Najważniejsze informacje dla biznesu
Strona główna Blog Strona 8159
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. ...
  5. 8155
  6. 8156
  7. 8157
  8. 8158
  9. 8159
  10. 8160
  11. 8161
  12. 8162
  13. 8163
  14. ...
  15. 8210
  16. 8211
  17. 8212

Olechnowicz: Grupa Lotos poprawi wyniki

Prezes Grupy Lotos zapowiada przyspieszenie w produkcji i sprzedaży. Po słabym pierwszym półroczu, kolejne kwartały mają być już znacznie lepsze. – Będziemy więcej przerabiać i więcej sprzedawać – zapewnia prezes gdańskiej spółki. 

Musiałek: Gaz łupkowy w Lęborku – jedna jaskółka wiosny nie czyni, ale…

KOMENTARZ

Paweł Musiałek

Klub Jagielloński

Przepływ gazu łupkowego na Pomorzu został szeroko omówiony w mediach. Z jednej strony pojawiły się optymistyczne komentarze w tym przede wszystkim głównego geologia kraju Piotra Woźniaka, wieszczące początek łupkowego sukcesu nad Wisłą. Z drugiej strony niektórzy eksperci studzili nastroje i bagatelizowali całą sprawę. Jakie więc rzeczywiste znaczenie dla polskich łupków ma odwiert Łebień LE-2H na koncesji Lębork?

Jest ono przede wszystkim symboliczne. Faktem jest, że przepływ gazu łupkowego na poziomie 8,5 tys. m3 nie jest wynikiem gwarantującym opłacalność jego wydobycia. Niemniej nie powinniśmy lekceważyć faktu, że to to pierwszy tak dobry rezultat w historii rozpoznawania łupkowych złóż gazu ziemnego w Europie. Po serii pesymistycznych informacji dotyczących wyjścia niektórych spółek z Polski mamy w końcu dobrą wiadomość.

Pozytywny wydźwięk jest istotny. Batalia o łupki to przecież nie tylko sfera geologii i wiertnictwa, ale także PR gdzie interpretacja często ma większe znaczenie niż fakty. Informacje o wydobyciu gazu łupkowego w Polsce poszły w świat. I nawet jeśli są nieadekwatnie optymistyczne, to w kontekście tworzenia klimatu dla wydobycia gazu niekonwencjonalnego ma to niemałe znaczenie.

Dziekoński: Granty dla przedsiębiorców, którzy inwestują w energooszczędność i odnawialne źródła energii

0

Na przełomie września i października na rynku pojawią się kredyty z grantem dla przedsiębiorców, przy których marża może być ujemna. Małe i średnie firmy dostaną wsparcie na inwestycje zwiększające energooszczędność oraz związane z energetyką odnawialną. Szacuje się, że zainteresowani wyczerpią pulę kredytów do końca roku.

Piaskowski/Ciołkowski: Istotne zmiany zasad wsparcia dla energetyki

KOMENTARZ

Mikołaj Piaskowski – Radca prawny i starszy prawnik w Departamencie Prawa Gospodarczego, ekspert ds. pomocy publicznej CMS Cameron McKenna

Piotr Ciołkowski – Radca prawny i starszy prawnik w Departamencie Energetyki CMS Cameron McKenna

W wyniku przeprowadzonych publicznych konsultacji odnoszących się do nowych wytycznych dotyczących pomocy środowiskowej i energetycznej na lata 2014-2020 („Nowe Wytyczne Środowiskowe”), Komisja Europejska planuje opublikować projekt tych wytycznych. Robocza wersja projektu, do której dotarliśmy, zapowiada istotne zmiany w stosunku do aktualnie funkcjonujących zasad.
Odejście od wsparcia dla energetyki w formie pomocy regionalnej

W ramach generalnej reformy przepisów dotyczących udzielania pomocy publicznej, Komisja Europejska podjęła decyzję, by nowe wytyczne w sprawie pomocy regionalnej na lata 2014–2020 przyjęte 23 lipca 2013 roku, odmiennie od poprzednich wytycznych dotyczących pomocy regionalnej, nie stosowały się do pomocy w sektorze energetycznym. Ocena projektów pomocowych w tym sektorze ma się odbywać właśnie na podstawie Nowych Wytycznych Środowiskowych. Komisja uznała, że z jej perspektywy nie jest korzystne, gdy Państwa Członkowskie wybierają spośród dwóch systemów wsparcia, pomocy regionalnej i pomocy na ochronę środowiska (tzw. forum shopping), i postanowiła, że projekty energetyczne będą musiały być oceniane co do zgodności z art. 107 (2) lub (3) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej („Traktat”) tylko na podstawie Nowych Wytycznych Środowiskowych, zawierających bardziej restrykcyjne zasady. Zmiana ta byłaby więc generalnie niekorzystna dla polskiego sektora energetycznego.

Notyfikacje indywidualne

Nowe Wytyczne Środowiskowe, podobnie jak poprzednie wytyczne definiują przypadki, w których konieczne jest dokonanie notyfikacji i uzyskanie zgody Komisji Europejskiej na udzielenie indywidualnej pomocy publicznej na ochronę środowiska (i teraz także dla sektora energetycznego). Chodzi w szczególności o pomoc operacyjną dla instalacji wytwarzających energię ze źródeł odnawialnych o mocy przekraczającej 125 MW i o pomoc operacyjną dla instalacji kogeneracyjnych o mocy (w zakresie wytwarzania energii elektrycznej) przekraczającej 200 MW, a ponadto, co jest nowością w stosunku do poprzednich wytycznych:

– pomoc na infrastrukturę energetyczną, gdy jej wartość dla jednego przedsiębiorstwa, na jeden projekt inwestycyjny, przekracza 20 milionów euro;

– pomoc na wychwytywanie i składowanie dwutlenku węgla (CCS), gdy jej wartość na jeden projekt inwestycyjny przekracza 20 milionów euro.

Przetargi i feed-in premium

Wygląda na to, ze zgodnie z projektem Nowych Wytycznych Środowiskowych, pomoc operacyjna dla wytwarzania energii w źródłach odnawialnych będzie udzielana przede wszystkim w drodze przetargów na energię elektryczną pochodzącą z nowoinstalowanych mocy OZE. Proces przetargowy będzie musiał być zasadniczo neutralny technologicznie („technology neutral”), co można rozumieć między innymi w ten sposób, iż kryteria wyboru w przetargu nie powinny dawać pierwszeństwa określonym technologiom wytwarzania. Ponadto, budżet danego programu wsparcia powinien być z góry określony w taki sposób, aby nie wszystkie podmioty biorące udział w przetargu mogły to wsparcie uzyskać. Wsparcie miałoby być natomiast udzielane w formie feed-in premium, czyli dodatku do ceny rynkowej energii. Co również istotne, udział w przetargach powinien być (z pewnymi wyjątkami) otwarty dla podmiotów ze wszystkich państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Uniezależnienie wysokości wsparcia od stosowanej technologii

Istotną nowością w Nowych Wytycznych Środowiskowych może być założenie, zgodnie z którym również wsparcie operacyjne dla energetyki odnawialnej w postaci certyfikatów powinno być niezależne od stosowanej technologii („the mechanisms shall be technology neutral”). Można to tak rozumieć, iż dotyczy to zarówno kwestii kryteriów stosowanych przy ocenie przysługiwania wsparcia bądź jego braku, jak i wysokości wsparcia. W tym kontekście wydaje się, iż system wsparcia planowany zgodnie z ostatnim projektem ustawy o OZE (z 9 października 2012 roku), przewidujący współczynniki korekcyjne dla zielonych certyfikatów w zależności od technologii wytwarzania, będzie trzeba odłożyć do lamusa. Zresztą od jakiegoś czasu z samego Ministerstwa Gospodarki płyną sygnały o zmianie podejścia do wsparcia OZE.

Energia atomowa i niedostatki mocy

Nowością jest również wprowadzenie do Nowych Wytycznych Środowiskowych osobnego rozdziału zawierającego kryteria udzielania pomocy dla energii atomowej i mechanizmów wsparcia mających zapobiegać niedostatkom mocy. Większość zapisów ma charakter ogólny. Na uwagę zasługuje przede wszystkim postanowienie, zgodnie z którym mechanizmy wsparcia mające zapobiegać niedostatkom mocy powinny być konstruowane w sposób umożliwiający udział w nich podmiotom z innych Państw Członkowskich, natomiast wsparcie dla energetyki atomowej powinno być udzielane w drodze procedury przetargowej.

Obowiązywanie Wytycznych

Projekt Nowych Wytycznych Środowiskowych przewiduje przepisy przejściowe. Zgodnie z nimi, Nowe Wytyczne Środowiskowe będą stosowane przez Komisję od chwili ich publikacji, nawet w stosunku do postępowań wszczętych na skutek wniosków notyfikacyjnych złożonych przed tą datą. Ponadto, projekt zawiera sugestię Komisji, iż w szczególności do końca 2015 roku miałoby dojść do dostosowania obecnych systemów wsparcia do nowych zasad wyrażonych w Nowych Wytycznych Środowiskowych. Choć zapis ten sformułowany jest literalnie jedynie jako propozycja Komisji, potencjalną konsekwencją niepodjęcia przez Państwa Członkowskie proponowanych działań może być w skrajnych przypadkach nawet wstrzymanie lub zwrot nadal otrzymywanej pomocy.

Podsumowanie

Prace nad Nowymi Wytycznymi Środowiskowymi nadal trwają. Warto śledzić na bieżąco rozwój sytuacji w tym zakresie, gdyż ich ostateczna treść będzie miała bezpośredni wpływ na systemy wsparcia OZE i kogeneracji w najbliższych latach. Wszelkie prace nad tymi systemami powinny mieć na uwadze projektowane przez Komisję zmiany, ze względu na potencjalne konsekwencje w postaci uznania wsparcia za niespełniające przesłanek dopuszczalnej pomocy publicznej.

CIRE

Sadowski: Gospodarka fabrykami stoi. Niestety nie w Europie

Europa przywraca fabryki do łask. Ekonomiści przyznają, że to przemysł jest najważniejszym motorem napędowym gospodarki, w przeciwieństwie do zawodnego sektora finansowego. Sprawę komentuje Andrzej Sadowski, wiceprezydent Centrum im. Adama Smitha.

Kilian: Branża czeka na gwarancje w regulacjach

Prezes Polskiej Grupy Energetycznej Krzysztof Kilian w rozmowie z Wirtualnym Nowym Przemysłem ocenia, że branża energetyczna czeka na jasne regulacje pozwalające ocenić rentowność inwestycji w sektorze.

– Jedni mówią o cenie 200 zł za MWh , my mówimy o 240 zł. To wszystko zależy od warunków na rynku, a nie wiemy jakie te warunki będą za 20 czy 30 lat. Dlatego określa się ogólne warunki wskazujące ścieżkę dojścia do tego, aby ten projekt był rentowny. Test to zawsze obarczone ryzykiem błędu, ponieważ nikt nie potrafi przewidzieć tego, co będzie za 20 czy 30 lat – ocenia. Liczy na rządowe dopłaty do cen energii.

– Rentowność nowych projektów jest dyskusyjna. Oczekiwalibyśmy regulacji ubezpieczających ryzyko decyzji inwestycyjnych, które będą rozliczane w przyszłości, kiedy dana jednostka będzie zaczynała produkcję energii plus 20, a czasami do 30 lat, bo taki jest okres zwrotu na projekcie – twierdzi Kilian.

 

Kuźmiuk: W ostatnich sześciu latach wydaliśmy o 10 mld zł mniej niż wynikało z ustawy

0

Poseł Prawa i Sprawiedliwości Zbigniew Kuźmiuk gasi optymizm decydentów, którzy przekonują, że cięcia w zbrojeniówce nie zaszkodzą polskiej armii.

– Trzeba w tym miejscu przypomnieć, że wydatki MON w 2013 roku zostały zaplanowane w wysokości ponad 31 mld zł, ale wydatki na nowe uzbrojenie to kwota około 10 mld zł i wspomniane cięcia w zasadzie w całości będą dotyczyły tych właśnie wydatków – pisze na swoim blogu.

– W czasie więc blisko 6 letnich rządów Donalda Tuska, na finansowanie armii przeznaczono o ponad 10 mld zł mniej niż wynikało to z ustawy o finansowaniu sił zbrojnych i te cięcia wydatków w dużej mierze pochodziły z części przeznaczonej na modernizację armii – konstatuje Kuźmiuk, przedstawiając konkretne wyliczenia.

Źródło: wPolityce.pl

Kledzik: Unowocześnimy Elektrownię Turów

Inwestycję odsiarczania spalin udało się wspólnie pozyskać wraz z naszą siostrzaną spółką z grupy Bilfinger. My, jako polska część Bilfingera odpowiadamy za część konstrukcyjną i budowlaną. Część systemową zrealizuje firma Babcock Noell – również z grupy Bilfingera – informuje prezes Bilfingera Piotr Kledzik.

– Wspólnie możemy zaoferować kompleksowe rozwiązania dla energetyki. Odsiarczanie stanowi element unowocześniania całego kompleksu Elektrowni Turów. Cała inwestycja warta jest ok. 500 mln zł netto. Będzie to jedna z największych tego typu realizacji w sektorze polskiej energetyki, mająca istotne znaczenie dla rozwoju tego sektora, jak i dla ochrony środowiska – mówi w rozmowie z BiznesAlert.pl.

Doprowadzenie do pozyskania tego kontraktu trwało długo, uzyskaliśmy go po ciężkich bojach, były protesty. Cieszę się więc, że jesteśmy już po podpisaniu umowy i że możemy z optymizmem spojrzeć w przyszłość. Pierwsze rozmowy z inwestorem są obiecujące i mam nadzieję, że wspólnie doprowadzimy w 2015 r. do zakończenia inwestycji – kończy.

Kuć: Wzrosła liczba pasażerów Przewozów Regionalnych. Spółka zamknie jednak rok ze stratą

0

Przewozy Regionalne w tym roku raczej nie wyjdą na zero, ale strata nie powinna być większa niż założona w planie budżetowym, czyli 22 mln zł – przyznaje prezes spółki, Ryszard Kuć. Sytuację poprawiły nieco miesiące letnie. Wiadomo już, że w lipcu kolejami podróżowało więcej pasażerów niż w lipcu 2012 r.

Gogolewski: Ekolodzy chcą by EBOR przestał finansować inwestycje w energetykę węglową

Uczestniczące w odbywających się w tym tygodniu konsultacjach społecznych projektu polityki energetycznej Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (EBOR) pozarządowe organizacje ekologiczne domagają się od banku, aby zaprzestał finansowania nowych inwestycji opartych na paliwach kopalnych, przede wszystkim na węglu.