Najważniejsze informacje dla biznesu
Strona główna Blog Strona 8150
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. ...
  5. 8146
  6. 8147
  7. 8148
  8. 8149
  9. 8150
  10. 8151
  11. 8152
  12. 8153
  13. 8154
  14. ...
  15. 8212
  16. 8213
  17. 8214

Hordyński: PKP Intercity odrzuciło oferty Pesy w dwóch przetargach. KIO po stronie przewoźnika

0

 

PKP Intercity w dwóch przetargach odrzuciło oferty jednego z największych krajowych producentów taboru, bydgoskiej Pesy. W pierwszym przypadku Krajowa Izba Odwoławcza stanęła po stronie przewoźnika, w drugim producent – wbrew początkowym zapowiedziom – nie złoży odwołania.

Massel: Przewozy Regionalne do podziału na 5-6 spółek

0

Zamiast jednej spółki z 16 współwłaścicielami, kilku przewoźników o mniejszym zasięgu działalności – taką propozycję restrukturyzacji Przewozów Regionalnych jest gotowy wesprzeć resort transportu. Ministerstwo przyznaje, że obecna formuła się nie sprawdza, bo spółka notuje straty, ale rozwiązaniem nie jest też tworzenie kolei wojewódzkich, które często są nawet droższe w utrzymaniu.

 – Mamy świadomość, że spółka Przewozy Regionalne nie funkcjonuje najlepiej, ma duże trudności, które widzimy również jako nadzorujący PKP PLK, czyli zarządcę infrastruktury. Spółka nie reguluje swoich zobowiązań. Widzimy, że jakość usług jest słaba. Są tego również świadomi marszałkowie. Jesteśmy z nimi w dialogu – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Andrzej Massel, wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.

Przewozy Regionalne to spółka wydzielona z PKP, której współwłaścicielami są wszystkie województwa. Dwa samorządy – mazowiecki oraz śląski – przekazały obsługę lokalnych połączeń kolejowych na swoim terenie spółkom wojewódzkim. Kolejne dwa, czyli Wielkopolska oraz Dolny Śląsk, utworzyły spółki samorządowe, które przejęły część tras od Przewozów Regionalnych. W 2012 r. przewoźnik stracił 44 mln zł.

Massel dodaje, że wypracowanie modelu restrukturyzacji jest czasochłonne, bo zgodzić się muszą marszałkowie wszystkich województw. Podkreśla jednak, że jeśli pojawi się propozycja podziału spółki na 5-6 podmiotów, to ministerstwo transportu wspólnie z resortem finansów wesprą ten projekt. Każda z nowych spółek miałaby działać na terenie kilku województw, a najważniejszą zaletą restrukturyzacji byłoby zmniejszenie liczby właścicieli.

Porozumienie z Ministerstwem Finansów jest niezbędne, bo resort odmówił zarezerwowania w przyszłorocznym budżecie 1,2 mld zł na oddłużenie i restrukturyzację przewoźnika. Marszałkowie województw apelują o podział Przewozów Regionalnych na oddziały już od 1 stycznia 2014 r. Obecnie funkcjonuje 14 zakładów PR. Przewoźnik chce od początku przyszłego roku usamodzielnić oddziały, ale to musi wiązać z podziałem wielomilionowych zobowiązań spółki.

 – Najważniejsze jest dobro pasażerów. Przecież zapotrzebowanie na przewozy zawsze będzie występowało. Chcielibyśmy, żeby usług było nie mniej, a więcej, i żeby były lepszej jakości. Ponieważ formuła spółki, gdzie właścicielami jest aż 16 przedstawicieli samorządów nie sprawdza się, trzeba wypracować lepsze rozwiązanie – przyznaje Massel.

Rozwiązaniem według niego nie jest jednak tworzenie własnych spółek samorządów przez marszałków poszczególnych województw. Massel przyznaje, że to wynik ich bezsilności wobec złożonych problemów Przewozów Regionalnych. Koleje samorządowe powstały jako próba poprawy jakości przewozów pasażerskich w województwach. Choć często mają do dyspozycji nowszy tabor, organizacja przewozów nie jest pozbawiona problemów, takich jak np. poważne utrudnienia podczas przejęcia tras PR przez Koleje Śląskie.

 – Marszałkowie województw, którzy tworzyli takie spółki, chcąc poprawić jakość usług, poszli w tworzenie takich podmiotów, co niekoniecznie jest tańsze, a czasami nawet droższe – podkreśla Massel. Dodaje jednak: – Każde województwo kształtuje własną politykę transportową.

Newseria.pl

Kłossowski: Obniżki stawek to krok w dobrym kierunku

0

– Zapowiedź obniżenia stawek za dostęp do torów przez PKP PLK to teoretycznie krok w dobrym kierunku. Trzeba jednak przy tym postawić pytanie: jakie koszty wskutek tego nie zostaną pokryte? – zastanawia się w rozmowie z portalem BiznesAlert.pl ekspert Eryk Kłossowski.

Lesiak: Niemcy się zbroją – my też powinniśmy

0

KOMENTARZ

dr Paweł Lesiak,

Szkoła Główna Handlowa

Niemcy są naszym najważniejszym partnerem handlowym i krajem dla Polski stosunkowo życzliwym. Jednak w sprawach gospodarczych chętnie porozumiewają się ponad głowami swoich unijnych partnerów, zwłaszcza w relacjach z Rosją. Oba kraje dążą na przykład do zdominowania rynku przewozów tranzytowych W–Z wbrew interesom PKP Cargo. Niestety w porównaniu z Deutsche Bahn i rosyjskimi kolejami RŻD przyszłość naszego narodowego przewoźnika kolejowego jest dość niepewna. O ile koleje towarowe naszych zachodnich i wschodnich sąsiadów pozostają państwowymi monopolistami na rodzimych rynkach i nie zanosi się na daleko idące zmiany w ich strukturze właścicielskiej, to od kilku lat podejmowane są próby sprywatyzowania PKP Cargo w oparciu o ciągle zmieniające się modele prywatyzacji. W tym samym czasie – wbrew unijnej polityce transportowej – Niemcy pielęgnują rodzimych monopolistów. Na bazie Deutsche Bahn (DB) i Deutsche Post stworzyli jeden z największych koncernów logistycznych na świecie. Oba koncerny wykupują firmy w różnych krajach tworząc strukturę sieciową i de facto dążą do zdominowania poszczególnych segmentów rynku TSL, przynajmniej w Europie. Stwierdzenie, że skoro nasi sąsiedzi się zbroją, to my też powinniśmy, bo inaczej zmiażdżą nas gospodarczo, jest na pewno zbyt mocne i źle kojarzy się w kontekście kolejnej rocznicy 1. i 17. września. Z drugiej strony nie wolno zapominać, że w obecnych czasach potęgi państw nie mierzy się już dywizjami wojska, lecz potencjałem gospodarczym, który akurat w Polsce coraz częściej ma zagranicznych właścicieli.

Warto tu też przypomnieć opinię prezesa DB Schenker Rail Polska sprzed kilku lat, który zapowiedział, że za pewien czas w Europie będzie działało kilku kolejowych przewoźników towarowych, wśród których dominującą rolę będzie pełniła właśnie jego firma. Pojawia się więc pytanie: po co Niemcy zapraszali Polskę i inne kraje byłego bloku socjalistycznego do Unii Europejskiej przekonując, że będzie w niej wolny rynek i wolna konkurencja, jeśli teraz okazuje się, że to mrzonka?! Po co była dyrektywa 440/1991/EWG z 1991 r., która mówiła o potrzebie wprowadzenia konkurencji na szyny, skoro przedstawiciel kraju postrzeganego jako lokomotywa europejskiej integracji uważa, że na unijnym rynku zabraknie niedługo miejsca dla wielu kolei z wyjątkiem jego własnej?

PKP Cargo jest drugim graczem w Europie w przewozach towarowych. Pozycja rynkowa spółki jest lepsza niż chociażby towarowych kolei francuskich, kraju o dużo większym potencjale gospodarczym niż Polska. Kiedy w ostatniej dekadzie część europejskich przewoźników kolejowych traciła na znaczeniu, PKP Cargo generalnie przynosiła zyski, transferowane nawet do przewozów pasażerskich grupy PKP. Problemem jest oczywiście zbytnia bliskość organizacyjna zarządcy infrastruktury PKP PLK z PKP Cargo. Należy wszelako podkreślić, że w odniesieniu do Niemiec Komisja Europejska stwierdziła niedawno, iż spółka DB Netz AG zarządzająca liniami kolejowymi, jest zbyt mocno powiązana organizacyjnie i ekonomicznie z macierzystym koncernem DB AG, co rodzi ryzyko, że środki z opłat za dostęp do linii kolejowych uzyskiwane przez spółkę DB Netz mogą być transferowane do spółek przewozowych w ramach tego samego koncernu. W tej sprawie 26.11.2010 r. Komisja Europejska skierowała nawet skargę do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Ten jednak w wyroku z 28.02.2013 r. skargę oddalił, argumentując, że odrębna osobowość prawna, księgowość i niezależne finansowanie zapewniają należytą samodzielność, także gospodarczą, spółce DB Netz AG. Tym samym Trybunał generalnie zaakceptował funkcjonowanie zarządcy infrastruktury kolejowej w ramach grupy kapitałowej, w której działają również przewoźnicy kolejowi zależni administracyjnie od decyzji siostrzanej spółki. Trzeba więc chyba przyznać rację Ministrowi Transportu i Gospodarki Morskiej z połowy lat 90. XX w., Bogusławowi Liberadzkiemu, który wyznał, że „PKP zostaną sprywatyzowane w pół roku po prywatyzacji SNCF i DB”.

Tolerancja dla niemieckiego protekcjonizmu w Unii Europejskiej wynika prawdopodobnie z tego, że Niemcy, jako największe państwo członkowskie i płatnik netto do unijnego budżetu umieją lepiej wpływać na europejskie instytucje, aby chronić swój narodowy interes. Najważniejsze, abyśmy jako kraj potrafili odnaleźć się w tej sytuacji i równie sprawnie chronić nasz narodowy interes gospodarczy.

Roszkowski: Aukcje OZE to kolejny temat do niekończącej się dyskusji po myśli dużych koncernów

0

Ministerstwo Gospodarki przedstawiło propozycję nowego systemu aukcyjnego dla producentów energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii. Komentuje prezes Instytutu Jagiellońskiego Marcin Roszkowski.

Strupczewski: Dzieci są bezpieczne w sąsiedztwie elektrowni jądrowej

0

W związku z opublikowanym przez BBC artykułem o wynikach brytyjskich badań częstości zachorowań na białaczkę wśród dzieci mieszkających w pobliżu elektrowni jądrowych, przesyłam Panu Dyrektorowi tekst podsumowujący dotychczasowe wyniki badań brytyjskich. Sądzę, że warto go opublikować, bo zarzuty o rzekomych zachorowaniach na bialaczkę powodowanych przez elektrownie jądrowe są istotnym czynnikiem odstraszającym ludność od poparcia dla energetyki jądrowej – pisze Dr inż. Andrzej Strupczewski, prof. nadzw. Narodowego Centrum Badań Jądrowych.

Jędrysek: Nadal nie jesteśmy gotowi do poszukiwań gazu łupkowego

Znowu się dzieje „w łupkach” sporo i znowu niedobrze – przekonuje prof. Marian Orion-Jędrysek, poseł PiS i były Główny Geolog Kraju na łamach Naszego Dziennika. Jego zdaniem dyskusja o paneuropejskich regulacjach w Parlamencie Europejskim, choć odłożona, to wróci. Tymczasem, przez lata złych decyzji, Polska nadal nie jest gotowa na poszukiwania.

17.09.2013 ALERT

0

ENERGETYKA

Na odwiercie Lewino-1G2 szczelinowanie pod największym ciśnieniem poza USA

(SAN LEON ENERGY/WOJCIECH JAKÓBIK)

San Leon Energy informuje, że zakończył stymulację przepływu na odwiercie Lewino-1G2 na koncesji Gdańsk W niedaleko Gdańska. Szczelinowanie przeprowadzono na głębokości około 3500 metrów w czwartym kwartale 2013 roku firma planuje odwierty horyzontalne, które pokażą potencjał tamtejszego złoża. Przedstawiciele San Leon Energy przekonują, że obecne wyniki są bardzo obiecujące.

Chevron może wiercić na Litwie

(THE BALTIC COURSE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Chevron uzyskał zgodę Ministerstwa Energetyki Litwy na poszukiwanie węglowodorów na terenie kraju. Firma czeka jeszcze na przyznanie licencji ale zdaniem rządu to tylko kwestia czasu. Tymczasem pod Pałacem Rządowym w Wilnie odbył się protest około pięćdziesięciu aktywistów sprzeciwiających się decyzji Ministerstwa. Rząd odmówił rozmów z protestującymi.

Prawica w Bułgarii: South Stream to korupcyjny projekt Socjalistów i energetycznej mafii

Partia Demokracji dla Silnej Bułgarii (DSB) ocenili, że projekt South Stream jest kolejnym projektem będącym owocem korupcji w Bułgarskiej Partii Socjalistycznej współpracującej z Kremlem i energetyczną mafią. Pierwszym miał być projekt elektrowni Belene, zdaniem prawicowców, również niezgodny z interesem Bułgarii, za to po myśli Rosjan. South Stream ma być blamażem, ponieważ z tytułu tranzytu przez Bułgarię, kraj miałby nie czerpać żadnych zysków przez 15 lat działania projektu. Wszystkie zyski z tranzytu miałby konsumować Gazprom. Uruchomienie Potoku wiązałoby się także ze stratami z tytułu wyłączenia części istniejącej infrastruktury z użytku. Poza tym cała przepustowość rury miałaby podlegać dowolnej dyspozycji rosyjskiego giganta, bez pozostawienia rezerw na potrzeby Sofii. Prawicowcy twierdzą, że zgoda na South Stream zagrozi euroatlantyckim aspiracjom Bułgarii.

Gazprom Nieft liczy na współpracę z Shellem

(PRIME/WOJCIECH JAKÓBIK)

Serbskie NIS, będące spółką córką Gazprom Nieftu liczy na współprace z Shellem przy poszukiwaniach węglowodorów w Syrii. Badania geologiczne mają ruszyć w 2014 roku. Rosjanie chcą podzielić się ryzykiem z inną spółką.

Turcy chcą dostaw gazu z Izraela

(ENERGY TRIBUNE/OILPRICE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Ankara zaproponowała budowę ponad stukilometrowego gazociągu na potrzeby przyszłych dostaw gazu ziemnego ze złóż w dyspozycji Izraela. Tel Awiw planuje budowę ośrodka eksportu LNG na Cyprze. Gaz miałby pochodzić z pokaźnych złóż spod Morza Śródziemnego. Ze względu na możliwość transferowania dostaw z regionu kaspijskiego oraz możliwe w przyszłości dostawy gazu irackiego i izraelskiego Turcja staje się kluczowym krajem dla realizacji alternatywnych dostaw gazu do krajów europejskich.

Eksport LNG z USA blisko słodkiego punktu

(ENERGY TRIBUNE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Sweet spot to moment, w którym rozwój eksportu LNG z USA doprowadzi do podwyżki cen surowca na rynku lokalnym do nieakceptowanego przez gospodarkę poziomu. Częśc komentatorów w Ameryce przekonuje, że Departament Energetyki USA, który wydał do tej pory cztery zgody na eksport LNG, powinien spowolnić proces przyznawania kolejnych pozwoleń. Na rozpatrzenie czeka obecnie 20 kolejnych wniosków. Przeciwnicy teorii sweet spot przekonują, że zyski z eksportu LNG przeważą nad kosztami zmniejszenia ilości gazu na rynku krajowym. Wskazują, że proces rozwoju eksportu będzie powolny a gospodarka się do niego dostosuje. Twierdzą oni, że Waszyngton powinien jak najszybciej rozpatrzyć kolejne wnioski.

 

INFRASTRUKTURA

Nowe stawki PKP PLK za dostęp do infrastruktury

(www.transport.gov.pl)

Minister Transportu Sławomir Nowak wziął udział w posiedzeniu Rady Przewoźników, które odbyło się w siedzibie PKP PLK w Warszawie. W trakcie spotkania Minister Sławomir Nowak poinformował, że zarządca infrastruktury  PKP PLK przygotował cennik dostępu do infrastruktury, który zostanie złożony w ciągu najbliższych dni do Urzędu Transportu Kolejowego. Zawiera on propozycję obniżenia od grudnia 2013 r. średniej stawki sieciowej o 20,4 proc. Natomiast prognoza trzyletnia do 2017 r. zakłada, że stawki nie wzrosną.

Obniżka cen dostępu do infrastruktury może podnieść konkurencyjność kolei

(www.pkp-cargo.pl)

Zapowiedź obniżki cen dostępu do infrastruktury kolejowej to bardzo dobra wiadomość dla PKP Cargo. W ocenie spółki może wzrosnąć konkurencyjność kolei, zwłaszcza w segmentach rynku gdzie kolej konkuruje bezpośrednio z transportem samochodowym np. w segmencie intermodalnym czy ruchu rozproszonym. –  Jestem bardzo zadowolony, że jedna z głównych barier rozwoju rynku kolejowego w Polsce została znacząco zniwelowana. W strategii Grupy PKP wskazywaliśmy, że kluczową kwestią dla całego rynku kolejowego są stawki dostępu do infrastruktury. To dobra wiadomość także dla PKP Cargo – mówi Jakub Karnowski, prezes Grupy PKP i Przewodniczący Rady Nadzorczej PKP Cargo.

Nieformalne posiedzenie ministrów transportu UE w Wilnie

(www.transport.gov.pl)

Minister Transportu Sławomir Nowak wziął udział, w organizowanym przez prezydencję litewską, nieformalnym posiedzeniu ministrów ds. transportu państw Unii Europejskiej, które odbyło się w Wilnie. Podczas posiedzenia ministrowie omówili przyszłość projektu Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Single European Sky – SES). Dyskusja dotyczyła przede wszystkim pakietu legislacyjnego SES II+, przedstawionego przez KE w czerwcu 2013 r.

Kolejne drogi do wybudowania, kolejne miliardy do wzięcia.

(www.gddkia.gov.pl)

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę kolejnego odcinka nowych dróg ekspresowych. Pulę ok. 20 postepowań, pozostałych do ogłoszenia do końca br., otworzył przetarg na budowę 15 km drogi ekspresowej S8 łączącej Warszawę z Białymstokiem. Inwestycje powstaną w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej. W pierwszej turze przetargowej, trwającej do końca sierpnia, GDDKiA ogłosiła 26 postępowań na budowę ponad 370 km dróg ekspresowych. Do końca roku systematycznie będą ogłaszane kolejne przetargi.

Remonty mostów na drogach krajowych w woj. pomorskim

(www.gddkia.gov.pl)

Rozpoczęły się prace remontowe na obiektach mostowych w ciągu dróg krajowych zarządzanych przez gdański Oddział GDDKiA. Dwa remonty prowadzone są w Niezabyszewie na drodze krajowej nr 20 i Gwieździnie na drodze krajowej nr 25. Ruszyły także drobniejsze prace remontowe na 30. innych mostach i wiaduktach na sieci dróg krajowych woj. pomorskiego. Większe remonty są prowadzone w Niezabyszewie na moście przez rzekę Boruję (koło Bytowa) oraz w Gwieździnie.

Prezes UTK kontynuuje działania kontrolne w zakresie bezpieczeństwa przewozu pasażerów

(www.utk.gov.pl)

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego podjął decyzję o kontynuacji działań kontrolnych, w zakresie zapewnienia odpowiednich warunków bezpieczeństwa podróży przez przewoźników kolejowych, a w szczególności w zakresie stanu technicznego pojazdów kolejowych, oraz zgodności procesu utrzymania taboru z Dokumentacją Systemu Utrzymania. Kontrole w zakresie bezpieczeństwa przewozu pasażerów będą prowadzone na terenie całego kraju i obejmą wszystkich kolejowych przewoźników pasażerskich.

Prezes ULC na „Aviation Day Eastern Europe w Bukareszcie

(www.ulc.gov.pl)

W Bukareszcie odbyła się Konferencja „Aviation Day Eastern Europe”, zorganizowana przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych – IATA oraz Ministerstwo Transportu Rumunii. W Konferencji wzięła udział polska delegacja – prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Piotr Ołowski oraz kandydatka Polski do Rady ICAO, Małgorzata Polkowska. Według statystyk sektor lotniczy odpowiada za 78 tys. miejsc pracy w Rumunii, 48 tys. na Węgrzech, 141 tys. w Bułgarii oraz 84 tys. w Polsce.

 

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Joanna Dobosz, Wojciech Jakóbik, Patrycja Olszamowska, Maciej Pawlak

Jakóbik: OPAL wyłączony spod zasad prawa energetycznego UE? Niebezpieczny precedens

KOMENTARZ

Wojciech Jakóbik

Redaktor naczelny BiznesAlert.pl

Portal Wiedomosti.ru informuje, że Ministerstwo Energetyki Rosji po długich negocjacjach doszło do porozumienia z Komisją Europejską i uzyskało wyłączenie gazociągu OPAL spod obowiązywania zasad trzeciego pakietu energetycznego, czyli antymonopolowych regulacji prawa unijnego. To niebezpieczny precedens, powstały dlatego, że w Europie nadal nie ma alternatywy dla rosyjskiego gazu.

Woźniak: Wydobycie gazu łupkowego bez ryzyka dla środowiska

 

Ministerstwo Środowiska bada ryzyka związane z wydobywaniem gazu łupkowego, m.in. środowiskowe czy dotyczące skażenia wody. Jak na razie wstępne wyniki pomiarów nie budzą niepokoju. Badania prawdopodobnie zakończą się w 2015 roku.