobowy zespół, nosi nazwę Shishapangma Ski Challenge 2013. Celem jest zdobycie w jak najkrótszym czasie szczytu Shishapangmy (8013 m. n. p. m.) oraz zjazd na nartach  z samego wierzchołka góry. Shishapangma Ski Challenge 2013 jest wydarzeniem inicjującym projekt „Hic sunt leones”. Pod łacińską sentencją oznaczającą „nieznane kraje”  skrywa się wielki narciarski plan, zakładający zjazdy z najwyższych szczytów Ziemi. Jego pomysłodawcą jest Mistrz Polski w narciarstwie wysokogórskim i uczestnik wyprawy, Andrzej Bargiel.

Grupa CTL Logistics jest międzynarodowym koncernem logistycznym działającym od 1992 roku na rynku polskim i w krajach europejskich. Swoim klientom oferuje kompletny produkt logistyczny obejmujący transport kolejowy towarów masowych (tj. węgiel, koks, kruszywa, złom i inne), kontenerów, paliw i chemii, transport samochodowy, spedycję, dzierżawę wagonów oraz obsługę bocznic. Oferta obejmuje towarowy transport kolejowy, przewozy intermodalne, spedycję, usługi przeładunkowe, doradztwo celne, obsługę i utrzymanie taboru infrastruktury kolejowej oraz usługi na terminalach przeładunkowych. CTL Logistics wykonuje przewozy międzynarodowe, będąc tym samym logistycznym pomostem łączącym Wschód z Zachodem.

Faliński: Poznańska Ławica dryfuje w stronę lotnisk regionalnych

0

– Poznańskie lotnisko Ławica obchodzi w tym roku stulecie swojego istnienia. Feta w lokalnych mediach trwa w najlepsze, poznaniacy z łezką w oku wspominają pierwsze loty z tego miejsca, stary terminal, no i oczywiście jak to było „za komuny”. Niestety, powody do świętowania urodzin bledną, gdy solenizant jest ciężko chory. Żadne bowiem lotnisko w Polsce nie traci pasażerów i połączeń tak szybko – pisze na swoim blogu na portalu NaTemat.pl Filip Faliński.

Piechociński: sektor energetyczny potrzebuje debaty wszystkich uczestników rynku

– Dzisiejsza konferencja to jedno z najważniejszych wydarzeń branży paliwowej i energetycznej, które jest platformą wspólnej debaty sektora, administracji rządowej oraz przedstawicieli biznesu – powiedział wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński, otwierając Targi Nafta i Gaz 18 września 2013 r. w Warszawie.

Tomaszewski: Uwalnianie rynku gazu na początku podbije jego ceny. Pojawią się nowi gracze

Liberalizacja rynku gazu w pierwszej fazie przyniesie wzrost cen dla odbiorców końcowych – uważa Artur Tomaszewski, prezes DnB Nord. Marże na surowiec muszą wzrosnąć, by pojawili się nowi gracze. Dziś dominujący podmiot na rynku PGNiG odnotowuje straty z powodu zbyt niskich cen gazu, a to odstrasza potencjalnych inwestorów.

Buczek: Polska gospodarka funkcjonuje dzięki przewoźnikom drogowym

0

– Obecne warunki gospodarcze są wyjątkowo trudne dla przewoźników samochodowych. Z jednej strony podlegają wielkiej presji klientów, którzy nie godzą się na podwyższanie stawek, z drugiej zaś muszą ponosić coraz większe koszty związane z dostępem do dróg, paliwem oraz ubezpieczeniem – wypowiada się dla portalu BiznesAlert.pl Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD )w Polsce.

Żmijewski: Dzięki aukcjom OZE zwycięży lepszy a my będziemy płacić mniej

0

Ekspert do spraw energetyki profesor Krzysztof Żmijewski komentuje pomysł wprowadzenia aukcji do polskiego systemu wsparcia Odnawialnych Źródeł Energii. Jego zdaniem, aukcje pomogą obniżyć koszty subsydiowania tego sektora.

Serafin: LOT, Eurolot, Port Lotniczy im. F. Chopina w Warszawie razem? Zły pomysł

0

Konsolidacja PLL LOT z innymi państwowymi firmami branży lotniczej nie jest dobrym pomysłem. Nie jest to normalne działanie biznesowe, ale doraźne, ratunkowe – mówi naszemu portalowi Marek Serafin z portalu PRTL.pl.