Najważniejsze informacje dla biznesu
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. ...
  13. 8206
  14. 8207
  15. 8208

Glapiński: Presja deweloperów na obniżki stóp była duża. Decyzja RPP niezależna

0

Prezes NBP Adam Glapiński przyznał, że na Radę Polityki Pieniężnej wywierano presję – m.in. ze strony deweloperów – by wcześniej obniżyć stopy procentowe. Jak podkreślił, decyzja o ich cięciu była jednak wynikiem prognoz spadającej inflacji, a nie nacisków z zewnątrz.

Prezes NBP ujawnił ile Polski bank centralny ma złota. „509,3 ton”

0

Zasoby złota w rezerwach NBP wyniosły 509,3 ton w maju bieżącego roku wobec 500 ton w kwietniu i 480 ton w lutym bieżącego roku – podał bank centralny.

Awaria w Heathrow ujawniła słabe punkty brytyjskiej sieci energetycznej

Pożar w podstacji elektroenergetycznej Heathrow, który doprowadził do 16-godzinnej przerwy w funkcjonowaniu lotniska i odciął prąd tysiącom domów, pokazał, jak wrażliwa jest brytyjska sieć energetyczna – ostrzega analityk Montel Analytics.

Kanclerz Niemiec uważa, że reparacje to „kwestia uregulowana”. Mularczyk: Polska wciąż ponosi konsekwencje zniszczeń

0

Nowy kanclerz Niemiec Friedriche Merz, który gościł w środę w Polsce, oznajmił na konferencji prasowej, że kwestia reparacji wojennych „została już uregulowana”. Według Arkadiusza Mularczyka, europosła PiS i b. pełnomocnika Rządu ds. Odszkodowań za Szkody Wyrządzone Agresją i Okupacją Niemiecką w latach 1939-1945, Polska nigdy nie zrzekła się reparacji wojennych. „Polska gospodarka wciąż ponosi koszty II wojny światowej” – powiedział Mularczyk w rozmowie z Biznes Alertem.

Merz wypowiedział słowa o uregulowanej prawnie kwestii reparacji na wspólnej konferencji prasowej z premierem Donaldem Tuskiem.

Nigdy nie zrzekliśmy się reparacji

Jak powiedział w rozmowie z Biznes Alertem europoseł Arkadiusz Mularczyk, Polska nigdy nie zrzekła się reparacji wojennych. Świadczą o tym uchwały Sejmu i Rady Ministrów, które wciąż są aktualne i obowiązujące. 

Mularczyk porównał stan gospodarki Polski i Hiszpanii przed II wojną światową, które były na podobnym poziomie przed wojną. 

Dziś Hiszpania jest w pierwszej dziesiątce gospodarek, my dopiero w drugiej. Mimo 80 lat od zakończenia wojny i gigantycznego wzrostu Polski w obrębie 30 lat, te różnice są cały czas ogromne. Musimy mieć świadomość, że tu nie chodzi tylko i wyłącznie o kwestie wyrównania strat, ale też tego, żeby Polska była traktowana jako partner w relacjach z Niemcami na dzień dzisiejszy –  powiedział europoseł.  

Wciąż ponosimy koszty zniszczeń wojennych

Mularczyk podkreślił, że brak reparacji to nie tylko problem historyczny, ale i współczesny. Ograniczenia w rozwoju infrastrukturalnym, utracone pokolenia Polaków, emigracja zarobkowa i luka w potencjale przemysłowym – wszystko to można powiązać z brakiem powojennego wsparcia i brakiem rekompensaty za poniesione straty.

Polska nigdy nie wróciła na naturalną ścieżkę wzrostu. Niemcy odbudowały się z pomocą planu Marshalla. My zostaliśmy z ruinami i sowiecką okupacją – podkreślił Mularczyk.

Straty Polski w wyniku rozpętanej przez Niemców wojny to 6 bilionów 220 mld 609 mln złotych – zaznaczają autorzy publikacji „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej”, który został opublikowany 1 września 2022 roku. Roszczenia odszkodowawcze Polski wobec Niemiec nie wygasły i nie uległy przedawnieniu – wskazują autorzy.

Raport składa się z trzech obszernych tomów, które stanowią podsumowanie pięciu lat prac posłów tworzących Zespół ds. Oszacowania Wysokości Odszkodowań Należnych Polsce od Niemiec za Szkody Wyrządzone w trakcie II Wojny Światowej oraz powołany przez premiera Mateusza Morawieckiego w grudniu 2021 r. Instytut Strat Wojennych im. Jana Karskiego.

Ukraiński parlament zagłosował za umową surowcową z USA

Ukraińscy posłowie zagłosowali za ratyfikowaniem umowy surowcowej z USA. Projekt poparło 388 deputowanych. Oprócz głównego dokumentu muszą zostać podpisane jeszcze dwa porozumienia techniczne, których brzmienie nie zostało ujawnione.

Rada Najwyższa Ukrainy (parlament) ratyfikowała umowę międzyrządową ze Stanami Zjednoczymi. Ołeksandr Mereżko, przewodniczący parlamentarnej komisji spraw zagranicznych przekazał, że za głosowało 388 deputowanych, nikt nie oddał głosu przeciw. W parlamencie zasiada 400 parlamentarzystów.

Według umowy Stany Zjednoczone dostaną dostęp do ukraińskich złóż, w zamian zgodziły się odblokować pomoc wojskową dla Ukrainy. Nie zawiera ona jednak gwarancji bezpieczeństwa.

Umowa zakłada utworzenie amerykańsko-ukraińskiego Funduszu Inwestycyjnego na rzecz Odbudowy, zasilanego po równo przez obie strony. Wśród źródeł finansowania go będą m.in. zyski z górnictwa i energetyki. Wprowadzone zmiany, na wniosek opozycji, sprawiły, że umowa obejmuje całe terytorium Ukrainy, również część okupowaną przez Rosjan.

Umowy techniczne

Oprócz głównej umowy obie strony muszą podpisać jeszcze dwie umowy techniczne. Dotyczą one spółki komandytowej, która określi dyrektorów generalnych funduszu, kwestie decyzyjności i na co przeznaczyć zebrane środki finansowe.

Politico przytacza wypowiedzi niektórych ukraińskich polityków, którzy skarżyli się, że rząd odmawia ujawnienia dwóch porozumień technicznych, do których pojawiają się odniesienia w głównej umowie. Julia Svyrydenko, ukraińska wicepremier i minister gospodarki, uzasadniła to tym, że zapisy nie są jeszcze w pełni gotowe. Same umowy mają mieć charakter komercyjny.

Finał trudnych rozmów

Negocjacje w sprawie umowy surowcowej sięgają lutego bieżącego roku. Po raz pierwszy miała zostać podpisana 28 lutego gdy Wołodymyr Zełenski gościł w Białym Domu. Doszło jednak do sprzeczki podczas spotkania z dziennikarzami, która poróżniła go z Donaldem Trumpem i J.D. Vancem.

Dalsze rozmowy były prowadzone przez delegacje obu krajów i sam wzór umowy bywał zmieniany. 14 kwietnia Reuters powołując się na swoje kontakty określił, że ówczesna atmosfera negocjacji była „antagonistyczna”. Cztery dni później obie strony podpisały list licencyjny.

– Jesteśmy szczęśliwi, że możemy ogłosić podpisanie z naszymi amerykańskimi partnerami Memorandum Intencyjnego otwierającego drogę do Porozumienia o Partnerstwie Gospodarczym i ustanowienia Funduszu Inwestycyjnego na rzecz Odbudowy Ukrainy – skomentowała ówcześnie Julia Svyrydenko.

– Spodziewamy się, że Fundusz stanie się skutecznym narzędziem do przyciągania inwestycji służących odbudowie naszego kraju, modernizacji infrastruktury, wspierania przedsiębiorstw i tworzenia nowych możliwości ekonomicznych – dodała.

Biznes Alert / PAP / Politico / Reuters /

Putin i Xi Jinping zacieśniają współpracę. Chiny i Rosja planują nową umowę

0

W czwartek rozpoczęła się dwudniowa wizyta Władimira Putina w Chinach. To pierwsza podróż zagraniczna prezydenta Rosji po jego zaprzysiężeniu na nową kadencję. Głównym punktem wizyty były rozmowy z przewodniczącym Chińskiej Republiki Ludowej, Xi Jinpingiem.

Obniżka stóp procentowych przynosi ulgę kierowcom. Niższe raty leasingu i kredytów samochodowych

Obniżki stóp procentowych w Polsce przynoszą ulgę osobom finansującym zakup samochodów poprzez leasing lub kredyt. Spadek stawki WIBOR, będącej podstawą oprocentowania wielu umów, przekłada się na realne oszczędności dla konsumentów.

Škoda Auto ogłasza solidne zyski – udany pierwszy kwartał 2025 roku

W pierwszym kwartale 2025 roku czeski producent dostarczył klientom na całym świecie 238 600 pojazdów, co oznacza wzrost o 8,2% w stosunku do  pierwszego kwartału 2024 roku. Modele elektryczne – zarówno w pełni elektryczne, jak i hybrydy typu plug-in – osiągnęły rekordowy udział 15% w całkowitej liczbie dostaw, co przekłada się na 36 900 pojazdów. Solidne wyniki sprzedażowe i finansowe po raz kolejny potwierdziły stabilność finansową i odporność Škody Auto, mimo wymagających i zmiennych warunków rynkowych. Przychody spółki wyniosły 7,259 miliarda euro (+10,4%), zysk operacyjny wzrósł do 546 milionów euro (+2,1%), a rentowność sprzedaży osiągnęła poziom 7,5% (8,1% w pierwszym kwartale 2024 roku). Przepływy pieniężne netto zwiększyły się o 15,3% rok do roku, osiągając poziom 527 milionów euro. Na tak dobre rezultaty wpłynęła rygorystyczna kontrola kosztów oraz szeroka i nowoczesna gama modelowa. Firma nadal czerpie również korzyści z synergii w ramach Grupy Volkswagen i Brand Group Core.

„Po rekordowym roku 2024 utrzymaliśmy tempo wzrostu w pierwszym kwartale, osiągając dwucyfrowy wzrost przychodów i przepływów pieniężnych netto. Globalne dostawy wzrosły o 8,2%, mimo trudnych warunków rynkowych. Utrzymujemy rentowność nawet w obliczu możliwych opłat za emisję CO₂, co potwierdza skuteczność naszego podejścia zorientowanego na klienta w erze elektryfikacji. Nowy, w pełni elektryczny Elroq przewyższył oczekiwania osiągając ponad 45 000 zamówień do końca marca, a Enyaq ponownie znalazł się w czołówce europejskich BEV, notując wzrost dostaw o niemal 45%. Rozwijamy się także poza Europą – zadebiutowaliśmy z SUV-em Kylaq w Indiach i otworzyliśmy fabrykę w Wietnamie. Nasze wyniki pokazują, że Škoda pozostaje jedną z najbardziej rentownych marek.” – powiedział Klaus Zellmer, CEO Škoda Auto

Wyjątkowe wyniki dostaw
Škoda Auto rozpoczęła 2025 rok z impetem – w okresie od stycznia do marca dostarczyła klientom na całym świecie 238 600 pojazdów, co oznacza wzrost o 8,2% w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Do najlepiej prosperujących rynków należały Niemcy (46 500 pojazdów; +6,7%), Wielka Brytania (22 600; +23,0%), Czechy (22 000; +8,6%), Indie (15 000; +89,3%) oraz Izrael (8 200; +35,8%). Silny wzrost odnotowano również we Francji i Szwecji, które znacząco przyczyniły się do ogólnego wyniku.

W Europie Zachodniej liczba dostaw wzrosła o 6,7%, osiągając poziom 136 300 pojazdów. Ten rezultat umocnił pozycję marki jako czwartego najlepiej sprzedającego się producenta samochodów na rynku europejskim. Dzięki wzrostowi dostaw o 5,2% w całej Europie Škoda ponownie osiągnęła lepszy wynik od całego rynku, który zanotował spadek o 0,3%.

Elroq napędza wzrost dostaw samochodów elektrycznych
Udział pojazdów elektrycznych, obejmujących zarówno modele w pełni elektryczne, jak i hybrydy plug-in, rośnie w szybkim tempie. Łącznie zelektryfikowane modele stanowiły 15% dostaw w pierwszym kwartale 2025 roku w porównaniu do 8% w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wzrost ten dotyczy m.in. w pełni elektrycznych modeli Elroq i Enyaq oraz udoskonalonych wersji hybrydowych – modeli Kodiaq i Superb.

W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2025 roku dostawy pojazdów PHEV potroiły się względem pierwszego kwartału 2024 roku, osiągając poziom 9 900 egzemplarzy. Jednym z głównych motorów napędowych sukcesu pojazdów PHEV i BEV jest nowy kompaktowy i w pełni elektryczny SUV Elroq – od października ubiegłego roku do końca marca złożono na niego ponad 45 000 zamówień. Wysoki popyt ma jeszcze wzrosnąć po niedawnej premierze topowej wersji modelu – Elroq RS.

Model został wyjątkowo dobrze przyjęty m.in. w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji, Holandii i Belgii, a pierwsze dostawy są już realizowane. Debiut Elroqa pozwolił producentowi podwoić tegoroczne cele sprzedażowe w segmencie pojazdów elektrycznych.

Nowy Enyaq kontynuuje historię sukcesu

Škoda Enyaq w ubiegłym roku znalazła się wśród trzech najlepiej sprzedających się samochodów elektrycznych w Europie. Po udanej premierze Nowej Škody Enyaq, udało się utrzymać świetne wyniki również w pierwszym kwartale 2025 roku. Z liczbą 20 200 dostarczonych egzemplarzy (+44,7% r/r) samochody z rodziny Enyaq pozostają jednymi z najbardziej pożądanych modeli elektrycznych na kluczowych rynkach – w Niemczech, Czechach i Szwajcarii.

Do końca marca, na zaprezentowaną w styczniu Nową Škodę Enyaq, złożono około 25 000 zamówień. Pierwsze dostawy do klientów rozpoczną się w drugim kwartale, począwszy od Niemiec, Wielkiej Brytanii i Danii.

Wciąż utrzymuje się wysokie zainteresowanie modelami Škody z silnikami spalinowymi, za sprawą najnowocześniejszej i najbardziej kompleksowej gamy modelowej w historii marki. Octavia pozostaje bestsellerem – w pierwszym kwartale dostarczono 49 400 egzemplarzy. Duży SUV Kodiaq, z wynikiem 32 300 dostaw (+32,2%), przyciągnął klientów flotowych. Wysokim popytem cieszyły się również modele Kamiq oraz Fabia.

Ceny mieszkań stabilizują się. Wzrasta szansa na rabaty

0

Ceny mieszkań w Polsce zaczynają się stabilizować, a deweloperzy coraz częściej proponują zniżki – pisze Property News. Czy to sygnał nadchodzących zmian dla kupujących?

Resort przemysłu o atomie na Pomorzu: Harmonogram prac nie jest zagrożony

Ministerstwo przemysłu poinformowało, że realizacja podstawowego zakresu umowy projektowej ESC, podpisanej we wrześniu 2023 roku z amerykańskim konsorcjum Westinghouse-Bechtel, przebiega bez opóźnień. – Te występują jedynie w części prac dodatkowych – informuje resort w odpowiedzi na interpelację poselską.