Najważniejsze informacje dla biznesu
Strona główna Blog Strona 8161
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. ...
  5. 8157
  6. 8158
  7. 8159
  8. 8160
  9. 8161
  10. 8162
  11. 8163
  12. 8164
  13. 8165
  14. ...
  15. 8210
  16. 8211
  17. 8212

3.09.2013 ALERT

0

ENERGETYKA

Ropa łupkowa pod Zieloną Górą

(DGP/WOJCIECH JAKÓBIK)

Kanadyjczycy szukali w okolicach Zielonej Góry miedzi. Znaleźli jednak coś bardziej cennego – potężne złoża ropy naftowej – donosi Dziennik Gazeta Prawna. To duża niespodzianka, ponieważ z badań geologicznych wynika, że tamtejsze regiony nie powinny obfitować w węglowodory. Rozmówcy DGP przekonują jednak, że mogą one występować w towarzystwie miedzi, których szukał kanadyjski Wisent Oil. Firma nawiąże współpracę z San Leon Energy. Obie spółki liczą na zyski z przyszłego wydobycia ropy naftowej spod Zielonej Góry.

UOS traci optymizm

(CIRE)

Założona w Polsce przez amerykańskiego biznesmena i inżyniera Dennis McKee firma United Oilfield Services (UOS), która miła budować swoją potęgę na łupkowym boomie w naszym kraju, stopniowo przechodzi do planu B w strategii, czyli do szukania zleceń poza granicami Polski – pisze „Puls Biznesu”. Jak czytamy w dzienniku, UOS pracuje w Polsce m.in. dla San Leon Energy, Lane Energy, 3Legs Resources i Wisent Oil & Gas czy FX Energ, ale firma liczyła na to, że w naszym kraju powstaną setki odwiertów poszukiwawczych. Jednak w jak podkreśla Dennis McKee, w Polsce wszystko trwa dużo dłużej niż w USA. W jego ocenie w Stanach Zjednoczonych sektor łupkowy tak szybko się rozwinął, bo nie tracono tam tyle czasu co w Polsce. – Jak mówi, to co można zrobić w kilka dni w Polsce trwa parę tygodni.

Litwa nie pójdzie na ustępstwa w rozmowach z Gazpromem

(LITHUANIAN TRIBUNE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Wilno nie zamierza iść na ustępstwa w rozmowach z rosyjskim gigantem gazowym – poinformował premier Algirdas Butkevicius. Ocenia, że obniżka cen surowca na jaką liczy jego kraj powinna sięgnąć jednej piątej. Gazprom miał podjąć decyzję w tej sprawie przed końcem sierpnia. Jednakże tak się nie stało. Dyrektor firmy Aleksiej Miller odwiedzi Litwę w przyszłym tygodniu i weźmie udział w posiedzeniu zarządu Lietuvos Dujos, w którym udziały posiada także Gazprom.

Rumuni protestują przeciwko gazowi łupkowemu

(NATURAL GAS EUROPE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Do 3500 ludzi protestowało w miejscowości Barlad na północnym wschodzie Rumunii w niedzielę. Amerykański Chevron planuje przeprowadzić odwierty w okolicy tego miasta. Firma nie zamierza rezygnować ze swoich planów.

Jeszcze Nabucco nie zginęło

Zdaniem ministra energetyki i surowców naturalnych Turcji Tanera Yildiza wybór Gazociągu Transadriatyckiego (TAP) do realizacji koncepcji Korytarza Południowego – dostaw gazu ziemnego z Azerbejdżanu do Europy – nie wyklucza realizacji projektu Nabucco. Zdaniem polityka inicjatywy te uzupełniają się. Uważa on, że po zapewnieniu dostaw np. z Iraku i poparcia politycznego w Europie, Nabucco może wrócić na deski kreślarskie.

Japonia wyda 40 mld jenów na powstrzymanie wycieku w Fukushimie

(TREND/WOJCIECH JAKÓBIK)

Tokio zamierza wydać 40 mld jenów (400 mln dolarów) na walkę z wyciekiem radioaktywnej wody z uszkodzonych siłowni atomowych w Fukushimie. Fundusze te zostaną zaczerpnięte z rezerwy budżetowej na 2013 rok. TEPCO podniosło wczoraj poziom skażenia w okolicach obiektu do trzeciego poziomu. Jest on najwyższy od dnia katastrofy.

INFRASTRUKTURA

Porozumienie Zarządu PKP CARGO i związków zawodowych podpisane

(www.pkp-cargo.pl)

2 września podpisano porozumienie między Zarządem PKP CARGO, a związkami zawodowymi w ramach toczącego się od czerwca sporu zbiorowego. Obie strony uzgodniły Pakt Gwarancji Pracowniczych, zakładający m.in. 4-letnie i 10-letnie gwarancje zatrudnienia oraz wypłatę premii prywatyzacyjnej w formie akcji pracowniczych w przypadku jeżeli dojdzie do debiutu giełdowego spółki. Pracownicy obejmą akcje w ramach nowej emisji akcji, która będzie przeprowadzona po debiucie giełdowym PKP CARGO. Szacunkowa wysokość premii to ok. 165 mln zł brutto.

PKP Intercity kupuje piętrusy

(www.transport.gov.pl)

PKP Intercity ogłosiło przetarg na dostawę 10 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Postępowanie, prowadzone w trybie negocjacji z ogłoszeniem, wyłoni producenta, który dostarczy nowe, piętrowe pociągi dla linii łódzkiej. Część środków potrzebnych na realizację inwestycji PKP Intercity chce pozyskać z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko. Przedmiotem zamówienia są piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne wraz z zapewnieniem usługi utrzymania technicznego.

PKP CARGO wjechało do Włoch

(www.pkp-cargo.pl)

Pociągi PKP CARGO mogą wjeżdżać na włoską stację graniczną Tarvisio. ANSF, czyli włoski urząd nadzorujący rynek kolejowy, wydał PKP CARGO zezwolenie na samodzielne przewozy do włoskiej stacji granicznej Tarvisio. Do tej pory przy przewozach tranzytowych do Włoch i z powrotem na terenie włosko-austriackiego odcinka granicznego spółka musiała korzystać z usługi innych przewoźników. Przypomnijmy, że obecnie PKP CARGO realizuje cykliczne samodzielne przewozy kontenerów przez Polskę, Czechy i Austrię do stacji Tarvisio (dwie pary pociągów na tydzień).

Raport z postępu prac na autostradzie A1

(www.gddkia.gov.pl)

W ciągu ostatniego tygodnia na budowie autostrady A1 od Czerniewic do Kowala przybyło 200 pracowników, 100 maszyn budowlanych i ponad 12 km warstwy wiążącej. Widoczne jest duże zaangażowanie ludzi i sprzętu. Od 23 do 30 sierpnia na kujawsko-pomorskich odcinkach budowanej autostrady pracowało dziennie 1660 osób i 760 maszyn budowlanych a prace prowadzono na 40 obiektach mostowych. Wykonawca ułożył ponad 12 km warstwy wiążącej.

Nowe przetargi na ponad 80 km ekspresówek

(www.gddkia.gov.pl)

Ruszyły postępowania przetargowe na kolejne ponad 80 kilometrów nowych dróg ekspresowych. Chodzi o S51 z Olsztyna do Olsztynka (13,3km), S7 obwodnicę Radomia (24,7 km) oraz S3 Kaźmierzów – Lubin Południe (25,7 km) oraz nieco ponad 20 km odcinek w. Lubin Południe – Legnica (bez węzła). Dzięki wybudowaniu S51 Olsztyn będzie skomunikowany ekspresowo z S7 Warszawa – Gdańsk, ekspresowa „trójka” połączy autostrady A2 i A4 a obwodnica Radomia kierowcom podróżującym z Warszawy do Kielc pozwoli ekspresowo ominąć to miasto.

Wszystkie perony na stacji w Katowicach gotowe

(www.plk-sa.pl)

Modernizacja ostatniego z czterech peronów na stacji Katowice – peronu pierwszego – została zakończona. Od 2 września pasażerowie korzystają ze wszystkich odnowionych peronów, które zyskały zadaszenie, nową nawierzchnię, ławki tablice informacyjne i szereg innych elementów służących pasażerom. Zadaszenie nad peronem pierwszym jest częścią hali peronowej zakrywającej cztery perony i osiem torów. Panele umieszczone na wysokiej konstrukcji chronią pasażerów deszczem, wiatrem czy śniegiem.

 

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Joanna Dobosz, Wojciech Jakóbik, Patrycja Olszamowska, Maciej Pawlak

Paszkiewicz: PKP PLK wyda w tym roku 5 mld zł na inwestycje. W przyszłym roku chce przyspieszyć prace

0

 

PKP Polskie Linie Kolejowe mogą wydać w tym roku nawet 5 mld zł na inwestycje. Powstaje wieloletni plan inwestycji kolejowych, a w przyszłym roku spółka chce przyspieszyć prace. Główne projekty są związane z wprowadzeniem pociągów Pendolino do Polski oraz z modernizacją torów na południu kraju.

Kawczyński: Ustawa krajobrazowa może zaszkodzić OZE, ale przecież nie po to powstaje

0

– Ustawa krajobrazowa w jakimś stopniu może zaszkodzić sektorowi Odnawialnych Źródeł Energii. Potencjalnie może utrudniać jego rozwój, ale zobaczymy jak gminy ją wykorzystają w praktyce – ocenia ekspert Krajowej Izby Gospodarczej Krzysztof Kawczyński.

Chmal: W związku z sytuacją w Syrii ropa naftowa będzie drożeć

0

– Zawsze tego typu konflikty, jaki zapowiada się w Syrii, w związku z amerykańskimi zapowiedziami interwencji zbrojnej w tym kraju, wywołują wzrost cen za baryłkę ropy naftowej. I zapewne nie będzie inaczej także w obecnym przypadku – przewiduje Tomasz Chmal, ekspert Instytutu Sobieskiego.

Woszczyk: Nie wiemy, jak PGNiG chce się wywiązać z obowiązków w zakresie obliga

– Postępowanie taryfowe jest w toku – deklaruje Marek Woszczyk, prezes Urzędu Regulacji Energetyki, w wywiadzie dla „Rzeczpospolitej”. Woszczyk, odnosząc się do kwestii zatwierdzenia nowej taryfy na gaz ziemny dla PGNiG deklaruje, że sam moment zatwierdzenia nowej taryfy jest wtórny w stosunku do wyników oceny wniosku, złożonego przez PGNiG.

Tarnawski: Bitwa o backloading jeszcze nie jest przegrana

– Jako jedne z przyczyn stosunkowo niskich cen energii w Polsce można wskazać dwa czynniki ściśle ze sobą powiązane. Pierwszy z nich to fakt, że ponad 90 proc. energii produkowanej jest z węgla, drugi to utrzymywanie się niskich cen praw do emisji CO2 – pisze w „Rzeczpospolitej” ekspert Instytutu Kościuszki Marcin Tarnawski.

Wipler: Bez czytelnej polityki energetycznej nowe moce nie będą powstawać

Jak donosi CIRE, Tauron unieważni przetarg na budowę bloku w Elektrowni Jaworzno, jeśli nie otrzyma od konsorcjum Rafako i Mostostalu Warszawa gwarancji do 30 września – poinformował prezes Tauronu Dariusz Lubera. Czy nowe bloki węglowe będą powstawały? Czy rząd powinien zapewnić im dodatkowe gwarancje? Co z Polskimi Inwestycjami Rozwojowymi? Sprawę komentuje poseł niezrzeszony i prezes Stowarzyszenia Republikanie Przemysław Wipler.

Polskie Inwestycje Rozwojowe mają w założeniu wypełniać lukę finansową w projektach inwestycyjnych, które mają dużo dłuższy okres zwrotu, niż w innych przypadkach – mówi polityk – Jednak ani PIR, ani żaden inwestor nie wyłoży realnych pieniędzy w sytuacji w której nie zna polityki energetycznej rządu. To zbyt wielka odpowiedzialność – ocenia.

Zdaniem Wiplera niepewność inwestorów wynika z braku czytelnej polityki energetycznej obecnego rządu. – To kwestia legislacji. Prawo energetyczne powinno pozwalać inwestorowi na obliczenie stopy zwrotu inwestycji długoterminowej w energetyce. W sytuacji w której rząd przyjmuje prawo unijne, bierze na siebie odpowiedzialność za rentowność części projektów – twierdzi Wipler. – W tym momencie przyjęcie sprawozdania gwarantującego odpowiedni poziom cen energii to minimum, bez którego nie będzie można prowadzić poważnych inwestycji.

– Dlatego w tej sytuacji nikt nie weźmie na siebie ryzyka i nie podejmie decyzji o zainwestowaniu wielkich pieniędzy, bo po prostu nie chce iść do więzienia – sumuje rozmówca BiznesAlert.pl.

Siwiec: Minister Nowak jak Potiomkin

0

– Nie wiedziałem dlaczego pociąg „Pendolino” został przeciągnięty do Polski ponad rok przed włączeniem do eksploatacji. Argumenty, że trzeba coś próbować, a to w Żmigrodzie, a to w długiej hali na Olszynce Grochowskiej, zupełnie mnie nie przekonywały. Wydawało mi się naiwnie, że jak coś się kupuje, to po to, aby używać i zarabiać na tym. Myślałem też, że to Włosi powinni ten pociąg wypróbować u siebie, tak jak dzieje się np. z samochodami czy samolotami. Nie miałem racji, a dziś zrozumiałem o co chodzi – pisze na swoim blogu europoseł Marek Siwiec (Europa Plus).

Polityk porównuje działania ministra Sławomira Nowaka do posunięć Potiomkina.

– Książę Grigorij Potiomkin wybudował wzdłuż Dniepru przenośne wioski, aby cieszyć wzrok cesarzowej, gdy odwiedzała nowe zdobycze terytorialne. Minister Nowak robi to samo. Na kolei jest jak było, a on obwozi po Polsce niebieski pociąg, aby ludzie zobaczyli jak będzie. Kiedyś. Bo pociąg w końcu ruszy, ale dopiero w grudniu 2014 roku! – pisze Siwiec.

– Jak mawiają Rosjanie – i straszno, i śmieszno! – konkluduje europoseł.

Źródło: NaTemat.pl

Jakóbik: Rentowność nowych bloków węglowych należy rozpatrywać długoterminowo. Kilian do wymiany?

KOMENTARZ

Wojciech Jakóbik

Redaktor naczelny BiznesAlert.pl

W rozmowie z Bloomberg Businessweek Polska prezes Polskiej Grupy Energetycznej Krzysztof Kilian ocenia, że projekt rozbudowy Elektrowni Opole będzie rentowny przy cenach energii na poziomie 230-240 zł za MWh. To tylko półprawda, jeśli weźmiemy pod uwagę bezpieczeństwo energetyczne państwa.

Polska potrzebuje nowych bloków węglowych, które zastąpią stare, nieefektywne obiekty, które są obecnie wygaszane. Tylko Tauron planuje w najbliższych latach wyłączyć bloki o łącznej mocy 960 MW. Szef spółki Dariusz Lubera prezentuje jednak inne spojrzenie na rentowność budowy nowych bloków węglowych, niż prezes Kilian. Dla dobra polskiej energetyki, przyjaciel premiera Donalda Tuska powinien wzorować się na argumentacji Lubery.

Pytany przez Wirtualny Nowy Przemysł o rentowność budowy bloku w Jaworznie, którego praca miałaby zastąpić moce wygaszane przez Tauron, prezes firmy stwierdza, że w kalkulacjach tego typu nie można opierać się na krótkookresowych prognozach cen energii. Blok ma działać prawie pół wieku i ma zapewnić bezpieczeństwo energetyczne państwu. Dlatego też krótkoterminowa nieopłacalność w stosunku do niskich obecnie cen energii, to sprawa drugorzędna. Ponadto nowy obiekt będzie bardziej efektywny energetycznie i mniej emisyjny. W długim terminie inwestycja w Jaworznie się zwróci.

Podobnie będzie z rozbudową Elektrowni Opole, która w opinii Kiliana będzie nierentowna. Nie pomogły najwyraźniej apele premiera, który wręcz wymusił na swoim koledze przystąpienie PGE do realizacji przedsięwzięcia. Kilian dalej wątpi w Opole, o czym świadczy rozmowa z Bloomberg Businessweek Polska. Liczy na wsparcie państwa w ramach Państwowych Inwestycji Rozwojowych – programu, który obecnie jest wielką niewiadomą. Wypowiedź prezesa Tauronu potwierdza jednak, że Kilian mógłby przyjąć inną optykę zgodną z interesem kraju – zacisnąć zęby i ratować kraj przed blackoutem. Jednak nie chce tego zrobić, pomimo napominań premiera. Czy czas na zmianę na tym stanowisku?

2.09.2013 ALERT

0

ENERGETYKA

Kilian znów o nierentowności rozbudowy Elektrowni Opole

(CIRE)

Nowe bloki Elektrowni Opole będą rentowne przy cenie energii na poziomie 230-240 zł za MWh, wynika z rozmowy prezesa Polskiej Grupy Energetycznej Krzysztofa Kiliana z tygodnikiem „Bloomberg Businessweek Polska”. Jak zapewnia w rozmowie z tygodniem prezes PGE, grupa posiada środki, aktywa, doświadczenie i wiedzę, aby inwestować. Jednak nieprzewidywalność otoczenia sprawia, że jest to w praktyce trudne do realizacji, podkreśla szef PGE i dodaje, że obecnie można przewidywać najwyżej to, co będzie się działo za dwa–trzy lata, a później to jednak wielka niewiadoma.

Tauron także o nierentowności bloków węglowych

(WIRTUALNY NOWY PRZEMYSŁ/WOJCIECH JAKÓBIK)

W rozmowie z Dariuszem Ciepielą prezes Tauronu Dariusz Lubera informuje, że jego firma zamierza wyłączyć 8 bloków węglowych o łącznej mocy 960 MW. Sześć z nich zostało zgłoszonych do przetargu na moce rezerwowe ogłoszonym przez Polskie Sieci Elektroenergetyczne. Jeżeli bloki zostaną wyłączone, ich moc mógłby zastąpić nowy blok Elektrowni Jaworzno III. Tymczasem opłacalność tego bloku była oceniana przez Tauron na 200 zł za MWh. Cena energii jest obecnie dużo niższa. Jednak zdaniem Lubery nie można się nią sugerować a opłacalność takich inwestycji należy rozpatrywać w dłuższych ramach czasowych.

Janukowycz: Rosja oferuje poniżające warunki umowy gazowej

(INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK)

Prezydent Ukrainy Wiktor Janukowycz przekonuje, że Rosja korzysta z lepszej pozycji w rozmowach gazowych z jego krajem i oferuje nieuczciwe warunki nowej umowy gazowej. Polityk uważa, że z tego powodu Kijów nie może zgodzić się na jej przedłużenie. „Otrzymaliśmy propozycje, które nam nie odpowiadają i są wręcz poniżające. Nigdy się nie zgodzimy na takie warunki. Nie możemy sprzedać naszego kraju – to nasza podstawowa zasada” – ocenił.

Litwa potwierdza wagę budowy terminala LNG w Kłajpedzie

(THE BALTIC COURSE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Po spotkaniu Komisji Projektu Terminala LNG premier Litwy Algirdas Bitkevicius ocenił, że projekt rozwija się zgodnie z planem i zostanie zakończony do grudnia 2014 roku. Litewskie gazety piszą, że dzięki obiektowi Wilno uniezależni się od drogich dostaw gazu z Rosji. Przepustowość terminalu ma sięgnąć nawet 3 mld m3.

Terminal LNG zwiększyłby bezpieczeństwo energetyczne Estonii

(ESTOŃSKIE RADIO PUBLICZNE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Nowa analiza ministerstwa spraw gospodarczych Estonii wskazuje, że budowa regionalnego terminalu LNG w Estonii lub Finlandii zwiększy bezpieczeństwo energetyczne tego kraju bałtyckiego. Komisja Europejska wciąż rozważa, dla którego z możliwych projektów przydzielić dofinansowanie. Dyrektor Eesti Gaas Harri Mikk przekonuje, że powstanie obiektu pozwoliłoby na rozwój rynku gazu w Estonii, który obecnie praktycznie nie istnieje.

Rosnieft boi się sabotażu zagranicznych firm

(THE MOSCOW TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)

Dyrektor Rosnieftu Igor Sieczyn ocenił, że rozwój eksportu LNG na Dalekim Wschodzie musi rozwijać się niezależnie od woli zagranicznych producentów tankowców i sprzętu niezbędnego do przeprowadzania odwiertów. Twierdzi, że Rosja powinna stworzyć konsorcjum produkujące je na własną rękę. Obawia się, że zagraniczni producenci mogliby celowo opóźnić rozwój eksportu surowca z regionu, co wiązałoby się z poważnymi stratami geopolitycznymi i społecznymi dla Rosji. Sieczyn proponuje listę rosyjskich przedsiębiorstw, które mogłyby zaangażować się w konsorcjum. Nie wyklucza udziału zachodniego kapitału.

Poziom promieniowania w Fukushimie wzrósł 18-krotnie

(TEPCO/WOJCIECH JAKÓBIK)

Wynosi on obecnie 1800 milisievertów. Taki poziom zabija osobę wystawioną na jego działanie po czterech godzinach. Firma TEPCO zarządzająca strefą skażenia przekonuje, że nie zanotowano nowych wycieków wody zalegającej wokół reaktorów. Nie wie jednak, skąd wziął się wzrost promieniowania. Eksperci podejrzewają, że od czasu katastrofy w Fukushimie z 11 marca 2011 roku ma miejsce stały wyciek radioaktywnej wody z nieokreślonego miejsca na terenie obiektu.

INFRASTRUKTURA

Oświadczenie Zarządu PKP Intercity wobec szkalujących informacji rozpowszechnianych przez PESA Bydgoszcz SA

Mając na względzie jakość świadczonych usług i odpowiedzialność wobec pasażerów, a także broniąc racjonalności wydawania środków publicznych, PKP Intercity SA unieważniła przetarg na dostawę 10 lokomotyw spalinowych. W przetargu złożone zostały trzy oferty:
1. Hiszpańska Vossloh Espana S.A. (393 mln 495 tys 696 zł). 2. Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz S.A. (173 mln 270 tys 100 zł). 3. Konsorcjum: NEWAG S.A. oraz Newag Gliwice S.A. (211 mln 683 tys zł). Jedyną ważną i podlegającą rozpatrzeniu ofertą była oferta konsorcjum Newag.

Pomysł na Dworzec Gdański według Grupy Marvipol

www.kompasinwestycji.pl

Grupa Kapitałowa Marvipol przekazała spółce PKP kompleksowy projekt zagospodarowania warszawskiego Dworca Gdańskiego i terenów do niego przylegających. Do stworzenia koncepcji architektonicznej przedsięwzięcia zaangażowano renomowaną pracownię JSK Architekci, młodego utalentowanego architekta Tomasza Smola oraz cenione Towarzystwo Projektowe z prof. Jerzym Porębskim na czele. Powstały w wyniku prac zespołu projekt zakłada rewitalizację całego kwartału Warszawy, otaczającego Dworzec Gdański.

Zgoda na przebudowę stacji kolejowej w Żyrardowie

(biuro prasowe wojewody mazowieckiego)

Wojewoda mazowiecki zatwierdził projekt budowlany oraz wydał pozwolenie na budowę stacji kolejowej w Żyrardowie. Dzięki inwestycji poprawi się bezpieczeństwo i komfort podróży na trasie Warszawa – Łódź. Decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności.

Planowana inwestycja przyczyni się do rozwoju lokalnego transportu kolejowego, pozwalając na szybszą i bezpieczniejszą podróż między Warszawą a Łodzią. Będzie mieć także duży wpływ na komfort podróży w całej Polsce.

Certyfikat systemu przeciwoblodzeniowego dla samolotu M28 PZL Mielec

(Sikorsky Aircraft Corporation)

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego oraz amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa rozszerzyły certyfikat samolotu M28 o dopuszczenie do lotów w znanych i prognozowanych warunkach oblodzenia (FIKI). Samolot M28 jest produkowany przez Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu, będące częścią firmy Sikorsky Aircraft Corporation, należącej do United Technologies. Dzięki wyposażeniu w system przeciwoblodzeniowy samolot M28 będzie teraz dopuszczony do lotu w warunkach oblodzenia.

Zmiany prawa UE w zakresie operacji lotniczych

(www.ulc.gov.pl)

Weszło w życie Rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 800/2013 z 14 sierpnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 965/2012 ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008.

Rozpoczął się proces ratyfikacji Konwencji pekińskiej i Protokołu pekińskiego

(www.ulc.gov.pl)

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Ołowski zwrócił się do ministerstwa transportu z wnioskiem o rozpoczęcie procesu ratyfikacji przez Polskę Konwencji o zwalczaniu bezprawnych czynów dotyczących międzynarodowego lotnictwa cywilnego (Konwencja pekińska) oraz Protokołu uzupełniającego Konwencję o zwalczaniu bezprawnego zawładnięcia statkami powietrznymi z 1970 r., podpisanych w Pekinie 10 września 2010 r. Jest to pierwszy formalny krok mający na celu ratyfikację tych nowych aktów prawa międzynarodowego powstałych pod auspicjami ICAO.

Zaproszenie na spotkanie w zakresie implementacji nowych przepisów operacyjnych

(www.ulc.gov.pl)

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego zaprasza przedstawicieli Przewoźników lotniczych certyfikowanych zgodnie z wymaganiami EU-OPS oraz JAR OPS 3 na spotkanie  w sprawie „Wyzwań, problemów i oczekiwań ze strony Przewoźników w zakresie implementacji nowych przepisów operacyjnych wprowadzonych Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 965/2012”. Spotkanie odbędzie się 27 września 2013 o godz. 10:00 w budynku Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Warszawa, ul. Flisa 2.

Blisko dwa tysiące wniosków o wygłuszenie mieszkań przy Lotnisku Chopina

(www.lotnisko-chopina.pl)

Co najmniej 1,8 tys. wniosków o wykonanie izolacji akustycznej i ponad 5 tys. wniosków o odszkodowania złożyli do Portów Lotniczych mieszkańcy Obszaru Ograniczonego Użytkowania dla Lotniska Chopina. Termin składania wniosków upłynął 3 sierpnia.Wszystkie złożone wnioski trafiły do Zespołu Terenowo-Prawnego Portów Lotniczych. Po rejestracji i zeskanowaniu papierowych formularzy pracownicy zespołu rozpoczną żmudną pracę przy ocenie poprawności formalnej i merytorycznej wniosków.

Doznania kulinarne pierwsza klasa

(Air France)

Jeden z głównych portów przesiadkowych na świecie – lotnisko im. Charles’a de Gaulle’a wita swoich pasażerów całą gamą ekskluzywnych restauracji, knajpek, kawiarni i herbaciarni. Miłośnicy dobrej kuchni mają tu do dyspozycji ofertę gastronomiczną najwyższej jakości zarówno na lotnisku jak i na pokładzie samolotów Air France. Posiłki serwowane na lotnisku i w czasie lotów komponują słynni francuscy szefowie kuchni nagrodzeni gwiazdkami Michelin jak np. Alain Ducasse Joel Robuchon.

 

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Joanna Dobosz, Wojciech Jakóbik, Patrycja Olszamowska, Maciej Pawlak