Najważniejsze informacje dla biznesu
Strona główna Blog Strona 8152
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. ...
  5. 8148
  6. 8149
  7. 8150
  8. 8151
  9. 8152
  10. 8153
  11. 8154
  12. 8155
  13. 8156
  14. ...
  15. 8212
  16. 8213
  17. 8214

Jakóbik: Nie przyszła góra do Mahometa, przyjdzie Mahomet do góry. O planach PGNiG

KOMENTARZ

Wojciech Jakóbik

Redaktor naczelny BiznesAlert.pl

Jerzy Kurella pełniący obowiązki prezesa PGNiG poinformował, że firma przedstawi aktualizację strategii krótkoterminowej. Z jego wypowiedzi, szczególnie w kontekście ostatnich wydarzeń, można wyciągnąć kilka ciekawych wniosków.

16.09.2013 ALERT

0

ENERGETYKA

PGNiG: wkrótce nowi łupkowi partnerzy

(GAZLUPKOWY.PL)

PGNiG aktualizuję strategię działania na najbliższe lata. Według przedstawianych informacji przyspieszeniu ma ulec wydobycie zarówno ze złóż konwencjonalnych, jak i niekonwencjonalnych. PGNiG rozważa sprzedaż udziałów części koncesji i wejście na nowe rynki. – donosi Gazlupkowy.pl. Kooperacja ma opierać się na kilku możliwościach. Współpracować można z firmą, której sprzedano w wcześniej mniejszościowe udziały w koncesji. Inną przewidzianą formą jest wspólne pełnienie funkcji operatora. PGNiG dopuszcza także by uczestniczyć w pracach na innych koncesjach jako mniejszościowy udziałowiec. Prowadzone są rozmowy dotyczące wspólnych działań w poszukiwaniu surowców ze złóż konwencjonalnych i niekonwencjonalnych łącznie na 19 koncesjach. Spółka rozważa także inwestycje m.in. w USA przede wszystkim w złoża łupkowe.

DGP: Marathon Oil i tak opuści Polskę

(DGP/CIRE)

„Dziennik Gazeta Prawna” zwraca uwagę, że pomimo iż Marathon Oil już w maju ogłosił o wycofaniu się z poszukiwań gazu łupkowego w Polsce, nie wpłynęło to na tempo prac realizowanych na jego koncesjach. Według cytowanego przez DGP Johna Porretto z Marathon Oil, firma nie zmieniła zdania, a jej decyzja o wycofaniu się z naszego kraju była efektem analiz, zgodnie z wynikami których aktywa w Polsce nie pasują do strategii koncernu. Firma planuje wycofanie się w naszego kraju w drugiej połowie 2014 r.

Soros rządzi łupkami

(DGP/ GAZLUPKOWY.PL)

Jak podaje Dziennik Gazeta Prawna George Soros inwestujący w polskie łupki od 2010 roku ma już udziały w co czwartej koncesji na poszukiwania gazu łupkowego. Soros ma interesować się także przejęciem 11 koncesji Marathon Oil – pisze Gazłupkowy.pl. Jednym z największych akcjonariuszy firmy San Leon, spółki posiadającej 17 koncesji w Polsce, jest firma Quantum. Z kolei Soros Fund nabył za 70 mln dol.  17,5 proc. akcji BNK Petroleum, spółki mającej 6 koncesji poszukiwawczych w naszym kraju. Soros dysponuje także prawie 10-proc. pakietem akcji 3Legs Resources, posiadającej udziały w Lane Energy.  W 2013 r. San Leon kupił za niemal 100 mln dol. spółkę Aurelian Oil & Gas, związaną z najbogatszym Polakiem Janem Kulczykiem, oraz udziały w trzech koncesjach Talisman Energy. Kolejnym celem ma być przejęcie 11 koncesji amerykańskiego koncernu Marathon Oil.

Financial Times: Koszta Energiewende niepokoją Niemców

Dziennik Financial Times informuje, że Ministerstwo Środowiska Niemiec szacuje koszty projektu odejścia od energetyki konwencjonalnej na rzecz odnawialnej znanego jako Energiewende mogą sięgnąć 1 biliona euro. Program jest subsydiowany przez niemieckich podatników. Zakłada wzrost udziału OZE w miksie energetycznym z 23 procent w zeszłym roku do 35 procent w 2020 roku i 80 procent w 2050 roku. Pomimo jego rozpoczęcia w 2011 roku emisja dwutlenku węgla w Niemczech dalej rośnie. Przez Energiewende elektrownie gazowe (mniej emisyjne) stały się mnie opłacalne w stosunku do elektrowni węglowych. Program jest kontrowersyjny także dlatego, że rozwijany jest głównie na północy kraju a na potrzeby dostarczenia energii generowanej tam przez OZE na południe będzie konieczna budowa nowoczesnych i drogich sieci transmisyjnych.

Afera w bułgarskiej energetyce

(SOFIA NEWS AGENCY/WOJCIECH JAKÓBIK)

Minister gospodarki i energetyki Bułgarii Dragomir Stojnew poinformował, że odkrył malwersacje finansowe w sektorze energetycznym na 230 milionów lewów (prawie 500 mln zł). Jego zdaniem poprzednia ekipa premiera Bojko Borisowa z prawicowej partii GERB dopuściła się poważnych nadużyć. Ponadto zapłaciła faktury za projekt elektrowni atomowej Belene na kwotę 13 mln lewów już po jego anulowaniu. Stojnew miał dodatkowo otrzymać kolejne faktury związane z projektem o wartości 5 mln lewów, ale wstrzymał się z płatnością, twierdząc, że Sofia nie zapłaci za zatrzymaną inwestycję.

Oettinger: Skończmy z indeksacją ceny gazu z drogą ropą naftową

(NEW EUROPE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Komisarz ds. energetyki Unii Europejskiej Gunther Oettinger ocenił, że polityka gazowa Gazpromu jest błędna. Jego zdaniem Rosjanie niesłusznie obstają przy indeksie ceny ropy naftowej i długich terminach w umowach gazowych z klientami w Europie. Odniósł się w ten sposób do sprawy śledztwa Komisji Europejskiej przeciwko Gazpromowi. Przekonywał w swojej przemowie podczas posiedzenia plenarnego Parlamentu Europejskiego z 9 września, że Komisja interweniuje tam, gdzie zagrożone są prawa europejskich firm i łamane jest prawo antymonopolowe UE. Jego zdaniem nowe warunki rynkowe i tak zmuszą Gazprom do obniżenia cen gazu.

Gaz kaspijski zaleje Europę i Azję

(TREND/WOJCIECH JAKÓBIK)

Według amerykańskiej Energy Information Administration region kaspijski może potencjalnie eksportować gaz ziemny do Europy i Azji. Przy rosnącym zapotrzebowaniu na surowiec na świecie i coraz wyższych cenach, gaz z Azerbejdżanu, Kazachstanu i Turkmenistanu może stać się jeszcze bardziej atrakcyjny dla potencjalnych klientów. Wydobycie gazu ziemnego w regionie w 2012 wyniosło, według szacunków EIA, 79,3 mld m3.

 

INFRASTRUKTURA

Rozpoczyna się remont DK 61 na odcinku Legionowo-Zegrze

(www.gddkia.gov.pl)

Rozpoczyna się remont drogi krajowej nr 61 na odcinku od wiaduktu w Legionowie do ronda w Zegrzu. Remont przewiduje w zakresie nawierzchni: frezowanie, remont cząstkowy, wzmocnienia konstrukcji nawierzchni poprzez ułożenie siatki stalowej na skrzyżowaniu z ulicą Kupiecką (przy Kauflandzie), ułożenie warstwy wiążącej oraz ścieralnej. Wykonane zostaną również prace związane z uzupełnianiem poboczy, renowacją i odtworzeniem rowów, robotami brukarskimi (krawężniki, chodniki), regulacją infrastruktury podziemnej.

Rozprawa administracyjna przed wydaniem decyzji ZRID dla S8 Marki-Drewnica

(www.gddkia.gov.pl)

Odbyła się rozprawa administracyjna dotycząca prowadzonego przez Wojewodę Mazowieckiego postępowania w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy drogi ekspresowej S8 na odc. Marki-Drewnica.

Spotkanie miało na celu udostępnienie informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko w trakcie przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania na środowisko przed wydaniem decyzji ZRID.

Nowa stacja Łódź Widzew coraz bliżej

(www.plk-sa.pl)

Już wkrótce pociągi pojadą po nowych torach, a podróżni na nowe, zadaszone perony przejdą bezpiecznym i wygodnym przejściem podziemnym. Na stacji Łódź Widzew w szybkim tempie prowadzone są prace modernizacyjne. Pod koniec sierpnia zakończyła się rozbiórka starej infrastruktury, co pozwoliło przystąpić do pierwszego etapu robót na łódzkim obiekcie, tj. budowy 22 km nowych torów oraz przebudowy nastawni. Po modernizacji stacja będzie dysponowała 10 torami, z czego 6 przeznaczonych będzie dla pociągów pasażerskich.

Parlament Europejski za ograniczeniem biopaliw z upraw rolnych

(www.srodowisko.abc.com.pl)

Niewielką większością PE przegłosował stanowisko ws. biopaliw. Europosłowie opowiedzieli się za ograniczeniem z 10 do 6 proc. udziału w paliwach transportowych biopaliw z upraw rolnych. Promowane mają być biopaliwa II generacji np. z glonów i odpadów. Organizacje zielonych alarmują, że uprawy pod biopaliwa zabierają miejsce uprawom na cele żywnościowe i przyczyniają się do wzrostu cen żywności na światowych rynkach. Wskazują też, że aby uprawiać rośliny energetyczne w niektórych krajach karczuje się lasy, co w efekcie podnosi emisję CO2.

KE będzie promowała śródlądowy transport wodny

(www.srodowisko.abc.com.pl)

Komisja Europejska przedstawiła nowy program działań, który ma na celu zwiększenie liczby przewozów towarowych rzekami i kanałami w Europie. Barki to jedne z najbardziej przyjaznych dla środowiska i energooszczędnych form transportu, ale obecnie w ten sposób przewożonych jest jedynie 6 proc. ładunków rocznie. Nowe propozycje mają przyczynić się do lepszego wykorzystania potencjału, jaki stanowi 37 tys. km wodnych dróg śródlądowych w Europie. Dzięki temu przewóz towarów stanie się łatwiejszy i bardziej ekologiczny.

NIK sprawdzi, jak państwo dba o środowisko [panel ekspertów]

(www.nik.gov.pl)

Kompetencje publicznych instytucji odpowiedzialnych za ochronę środowiska są rozproszone i nakładają się na siebie – alarmują eksperci. W konsekwencji mamy do czynienia z niewydolnym systemem, który generuje sprzeczne decyzje administracyjne. NIK rozpoczyna kontrolę i nie wyklucza, że potrzebne będą istotne zmiany w prawie. Izba weźmie pod lupę starostów, którzy odpowiedzialni są m.in. za nadzorowanie emisji gazów cieplarnianych, tworzenie map akustycznych, opracowanie programów ochrony przed hałasem, wydawanie pozwoleń dotyczących korzystania ze środowiska oraz gospodarkę odpadami.

Rowery na wałach przeciwpowodziowych?

(www.edroga.pl)

Sejm rozpatrzył w pierwszym czytaniu prezydencki projekt nowelizacji ustawy – Prawo wodne. Projekt zezwala na poruszanie się rowerem wzdłuż wałów przeciwpowodziowych, a także ułatwia wyznaczanie turystycznych szlaków rowerowych i pieszych na wałach przeciwpowodziowych i obszarach szczególnego zagrożenia powodzią. Propozycja zawarta w nowelizacji określa m.in. specjalną procedurę zgłoszenia budowy drogi rowerowej oraz wyznaczenia szlaku turystycznego rowerowego i pieszego na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią.

Komunikat prezesa ULC ws. wykorzystywania terenu innego niż lotnisko lub lądowisko do startów i lądowań statków powietrznych

(www.ulc.gov.pl)

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wydał komunikat w sprawie wykorzystywania terenu innego niż lotnisko lub lądowisko do startów lądowań statków powietrznych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2002. – Prawo lotnicze.

Kolejarze protestują. Przynieśli ministrowi Nowakowi zegary

(www.nakolei.pl/ TVN24/wprost.pl)

Pracownicy kolei traktowani są jak para wodna. Rozbija się przewozy regionalne. Nawet Europa się bardziej troszczy o polską kolej – mówili związkowcy protestujący przed ministerstwem transportu. W Warszawie rozpoczęły się czterodniowe protesty związkowców przeciwko polityce rządu Donalda Tuska. Związkowcy demonstrują przed sześcioma ministerstwami w centrum Warszawy. Przed ministerstwem transportu pikietują kolejarze, którzy przynieśli ministrowi Sławomirowi Nowakowi zegary.

Minister Nowak organizuje imprezę

(www.nakolei.pl/ fakt.pl)

Jak świętować, to z przytupem! Zadłużona na 4 miliardy złotych kolejowa spółka PKP SA będzie bawić się w Święto Kolejarza na gigantycznym Stadionie Narodowym! W programie: koncert Kayah, bankiet na ponad 2000 osób, hostessy i „słowo wstępne przedstawicieli władz państwowych” donosi Fakt  i pisze dalej, że my – upokarzani w pociągach pasażerowie i podatnicy, którzy dotujemy bankrutującą kolei a pagony pociągów którymi podróżujemy mają średnio 28 lat.

Barometr lotniska europejskie – lipiec 2013. Obniżenie dynamiki wzrostu przewozów

(www.prtl.pl)

Od maja 2011 rozpoczęliśmy publikowanie comiesięcznego barometru, który pokazuje pasażerski ruch lotniczy w większości europejskich portów lotniczych (dane łączne) oraz w wybranych, najważniejszych lotniskach Europy, najważniejszych, między innymi, z punktu widzenia rynku polskiego. W lipcu odnotowano indeks wzrostu ruchu (1,6%), znacznie niższy od indeksów w poprzednich dwóch miesiącach. Jednak dopiero wyniki kolejnych miesięcy pokażą, czy osłabienie trendu popytowego ma charakter trwały.

Nowe połączenie do Mediolanu i loty do Gdańska przez cały rok!

(www.airport.lublin.pl)

Linie lotnicze Eurolot  zapowiedziały uruchomienie  nowego kierunku lotów z Portu Lotniczego Lublin. Z lubelskiego lotniska będzie można polecieć do Mediolanu. Przewoźnik przedłużył także loty do Gdańska. Rejsy na trasie Lublin –Gdańsk będą się odbywały przez cały rok. Szczegóły dotyczące połączeń już wkrótce.

LOT: Pokładowe zakupy za gotówkę

(www.aeronews.pl)

Już od niedzieli 15 września na wszystkich rejsach europejskich i dalekodystansowych LOT-u, pasażerowie mogą płacić gotówką za produkty oferowane na pokładzie samolotów. LOT chcąc ułatwić pasażerom korzystanie z nowej oferty serwisu pokładowego „LOT Gourmet” na trasach europejskich, wprowadza możliwość płatności gotówką. – Pierwsze tygodnie pokazują, że pasażerowie pozytywnie przyjęli naszą nową ofertę i doceniają radykalną zmianę jakości – posiłki są smaczniejsze i bardziej różnorodne, a ceny atrakcyjne.

Emirates szuka pracowników

(www.aeronews.pl)

Emirates organizują kolejne Dni Otwarte dla kandydatów na członków personelu pokładowego. Spotkania rekrutacyjne odbędą się w Warszawie, Wrocławiu i Gdańsku. Podczas organizowanych przez Emirates Dni Otwartych kandydaci na stanowiska członków personelu pokładowego będą mogli porozmawiać z przedstawicielami zespołu rekrutacyjnego o specyfice pracy na pokładzie samolotu, liniach Emirates jako pracodawcy, jak również o kosmopolitycznej metropolii jaką jest Dubaj.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Joanna Dobosz, Wojciech Jakóbik, Patrycja Olszamowska, Maciej Pawlak

Kurella: Myślimy o koncesjach łupkowych w Ameryce Północnej

– Zamierzamy działać bardziej efektywnie niż dotychczas, bo takie działania wymusza na nas wolnokonkurencyjny rynek – deklaruje w wywiadzie dla poniedziałkowej „Rzeczpospolitej” p.o. prezesa PGNiG Jerzy Kurella. Jak wskazuje, Grupa musi się zmierzyć z rzeczywistą, a nie udawaną konkurencją, w związku z czym niezbędne staje się ponowne określenie priorytetów oraz stabilizacja.

Roszkowski: PKP Cargo może przegrać z konkurencją. Potrzeba zmian prawnych i poprawy infrastruktury

0

– Kolej wciąż traci na rzecz przewozów drogowych – wynika z raportu Instytutu Jagiellońskiego na temat sytuacji w przewozach towarowych. Stan torów powoduje, że w Polsce pociąg towarowy jedzie ze średnią prędkością nieco ponad 20 kilometrów na godzinę. Do obsługi sprzętu zaangażowanych jest wiele osób, co zwiększa koszty transportu. Polska kolej jest przez to znacznie mniej konkurencyjna niż na przykład niemiecka.

 – Jeżeli Polska nie położy odpowiedniego nacisku na rozwój infrastruktury kolejowej, to będziemy mieli bardzo duży problem, bo towary będą omijać Polskę – zwraca uwagę Roszkowski. – W efekcie często taniej jest wysłać ładunek w najdalszy zakątek Europy niż w niektóre rejony Polski.

Problemem są także obowiązujące dziś regulacje rynku, na czym traci zwłaszcza największy rodzimy przewoźnik towarowy, czyli PKP Cargo.

 – Spółka Deutsche Bahn, która obsługuje 90 proc. swojego rynku krajowego, mimo swojej pozycji monopolisty jest nadzorowana przez Brukselę – tłumaczy szef Instytutu Jagiellońskiego.

Polski przewoźnik, ponieważ jest spółką z udziałem Skarbu Państwa, podlega prawu krajowemu, a więc w wypadku ewentualnych przejęć musi uzyskać zgodę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Taką zgodę może być trudno uzyskać, ponieważ udział PKP Cargo w rynku (pod względem pracy przewozowej) wynosi 60 proc. Zdaniem ekspertów Instytutu Jagiellońskiego polska spółka również powinna podlegać nadzorowi Brukseli, tym bardziej, że jest drugim, po DB Schenker, największym przewoźnikiem w Europie.

Prezes Instytutu Jagiellońskiego podkreśla, że właśnie w konsolidacji i przejmowaniu kolejnych podmiotów należy dziś upatrywać szansę dalszego rozwoju największego przewoźnika towarowego.

 – Spodziewamy się, że ta przestrzeń biurokratyczna będzie stawała na przeszkodzie rozwoju polskiej spółki PKP Cargo – mówi Marcin Roszkowski.

Dziś po polskich torach jeździ 54 przewoźników towarowych. Wśród nich podmioty zależne od europejskich liderów, czyli niemieckiego DB Schenker czu francuskiego SNCF. Ponadto obecne są inne firmy z udziałami Skarbu Państwa, jak np. Lotos Kolej.

PKP Cargo szykuje się do giełdowego debiutu. W ocenie szefa Instytutu, to właściwy moment, by akcje przewoźnika znalazły się na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.

 – W miarę dobrze składają się różne elementy makroekonomiczne i rynkowe, bo giełda odetchnęła, a w ostatnich tygodniach zostało zawarte porozumienie ze związkami zawodowymi, działającymi w spółce – mówi prezes Instytutu Jagiellońskiego.

Debiut PKP Cargo na giełdzie planowany jest na ostatni kwartał 2013 roku.

Newseria.pl

Żmijewski: Jestem zwolennikiem systemu aukcyjnego w OZE

0

– W teorii aukcji mamy system holenderski (oferty malejące) i angielski (oferty rosnące). W przypadku wsparcia energetyki rozsądniejsze jest zastosowanie tego pierwszego – mówi w rozmowie z BiznesAlert.pl ekspert do spraw energetyki prof. Krzysztof Żmijewski. Jego zdaniem przy tworzeniu polskiego systemu aukcji Odnawialnych Źródeł Energii Polacy powinni wzorować się na rozwiązaniach z innych krajów europejskich.

Zasuń: Sprawa zielonych certyfikatów dla elektrowni obrazuje bolączkę, jaką jest niestabilne prawo

0

KOMENTARZ

Rafał Zasuń

WysokieNapięcie.pl

Spór między elektrowniami spalającymi biomasę a Ministerstwem Gospodarki o nieprawidłowo wprowadzone rozporządzenie które spowodowało, że energetycy nie otrzymali zielonych certyfikatów, co psuje klimat inwestycyjny w Polsce. Wydanie rozporządzenia, wedle którego energetycy, aby otrzymać zielone certyfikaty, muszą udowodnić rok wstecz jakie drewno spalali, tworzy sytuację braku stabilizacji w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Co prawda, Ministerstwo Gospodarki szykuje zmianę rozporządzenia tak aby wytwórcy energii musieli udowadniać pochodzenie jedynie biomasy spalonej po 1 stycznia 2013 roku, jednak również to rozwiązanie nie zapobiegnie poniesieniu strat przez producentów.

Sytuacja uderza w całą branżę produkującą energie z biomasy i może zniechęcić kolejnych potencjalnych inwestorów. To z kolei zagrozi wywiązaniu się przez Polskę z unijnego wymogu produkowania 20 proc. zielonego prądu do 2020 r.

Nie ma przy tym sensu rozważanie, czy rozporządzenie ministra, które działa wstecz, jest konstytucyjne. Sprawy o orzeczenie zgodności stanowionego prawa z konstytucja ciągną się latami a firmy energetyczne wykorzystujące biomasę już teraz ponoszą straty. Niestety, ogromną bolączką polskiego biznesu jest niestabilne, niejasne i poddające się zbyt wielu interpretacjom prawo. Dotyczy to przede wszystkim energetyki, która jest w ogromnym stopniu regulowana.

Mielczarski: Rezygnacja Joanny Strzelec-Łobodzińskiej z funkcji prezesa KW to duża strata

KOMENTARZ

Prof. Władysław Mielczarski

Jestem bardzo zdziwiony rezygnacją Joanny Strzelec-Łobodzińskiej ze stanowiska prezesa zarządu Kompanii Węglowej S.A. Po pierwsze, pani Strzelec-Łobodzińska jest jednym z najbardziej doświadczonych i kompetentnych menedżerów w szeroko pojętej energetyce, łącznie z doświadczeniem zdobytym na stanowisku wiceministra. Przychodząc do Kompanii Węglowej robiła bardzo dużo żeby tę firmę długoterminowo w jakiś sposób wyprowadzić na prostą. Podpisała list intencyjny na zakup węgla, planowała też budowę Elektrowni Czeczott żeby mieć zbyt na ten węgiel. Dlatego uważam, że jej rezygnacja jest wielką stratą dla polskiej elektroenergetyki.

Panią Strzelec- Łobodzińska znam od wielu lat, poznałem ja gdy była jeszcze wiceprezesem Południowego Koncernu Energetycznego. Doprowadziła do wzmocnienia tego koncernu, kupili wtedy kopalnię w Jaworznie, dzięki czemu ma on w tej chwili jeden z najtańszych węgli w Polsce. Miała wiele takich bardzo dobrych pomysłów.

Niektórzy zauważają, że KW poniosła w pierwszym półroczu ponad 100 mln zł straty netto. Otóż trzeba stwierdzić, że przy tym biznesie to nie są wielkie pieniądze. Tu się operuje miliardami a Kompania Węglowa jest jak całe polskie górnictwo. Mamy do wyboru: albo to górnictwo zlikwidować i oprzeć się na imporcie węgla, co byłoby bardzo złe, albo je zrestrukturyzować w oparciu o własny węgiel. Węgla potrzebujemy dziś i będziemy potrzebować za 50 i więcej lat, gdyż odnawialne źródła energii nie zastąpią nam węgla.

W związku z tym warto zainwestować w kopalnie i je restrukturyzować, nawet gdyby przejściowo kończyło się to deficytem. Długoterminowo takie inwestycje będą bardzo opłacalne i gdyby Kompania miała z powodu restrukturyzacji przez najbliższe 2 lata choćby i 1,5 czy 2 mld zł deficytu, to też nie widzę problemu. A pani Strzelec-Łobodzińska bardzo dobrze prowadziła proces restrukturyzacji. Szkoda że odchodzi ze stanowiska, bo w Polsce nie ma na zawołanie fachowców o tak ogromnym doświadczeniu. Jej rezygnacja jest złą informacją dla Kompanii, górnictwa i całej polskiej gospodarki.

Paszkiewicz: Ceny za dostęp do torów będą niższe, ale tylko przez rok

0

W ciągu kilku tygodni poznamy nowy projekt cennika stawek dostępu do torów. Ma uwzględniać zarzuty Trybunału Sprawiedliwości UE i Urzędu Transportu Kolejowego, które zakwestionowały sposób naliczania stawek. Cennik będzie jednoroczny, ale zgodnie z oczekiwaniami rynku, PKP PLK chce pokazać perspektywę na kolejne lata.

 – Umówiliśmy się w związku z oczekiwaniem UTK, że pokażemy pewną perspektywę na 2-3 lata jeśli chodzi o bazę kosztową, wpływ restrukturyzacji na tę bazę, jak również potencjalne ruchy na średniej stawce tak, żeby była jakaś perspektywa również dla rynku kolejowego – tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Remigiusz Paszkiewicz, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.

Paszkiewicz zaznacza jednak, że spółka nie może przedstawić wiążącego cennika na następne lata. Wynika to nie tylko z tego, że cenniki stawek dostępu do torów są ustalane corocznie, ale przede wszystkim z braku pewności co do sposobu i poziomu finansowania infrastruktury przez budżet.

 – Jest nasze oczekiwanie, również ministerstwa transportu, żebyśmy mogli się umówić również na wieloletni plan finansowania zarządcy infrastruktury. To są rzeczy nierozerwalne. Przy takiej niepewności co do poziomu dofinansowania ze środków publicznych zarządcy infrastruktury, wynikającej z powstawania budżetu w cyklu rocznym, nie możemy być pewni tego, co za 2-3 lata będziemy mogli uwzględnić w cenniku – zauważa Paszkiewicz.

Nowa propozycja cennika stawek dostępu do torów, którą w ciągu kilku tygodni przedstawi PKP PLK, najprawdopodobniej doprowadzi do obniżek. Domaga się tego Urząd Transportu Kolejowego, który w kwietniu odrzucił pierwszą propozycję cennika. Według prezesa UTK zawierał on „nieuzasadniony wzrost stawek jednostkowych”, brakowało także propozycji działań zmierzających do ograniczenia kosztów administracyjnych PKP PLK.

W maju unijny Trybunał Sprawiedliwości stwierdził, że PKP PLK w niewłaściwy sposób nalicza stawki dostępu do torów. Zgodnie ze wspólnotowym prawem powinny one pokrywać tylko koszty związane bezpośrednio z ruchem pociągów po udostępnianych torach. Tymczasem koszty stałe, według Trybunału niezwiązane z przejazdami pociągów, stanowią zdecydowaną większość kosztów PKP PLK. Spółka nie może generować zysku, a różnica pomiędzy przychodami od przewoźników a kosztami jest pokrywana przez budżet państwa.

 – To orzeczenie rzeczywiście mówi w takim ogólnym wydźwięku o tym, że powinno być z jednej strony większe dofinansowanie ze środków publicznych PLK jako zarządcy infrastruktury, z drugiej strony, że stawki z różnych powodów, podawanych w orzeczeniu, są w Polsce zbyt wysokie. My chcemy, i takie jest również oczekiwanie prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, uwzględnić rezultat orzeczenia w nowym projekcie cennika i chcemy go w ciągu kilku tygodni złożyć. W tej chwili pracujemy nad metodologią, która uwzględni orzeczenie Trybunału – zapowiada Remigiusz Paszkiewicz.

W nowym cenniku mogą pojawić się nowe zniżki dla przewoźników, przede wszystkim towarowych. Remigiusz Paszkiewicz zaznacza jednak, że wprowadzenie takich zachęt jest ograniczone przepisami prawa oraz możliwościami finansowymi zarządcy infrastruktury. W tej chwili stawki dla przewoźników towarowych w Polsce są znacznie wyższe niż w innych dużych krajach, i wynoszą według danych UTK średnio 4,4 euro za pociągokilometr. 25-proc. zniżka przysługuje jedynie przy przewozach intermodalnych.

Remigiusz Paszkiewicz zapowiada, że jeśli tylko ramy prawne będą na to pozwalać, spółka rozszerzy katalog zniżek. W nowym cenniku, który będzie obowiązywał od wejścia w życie nowego rozkładu jazdy w połowie grudnia, na pewno utrzymane zostaną zniżki dla przewozów intermodalnych.

Newseria.pl

Mazur: Rachunki za prąd mogłyby być niższe jedną trzecią

0

Przedsiębiorcy mogą ograniczyć rachunki za prąd inwestując w oświetlenie, wymianę urządzeń czy zamianę źródeł energii na bardziej energooszczędne. Eksperci przekonują, że oszczędności mogą sięgnąć 35 proc. Czasem do obniżenia rachunków wystarczy dostosowanie umowy z dostawcą prądu do rzeczywistego zużycia energii w firmie.

Stolarczyk: Zielone certyfikaty powinny być rozliczane w skali roku

0

Na wynikach grupy Tauron za pierwsze półrocze odbił się spadek cen zielonych certyfikatów. Wahania w systemie wsparcia ekologicznej energii przyniosły straty. Stąd propozycje holdingu, by zmodyfikować system ważności certyfikatów. To ułatwi przedsiębiorcom planowanie inwestycji i ograniczy spekulacje na rynku.