Najważniejsze informacje dla biznesu
Strona główna Blog Strona 8155
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. ...
  5. 8151
  6. 8152
  7. 8153
  8. 8154
  9. 8155
  10. 8156
  11. 8157
  12. 8158
  13. 8159
  14. ...
  15. 8210
  16. 8211
  17. 8212

10.09.2013 ALERT

0

ENERGETYKA

Umowa LNG z Katarem będzie jedną z najdroższych na świecie

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Agencja Reuters donosi, że zaplanowane na 2015 rozpoczęcie dostaw LNG z Kataru do Polski będzie się wiązało z kosztami o jedną trzecią większymi, niż dostawy z Rosji. Polacy z PGNiG zobowiązali się w 2009 roku do zakupów 1 miliona ton LNG rocznie przez 20 lat za cenę indeksowaną z ceną ropy naftowej. Obecnie ceny LNG na rynku spotowym są dużo niższe. Jeżeli budowa terminala LNG dodatkowo się opóźni, koszty będą jeszcze większe. Polska będzie musiała renegocjować umowę z Katarczykami, którzy mogą się nie zgodzić na nowe warunki, sprowadzać surowiec poprzez swapy na rynku europejskim lub czekać na budowę połączenia gazowego z Litwą i tamtejszego terminala w Kłajpedzie.

Będzie nowy projekt ustawy o OZE?

(RZECZPOSPOLITA/CIRE)

Powstaje nowa wersja projektu ustawy od odnawialnych źródłach energii, w której mogą się pojawić regulacje wprowadzające akcje na nowe moce w odnawialnych źródłach energii – informuje „Rzeczpospolita”. Według „Rzeczpospolitej” tego rodzaju rozwiązania funkcjonują m.in. w Holandii i Włoszech. Gazeta zwraca jednocześnie uwagę, że swój system wsparcia dla OZE planują zmienić również Niemcy, a zamiany mają doprowadzić do ograniczenia wysokich kosztów produkcji energii z tego typu źródeł obciążających odbiorców końcowych.

Dziś w PE głosowanie na raportem Jerzego Buzka

(RZECZPOSPOLITA/CIRE)

Dzisiaj w Parlamencie Europejskim ma się odbyć głosowanie nad raportem Jerzego Buzka na temat budowy wspólnego unijnego rynku energetycznego – donosi „Rzeczpospolita” i zwraca uwagę, że europarlamentarzyści mają sie zająć między innymi kwestią mechanizmów kształtowania cen gazu. Jak relacjonuje dziennik, w sprawozdaniu, które zostanie przedstawione dziś w PE znalazł się zapis wzywający kraje unijne oraz Komisję Europejską do przeprowadzenia przeglądu wszystkich umów gazowych opartych na przestarzałych mechanizmach ustalania cen, w szczególności na zasadzie indeksacji cen ropy. Jednocześnie w sprawozdaniu KE zostanie wezwana do pomocy w ocenie możliwości renegocjacji takich umów. „Rzeczpospolita” zwraca uwagę, że zapis ten uderza w Gazprom, który opiera zdecydowaną większość swoich umów na indeksacji ceny gazu w oparciu o ceny ropy naftowej. Dziennik przypomina również, że sprawą indeksacji cen gazu w oparciu o ropę zajęła się już Komisja Europejska, która w śledztwie przeciwko Gazpromowi wskazała między innymi, że taka formuła cenowa zaburza właściwe funkcjonowanie rynku w krajach Europy Środkowo-Wschodniej.

BP odkryło gaz w delcie Nilu

(UNITED PRESS INTERNATIONAL/WOJCIECH JAKÓBIK)

British Petroleum odkryła “znaczne zasoby gazu” w wodach Nilu w Egipcie. Firma ma niebawem podać bardziej szczegółowe informacje na temat odkrycia. Od zamachu stanu z 3 lipca firmy energetyczne ograniczyły działalność na terenie Egiptu. Pomimo to, BP udało się odkryć nowe złoża.

Szefowie ENI i GDF Suez lobbują przeciwko OZE w Parlamencie Europejskim

(FINANCIAL TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)

Gerard Mestrallet, dyrektor GDF Suez i Paolo Scaroni, dyrektor ENI mają przedstawić propozycje reformy systemu wsparcia energetyki w Unii Europejskiej podczas wystąpienia w Parlamencie Europejskim. Ich zdaniem bezpieczeństwo energetyczne Europy jest zagrożone przez nazbyt szczodre subsydia dla sektora energii odnawialnej. Uważają, że ten model jest nie do utrzymania a OZE nie potrzebują już wsparcia publicznego. Oficjele będą reprezentować siedem innych firm: Enel, E.on, RWE, GasTerra, Iberdola, Gas Natural i Vattenfall.  Będą lobbować za rezygnacją z nowych celów klimatycznych po 2020 roku oraz wprowadzeniem rynku mocy.

 

INFRASTRUKTURA

Wpływy z fororadarów zasilą KFD

(www.pkd.org.pl)

Komisja nadzwyczajna do rozpatrzenia kilku poselskich projektów ustaw przyjęła sprawozdanie z prac, w którym proponuje, by wpływy z kar nakładanych przez ITD na podstawie wskazań fotoradarów od 1 stycznia 2014 r. zasilały Krajowy Fundusz Drogowy. Mają być przeznaczane na inwestycje poprawiające bezpieczeństwo na drogach krajowych i na budowę lub przebudowę dróg krajowych.

Modernizacja śródmiejskich ulic w Warszawie

(www.edroga.pl)

Nowe chodniki, dwa ronda, pasy i drogi rowerowe powstaną na ul. Świętokrzyskiej i Kopernika. Rozpoczyna się pierwszy etap modernizacji tych śródmiejskich ulic – na odcinku od ul. Nowy Świat do Tamki. Ulica Świętokrzyska to niemal w całości plac budowy centralnego odcinka II linii metra. Ale rozkopane dziś chodniki i jezdnia będą dla tej ulicy początkiem przemiany. Po zakończeniu budowy, gdy znikną wykopy i płoty, ul. Świętokrzyska zamieni się w estetyczną i przyjazną pieszym śródmiejską ulicę.

Inwestycje drogowe w Mysłowicach

(www.edroga.pl)

Remont drogi wojewódzkiej nr 934, ostatni etap budowy ronda na ul. Pukowca oraz bieżące remonty dróg to inwestycje drogowe, które prowadzone są w Mysłowicach. Ponad 790 tysięcy zł. będzie kosztowała naprawa najbardziej uszkodzonych odcinków drogi nr 934. Remont obejmie sfrezowanie istniejącej powierzchni asfaltowej i położenie nowej warstwy wyrównawczej oraz ścieralnej na skrzyżowaniach przy ulicach Krakowskiej, Miarki, Robotniczej, Stadionowej, na odcinkach od ulicy Mickiewicza w kierunku południowym.

IV Kongres Mobilności Aktywnej przed nami

(www.edroga.pl)

W dniach 12-13 września w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym AmberExpo odbędzie się IV Kongres Mobilności Aktywnej, organizowany przez Miasto Gdańsk oraz Polską Unię Mobilności Aktywnej (PUMA). Wydarzenie ma na celu wykorzystanie doświadczenia miast, regionów i krajów osiągających największe sukcesy w utrzymywaniu wysokiej jakości życia dzięki przyjęciu odpowiednich zasad kształtowania rozwoju lokalnego oraz optymalnemu wykorzystaniu potencjału aktywnych form mobilności.

KIO podtrzymało decyzję PKP Intercity o odrzuceniu oferty Pesa Bydgoszcz

(www.pkpsa.pl)

Krajowa Izba Odwoławcza podtrzymała decyzję PKP Intercity SA o odrzuceniu oferty Pesa Bydgoszcz SA na zakup 10 nowych lokomotyw spalinowych. Decyzja umożliwia przewoźnikowi kontynuację prac nad kolejnym przetargiem, tak, by jeszcze w 2015 r. lokomotywy mogły poprowadzić pociągi na liniach niezelektryfikowanych. Decyzję PKP Intercity ws. przetargu na zakup nowych lokomotyw spalinowych zaskarżył podmiot, którego oferta w trakcie postępowania została odrzucona.

Nowy członek zarządu CTL Logistics

(CTL Logistics)

Jarosław Król, ekspert ds. łańcucha dostaw, logistyki, planowania oraz optymalizacji procesów i restrukturyzacji przedsiębiorstw dołączył do Zarządu CTL Logistics Sp. z o.o. W firmie odpowiedzialny będzie za logistykę kontraktową. W swoim zawodowym dorobku posiada bogate doświadczenie w zarządzaniu przedsiębiorstwami działającymi na międzynarodowych rynkach. Od przeszło dwudziestu lat jest związany zawodowo z sektorem logistyki i FMCG.

Rekordowy sierpień

(www.airport.gdansk.pl)

Samoloty z Gdańska latają pełne jak nigdy! 86,6 proc. – tyle w sierpniu wyniosło przeciętne obłożenie rejsów wykonywanych z Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. To najlepszy wynik w historii lotniska. Niektóre samoloty startowały z większą liczbą pasażerów, niż miały foteli na pokładzie. Przeciętne obłożenie ponad 100 proc. zanotowano w sierpniu na połączeniach do Lublina (101,4 proc.), Glasgow (101,0 proc.), Dublina (102,8 proc.) i Cork (103,5 proc.).

 

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Joanna Dobosz, Wojciech Jakóbik, Patrycja Olszamowska, Maciej Pawlak

Fougheron: Francuzi chcą rozbudować polską Marynarkę Wojenną

0

Ministerstwo Obrony Narodowej planuje rozbudowę polskiej Marynarki Wojennej. Chce wzmocnić w ten sposób nasz system odstraszania potencjalnych wrogów. Trwają rozmowy polskich władz z potencjalnymi dostawcami floty. Jednym z nich jest francuski koncern DCNS. Ostatnio pojawiły się również pogłoski mówiące o leasingu niemieckich okrętów podwodnych.

Rajewski: Europejski przemysł jądrowy jest zainteresowany Polską

0

– W piątek 6 września w Krakowie francuskie koncerny Areva oraz EDF podpisały listy intencyjne dotyczące współpracy w obszarze budowy elektrowni jądrowych z czterema polskimi przedsiębiorstwami. To kolejny z serii sygnałów świadczących o zainteresowaniu zagranicznego przemysłu jądrowego naszym krajem – ocenia na swoim blogu ekspert do spraw energetyki jądrowej Adam Rajewski.

Przybył: Polska armia powinna być modernizowana na polskim rynku

0

KOMENTARZ

Krzysztof Przybył

Prezes Fundacji „Teraz Polska”

Dyskusja o polskiej obronności oscyluje głównie wokół kwot, które przeznaczane są na uzbrojenie naszej armii. Sprawa ważna? Bez wątpienia, bo przecież gra idzie nie tylko o nasze bezpieczeństwo, ale o zobowiązania wynikające z międzynarodowych sojuszy. Dlatego tyle kontrowersji wywołała niedawna decyzja rządu o przesunięciach środków w budżecie MON. Minister Siemoniak przyjął na siebie niewdzięczną rolę tłumaczenia decyzji, która jego samego stawia w trudnej sytuacji… Warto jednak zwrócić uwagę nie tylko na to, jakie sumy zostaną wydane, lecz ile z nich trafi do polskich zakładów. Zeszłotygodniowy Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach pokazał, jak nowoczesna i bogata jest oferta rodzimych zakładów. Tylko czy starczy politycznej woli na zakupy dla polskiej armii na polskim rynku?

Wiele razy pisałem, że argumentem za wyborem polskich produktów bądź usług nie jest fakt, że są one wyprodukowane w kraju. Wybieramy polskie wyroby dlatego, że są i polskie, i dobre. W przypadku tak newralgicznej sfery jak obronność, jest to szczególnie istotne.
Przez media przetoczyła się w ubiegłym roku dyskusja o ratowaniu gdyńskiej Stoczni Marynarki Wojennej. Politycy i eksperci wskazywali, że kupując okręty podwodne Polska powinna zadbać, by przy ich produkcji, a co najmniej utrzymaniu, wykorzystano potencjał i doświadczenie krajowych zakładów.
Jak na razie, decyzji w sprawie tego zakupu nie ma, ale sam fakt wywołania tak potrzebnej dyskusji jest niezwykle pozytywny. Pokazuje bowiem, że wyzbywamy się niepotrzebnych kompleksów. Umiemy kalkulować korzyści dla naszej gospodarki i potrafimy doceniać atuty polskiego przemysłu – bez zbytniej, niczym nieuzasadnionej przesady, ale i bez równie szkodliwego niedoceniania tego, co doceniane jest za granicą.

Powołanie Polskiego Holdingu Obronnego – miejmy nadzieję – pozwoli zachować ten dobry kierunek. Stawką jest bowiem nie tylko utrzymanie i rozwój miejsc pracy, ale zahamowanie odpływu z kraju świetnych specjalistów. Takich, których zagraniczne koncerny zbrojeniowe są gotowe zaprosić do współpracy za każde pieniądze. Jeśli pozwolimy by tak się stało, strat nie naprawimy przez długie lata…
To, że europejskie koncerny zainteresowane są nie tylko polskim rynkiem, lecz także rozwijają tu swoją produkcję, wynika między innymi z możliwości współpracy z profesjonalistami. W Kielcach przedstawiciele Grupy Thales, znanej u nas głównie jako dostawca wysokiej jakości systemów kolejowych, mówili o tym, że liczą na dostawę dla polskiej armii dronów – bezzałogowych śmigłowców latających. Thales przedstawił resortowi obrony również rozwiązania z zakresu obrony powietrznej i przeciwrakietowej. Wszystko to przy wykorzystaniu polskiego zaplecza i z korzyścią dla polskiej gospodarki.

Hasło, że polska armia powinna być zmodernizowana dzięki polskiemu potencjałowi, po raz pierwszy od wielu lat staje się realne. Trzymajmy kciuki za efekty!

 

Źródło: NaTemat.pl

Marcinkiewicz: W Parlamencie Europejskim nie ma konsensusu w sprawie gazu łupkowego

ROZMOWA

Bogdan Marcinkiewicz

Poseł do Parlamentu Europejskiego

Celem planowanych zmian dyrektywy EIA z założenia powinno być podniesienie jakości ocen oddziaływania na środowisko i wprowadzenie ułatwień dla inwestorów. Natomiast w konsekwencji mamy działanie odwrotne – przekonuje Poseł do Parlamentu Europejskiego z Europejskiej Partii Ludowej i Platformy Obywatelskiej Bogdan Marcinkiewicz.

Kister: Program odbudowy floty to czysty PR

0

Zaczyna się odbudowa floty wojennej RP. W tym tygodniu Marynarka zamówi w polskich stoczniach nowe niszczyciele min Kormoran II i patrolowiec – informuje dzisiejsza Rzeczpospolita. O to, czy w rzeczywistości tak jest zapytaliśmy dra Łukasza Kistera z Instytutu Jagiellońskiego, koordynatora projektu „Dostęp do morza zobowiązuje!”.

Walenczak: Prywatyzować narodowych czempionów przez giełdę

– W Szwecji i Norwegii wspiera się największe krajowe przedsiębiorstwa, działające w skali globalnej, zachowując ich centra decyzyjne w macierzystym kraju – mówi Krzysztof Walenczak, dyrektor generalny Societe Generale Corporate & Investing Banking.

Stępień: Rozwiązywanie problemów kolei w Łódzkiem

0

– W naszym województwie budujemy sieć Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Poszerzy ona możliwości rozwoju jego transportu zbiorowego – twierdzi Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego. – Pasażerowie będą mogli z niej korzystać począwszy od 2014 r. z Łodzi do 11 miast województwa. Już we wrześniu uruchamiamy wspólny bilet dla łodzian i okolicznych miejscowości. Obejmuje on pasażerów korzystających z tramwajów, autobusów oraz pociągów Przewozów Regionalnych – mówi Stępień. – Za pół roku bilet obejmie także pasażerów tworzącej się Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Według Stępnia na poprawę warunków podróżowania koleją w województwie łódzkim wpłynie także modernizowana obecnie przez PKP PLK sieć kilkunastu dworców. – Zachęcamy lokalne samorządy, by realizowały przy tych dworcach parkingi – mówi.

Według Stępnia obecnie często miasta „odwracają się” od kolei. Dworce znajdują się niekiedy z dala od centrów miast. – Jednak i na to można znaleźć radę. Np. dowożąc na stację mieszkańców specjalnymi ekobusami, jak w płn. Niemczech. Na finansowanie takich rozwiązań można się starać o unijne środki z Regionalnego Programu Operacyjnego – kończy.

Jędrysek: Lobby antyłupkowe szykuje się do działania

W rozmowie z portalem Stefczyk.info poseł Prawa i Sprawiedliwości i były Główny Geolog Kraju Mariusz Orion-Jędrysek odsłania kulisy przygotowań do głosowania Parlamentu Europejskiego w sprawie dyrektywy narzucającej dodatkowe regulacje na sektor gazu łupkowego w Europie zaplanowanego na 11 września.

Jakóbik: Ekologiczna obstrukcja. Ekolodzy powinni wziąć odpowiedzialność za swoje działania

KOMENTARZ

Wojciech Jakóbik

Redaktor naczelny BiznesAlert.pl

Problem z ekologami nie polega na tym, że wielu z nich protestuje, ponieważ ma na uwadze troskę o środowisko. Pojawia się on wtedy, gdy uzasadnione akcje społeczne zamieniają się w ekologiczną obstrukcję paraliżującą politykę energetyczną państwa.