Najważniejsze informacje dla biznesu
Strona główna Blog Strona 8165
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. ...
  5. 8161
  6. 8162
  7. 8163
  8. 8164
  9. 8165
  10. 8166
  11. 8167
  12. 8168
  13. 8169
  14. ...
  15. 8210
  16. 8211
  17. 8212

Jakóbik: Gra o Syrię. Polska się wypisuje

KOMENTARZ

Wojciech Jakóbik

Redaktor naczelny BiznesAlert.pl

Wojna z Syrią może wybuchnąć lada dzień. Rynki reagują tak, jakby sprawa była już przesądzona. Politycy Zachodu omawiają temat ze swoimi specjalistami. Tymczasem Polska zdecydowanie odmówiła udziału w ewentualnej interwencji. Niezależnie od tego, czy słusznie, zrobiła to za wcześnie.

Krutichin: Sytuacja Gazpromu nie jest optymistyczna

Obecna sytuacja Gazpromu nie przedstawia się tak optymistycznie, jak przedstawia to jego kierownictwo – pisze w „Dzienniku Gazecie Prawnej” analityk firmy konsultingowej RusEnergy Michaił Krutichin.

Ekspert wskazuje m.in. na sytuację, związaną z ukraińskimi magazynami gazowymi, które stoją w połowie puste.

– W lipcu tego roku znajdowało się w nich ok. 9 mld m sześc. gazu. Tymczasem dla zapewnienia stabilnych dostaw do Europy na wypadek silnych mrozów potrzebnych jest co najmniej 19 mld m sześc. Kijów nie ukrywa, że po prostu nie ma pieniędzy na kupno gazu do swoich magazynów. Nie ma też takiego obowiązku – przekonuje analityk.

Krutichin ocenia, że Gazpromowi na rękę jest spychanie winy na Ukrainę i dyskredytowanie tego państwa w oczach Europy, kiedy do chodzi do zakłóceń z przesyłem gazu na Zachód.

– Innym problemem są realne możliwości eksploatacyjne Rosjan. Na czas nieokreślony została odroczona perspektywa wydobycia gazu ze złóż sztokmanowskich – twierdzi Michaił Krutichin. – Tymczasem wydobycie w północnej części prowincji zachodniosyberyjskiej konsekwentnie spada.

Krutichin ocenia, że zapowiadana przez koncern eksploatacja złoża Bowanienkowskoje wiąże się z 10-15-letnim okresem budowy niezbędnej infrastruktury.

– Dodatkowym czynnikiem odpychającym Europejczyków od Gazpromu pozostaje też agresywna polityka infrastrukturalnego duszenia. Budowanie coraz to nowszych gazociągów zdaje się mieć podłoże polityczne – pisze ekspert. – W tej sytuacji Gazprom powinien dbać o europejskich klientów i elastycznie podchodzić do ich potrzeb.

Za mrzonkę Krutichin uznaje pogróżki Gazpromu o rzekomym podboju rynków azjatyckich. Wskazuje, że wciąż istnieje pat w rozmowach z Chinami o cenach surowca.

– Pekin nie zamierza przepłacać. Jednak inwestycje warte kilkadziesiąt miliardów dolarów muszą się zwrócić, co winduje cenę wydobywanego na Sachalinie gazu i obniża jego zdolność konkurencyjną w Azji – pisze analityk.

Kurasz: Dopuśćmy zagraniczne firmy do poszukiwań gazu z łupków

– Mam nadzieję, że dobre wieści sprawią, iż nasze władze zmienią wreszcie podejście do tego biznesu – komentuje na łamach „Rzeczpospolitej” doniesienia o sukcesie szczelinowania w rejonie Lęborka Jakub Kurasz, zastępca redaktora naczelnego. – Bo na razie nie możemy być dumni z polskich urzędników. Kłody, jakie rzucają pod nogi, przeszły już do legendy.

Jako przykład takich działań Kurasz przytacza przykład Orlenu. Rada nadzorcza spółki nie zgodziła się na współpracę firmy z koncernem Encana, co zablokowało szansę na pozyskanie dodatkowych środków na łupkowe projekty.

– Powinniśmy dopuścić do poszukiwań zagraniczne firmy. Bo gaz niekonwencjonalny może i jest, ale czy opłaca się go wydobywać – tego wciąż jeszcze nie wiemy – zauważa Jakub Kurasz.

Dziennikarz podsuwa przykład Wielkiej Brytanii, gdzie obywatele, użytkujący ziemię należącą do Kościoła anglikańskiego, otrzymali listy z informacją, że Kościół zamierza pozyskać prawa do wydobycia gazu z łupków.

– Gdyby w Polsce Kościół miał podobne prawa, pewnie dawno już wydobywalibyśmy gaz z łupków. Księża to twardzi negocjatorzy, ale skuteczni – ocenia Kurasz. – Podobnej skuteczności i przenikliwości należałoby życzyć naszym władzom. Łupki bowiem to wielki projekt, który może zmienić energetyczną, a tym samym i geopolityczną pozycję naszego kraju na świecie.

Prugar: Niezbędna polska metoda eksploatacji złóż gazu z łupków

– Dostosowanie technologii udostępniania złóż to najistotniejszy element w przypadku pozyskiwania gazu ziemnego ze źródeł niekonwencjonalnych – przekonuje na łamach „Pulsu Biznesu” prezes Orlen Upstream Wiesław Prugar. – Amerykańska dominacja w tej dziedzinie sprawia, że firmy prowadzące w Polsce poszukiwania gazu z łupków zmuszone są pozyskiwać sprzęt oraz usługi od dostawców zagranicznych. Warto jednak pamiętać, że polskie łupki gazonośne nie tylko znajdują się w innych basenach geologicznych, pochodzą z innych okresów, zalegają w większości głębiej, niż w USA – co ma wpływ na koszty – ale także różnią się właściwościami i inaczej reagują na wypracowane w USA procesy technologiczne. W konsekwencji ich odkrycie i zagospodarowanie jest znacznie trudniejsze.

Prugar ocenia, że stworzenie polskiego know-how w dziedzinie wydobycia to jeden z kluczowych czynników, warunkujących przyszłość eksploatacji polskich złóż gazu z łupków. Polscy specjaliści pracują nad dostosowaną do rodzimych warunków metodą, jest to jednak proces czasochłonny i kosztowny.

– Tym ważniejsze stają się w tej sytuacji inicjatywy, mogące przyspieszyć budowę krajowych kompetencji w tym zakresie. W ubiegłym roku Krajowa Agencja Rozwoju Przemysłu i Centrum Badań i Rozwoju podpisały umowę o stworzeniu konsorcjum Blue Gas, skupiającego spółki działające w segmencie poszukiwań i wydobycia oraz jednostki badawcze, w celu wspólnego wspierania rozwoju technologii.

Jak pisze prezes Orlen Upstream, w maju br. w ramach programu 15 projektów badawczych uzyskało łącznie 225 mln zł dofinansowania.

Kowalski: Wysokie i nieprzewidywalne stawki za dostęp do torów mogą utrudnić debiut giełdowy PKP Cargo

 

Państwo powinno zwiększać konkurencyjność transportu kolejowego poprzez obniżanie stawek za dostęp do torów – przekonuje Bogusław Kowalski,  pracownik naukowy Katedry Logistyki Wyższej Szkoły Bankowej w Bydgoszczy. Według niego przewidywalne i niższe stawki mogą poprawić sytuację prywatyzowanego PKP Cargo. W takim kierunku zmierza też prawo unijne – tzw. czwarty pakiet kolejowy ma doprowadzić do ujednolicenia metody naliczania stawek w całej Unii.

Mielczarski: Rynek mocy uzupełni mechanizmy rynku energii

Rząd zapowiedział, że chce przyjąć duży trójpak energetyczny jeszcze w tym roku. Składają się na niego ustawy regulujące funkcjonowanie poszczególnych sektorów energetyki. Jednym z nowych mechanizmów kompensacyjnych ma być tzw. rynek mocy zakładający opłaty za utrzymywanie rezerw mocy przez elektrownie.

Działania Portalu cng.auto.pl w Sejmie i na szczeblu lokalnym ws. zwolnienia CNG z akcyzy

0

Nie ustają wysiłki Portalu cng.auto.pl na rzecz utrzymania zerowej stawki podatku akcyzowego. W tym celu, w ciągu ostatnich dni podjęliśmy szereg rozmów z posłami oraz przedstawicielami władz lokalnych. Ustawa wprowadzająca akcyzę na gaz ziemny została już przesłana do Sejmu. W dniu 28 sierpnia o godzinie 17:15 będzie miało miejsce pierwsze czytanie ustawy, natomiast w czwartek będzie ona omawiana przez Komisję Finansów Publicznych. Przedstawiciele Portalu cng.auto.pl zabiorą wówczas głos w tej sprawie i będą apelowali o utrzymanie zwolnienia CNG z akcyzy.

28.08.2013 ALERT

0

ENERGETYKA

Jest gaz w odwiercie łupkowym na Pomorzu

(Gazłupkowy.pl)

Łebień LE-2H był od kilkunastu miesięcy uznawany za perłę w koronie koncesji posiadanych Lane Energy Poland. Z informacji do których dotarła Rzeczpospolita wynika, że od ponad miesiąca z Łebienia wydobywa się gaz. Wynika z nich, że od ponad miesiąca z odwiertu Łebień LE-2H wydobywa się gaz w ilości ok. 
8 tysięcy metrów sześciennych na dobę. Zdaniem Piotra Woźniaka to ogromy sukces, nawet pomimo tego, że ilość gazu z tego odwiertu jest mniejsza niż w Stanach Zjednoczonych. Tam bowiem średnia dzienna produkcja gazu wynosi ok. 14 tys. metrów sześciennych.

Akcyza na CNG: Działania Portalu cng.auto.pl w Sejmie i na szczeblu lokalnym

(CNG.auto.pl)

Nie ustają wysiłki Portalu cng.auto.pl na rzecz utrzymania zerowej stawki podatku akcyzowego. W tym celu, w ciągu ostatnich dni podjęliśmy szereg rozmów z posłami oraz przedstawicielami władz lokalnych. Ustawa wprowadzająca akcyzę na gaz ziemny została już przesłana do Sejmu. W dniu 28 sierpnia o godzinie 17:15 będzie miało miejsce pierwsze czytanie ustawy, natomiast w czwartek będzie ona omawiana przez Komisję Finansów Publicznych. Przedstawiciele Portalu cng.auto.pl zabiorą wówczas głos w tej sprawie i będą apelowali o utrzymanie zwolnienia CNG z akcyzy.

Trójpak energetyczny nieoczekiwanie w rękach Jarosława Gowina?

(CIRE)

„Dziennik Gazeta Prawna” zwraca uwagę, że wewnętrzne problemy z jakimi boryka się w ostatnim czasie PO mogą mieć bezpośredni wpływ na uchwalenie trójpaku energetycznego. DGP zwraca uwagę, że jeżeli Jarosław Gowin i Jacek Żalek pójdą w ślady Johna Godsona, koalicja PO-PSL będzie miała zaledwie jeden głos ponad wymaganą parlamentarną większość, co bezpośrednio zagraża już uchwaleniu m.in. trójpaku energetycznego.

KE coraz bliżej decyzji w sprawie Gazpromu  

(CIRE)

Komisja Europejska może jeszcze w tym roku wszcząć procedurę o naruszenie unijnego prawa przez Gazprom – donosi „Rzeczpospolita” powołując się na agencję Bloomberg. „Rz” przypomina, że śledztwo w sprawie nadużywania przez Gazprom dominującej pozycji na rynku gazu w Europie Środkowo-Wschodniej KE rozpoczęła w ubiegłym roku. Wówczas to unijni urzędnicy przeprowadzili między innymi kontrole w spółkach powiązanych i współpracujących z Gazpromem w 10 krajach. Wśród firm skontrolowanych przez KE były miedzy innymi Gaz System i PGNiG.

Elektrownia węglowa dla Kaliningradu?

(INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK)

Źródło w firmie Inter RAO poinformowało agencję Interfax, że spółka jest gotowa zbudować elektrownię węglową w o mocy 800 MW na potrzeby Obwodu Kaliningradzkiego. Wcześniej Rosjanie zrezygnowali z budowy elektrowni atomowej na terenie tego obszaru. Obiekt mógł rywalizować w przyszłości z planowaną elektrownią atomową w Visaginas na Litwie lub polską siłownią, której budowę odłożył na nieokreśloną przyszłość premier Donald Tusk.

Opublikowano szczegółowe informacje na temat Gazociągu Transadriatyckiego

(TREND/WOJCIECH JAKÓBIK)

Gazociąg Transadriatycki (TAP) który w przyszłości ma odpowiadać za transport surowca z azerskich złóż Szach Deniz II na rynek europejski osiągnie długość 543 kilometrów. Będzie się ciągnął z granicy turecko-greckiej, przez Grecję, Albanię, Morze Adriatyckie do Włoch. Inwestycja będzie warta 1,5 mld euro i stworzy bezpośrednio 2000 miejsc pracy a pośrednio nawet 10000 miejsc. Budowa ma ruszyć w 2015 roku.

INFRASTRUKTURA

Polska kolej bez kas biletowych

(www.nakolei.pl/kolejoweabsurdy.pl)

Na co najmniej 130 stacjach i przystankach, na których zatrzymują się pociągi PKP Intercity, nie ma kas, w których można kupić bilety na połączenia tego przewoźnika. O samorządowych przewoźnikach lepiej nie wspominać – w ich przypadku dworców bez kas jest ponad tysiąc. Tak złej sytuacji nie było nigdy. Kolej, zamykając kolejne kasy, zamyka się przed pasażerami. Kto jeszcze nabierze się na to, że PKP zmienia się… dla nas?

Niezapewnienie pasażerom odpowiedniej higieny – prezes UTK wszczyna postępowanie wobec Kolei Wielkopolskich

(www.utk.gov.pl)

Prezes UTK wszczął postępowanie administracyjne w sprawie naruszenia przez Koleje Wielkopolskie sp. z o.o., zakazu stosowania bezprawnych praktyk naruszających zbiorowe interesy pasażerów w transporcie kolejowym polegających na niezapewnieniu podróżnym odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny oraz wygody i należytej obsługi.

Wszczęcie spowodowane jest praktyką przewoźnika, który w okresie zimowym zamykał toalety w pojazdach kolejowych SA 132 i SA 134.

Koniec remontu drogi startowej na Lotnisku Chopina

(www.lotnisko-chopina.pl)

Na Lotnisku Chopina zakończył się remont dłuższej drogi startowej DS3 (15/33). Ruch samolotów wrócił do normy. Remont rozpoczął się 22 kwietnia i zgodnie z kontraktem miał trwać do 2 września. Pomimo niesprzyjającej pogody, m.in. intensywnych opadów deszczu na przełomie maja i czerwca, roboty posuwały się jednak bardzo szybko i udało się je zakończyć przed terminem.

Nowe idee biznesowe Etihad

(www.prtl.pl)

W artykule opublikowanym 13.08.2013 zatytułowanym Etihad inwestorem strategicznym dla PLL Lot skoncentrowaliśmy się na próbie oceny skutków, jakie dla LOT-u miałoby pozyskanie tego inwestora strategicznego. Warto jednak spojrzeć bardziej ogólnie na niektóre koncepcje biznesowe tej linii, które jej prezes James Hogan określa, jako rewolucyjne. Stara się ona uzyskać status przewoźnika globalnego tworząc poprzez mniejszościowe udziały własnościowe „swoją rodzinę linii lotniczych”.

Rzeszów: Amsterdam i Gdańsk – bezpośrednie połączenia w sezonie zimowym

(www.prtl.pl)

Od początku sezonu zimowego 2013/14, dzięki zmianom jakie zajdą w siatce połączeń linii lotniczej Eurolot, przed pasażerami z Podkarpacia otwierają się dwie nowe możliwości podróżowania bezpośrednio z rzeszowskiego lotniska. Pierwszą z nich jest przelot z Rzeszowa do Amsterdamu, który będzie możliwy w każdą niedzielę, począwszy od 27 października br.

Airberlin: 10.000 dodatkowych biletów na przedłużenie lata

(www.prtl.pl/airberlin)

Między 15 a 20 sierpnia, airberlin oferuje swoim pasażerom 10.000 dodatkowych biletów na powrotne loty do Berlina w cenie 379 zł, na okres podróży od 1 października 2013 r. do 28 lutego 2014 r. Kto pragnie przedłużyć sobie lato, może również zarezerwować loty z Gdańska, Krakowa i Warszawy przez Berlin do takich destynacji jak Palma de Mallorca, Alicante, Ibiza czy Miami i Floryda w Stanach Zjednoczonych.

Airberlin: ponad 3,4 mln pasażerów w lipcu 2013

(www.prtl.pl/airberlin)

W lipcu br. niemieckie linie airberlin przewiozły ponad 3,4 mln pasażerów, odnotowując wysokie wykorzystanie oferowania na poziomie 86,62%. W ramach przeprowadzanego planu optymalizacji lotów, oferowanie airberlin w ASK zostało zmniejszone o 3,8% do 6,005 mld. (2012: 6.242 mld). Przewozy mierzone wskaźnikiem RPK spadły o 4,7% do 5.202 mld (2012: 5.459 mld).

Znowu kłopoty 787 LOTu – w Chicago

(www.aeronews.pl)

Kłopotów z Boeingiem 787 Polskich Linii Lotniczych LOT ciąg dalszy. Tym razem samolot nie wyleciał w rejs powrotny z Chicago do Warszawy. Po przylocie z Warszawy załoga wygenerowała raport, na podstawie którego podjęto decyzje o konieczności przeprowadzenia dodatkowego przeglądu; w Boeingu pojawiły się problemy z „przewodem kontroli poziomu wody”.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Joanna Dobosz, Wojciech Jakóbik, Patrycja Olszamowska, Maciej Pawlak

Uciński: Energia elektryczna z odpadów zamiast z węgla czy gazu. Polska może pójść śladem innych krajów UE

Zmieniona ustawa śmieciowa to dopiero początek drogi w zarządzaniu odpadami – mówią przedstawiciele firm wywożących śmieci. Ich zdaniem powinny istnieć zachęty ekonomiczne dla zakładów przemysłowych do korzystania z paliwa z odpadów, na wzór obowiązujących w Niemczech czy w Austrii. Chodzi o to, aby  zamiast spalania gazu, miału, węgla czy mazutu, bardziej opłacało się wykorzystywanie paliwa z odpadów. 

Kowal: Blokowanie Opola to kuriozum

KOMENTARZ

Paweł Kowal

Poseł do Parlamentu Europejskiego (Europejscy Konserwatyści i Reformatorzy)

Pomysł z zablokowaniem rozbudowy elektrowni w Opolu to kuriozum. Energetyka należy do kompetencji dzielonych państw i UE, więc Polska miała prawo zdecydować o budowie dwóch nowych bloków w Opolu. Inwestycja spełnia wszystkie normy środowiskowe, zaś sprawa technologii CSS – która w zasadzie nigdzie nie działa i jest po prostu nieopłacalna – budzi kontrowersje nie tylko w Polsce.

Polska powinna zareagować na działania szóstki europosłów – nie możemy pozwolić, aby w ten sposób starano się zablokować jedną z najważniejszych z punktu widzenia Polski inwestycji. Na jej rozpoczęcie czekamy już kilka lat, zaś kolejne potencjalne opóźnienia spowodowane przez działania posłów do PE są niedopuszczalne. Wysłanie interpelacji zbiegło się w czasie z podjęciem decyzji o podpisaniu umowy na dostawy węgla do elektrowni. Trudno uniknąć więc wrażenia,że ktoś wykazuje w tej sprawie złą wolę. Będę starał się wyjaśnić tę sprawę w Parlamencie.